Den problematiske sjukepleiedokumentasjonen
Sammendrag: Sjukepleiedokoumentasjonen er eit uttrykk for den skrifteleg, kollektive historia sjukepleietenesta etablerar om ein pasient. Det er mange synspunkt og forslag til løysing på sjukepleiernes såkalla «dokumentasjonsproblem». I samband med på Norsk sykepleieforbunds jubileumskonferanse, 2002, heldt forfatterane av denne artikkelen, på vegner av Sykepleiernes forum for IKT og dokumentasjon (SfID) ein workshop om sjukepleiedokumentasjon. Der diskuterte de ulike aspekt ved sjukepleiedokumentasjon, slik som dokumentasjon av sjølvstendig helsehjelp, behov for at dokumentasjonen er med å sikra kontinuitet i sjukepleie, ulike forslag til struktur og innhald i dokumentasjon av pasient samhandlinga og gjenbruk til oversiktsinformasjon. Denne artikkelen byggjer på diskusjon i denne workshopen.
For å yte god sjukepleie treng vi relevant informasjon om
pasientane og dei arbeidsoppgåvene som skal gjerast. Her er det
viktig å skilje mellom vurdering av pasienten, utøving av
sjukepleie i samhandling med pasienten og sjukepleiaren sin
dokumentasjon av helsehjelpa som er ytt. Sjukepleiedokumentasjonen
skal innehalde opplysningar om sjukepleiarens vurderingar og
handlingar når dei yter helsehjelp.
I dag er sjukepleiedokumentasjon viktigare enn nokon gong, for
utan skriftleg dokumentasjon har vi lite å vise til. Samtidig slit
sjukepleiarane med å bruke sjukepleiedokumentasjon som
arbeidsreiskap, og dei dokumenterte opplysningane har ulik
nytteverdi. Informasjonsutveksling gjennom
sjukepleiedokumentasjonen eller andre rapporteringsrutiner grip inn
i dei fleste områda for sjukepleie, og er faktisk limet i mykje av
det vi driv med. Likevel er det altfor mange som peikar på at
sjukepleiedokumentasjonen er mangelfull fordi ein ikkje finn
datasamling, mål, resultat og til dels problemstilling og tiltak
dokumentert (1,2,3,4). Med bakgrunn i slike analyser blir hevdast
det at sjukepleiedokumentasjonen ikkje tilfredsstiller nødvendige
krav, og ein møter ofte omkvedet «den problematiske
sjukepleiedokumentasjonen».
Handskrivne, fortløpande notat og muntlege rapportar har ofte
vore sjukepleiarane sine primærkjelder for å få oversikt over
pasientane og arbeidet sitt. Der har ein gitt eller vidareformidla
informasjon om behandling, behov for vidare oppfølging eller korte
beskjedar for å koordinere arbeidet i løpet av ei vakt. Samtidig er
ord og uttrykk som brukast ofte prega av lokal eller privat
sjargong, og dette kan bli upresist, kanskje tilfeldig og i alle
fall lite enhetlig. Enten vi likar det eller ikkje, så er dette ein
innarbeidd struktur som dei fleste kjenner og er avhengige av for å
organisere arbeidet sitt.
Helsepersonellova (5), som trådde i kraft 1. januar 2001,
lovfestar mellom anna at alt helsepersonell har plikt til å
dokumentere sjølvstendig helsehjelp i pasientjournalen. Derfor er
det i vår eiga interesse å diskutere og forbetre
sjukepleiedokumentasjonen, og setja den i samband med innføring av
elektroniske pasientjournalar (EPJ). Dokumentasjon av sjukepleie
skal sikre kontinuitet i sjukepleie, vise sjølvstendige helsehjelp
til pasienten og helst levere såkalla oversiktsinformasjon eller
virksomhetsdata. Det kan illustrerast på denne måten (se figuren).
Figuren viser ulike interesser eller behov som spelar inn i
arbeidet med sjukepleiedokumentasjonen. Avhengig av kva ein legg
vekt på, vil ein stille ulike krav til kva som er komplett
informasjon, samanheng i dokumentasjonen og nødvendig detaljnivå.
Dette vil også påvirke synet på kor situasjonsuavhengige
opplysningane bør vera, kva innslag av lokal praksis i organisering
av dokumentasjonen ein tillater og korleis ein vil bruke
klassifikasjonssystem, eller anna standard tekst i dokumentasjonen.
Utvikling og systematisering av sjukepleiedokumentasjonen er
ein pågåande, kontinuering prosess der det ligg mange utfordringar.
Vi vil fokusera spesielt på desse tre områda:
a) spenningsfeltet mellom dokumentasjon av sjølvstendig
helsehjelp og behov for kontinuitet i sjukepleie og behandling av
pasienten
b) forslag til struktur og innhald i dokumentasjon av
helsehjelp til den enkelte pasient der sjukepleieprosessen er den
mest brukte informasjonsmodellen
c) gjenbruk av dokumenterte opplysningar til
oversiktsinformasjon; virksomhetsdata slik som minste datasett
og/eller kvalitetsindikatorar.
Sjølvstendig helsehjelp og kontinuitet
I det nye lovverket har sjukepleiarane ansvar for dokumentasjon
av sjølvstendig helsehjelp (5,6,7). Det skal vera ein
pasientjournal, og det er ikkje lenger tale om medisinsk journal,
sjukepleiedokumentasjon eller seksjonsvise journalar. All
sjølvstendig helsehjelp skal dokumenterast i pasientjournalen og
opplysningane skal i prinsippet berre nedtegnast ein gong.
Dette utfordrar til avklaring av kva som ligg i «sjølvstendig
helsehjelp». Krav og forventninga til sjukepleie saman med dei
etablerte samarbeidsformene i helsetjenesten visar at
sjukepleiefunksjonen er samansatt (8,9,10). Ein kan skilje mellom:
Sjølvstendige sjukepleiefunksjonar er vurdering og
handling basert på sjukepleiekunnskap, erfaring og kompetanse.
Sjukepleiaren er ansvarleg for å sette i gang handling og tek
beslutningane.
Samarbeidande sjukepleiefunksjonar ser ein når
handling og vurdering skjer i samarbeid med andre helsearbeidarar,
eller når sjukepleiarane «vikarierar» for helsepersonell som ikkje
er til stades på døgnbasis.
Delegerte sjukepleiefunksjonar er når
sjukepleiarane utfører eksplisitte forordningar, yter teknisk hjelp
eller assistanse. Dette kan også vera oppgåver sjukepleiarane gjer
meir «ad hoc» fordi vurdering av pasientens behov for omsorg
tilseier det.
Skal Helsepersonellova tolkast bokstavleg, kan «sjølvstendig
helsehjelp» forstås som den helsehjelpa som reflekterar
sjølvstendige og kanskje nokre samarbeidande sjukepleiefunksjonar.
Det er dette som skal nedtegnast i pasientjournalen. Sjukepleiare
har lang tradisjon med å rapportere kva dei har iverksett for å
tilfredsstille pasientens grunnleggjande behov, eller om oppfølging
av sjukepleie eller iverksett behandling. Denne dokumentasjonen kan
vera uttrykk for sjølvstendige, samarbeidande og/eller delegerte
sjukepleiefunksjonar. Erfaring frå praksis viser at ein ofte
dokumenterar for å sikre kontinuitet eller ha god tilgang til det
ein oppfattar som nødvendige opplysningar. Forslag til
dokumentasjon av sjukepleie, enten det er basert på
klassifikasjonssystem (3,11,12,13) eller VIPS-modellen (14) synest
å leggje mest vekt på dokumentasjon som sikrar kontinuitet, og
avgrensing av dokumentasjonen til sjølvstendig helsehjelp er ikkje
tema i det heile.
Forskrift for pasientjournal (15), som er hjemla i det nye
lovverket, gir nokre føringar for dokumentasjon av helsehjelp.
Følgjande skal dokumenterast:
- Årsak til helsehjelp, behandling som er i gang, pasientens
tilstand, status ved innlegging, førebels diagnose, diagnose eller
problemstilling.
- Plan og vidare oppfølging, og dersom det er aktuelt;
individuell plan.
- Observering, undersøking, behandling, behandlingsforløp,
sjukepleie, råd og informasjon så vel som anna oppfølging.
- Resultat, status ved utskriving, epikrise(r), utveksling av
informasjon til anna helsepersonell.
Dette samsvarar med dokumentasjon i tråd med
sjukepleieprosessen. Det vil seie systematisk dokumentasjon av
datasamling, fokus for sjukepleie gitt mål for helsehjelpa og
pasientens ressursar, sjukepleietiltak (intervensjonar) og kva
resultat som er oppnådd (evaluering eller rapport) (9).
Inspirert av Helsetilsynets anbefaling om struktur i
pasientjournalen, har vi i dag ein felles struktur i
sjukepleiedokumentasjonen, reflektert i dei skjema som no er i bruk
(9). Det er stor semje om at felles struktur er viktig, men
erfaringane viser også at innhald i dokumentasjonen ikkje
forbetrast automatisk. Ein fornuftig struktur og forbetra innhald
er avgjerande for at sjukepleiedokumentasjonen skal bli eit reiskap
for å sikre kontinuitet i sjukepleie. Derfor er det viktig å
arbeide med innhaldet i dokumentasjonen for å få ei avklaring om
kva det bør vera når sjukepleiarane dokumenterar helsehjelp.
Vi vil derfor diskutere struktur og innhald i dokumentasjon av
helsehjelp til den enkelte pasient og arbeid for å etablere minste
datasett og/eller utvalgte kvalitetsindikatorar i meir detalj.
Struktur og innhald i dokumentasjon av helsehjelp
Dokumentasjon av helsehjelp til den enkelte pasient er den
tradisjonelle sjukepleiedokumentasjonen, og det er ulike framlegg
for å forbetre innhaldet i denne. Felles for alle initiativa er at
ein nyttar strukturen som er foreslått i sjukepleieprosessen og
innarbeidd i lovverket. Dette er ein informasjonsmodell som bidrar
med ein tilstrekkeleg, men overordna struktur. All forbetring av
sjukepleiedokumentasjon inneber systematisering, men ein kan velje
ulike grader av strukturering. Ein kan skilje mellom:
- Ustrukturert dokumentasjon og ikkje-koda tekst. Her er
teksten forteljande, og beskriv eit forløp frå start til slutt. Vi
finn denne forma i fortløpande rapportar.
- Strukturert dokumentasjon med ikkje-koda tekst er ein
forteljande tekst som er strukturert i tema eller faste område. Vi
finn denne forma i dokumentert datasamling, rapport eller
sjukepleieplaner som er organisert etter VIPS-modellen eller
funksjonsområde for sjukepleie (16). Ein slik struktur gjer det
lettare å orientere seg i dokumentasjonen.
- Strukturert dokumentasjon og koda tekst har fast struktur og
definerte, gjerne standardiserte begrep som skal nyttast for
dokumentasjonen. Vi finn den der ein brukar kode- og
klassifikasjonssystem (for eksempel NANDA-NIC-NOC, men også ICNP).
Koda tekst gjer det enklare å finne igjen informasjon via datasøk,
krysskoble med lokale uttrykk eller gjenbruke opplysningane i ulike
samanhengar (17).
Desse ulike tilnærmingane til struktur med ulik grad av koding
av dokumenterte opplysningar bidrar alle til bevissthet og
diskusjon om kvalitet i dokumentasjonen sjølv om dei representerar
ulike tilnærmingar til systematisering og standardisering. Når vi
brukar VIPS-modellen (14), veiledande sjukepleieplaner og
pasientforløp (18,19), og kode- og klassifikasjonssystem (11,20)
som eksempel vil vi vise at dette er komplementære og ikkje
motstridande tilnærmingar for å forbetre struktur og innhald i
sjukepleiedokumentasjonen.
VIPS-modellen
VIPS-modellen er utvikla i Sverige og den primære hensikten var
å forbetre dokumentasjon av sjukepleie i pasientjournalen. Modellen
vil sikre at dokumentasjonen reflekterar overordna mål for
sjukepleie, uttrykt som Velvære, Integritet, Profylakse og
Sikkerhet. Desse nøkkelbegrepa uttrykker sentrale mål for
sjukepleie, og knyttast til ulike sjukepleieteoriar,
dokumentasjonssystem og praksis (14).
VIPS-modellen legg opp til strukturert dokumentasjon med
systematisk datasamling til å beskrive sjukepleieanamnese,
pasientstatus, problemstilling, forventa resultat,
sjukepleietiltak, pasientresultat og informasjonsutveksling.
Modellen inneheld detaljert oversikt over kva sjukepleieanamnese,
pasientstatus og sjukepleietiltak bør inkludere. Strukturen gir
betre oversikt i dokumentasjonen, og gjer det lettare å finne igjen
informasjon eller følge utviklinga innan eit dokumentert problem
eller behov over tid. Modellen inneheld ikkje koda eller definerte
begrep for å uttrykke helsehjelp, men ein kan fritt beskrive
helsehjelpa og systematisere dette etter den foreslåtte strukturen
(21). Ein kan sjølvsagt integrere kode- og klassifikasjonssystem i
VIPS-modellens struktur dersom ein vel dette (14,16).
I Noreg har sjukepleietjenesten ved universitetssjukehusa valt
VIPS-modellen (16). Det er også fleire kommunar som vurderar denne
modellen. Det finnest eit forum for å videreutvikle og diskutere
bruk av VIPS-modellen i Noreg, og interesserte kan f.eks. kontakte
Sidsel Børmark ved Ullevål Universitetssykehus i Oslo
(sidsel.boerma@online.no)
Veiledande sjukepleieplaner
Veiledande sjukepleieplaner er eit anna hjelpemiddel for
dokumentasjon av sjukepleie. Veiledande sjukepleieplaner skal vise
eit konkret, realistisk kvalitetsnivå for sjukepleie som er felles
for ei gruppe pasientar i ein bestemt situasjon. Det faglege nivået
i sjukepleie skal reflekterast og gi retning for planlegging av
individuelle sjukepleie basert på datainnsamling og observasjon av
den enkelte pasienten (19). Dette gjer ein ved at felles
informasjon eller det mest vanlege ved for ei problemstilling, med
forslag til mål og/eller sjukepleietiltak ferdig utarbeida. Den
veiledande sjukepleieplanen forenklar arbeidet med å dokumentere
helsehjelp, og samtidig bidra aktivt til å ivareta kontinuitet i
sjukepleie. Ein har stor frihet i utviklinga av veiledande
sjukepleieplaner, fordi ein kan velje ulik struktur og koda tekst
ved enten å integrere kode- og klassifikasjonssystem eller basere
seg på fritekst (17).
Arbeidet med å vise «forventa pasientforløp» er ei litt anna
tilnærming som også kan knyttast til dokumentasjon av helsehjelp
(18,22). Eit forventa pasientforløp reflekterar pasientens behov
for sjukepleie i løpet av eit sjukehusopphaldet, og kan
samanliknast med eit «kart» som beskriv pasientresultat og
hovudtrekk i sjukepleie i ulike delar av eit opphald eller kontakt.
Det er viktig å inkludere alle einingar der pasienten får
behandling, identifisere ønska pasientresultat ved avslutta
opphald, milepælar for den enkelte fase i pasientforløpet, og
forventa ressursbruk for eksempel målt som liggetid i ulike
sengekategoriar (18).
Veiledande sjukepleieplaner og forventa forløp kan vera
grunnlag for tverrfaglege planar av eit pasientforløp også. Dei er
viktige for å vise kva sjukepleiaren sitt bidrag til helsehjelp
består av. Meir informasjon om dette arbeidet kan ein for eksempel
få ved å kontakte Kathy Mølstad (k-moels@online.no).
Kode- og klassifikasjonssystem
Ein kan systematisere dokumentasjonen ytterlegare, og for
eksempel bruke kode- og klassifikasjonssystem for å dokumentere
heleshjelp. Slike system inneheld ord og uttrykk for å beskrive
behov for helsehjelp eller tiltak sjukepleiarane iverkset.
Dokumentasjon ved hjelp av kode- og klassifikasjonssystem er meir
standardisert enn både VIPS-modellen og veiledande
sjukepleieplaner. Det er utvikla fleire klassifikasjonssystem for
sjukepleie, for eksempel NANDA, NIC, NOC eller ICNP (11,17,23,24).
Klassifikasjonssystema legg opp til å utvikle felles språk for
sjukepleie, men det er enno arbeid som gjenstår for å sikre
presisjon, passande detaljering av begrepa og meir påliteleg valg
mellom tilgjengelege uttrykk (17,23,24). Kode- og
klassifikasjonssystem har fått mykje oppmerksomhet fordi det
(altfor) ofte knyttast til utvikling av EPJ og som løysing for
dokumentasjon av sjukepleie i den integrerte pasientjournalen.
Tilgjengelege klassifikasjonssystem har uttrykk for
problemstilling, sjukepleietiltak og/eller resultat, og system for
datasamling er under utarbeiding (11). I dag er det NANDA
(sjukepleiediagnose/problemstilling), NIC
(sjukepleieintervensjonar) og NOC (sjukepleieresultat) som
diskuterast mest, og vi sjå litt nærare på desse systema.
Sjukepleiediagnoser
NANDA (North American Nursing Diagnosis Association) er eit
kode- og klassifikasjonssystem for pasientfenomen eller -problem
sjukepleiaren arbeider med. Kravet er at ein skal definera uttrykk
for dei sjølvstendige vurderingane og arbeidet til sjukepleiaren. I
dagens versjon av NANDA har ein gruppert dei 155 ulike diagnostiske
uttrykka i 13 domene, 46 klasser og tilrettelagt for
differensiering på sju aksar (25). Det er gruppering etter
helseatferd, ernæring, eliminering, aktivitet/kvile,
persepsjon/kognisjon, sjølvoppfatting, roller/relasjonar,
seksualitet, mestring/stresstoleranse, livsverdiar, sikkerhet,
velvære og vekst/ utvikling. Dei 13 domena liknar området for
sjukepleieanamnese og pasientstatus i VIPS-modellen.
Sjukepleieintervensjonar
NIC (Nursing Intervention Classification) er eit kode- og
klassifikasjonssystem for sjukepleieintervensjonar. Dette systemet
er også utvikla i USA. Målet er å inkludere uttrykk for all
aktivitet sjukepleiarane utfører for å assistere pasienten i å
oppnå eit ønska resultat. NIC er bygd opp med sju domene, 30
klasser, 486 intervensjonar og over 4000 aktivitetar. Dei sju
overordna domenane er: Fysiologisk grunnleggjande, fysiologisk
samansett/komplekst, atferd, sikkerhet, familie, helsesystem og
samfunn (13). Antall klasser, intervensjonar og aktivitetar innan
kvart domene varierar.
Sjukepleieresultat
NOC (Nursing Outcome Classification) er eit kode- og
klassifikasjonssystem som uttrykker pasientstatus på eit gitt
tidspunkt i forhold til ønska og/eller forventa resultat. Systemet
er utvikla i nært samarbeid med dei som har utvikla NIC. Målet er å
definere uttrykk som viser effektiviteten av aktivitetar som er
iverksatt for å assistere pasienten ved helsesvikt. NOC har seks
overordna domene, 24 klasser og 190 resultatuttrykk. Dei seks
overordna domena er: Funksjonell helse, fysiologisk helse,
psykologisk helse, helsekunnskap og -atferd, eigen oppfatning av
helse og familiehelse (12). Det er varierande antall klasser og
resultatutsagn i dei ulike domena. Kvart resultatutsagn har fire
deler: Namn, definisjon, måleindikator og måleskala beskriv
pasientresultatet svært konkret.
Det er oppretta eit redaksjonsutval for å omsetje NANDA, NIC og
NOC (NNN) til norsk, og tilrettelegge for bruk av desse kode- og
klassifikasjonssystema i Noreg. Dei som ønsker ytterlegare
informasjon om kode- og klassifikasjonssystem kan for eksempel
kontakte Cecilie Dale (Cecilie.Dale@su.hio.no).
Med systematisert sjukepleiedokumentasjon ligg det betre til
rette for å gjenbruke dokumenterte opplysningar i ulike
samanhengar. Dokumentasjonen kan da vera ei informasjonskjelde til
oversiktsinformasjon; for å etablere minste datasett eller hente ut
informasjon i forhold til definerte kvalitetsindikatorar.
Oversiktsinformasjon; Minste
datasett/kvalitetsindikatorar
Ei forventning til elektronisk sjukepleiedokumentasjon er at
det tilretteleggjast for gjenbruk av dokumentasjon og utvikling av
oversiktinformasjon. Systematisk innsamling og bruk av dokumenterte
opplysningar til kvalitetsindikatorar, er for eksempel ein av
forutsetningane for sjukehusreforma og etablering av helseforetaka.
Prinsippet er gjenbruk av allereie dokumentert sjukepleie for å
samanlikne tjenester på tvers av institusjonar eller tilbod over
tid.
Oversiktinformasjon kan vera
Fagspesifikke opplysningar som forslag til eit
framtidig minste datasett i sjukepleie, eller utvalg slik ein for
eksempel har notert på det tradisjonelle hovedkortet eller
pasientopplysningsarket (9)
Tverrfaglege opplysningar som ein kan finne i det
tradisjonelle kurvearket eller individuell plan
Oversiktsopplysningar som definert i IPLOS i KOSTRA
(26).
For å kunne lage eller etablere system for oversiktsinformasjon
er det viktig at ein har avklart kva som er egna opplysningar, men
også at dokumentasjonen har tilstrekkeleg kvalitet til at ein trygt
kan ta opplysningane ut av den samanhengen dei vart nedtegna i.
Oversiktane kan når dei er etablert, brukast aktivt for å
undersøke eller forbetre sjukepleietilbodet, rapportere om
aktivitet i sjukepleietjenesten eller synleggjera sjukepleiebidrag.
I dag kan det vera enklare å hente informasjon til slike oversiktar
dersom ein nyttar kode- og klassifikasjonssystem i dokumentasjonen.
Det er likevel ikkje sikkert at bruk av uttrykk frå kode- og
klassifikasjonssystem sikrar at oversiktane er pålitelige eller
etterprøvbare (9,17,23).
Avslutning
Dei ulike tilnærmingane til systematisering av struktur og
innhaldet i sjukepleiedokumentasjonen reflekterar ulike valg og
ulik grad av standardisering. Her er det mange ulike krav og
forventingar. Spørsmåla er korleis vi kan harmonisere eller bruke
dei ulike tilnærmingane slik at dei bidrar til ei fornuftig
systematisering av dokumentasjonen i papirbaserte system, men
kanskje viktigare som førebuing for integrasjon av
sjukepleiedokumentasjonen i EPJ.
Dokumentasjon etter sjukepleieprosessen er ein gjenkjenneleg
struktur med kjente fokus. Dette er også i tråd med
helsepersonellova og journalforskrifta som inkluderar dokumentasjon
av vurdering (datasamling), problemstilling eller diagnose,
handlingar og resultat (5,15). Dei tre ulike tilnærmingane til
systematisering og strukturering av sjukepleiedokumentasjonen
bygger alle på den informasjonsmodellen sjukepleieprosessen
representerar (9). Kode- og klassifikasjonssystema er eksempel på
strukturert dokumentasjon ved hjelp av koda uttrykk, veiledande
sjukepleieplanar har noko struktur og nokre koda uttrykk og
VIPS-modellen er eit eksempel på strukturert dokumentasjon,
foreløpig utan koda uttrykk. Meir struktur i dokumentasjonen vil
forbetre dokumentasjonen, og redusere mange av dei identifiserte
problema i omkvedet «den problematiske sjukepleiedokumentasjonen».
Diskusjonen om korleis ein kan betre innhaldet i
sjukepleiedokumentasjonen er ikkje over. I arbeidet framover er det
mykje å hente på å samordne det VIPS-modellen, veiledande
sjukepleieplaner og kode- og klassifikasjonssystema byr på. Dei
kompletterar kvarandre og legg opp til ulik systematisering.
Samtidig er alle desse forslaga på sett og vis uferdige og i
endring fordi sjukepleie er i kontinuerlig utvikling. Dessutan har
vi store innslag av praksis vi ikkje kan, vil eller skal setja
faste uttrykk på. Utprøving og kombinasjon av ulike forslag til
dokumentasjon av sjukepleie vil drive arbeidet framover, og
redusere betydningen av omkvedet «den problematiske
sjukepleiedokumentasjonen» fordi ein har sikra representativ og
avklart dokumentasjon av sjukepleie.
Litteratur
1- Tunset AB, Øvrebø R. Sykepleierapporter - idealer og
realiteter. Gyldendal Norsk Forlag. Oslo, 1988.
2. Stokke TA, Kalfoss MH. Structure and Content in Norwegian
Nursing Care Documentation. Scandinavian Journal of the Caring
Sciences 1999; 13: 18-25.
3. Clark J. A language for nursing. Nursing Standard 1999;
13(31): 42-47.
4. Boldreghini S, Larrabee JH. Difference in Nursing
Documentation before and after computerization: A pilot study.
Online Journal of Nursing Informatics 1998; 2(1).
5. Om lov om helsepersonell mm. Helsedepartementet. Oslo, 1999.
6. Lov om pasientrettigheter. Helsedepartementet. Oslo, 1999.
7. Om lov om spesialisthelsetjenesten mm. Oslo:
Helsedepartementet. Oslo, 1999.
8. Moen A. Nursing Leadership when an Electronic Patient Record
System is Introduced in Norwegian Hospitals. Doktorgradsavhandling.
Universitetet i Oslo, 2002.
9. Moen A, Hellesø R, Quivey M, Berge A. Dokumentasjon og
informasjonshåndtering. Faglige og juridiske krav og utfordringer
til sykepleiernes journalføring. Akribe forlag. Oslo, 2002.
10. SfID. Veileder for sykepleiedokumentasjon i
pasientjournalen. 2002.
11. Dale C, Krogh G. Klassifikasjonssystemer i sykepleie. I
Gjengedal E, Jacobsen R (red.) Sykepleie, praksis og utvikling.
Cappelen forlag. Oslo, 2001.
12. Johnson M, Maas M, Moorhead S (red.). Nursing Outcomes
Classification. 2nd ed. St.Louis: C.V. Mosby, 2000.
13. McCloskey JC, Bulecheck GM (red.). Nursing Intervention
Classification. 3rd ed. St. Louis: C. V. Mosby, 2000.
14. Ehnfors M, Ehrenberg A, Thorell-Ekstrand I. VIPS-boken: om
en forskningsbaserad modell för dokumentation av omvårdnad i
patientjournalen. Vårdförbundet. Stockholm, 1998.
15. Forskrift for pasientjournal. Helsedepartementet. Oslo,
2000.
16. Hellesø R, Hjortnæs AK, Holm R, Husby EH, Bøhrmark S. Godt
samarbeid bærer frukter - utvikling av sykepleiedokumentasjon i
elektronisk pasientjournal. Sykepleien 2003(4)
17. Glomsås HS. ICNP ikke god nok for bruk i klinisk praksis.
Sykepleien 2003(4).
18. Mathisen L, Hjortnæs AK, Berge AW, Skogstad A. Forventet
forløp - en 2. generasjons sykepleieplan. Tidsskriftet Sykepleien
2002; 3: 56-61.
19. Mølstad K. Veien til veiledende sykepleieplaner.
Tidsskriftet Sykepleien 1998(15): 48-51.
20. Mortensen RA. ICNP(r) Beta. A combinatorial design for
professional unity and expressive power. In: Mortensen RA (red.)
ICNP(r) and Telematic Applications for Nurses in Europe. IOS Press,
Amsterdam,1999.
21. Ehrenberg A, Ehnfors M, Thorell-Ekstrand I. Nursing
documentation in patient records: experience of the use of the VIPS
model. Journal of Advanced Nursing 1996; 24: 853-867.
22. Mathisen L, Skogstad A, Berge AW. Forventet forløp:
Prosessbeskrivelser av sykepleie til konkrete pasientgrupper,
organisert i faser etter pasientens gang gjennom sykehuset.
Sykepleiekongressen 2000, Bergen.
23. Moen A. Informasjonsteknologi i sykepleietjenesten:
muligheter og utfordringer. Akribe. Oslo, 1999.
24. Ruland CM. Helse- og sykepleieinformatikk: hvordan IKT kan
bidra til utvikling av en bedre helsetjeneste. Gyldendal Akademisk.
Oslo, 2000.
25. NANDA nursing diagnoses: definitions and classification,
2001-2002. Philadelphia, PA: North American Nursing Diagnosis
Association, 2001.
26. Sosial- og Helsedepartementet. Individbasert pleie- og
omsorgsstatistikk (IPLOS) i KOSTRA (kommune-stat-rapporteringen).
Sosial- og helsedepartementet. Oslo, 2000.
0 Kommentarer