Den gode samtalen
Ansatte, vikarer, elever og studenter i sykehjem og hjemmesykepleie står i utfordrende pleiesitasjoner i det daglige arbeidet. Hver dag tar de beslutninger i arbeidet med kronisk eller alvorlig syke, og ofte skrøpelige gamle mennesker. Kvaliteten på pleien avhenger av den enkeltes handlingsvalg i situasjonene. I etterkant kommer gjerne undringene; Hva var det egentlig som skjedde? Hvilke vurderinger gjorde jeg, og hvilke handlingsvalg hadde jeg? Handlet jeg rett? Hva kunne jeg gjort annerledes? Hva tenker de andre om det jeg gjorde? Hva kan vi lære av dette?
MangfoldEn vanlig måte å arbeide med slike spørsmål på, er gjennom veiledning og coaching. Veiledning for studenter sammen med lærer er en innarbeidet arbeidsform i sykepleierutdanningen. For pleierne i kommunenes pleie- og omsorgstjeneste er imidlertid ikke veiledning en vanlig del av arbeidsdagen (1).
Kvalitetsreformen innebærer økte veiledningsoppgaver for læreren. Rammeplanen for sykepleierutdanningen krever at høgskolens lærere har "jevnlig veiledning og tilstedeværelse i praksis" (2, s.49). I utviklingen av lærerrollen er det naturlig å koble veiledningsoppgaver og praksistilknytning. Det er utviklet et mangfold av veiledningsmodeller ut fra forskjellige kunnskapstradisjoner, mål og hensikter (3, 4). Flere fagutviklingsprosjekter dokumenterer muligheter og behov for veiledning (5,6,7). Et gjennomgående trekk fra disse undersøkelsene er at veiledningsordningene gjennomføres som atskilte aktiviteter for enten ansatte eller studenter. Dersom temaet i veiledning er utfordringer i den daglige utøvelsen av sykepleie, er ikke da tematikken relevant enten det gjelder ansatte eller studenter? En alternativ tilnærming er derfor veiledningsordninger som inkluderer både utøvere, studenter og lærere. I det følgende presenterer vi noen erfaringer fra prosjektarbeid med å blande disse gruppene.
Samrefleksjon
Samrefleksjon ble utviklet i et prosjekt om kompetanseheving i
sykehjem (8), og senere videreutviklet i et læringsprosjekt i
hjemmesykepleien (9). Samrefleksjon er planlagte og strukturerte
gruppesamtaler der deltakerne reflekterer over utfordringer i den
daglige sykepleien. Grunnstrukturen for metoden gjenfinnes i
prinsippene fra Handal & Lauvås` modell for yrkesfaglig
veiledning (10). Metoden har også den samme innholdsmessige
strukturen og verdigrunnlaget som vi kjenner fra andre
veiledningsordninger, og bygger på prinsipper fra konfluent
pedagogikk og erfaringslæring.
Det som skiller samrefleksjon fra tradisjonelle
veiledningsordninger er at det er et åpent forum for alle som
inngår i pleiefellesskapet. Tanken er at det er erfaringene fra
praksissituasjonene som er grunnlaget for samtale og refleksjon, og
ikke primært yrkesbakgrunnen. Deltakelse er basert på frivillighet.
Gruppesammensetningen varierer fra gang til gang. Det er en
pragmatisk tilnærming, der de ytre rammebetingelsene regulerer
aktivitetene mer enn spørsmålet om hva som er faglig og pedagogisk
"korrekt".
Sammen om læring
To fokusgruppeintervjuer med til sammen 15 deltakere
(sykepleiere, hjelpepleiere, ledere, vikarer, hjemmehjelpere,
studenter og elever i hjemmesykepleien og sykehjem) er bakgrunnen
for resultatene som presenteres.
Mulighetene for faglige samtaler mellom kollegaene begrenset
seg vanligvis til rapportene. Samrefleksjon ble en egen arena som
spesifikt var avsatt til refleksjonsformål. Det ga andre muligheter
for fagsamtaler i kollegiet enn travle rapportmøter. At ledelsen la
til rette for at alle kunne delta, ga legitimitet til å delta.
Samrefleksjon ble et faglig forum som signaliserte
anerkjennelse på tvers av både faggrenser og formell status. Ny
sammensetning av gruppene fra gang til gang ble vurdert som
spennende. Det bød på variasjon og overraskelser av temavalg. Hvis
gruppene hadde vært sammensatt av de samme personene fra gang til
gang, mente noen at det kunne bli kjedelig over tid. Flere opplevde
også å få bedre mulighet til å møte kollegaer og medstudenter som
de sjelden ellers arbeider direkte med.
Veiledningsmøter med lærer som i utgangspunket var mer
forbundet med noe "studentgreier", fikk nå større betydning også
for personalet. De fikk bedre forståelse for hvordan studenter
tenker. Det ble lettere å skjønne bakgrunnen for at studenter
stilte "rare" spørsmål eller foreslo tiltak de ikke selv hadde
tenkt på. Personalet hadde på sin side erfaringer som kom
studentene til nytte. De delte etter hvert følelser om å komme til
kort, eller "ikke klare tanken på å gå inn til den pasienten
igjen". Deltakerne var rause med å gi tips og råd, eller å
gjøre avtaler om å gjøre oppgaver sammen for å lære av hverandre.
Flere erfarte lettelse over at det de hadde følt seg alene om, var
velkjent problematikk også blant kollegaer.
At samme lærer ledet samrefleksjon hver gang viste seg å ha
større betydning enn antatt. Lærerens veiledningskompetanse
innvirket trolig positivt. Læreren var den eneste deltakeren som
hadde kontinuitet i samlingene.
Å tørre å ta ordet
Den enkeltes mot til å fremme faglige spørsmål eller
synspunkter i samrefleksjon var forskjellig. At
gruppesammensetningen varierte fra gang til gang var utfordrende
for noen. Terskelen for å ta opp tema eller delta varierte. Men det
viste seg etter hvert at samrefleksjon ble en arena for å trene seg
på å tørre å stå mer frem i kollegiet. Dette ble et viktig og
nyttig aspekt. Det krevde mot å innlede til refleksjon med kjente
kollegaer og mer eller mindre kjente studenter. Men de som våget,
vant noe. Å fortelle om følelsen av utilstrekkelighet i konkrete
pasientsituasjoner, var i seg selv en høy terskel å overkomme. "Jeg
liker ikke å dele så mye, men når jeg først har snakket meg varm -
det å sitte og utlevere sine tanker - det har vært litt nyttig,
det". Når spørsmål som omhandlet kvaliteten på pleien kom opp, var
det avgjørende at den som reiste problemstillingen ikke ble møtt
med motstand eller forsvar. En av deltakerne syntes det luktet så
fælt av hendene til en pasient med kontrakturer. Hun trodde ikke
hendene var vasket på flere dager. Hun tok opp saken, noe som førte
til at rutinene ble endret. Hun våget å risikere å kritisere den
bestående praksis, mens personalet ble utfordret til å vise respekt
for hennes faglige argumenter og vilje til å se kritisk på egen
praksis.
Hva er "ordentlig" arbeid?
Å bruke arbeidstiden til å samtale om utfordringer i den
daglige pleien, var ikke uproblematisk. Noen mente det burde vært
en selvfølgelig del av arbeidet, mens andre ga uttrykk for at de
ville "gjøre arbeid i stedet". Det var en utfordring å sitte og
prate sammen i en hel time hvis andre oppgaver ventet.
Samrefleksjon var ønsket velkommen av ledelsen, som oppmuntret og
la til rette for at personalet kunne delta. Likevel opplevde
enkelte et dilemma ved å velge samtale foran annet arbeid.
Om samrefleksjon var arbeid eller ikke, ble ikke tematisert
blant studentene. Tvert imot ga de entydige signaler om at det var
viktig for alle deltakerne. Samrefleksjon gjorde at de ble
utfordret til å ta i bruk kunnskapene sine i konkrete pasientsaker.
Samrefleksjon ble vurdert som mer nyttig, sammenliknet med
tradisjonell veiledning sammen med studenter og lærer. Her fikk de
mulighet til å dele faglige refleksjoner, og å bryne seg på faglige
vurderinger sammen med både personalet og lærer.
Gjør det en forskjell?
Vi har flere eksempler på at samtalene resulterte i
forbedringer i pasientpleien. Tannpussrutiner, sårbehandling og
metoder for kateterisering er eksempler på temaer som førte til
konkrete endringer. Flere av disse endringene var basert på
kunnskap fra nyere forskning. Kollegialt samarbeid,
oppgavefordeling og -ansvar var tematikk som ble reflektert over og
som bidro til å skape større forståelse, uten at det kan knyttes
til konkrete endringer.
Å skape rom for læring på tvers av utdanning og praksis ved å
danne fagforum for studenter og ansatte, reduserer sannsynligvis
faren for at skolen fjernstyrer studentens læringsaktiviteter og
isolerer dem fra praksis. Å skape møteplasser mellom utdanningen og
praksis for å ha kritiske og konstruktive kunnskapsdiskusjoner
fremheves av Karseth (11) som avgjørende for at den teoretiske
kunnskapen kan brukes for å analysere praktiske situasjoner som
grunnlag for beslutninger i praksis. Hun understreker betydningen
av at disse diskusjonene først og fremst må foregå mellom
studenter, lærere og praksisfeltet for å gi mening til kunnskapene,
og å gjøre dem gyldige.
Studentene er i praksis bare noen få uker og blir ikke
ordentlig kjent før mot slutten av praksisperioden. Samrefleksjon
ser ut til å ha betydning for både studentenes egen læring og for
en raskere sosialisering som reelle deltakere i praksis. For
personalet ble samrefleksjon et faglig forum for
erfaringsutveksling, og for å øve seg på å fremme faglige spørsmål
og synspunkter.
Litteratur:
1. Thidemann IJ. Vi bare tar oss av hverandre. Tidsskr
Sykepl 2002; 19: 42-46.
2. Rammeplan og forskrift for 3-årig sykepleierutdanning.
Fastsatt 7. januar 2000 av Kirke, utdannings- og
forskningsdepartementet
3. Teslo AL. Mangfold i faglig veiledning: For helse og
sosialarbeidere Oslo: Universitetsforlaget, 2006.
4. Tveiten S. Veiledning - mer enn ord Bergen: Fagbokforlaget,
2002.
5. Tennøe EH. To tenker bedre enn èn. Tidsskr Sykepl 2005; 15:
58-59.
6. Berglund Å, Hestetun M, Kristiansen M. Erfaringer med
avdelingsvis veiledning. Tidsskr Sykepl 2003; 18: 46-48.
7. Gregersen AG, Nilsen SR. Lærer av hverandre. Tidsskr Sykepl
2005; 15: 56-57.
8. Horntvedt R, Kyrkjebø V. Blått + gult = grønt: gjensidig
kompetanseheving - et resultat av endret praksisveiledning innen
sykepleierutdanningen. Høgskolen i Vestfold; Skriftserien
Notat 7/ 2000.
9. Fermann T. Rom for læring. Høgskolen i Vestfold:
Skriftserien, Rapport nr 10/ 2005.
10. Handal G, Lauvås P. Veiledning og praktisk yrkesteori Oslo:
Cappelen Akademisk, 2000.
11. Karseth B. Hva er gyldig kunnskap i sykepleierutdanningen?
I: Christiansen B, Heggen K, Karseth B. Klinikk og Akademia.
Reformer, rammer og roller i sykepleierutdanningen Oslo:
Universitetsforlaget, 2004.
0 Kommentarer