Jeg tror på aktiv livshjelp
Et tema det har stormet rundt det siste året er «aktiv
dødshjelp». I fjor hørte vi blant annet om Jane (53) som dro til
Sveits for å avslutte livet etter at hun ble diagnostisert med
amyotrofisk lateralsklerose (ALS).
Jane var en av mange mennesker som falt innenfor kategorien
«suicide tourists». I et intervju med TV2 fra 10. januar i 2014
fortalte hun «Jeg er ikke redd for å dø, men redd for å leve».
Hennes mareritt var å være innlagt på et sykehjem totalt hjelpeløs,
uten kontroll over egen livskvalitet. Dette var en av de avgjørende
faktorene for å avslutte livet i Sveits. Hun forteller i intervjuet
at hun opplever det som urettferdig at hun må til utlandet for å
avslutte livet. Hun argumenterer med at man burde ha en selvbestemt
rett over hvordan en skal leve, og hvordan en ønsker å dø. «Hvorfor
skal jeg holdes i live for enhver pris? Hvorfor skal jeg lide hvis
jeg ikke har lyst?».
Suicide tourism er en proaktiv dødshjelpbevegelse som
organiserer turer til land der aktiv dødshjelp er tillatt. I et håp
om å avkriminalisere praksisen i land der det ikke er
tillatt.
I kjølvannet av historiene til Jane (53) og mange andre, var
det en debatt som jeg opplever at samfunnet ikke ble ferdig med, og
som vi sannsynligvis aldri blir ferdig med.
Forskjellige begrep
Det er to begreper som blir brukt om hverandre når man snakker
om aktiv dødshjelp; «eutanasi» og «legeassistert selvmord».
Eutanasi har gresk opprinnelse og stammer fra ordene «eu» som betyr
«god» og «thanathos» som betyr «død». Eutanasi er når legen direkte
bidrar til at pasientens liv avsluttes. Vanlig praksis i land der
aktiv dødshjelp er tillatt, er at legen administrerer en infusjon
med barbiturater, muskelrelakserende og kaliumklorid.
Legeassistert selvmord er når legen indirekte bidrar til at
pasientens liv avsluttes. For eksempel kan en lege skrive ut en
resept på en dødbringende dose legemidler som pasienten
administrerer selv.
I Norge er all form for aktiv dødshjelp foreløpig forbudt, men
hvor lang tid vil det ta før regjeringen innfører en av sine
populære prøveordninger? Er det riktig at man innfører en slik
prøveordning? Blir ikke det det samme som å leke Gud, altså å leke
med andres liv og helse? Statistikk fra SSB viser at en av fire
leger er for legeassistert selvmord. Heldigvis er alle partiene,
med unntak av Frp, imot all form for aktiv dødshjelp.
Utdanningen
Som student ved Høgskolen i Hedmark er dette et tema jeg skulle
ønske vi hadde drøftet mer i for eksempel etikkundervisningen. Jeg
har undersøkt rammeplanen for sykepleierutdanningen, og der står
det ikke noe om at aktiv dødshjelp er noe vi skal lære noe om. Med
andre ord virker det som om at dette er et tema som regjeringen
ikke prioriterer, hvilket jeg mener er synd da det er en viktig
debatt å ta.
Temaet aktiv dødshjelp blir snakket om utenfor forelesningene
med medstudenter eller på jobb med kolleger. Spørsmål som «er det
forskjell på aktiv dødshjelp, som i tilfelle med Jane, og det å
forkorte en pasients liv når det gjenstår få timer?». Eller «hvor
går grensen for det som kan kalles aktiv dødshjelp?».
Lærerne våre er utrolig kunnskapsrike og dyktige, og jeg tror
de hadde hatt mye å bidra med i en slik debatt i forelesningene.
Den ville kanskje bidratt til at vi reflekterte mer over viktige
holdninger og verdier i vår sykepleiergjerning. Siden temaet ikke
har blitt tatt opp til diskusjon på skolen, har jeg forhørt meg med
kolleger, og flere har fortalt historier der de har vært vitne til
eller selv administrert en litt for store dose morfin, i den
hensikt å avslutte livet til en pasient.
Lindrende omsorg
Personlig er jeg prinsipielt imot aktiv dødshjelp. Norge har et
meget godt og kompetent helsevesen. Jeg mener vi er i stand til å
gi adekvat smertebehandling til lidende pasienter, samt gi dem
omsorg og trøst, og ikke minst ivareta menneskets grunnleggende
behov, selv i den terminale fasen av livet.
I min korte tid som helsepersonell er min erfaring at
pasientene opplever en verdig, god og rolig død, til tross for
lidelsene. Jeg har møtt pasienter som har nektet å innta analgetika
fordi de mener at smerten er en del av livet. Jeg har også møtt
døende pasienter som har fortalt meg at de føler seg til bry og at
de er verdiløse. Er det da riktig av oss som er helsepersonell å
bekrefte denne følelsen av verdiløshet ved å tilby pasientene at vi
dreper dem? Er ikke aktiv dødshjelp drap, og ikke medisin?
Bestemme over eget liv
Hvert case og scenario er forskjellig, hver diagnose og hver
pasients historie unik. Men allikevel; er det ikke bedre å fokusere
på noe jeg ønsker å kalle «aktiv livshjelp» i stedet for å ta liv?
Det er et faktum at palliativ omsorg ikke redder liv, det er jo
derfor det kalles «palliativ omsorg». Dog mener jeg at når vi gir
smertelindrende behandling, så bekreftes verdigheten og verdien til
menneskelivet. Er ikke det selve menneskeverdet? På den annen side
mener andre at aktiv dødshjelp vil forbedre menneskeverdet, fordi
man da får beholde sin autonomi. Kanskje er det slik at synet på
døden og aktiv dødshjelp forandrer seg med tiden?
Døden er ikke motsetningen til livet, men snarere en del av
den.
«Jeg vil bruke mine evner til det beste for mine pasienter i
samsvar med min dyktighet og min dømmekraft og aldri volde noe
skade. Jeg vil ikke gi dødelig gift til noen som ber om det, heller
ikke gi råd til hvordan de kan avslutte sitt liv. Ei heller vil jeg
gi noen kvinne en substans som fører til at hun aborterer. Men jeg
vil holde både mitt liv og min kunst ren. Jeg vil ikke kutte etter
stein, selv for pasienter hvor sykdommen viser seg; jeg vil
overlate denne operasjonen til å bli utført av praktiserende,
spesialister i denne kunst.» (Utdrag fra «Den Hippokratiske ed»).
Mange dilemmaer
Hvis vi i et tankeeksperiment sier at aktiv dødshjelp blir
legalisert i Norge, hvordan skal lovverket utformes? Og hvor skal
grensen gå? I Belgia er det tillatt med aktiv dødshjelp til barn,
uten en nedre aldersgrense. Dette i motsetning til Nederland, som
har satt aldersgrensen på 12 år.
Er det riktig at barn kan ytre et ønske om å dø, og få dette
oppfylt når de verken har lov til å ha alkoholholdig drikke eller
kjøre bil før de har fylt 18? Hvis loven blir utformet slik at det
blir tillatt å yte aktiv dødshjelp i Norge, må vi ikke da også
lovfeste en profesjonell plikt til å ta liv? Eller blir det på
samme måte som med abortloven, hvor man kan reservere seg? Og med
hvilken moralsk rett kan samfunnet pålegge enkeltmennesker,
helsepersonell, til å drepe?
For ikke å snakke om alle de religiøse og etiske dilemmaene
legalisering av aktiv dødshjelp vil skape. Partene som er for aktiv
dødshjelp vil sannsynligvis argumentere for at ingen skal tvinges
til å leve. Et annet argument kan være at helsepersonell har plikt
til å hindre lidelse, og at det i noen tilfeller er nødvendig med
aktiv dødshjelp for at pasientens lidelser skal ta slutt (Merk:
Velfungerende helsevesen og palliasjon). I de fleste tilfeller har
helsevesenet mulighet til å lindre smerte, men det finnes også
unntak, men er aktiv dødshjelp løsningen for disse?
Jeg har troen på «aktiv livshjelp», og ønsker at vi fokuserer
på et godt og velfungerende helsevesen. Vi må videreutvikle og
forbedre lindrende omsorg og hospitstilbud til alle alvorlig syke
mennesker. Det tror jeg er svaret.
0 Kommentarer