Ansatte fornøyd med tilsynet
Sykehusene som fikk besøk av ”God Vakt”-kampanjen er fornøyde med hvordan tilsynet ble gjennomført. I løpet av året vil de få nye besøk.
I etterkant av arbeidstilsynets omfattende tilsyn ved norske
sykehus i 2005 har forskere ved Arbeidsforskningsinstituttet
gjennomført en evaluering av hvordan ledere, verneombud og ansatte
oppfattet tilsynet.
– En utfordring ved denne type tilsyn er at ulike grupper kan
oppleve samme situasjon forskjellig. En annen utfordring er at
forskjellige fagområder krever spesiell kunnskap for å unngå
misforståelser eller feiltolkninger, sier forsker Bjørg Åse
Sørensen ved Arbeidsforskningsinstituttet.
Rapporten ”Evaluering av tilsynsmetodikken i arbeidstilsynets
God Vakt-kampanje” vil være med å danne grunnlaget for
gjennomføringen av nye tilsyn i sykehusene i 2008.
Realistisk bilde
– Hva kom fram i evalueringen?
– Over halvparten synes tilsynet ”i stor grad” har fått fram et
realistisk bilde av forholdene, mens mer enn 40 prosent svarer ”i
noen grad”. Når det gjelder organisatoriske spørsmål som tidspress,
knappe ressurser og medvirkning synes tilsynene å ha truffet best,
i tillegg til spørsmål om ergonomiske forhold, sier Sørensen.
Tilsynet har derimot ikke truffet så bra i forhold til
psykososiale forhold som konflikthåndtering og utfordringer knyttet
til omstilling. Og minst vellykket har det vært med hensyn til
biologiske og kjemiske helsefarer.
På sin plass
I 2005 gjennomførte Arbeidstilsynet 875 tilsyn ved 22
helseforetak og fem private sykehus og snakket med 6 500 ansatte.
Det ble avdekket omfattende brudd på arbeidsmiljøloven på flere
områder. Og påleggene var på sin plass går det fram av
evalueringen. Over halvparten svarer ”i stor grad”.
– Hvilke type pålegg i det første tilsynet oppfatter ledere,
verneombud og ansatte som de viktigste?
– De fire påleggene som flest har trukket fram er mangel på
balanse mellom oppgaver og ressurser, mangel på etablering av og
opplæring i HMS-systemer, manglende medvirkning i
omstillingsprosesser og mangel på systematisk kartlegging av risiko
og risikovurdering, sier Sørensen.
I den andre enden av skalaen nevner de pålegg knyttet til
innkjøp av utstyr, opplæring i bruk av utstyr, reduksjon av
psykiske belastninger og førstelinjeleders arbeidssituasjon.
– Imidlertid er situasjonen mer kompleks enn som så. For
eksempel vurderer hver tredje verneombud etablering av møteplass
mellom verneombud og ledelse som viktig, mens det bare er tilfellet
blant hver tiende ansatt. Sørensen advarer derfor mot å la
sykehusenes egne prioriteringer være styrende for tilsynet, da
disse kan gjenspeiler enkelte gruppers prioritering.
– I neste tilsyn anbefaler vi at det blant annet fokuseres mer
på HMS-aktiviteter som er felles for alle avdelinger, sier Bjørg
Åse Sørensen.
0 Kommentarer