Fortsatt kjenner jeg aggressiviteten eksplodere når jeg
kjører forbi det aktuelle sykehuset, enda de sikkert har behandlet
titusenvis av pasienter med hell etter at jeg var der sist. For meg
fortjener sykehuset lite «likes», samme hvor godt de skårer på
trykksår og infeksjoner på frittsykehusvalg.no.
Bare på grunn av den kjerringa for mange år siden.
I denne utgaven av Sykepleien skriver en mor om hvordan det
føltes da hun ledsaget sin datter til legevakten etter et tilfelle
av selvskading. Det er trist lesning (se side 90). Tror noen på
legevakten at folk oppsøker hjelp som representanter for en
pasientkategori? I dette tilfellet kan det se ut slik. Når en ny
pasient bare representerer logistikk og prosedyrer, er det noe
grunnleggende feil med menneskesynet.
For en som har skadet seg eller som har vondt på annen måte, er
det første møtet med legevakten alltid det viktigste. Det er
hvordan pasienter blir tatt imot som mennesker som er det
avgjørende. Hvordan de opplever det.
Flere rapporter de siste årene vitner om at møtet med legevakten
kan oppleves som byråkratisk og lite empatisk. Det er til og med
blitt en egen litterær genre. En brukerundersøkelse ved seks
legevakter (Kunnskapssenteret; 2012) viser at 66 prosent av
brukerne mener at de ikke fikk (god) informasjon om hvor lenge de
måtte regne med å måtte vente før de skulle få komme inn til
undersøkelse eller behandling. Annenhver bruker synes de måtte
vente for lenge. Og en av tre synes legevakten var dårlig
organisert.
Like mange svarer sågar at sykepleierne på legevakten i liten
eller bare i noen grad viste omsorg for pasienten.
Møtet mellom pasient og behandler er egentlig det viktigste som
skjer på et sykehus. «Mellom helsepersonell og pasient formidles
det mye mer enn vi vanligvis er i stand til å innrømme eller
forstå», skrev psykiateren Pål Abrahamsen i en kronikk i
Tidsskriftet for legeforeningen for noen år siden. Han mener at det
første møtet med pasienten er helt avgjørende og kan vise vei når
behandlere skal trå til med behandling.
Det første møtet vil således kunne påvirke effekten av
behandlingen og pleien.
Når pasienten kommer med sitt problem til legevakten, kan det
være fristende å skyve pasienten i en logistisk skuff, en slags
vogn som til slutt vil føre mot utgangen. Da blir pasienten en
kølapp.
Men det første spørsmålet fra hjelperen bør alltid være: Hva kan
vi stå til tjeneste med? «I det aller første møtet ligger det en
unik mulighet som ikke kan gjentas ved neste korsvei», mener Pål
Abrahamsen.
Spørsmålet om hvordan pasienten skal møtes bør ligge sykepleiere
nær. Å kunne gi den syke en grunnleggende trygghet om å bli
ivaretatt, er trolig sykepleiens viktigste bidrag til pasientens
tilfriskningsprosess. Nyere hjerneforskning viser blant annet at
pasientens forventning om å være i trygge hender, bidrar til at
kroppen reagerer positivt på behandling.
Det første møtet er en gylden mulighet. Heldigvis finnes også
gode erfaringer i så måte. Lenge irriterte jeg meg grundig over at
helsepersonell alltid er så opptatt med de elktroniske dingsene
sine når det de skal kartlegge egentlig er våre defekte
kropper. En undersøkelse arter seg fort som en slags
helse-quiz der svarene våre utløser febrilsk hamring på tastaturet
for å få ned de riktige digitale kodene.
Stor ble derfor min begeistring da jeg en dag møtte en ung lege
som holdt blikket mitt i samtlige syv minutter som undersøkelsen
varte. Mens hun snakket med meg og holdt den intense blikkontakten,
utførte fingrene hennes en virtuos dans på tastaturet. Det var som
om de levde sitt eget liv, uavhengig av den samtalen som eieren
befant seg i!
Legen hadde åpenbart forstått noe vesentlig: Som pasient ønsker
du alltid å være førstevalget.
0 Kommentarer