Snakk med pasienten
Intensivpasienter sliter med psykiske problemer i ettertid.
Å være intensivpasient betyr for mange en periode i livet som
de husker svært lite eller ingenting fra senere. Det blir som et
svart hull i hukommelsen. Noen utvikler psykologiske symptomer som
PTSD (posttraumatisk stress disorder); vrangforestillinger,
hallusinasjoner, søvnproblemer, mareritt, flashback og lignende
(1-4).
Pasienter som har vært utsatt for akutt livstruende
sykdom/skader, svever ofte mellom liv og død. De fleste er komatøse
i kortere eller lengre tid, trenger respiratorbehandling og annen
avansert behandling for å opprettholde lungefunksjon, sirkulasjon,
nyrefunksjon og så videre. Under behandlingen vil de ha behov for
sedativa og analgetika, som kan være medvirkende årsak til de
psykologiske problemer noen intensivpasienter sliter med i
ettertid, slik som søvn og hukommelsesproblemer (1).
Kritisk periode
Det er en kritisk periode, preget av mye usikkerhet omkring
pasientens tilstand og overlevelse. Når pasientens tilstand er
stabilisert, overflyttes pasienten til annen avdeling for videre
behandling og opptrening. Noen pasienter blir fulgt opp med
polikliniske kontroller etter utskrivelsen, der man primært har
fokus på de fysiologiske/nevrologiske skadene. Når det gjelder de
mer følelsesmessige og psykologiske sidene er det mer usikkert hva
slags oppfølging de får og om de får noen i det hele tatt.
Å hjelpe pasienten til overlevelse er kanskje ikke alltid nok,
vi må også kunne ta ansvar for å hjelpe pasienten til å bearbeide
det tomrom han/hun har fra intensivavdelingen. Derved kan vi
lettere hjelpe pasienten tilbake til det normale liv igjen. En
review studie fra 2003 konkluderer med, at det er høy grad av
forekomst av PTSD blant intensivpasienter i ettertid, og at det er
behov for oppfølging i rehabiliteringsfasen (2).
Flere studier i inn og utland påpeker at dagbok og
oppfølgingssamtaler kan være et viktig redskap til å følge opp
intensivpasienter og forebygge/ redusere graden av PTSD (3-8).
Det er uvisst hvor mange sykehus i Norge, som tilbyr
systematiske oppfølgingssamtaler til tidligere intensivpasienter,
da dette aldri er blitt kartlagt.
Det er derfor av interesse å kartlegge hvordan man i praksis
gjennomfører disse samtalene, samt hvilke erfaringer og barrierer
man møter.
Ettervirkninger
Fra egen praksis på intensivavdelingen opplever jeg at flere
pasienter oppsøker avdelingen på eget initiativ, i etterkant av et
intensivopphold. Det kan være i forbindelse med poliklinisk
kontroll på sykehuset, eller bare fordi de har lyst til å komme.
Der forteller de om hvordan de har det. Få har minner fra tiden på
intensiv og behov for å vite hva de har vært igjennom (1-15).
Noen forteller at de sliter med søvnproblemer, flashback og
annet ubehag. De pasientene som kommer til avdelingen er ofte de
som har fått dagbok med seg herfra. De forteller at den har vært
nyttig å lese og til god hjelp, når tiden på intensiv skulle
bearbeides. Til tross for dette er det fremdeles mange som har
behov for å komme i avdelingen og snakke med noen av de som har
hatt ansvaret for dem da de var kritisk syke. Fordi pasienter
kommer på eget initiativ og uten forvarsel, er det ikke alltid
pleiepersonalet som er på jobb kjenner pasienten. Disse er dessuten
som regel svært opptatte og har vanskelig for å komme fra for å
møte tidligere pasienter. Resultatet er derfor ofte tilfeldig
kommunikasjon med den som har tid i avdelingen. Systematiske
oppfølgingssamtaler med tidligere pasienter vil gi oss større
mulighet til å imøtekomme pasienters behov og kanskje
forebygge/redusere graden av PTSD. I tillegg vil sykepleiere og
leger oppdage om det er behov for forandringer i praksis for å
kvalitetssikre pasientbehandlingen.
Til tross for nåværende viten om betydningen av dagbok og
oppfølgingssamtaler, har vi ikke kommet i gang med
oppfølgingssamtaler på min avdeling, selv om vi var det første
sykehuset i Norge som begynte å skrive dagbok. Årsaken til dette er
ikke kartlagt, men manglende tid og ressurser kan være en
forklaring. Hensikten med denne kartleggingsstudien er derfor å få
kunnskap om hvordan andre avdelinger praktiserer systematiske
oppfølgingssamtaler. Systematiske oppfølgingssamtaler er her
definert som: «En eller flere planlagte samtaler med
intensivpasienten i etterkant av intensivoppholdet».
Metode
Studien er deskriptiv. Spørreskjemaet ble utviklet på
bakgrunn av litteratur og klinisk erfaring. Det består av 23
spørsmål hvorav mange ga mulighet for utdypelse. Spørsmålene dreiet
seg i hovedsak om type intensivavdeling, om og hvor lenge man hadde
praktisert med dagbok og/eller hatt systematiske
oppfølgingssamtaler, erfaringer og barrierer.
Åtte intensivavdelinger ble kontaktet fordelt på seks sykehus.
Fem sykehus med regionsansvar og ett sykehus med lokalt ansvar.
Lokalsykehuset ble tatt med fordi de har praktisert dagbok og
systematiske oppfølgingssamtaler i mange år, og det kunne være
interessant å se om de skiller seg ut på noen måte i forhold til de
store sykehusene.
Utvalg av avdelinger er basert på likeverdighet i forhold til
type intensivpasienter, arbeidsoppgaver, normering og kompetanse og
så videre. Avdelingene har det til felles at pasienten ofte
innlegges akutt og med livstruende skader, i motsetting til de
mindre lokale sykehusene, dit pasienten ofte overflyttes når
han/hun er i en mer stabil fase og mer våkne. I forkant av studien
ble det rettet telefonisk henvendelse til alle aktuelle avdelinger
med opplysning om studien. I tillegg ble brev og spørreskjema sendt
til samtlige avdelingssykepleiere. Avdelingssykepleier ble bedt om
å overlevere skjemaet til besvarelse av en ressursperson i
dagbokgruppen eller lignende. Det ble garantert anonymitet av
respondentene.
Respons
Alle åtte avdelinger i studien besvarte spørreskjemaet. Av
disse var det fem kirurgiske intensivavdelinger og tre
medisinsk/kirurgiske avdelinger. Seks av åtte sykehus tok imot barn
over ett år. Avdelingene var i gjennomsnitt normert til mellom åtte
til elleve senger per døgn utenom det lokale sykehuset som var
normert til fire pasienter per døgn. Antall intensivpasienter
fordelte seg gjennomsnittlig mellom fire til elleve pasienter per
døgn, mens det var fire intensivpasienter per døgn på
lokalsykehuset.
Spriket mellom antall normerte senger og antall pasienter ble
forklart med, at det i perioder ikke var bemanning nok til å dekke
de normerte antall plasser og derfor måtte man redusere antall
pasienter. Pleiefaktor var alt fra 1,0 til 2,0. Pleiefaktoren kan
ikke regnes som pålitelig, da det tyder på at den er basert på
ulikt grunnlag.
Skriver dagbok
Fem av åtte sykehus skriver dagbok til intensivpasienten
(62,5 prosent versus 37,5 prosent). Av de fem sykehusene som
skriver dagbok er det fire som svarer at det skrives mellom 30 og
80 dagbøker per år. Antall dagbøker øker i takt med antall
pasienter. De tre sykehusene som ikke skriver dagbok forklarer at
det har «vært vanskelig å etablere dagbokskriving som rutine», «Det
er uavklart juridisk» og «Vanskelig å vurdere om dagbok har noe for
seg».
Et sykehus begynte allerede i 1989 å skrive dagbok til
intensivpasienten og etter hvert har andre sykehus kommet etter.
Det er noe forskjell på når man utleverer dagboken til
pasienten. Det er alt fra ved overflytning til annen avdeling, ved
utskrivelse til lokalsykehus, til at den blir ettersendt hjem. Det
er sjelden pasienter takker nei til dagbok.
Systematiske oppfølgingssamtaler
Fem av åtte sykehus har oppfølgingssamtaler (62,5 prosent
versus 37,5 prosent). Lokalsykehuset var tidligst ute med
oppfølgingssamtaler i 1995. Et sykehus begynte i år. Samtalene
foregår primært i avdelingen, men også poliklinisk, i hjemmet eller
per telefon. De fleste pasientene ble tilbudt oppfølgingssamtale
per telefon, men også per brev eller ved utskrivelse. Samtalen ble
tilbudt fra seks uker til tre måneder etter intensivoppholdet. Et
sykehus tilbød samtale allerede fire dager etter overflytting til
post og så igjen tre måneder senere. Tre sykehus tilbyr en
oppfølgingssamtale, ett sykehus tilbyr to samtaler og to sykehus
tilbyr en eller flere samtaler.
Hjelpemiddel ved samtale
Fire av fem sykehus bruker dagbok som hjelpemiddel i
oppfølgingssamtalen. Her utdypes det blant annet: «gjennomgang av
innhold», «… har alltid dagboken i sentrum når samtalen foregår,
viser til situasjoner som kan gi åpning for fortellinger som nesten
alltid finnes». Et sykehus bruker i tillegg til dagbok også
spørreskjema og bilder, og på et annet sykehus skal de begynne med
memorytool, i forbindelse med en større studie. Memorytool er et
minneskjema som har som mål å avdekke pasientenes minner fra
intensivforløpet. Lengden på samtalene er fra 0,5–1 time. Ett
sykehus bruker i tillegg tid før og etter samtalen.
Sykepleiere og pasientens pårørende er til stede ved alle
samtaler. Det hender også at legene er med eller andre som
sykepleiestudenter, spesialsykepleiestudenter eller koordinator for
dagbok og oppfølgingssamtaler. I hovedsak er det primærsykepleier
og/eller ressurspersoner tilknyttet dagbokgruppen, som har ansvar
for at oppfølgingssamtaler blir gjennomført.
Alle sykehus har en form for evaluering av samtalene i
personalgruppen etterpå. Det er blant annet på personal/postmøter,
morgenmøter og teammøter. Om hvorvidt det fører til endring i
pleien/behandlingen av pasientene svarer to nei, en svarer ja og
nei og to svarer ja. En utdyper det slik: «Så klart vi
tenker/reflekterer/undrer meg oss, vi tenker mye på hva innholdet i
pasientfortellingene kan bero på og indirekte blir det kanskje en
endring i og med at vi lærer av det vi erfarer».
Erfaringer
Nesten alle sykehusene har positiv erfaring med
oppfølgingssamtaler. Et sykehus har ikke nok erfaring, da de nylig
har begynt. De positive erfaringene beskrives blant annet slik:
«... hyggelig å møte mennesket etterpå og se hvordan de har det og
ikke minst å åpne opp for fortellinger, ha tid til å høre på den,
skrive den ned» eller «Det gir oss mulighet til evaluering og
pasienten er veldig fornøyd med samtalene. Pleiepersonalet føler de
får avsluttet behandlingen på en fin måte med disse samtalene».
Om hvorvidt det er nok ressurser til å gjennomføre
oppfølgingssamtaler svarer ett sykehus ja, ett sykehus svarer ikke
og tre sykehus svarer nei. Det sies blant annet at det blir for
lite tid avsatt til arbeid med dagbokvirksomhet, at det beror på
driften om det gis tid, eller på personalmangel og lignende. Om
disse tre sykehusene kunne tenke seg noe annerledes svarer de: «…
at det ble satt av mer tid til dagbokvirksomheten, slik at vi fikk
tid til å fange opp alle de pasienter som forlater sykehuset og
reiser til sitt lokalsykehus. Vi går glipp av mange samtaler …», at
det er ønskelig med «mer ressurser» og «en som kunne jobbe med
ettersamtalen, eventuelt ressursgruppen kunne fått mer tid til å
følge opp. Det vi ser er at i travle tider blir ikke
oppfølgingssamtaler gjennomført».
Fra et par av sykehusene ble det sagt blant annet: «… har brukt
dagbok/samtaler på andre intensivavdelinger og ser hvilken nytte
pasient/pårørende har av dette» og «å skrive dagbok ser vi på som
en omsorgshandling på lik linje med alt det andre vi gjør, vi ser
det som meget stimulerende, spennende, utfordrende og en fin
mulighet til å se pasienten som et menneske i den meget
teknologiske verden som intensivavdelingen står for».
Diskusjon:
Oppfølgingssamtaler med dagbok som hjelpemiddel
Det er mange (62,5 prosent) av de forespurte avdelinger som
praktiserer oppfølgingssamtaler. Halvparten av disse skriver også
dagbok og bruker dagboken som hjelpemiddel ved samtalen. Av svarene
i studien fremkommer det at dagboken er et godt utgangspunkt for
oppfølgingssamtalen med pasienten. Dagboken hjelper pasienten til å
få frem minner som under samtalen blir til fortellinger fra
intensivoppholdet. Dette stemmer godt overens med studier som
påpeker at det å skrive dagbok hjelper pasienten til å bearbeide
minner og derved redusere graden av PTSD (3-5,7,10,15,16).
Flertallet av disse studier er dog små og må tas med forbehold.
Storli mfl. snakker om kroppslig erfaring, altså det kroppen
erfarer i forhold til det intellektet husker (15). Fra egen praksis
vet jeg at beskrivelser i dagboken kan hjelpe pasienter til å huske
ting de har følt på kroppen, for eksempel, når sykepleieren suger
opp slim fra tuben på en pasient ved respiratorbehandling. Når
dette beskrives i dagboken minnes pasienten kanskje ubehaget og
kvelningsfornemmelse når sugekateteret kom ned i luftveiene. Eller
det kan være en beskrivelse av at pasienten er til undersøkelse i
en MR skanner, som frembringer høye bankelyder, mens undersøkelsen
pågår. Med dagboken får pasienten noen knagger å henge minnene på
så disse blir mer håndterlige.
Et sykehus i studien brukte også foto som hjelpemiddel ved
oppfølgingssamtalen. Det kan ha vært flere sykehus i studien, som
brukte foto i forbindelse med dagboken, men det var ikke fokus i
studien og kom derfor kanskje ikke frem. På Norkjøping Sykehus i
Sverige praktiserer man fotodagbok sammen med systematiske
oppfølgingssamtaler. Fotoene blir først utlevert ved
oppfølgingssamtalen og pasienten får en forklaring på fotoene og så
legges de inn i dagboken. Fotoene skal gi pasienten en mer konkret
forståelse av hvor alvorlige syke de har vært. Dette forbereder
pasienten på en lang rehabiliteringsperiode, det vil ofte ta mange
måneder, og ikke bare uker, før de er tilbake til normalt liv.
Sammen med dagbok og oppfølgingssamtale er fotoene med på å utfylle
det tomrommet som pasient og pårørende måtte ha fra
intensivperioden (8;9)
Antall samtaler
De fleste avdelinger i studien tilbyr en systematisk
oppfølgingssamtale. Lokalsykehuset som tilbyr to systematiske
oppfølgingssamtaler har færre pasienter enn de større
intensivavdelingene. I studien er det de som begynte først med
lengst erfaring (fra 1995) som sier det er nødvendig med to
samtaler. Intensivpasienter på lokalsykehus er ofte mindre
ressurskrevende enn på regionssykehus og derfor har man kanskje mer
tid her. Dette kommer dessverre ikke frem i studien.
Oppfølgingssamtale tilbys ofte per telefon og de fleste
samtaler utføres i avdelingen. Spørsmålet er om det er nok med en
oppfølgingssamtale. Internasjonale studier refererer gjerne til to
og tre systematiske samtaler med pasienten i etterkant av
intensivforløpet (6,7,13). I England har man poliklinisk virksomhet
der man tilbyr pasienten oppfølgingssamtale to, seks og tolv
måneder etter intensivforløpet. To måneder etter intensivoppholdet
kan være den mest stressfylte fasen rent psykologisk i
sykdomsforløpet. Pasienten har nå hatt tid til å reflektere over
hva, som har hendt og hvor tett på døden de har vært. Denne
samtalen er spesielt viktig fordi man her kan identifisere
problemer og iverksette tiltak for å forebygge at problemer
utvikler seg videre. Dette bedrer prognosen på sikt (12).
I en engelsk review-studie skiller man mellom akutt og kronisk
PTSD. Utvikler pasienten akutt PTSD etter intensivforløpet, og ikke
får profesjonell oppfølging innen det er gått tre måneder, kan det
utvikle seg til kronisk PTSD (2).
Ut fra litteraturen er det vanskelig å fastslå når det er best
å ha samtaler og hvor mange samtaler man bør tilby pasienten. I
denne studien hadde intensivavdelingene oppfølgingssamtaler fra alt
mellom seks uker og tre måneder. Da kan man anta at muligheten for
å fange opp symptomer på PTSD er tilstede, og i så fall kunne man
iverksette tiltak for å forebygge ytterligere utvikling. Bare en
avdeling i denne studien svarer at det kan være aktuelt å tilby mer
enn en samtale om det er behov for det.
Evaluering av samtalene
I studien fører evaluering etter oppfølgingssamtaler sjelden
til forandringer i praksis, men det finnes en åpenhet for at det
kan bli aktuelt, om det oppstår et behov. En avdeling svarer at
tanker og refleksjoner i forhold til pasientfortellinger indirekte
kan føre til endringer i pleien. I tilegg gjør det noe med
holdningen man har til pasientene.
En svensk litteraturstudie skriver om betydningen av pasientens
minne og hvilken konsekvens det kan ha for praksis. Behovet for
informasjon, hjelpeløshet og støy var noen av de minner pasienten
slet med i ettertid. Dette fordret større tålmodighet, bruk av
forståelig og dagligdags språk hos sykepleierne og å redusere støy
i avdelingen (17).
Ansvar
De avdelingene som både skriver dagbok og har systematiske
oppfølgingssamtaler, har ressurspersoner/primærsykepleiere som tar
ansvar for at disse blir utført. Det er også de som deltar på
samtalene, hvilket faller naturlig da det er de som kjenner
pasienten. På en avdeling deltok legen av og til i samtalene. Det
at få leger deltar i samtalene kan kanskje forklares med at de er
færre og derfor har mindre tid. En poliklinikk i England ledet av
intensivsykepleiere tilbyr oppfølgingssamtaler til tidligere
intensivpasienter (12). Det at intensivsykepleiere leder klinikken
forklares blant annet med at det er de som har gode
kommunikasjonsevner og mellommenneskelige egenskaper i tillegg til
kvalifikasjoner og kunnskaper. En annen viktig faktor er at
sykepleiekonsultasjoner har mindre kostnader enn hvis det hadde
vært legekonsultasjoner.
Ressurser, holdninger og fokus
De avdelinger som skriver dagbok i tillegg til
oppfølgingssamtaler sier de har for få ressurser og gjerne skulle
hatt mer tid og personale. En avdeling skriver: «I travle tider
blir ikke oppfølgingssamtaler gjennomført». Den avdelingen som ikke
skrev dagbok, men har systematiske oppfølgingssamtaler, svarer at
de har nok ressurser som det er i dag. Kanskje denne avdelingen
opplever at de har mer tid til disposisjon, men dette kommer
dessverre ikke frem i besvarelsen. Selv om det bare tar noen
minutter å skrive dagboknotat, kommer denne oppgaven på toppen av
mange andre aktiviteter i avdelingen. Å skrive dagbok krever at
sykepleieren er motivert og raskt kan omstille seg fra
fagterminologi til dagligdags språk. En må stille seg undrende til
hva pasienten kan erfare i øyeblikket. En avdeling i studien svarer
utdypende: «de pasienter som er så heldige å få dagbok, de får noe
ekstra utover det vanlige».
En begrensning ved studien er at det ikke blir spurt om årsaken
til at det ikke praktiseres systematiske oppfølgingssamtaler
og/eller skrives dagbok. Det kunne ha vært interessant å høre om
eventuelle barrierer, holdninger og ressurser. Sykehus i utlandet
har som tidligere nevnt inntil flere oppfølgingssamtaler med
pasienten i ettertid (6,7,13). Om de har flere ressurser enn norske
sykehus er vanskelig å vurdere, men det er klart at det spiller en
rolle hvor stort fokus betydningen av dagbok og oppfølgingssamtaler
har på den enkelte avdeling/sykehus.
Økt kunnskap og bevissthet kan være nøkkelord for å skape en
holdning blant personalet hvor det er naturlig å følge opp
pasienten i ettertid med henhold til å forebygge utvikling av PTSD.
Med større fokus på dagbok og oppfølgingssamtaler tror jeg det vil
prioriteres på lik linje med andre oppgaver i avdelingen.
Det trengs flere og større randomiserte studier i fremtiden for
å underbygge/verifisere nåværende viten om effekten av dagbok og
oppfølgingssamtaler. For tiden pågår det en større internasjonalt
randomisert studie ledet av Christina Jones, hvor også Norske
sykehus er med. Jones et al ønsker å kartlegge effekten av
dagbokens betydning for rehabilitering.
I England har man gjort en større randomisert studie, der man i
tillegg til oppfølgingssamtaler har prøvd ut et seks ukers
selvhjelpsrehabiliteringsprogram med råd og veiledning i fysisk og
psykisk mestring, i tilegg til et treningsprogram. Det viste seg at
pasienter som deltok i selvhjelpsrehabiliteringsprogrammet i
tillegg til oppfølgingssamtaler, fikk redusert graden av PTSD i
forhold til pasientene som kun fikk oppfølgingssamtaler. Spesielt
forekomsten av depresjon ble vesentlig redusert (6).
Konklusjon
Ikke alle intensivavdelinger skriver dagbok og har
oppfølgingssamtaler. De intensivsykepleiere som praktiserer
systematiske oppfølgingssamtaler og dagbok har tro på betydningen
av dette. De forteller hvordan oppfølgingssamtaler og dagbok er
nyttig både for pasient og sykepleiere. Pasienten får en
forklaring/oppklaring på hva som har hendt med dem da de var
komatøse og alvorlig syke, og sykepleieren får avsluttet
behandlingsforløpet med pasienten. Litteraturen underbygger på
mange måter dette. Med flere ressurser som økt bemanning, mer tid
og økt bevisstgjøring på betydningen av oppfølgingssamtaler og
dagbok, vil man kunne organisere systematiske samtaler til langt
flere pasienter enn det som er tilfellet i dag.
Litteratur:
1. Jones C, Griffiths RD, Humphris G. Disturbed
memory and amnesia related to intensive care. Memory 2000;
Mar;8(2):79-94.
2. Jones C. The challenge and diagnosis of stress
reactions following intensive care and early intervention: a
rewiev. Clin Intensive Care 2003;14(3-4):83-9.
3. Griffiths RD, Jones C. Filling the intensive
care memory gap? Intensive Care Med 2001 Feb;27(2):344-6.
4. Backman CG, Walther SM. Use of a personal diary
written on the ICU during critical illness. Intensive Care Med 2001
Feb;27(2):426-9.
5. Åkerman Eva. The patients experiences of a diary
and a follow up visit after ICU treatment. Nordisk
Omvårddnadsforskning inom intensivvård, NOFI 2004.
6. Jones C, Skirrow P, Griffiths RD, Humphris GH,
Ingleby S, Eddleston J, et al. Rehabilitation after critical
illness: a randomized, controlled trial. Crit Care Med 2003
Oct;31(10):2456-61.
7. Combe D. The use of patient diaries in an
intensive care unit. Nurs Crit Care 2005 Jan;10(1):31-4.
8. Backman CG, Walther SM. [Critical periods at the
intensive care units are documented in diaries]. Lakartidningen
1999 Feb 3;96(5):468-70.
9. Backman CG, Walter SM. The photo-diary and
follow-up appointment on ICU: Giving back time to patients and
relatives. In: Dr Saxon A ridley, editor. The Psychological
Challenges of Intensiv Care. Blackwell publishing; 2005. p. 72-9.
10. Bagger Christine. Dagbok til kritiske syge
patienter. Sygeplejersken 2007;25-26.
11. Gjerland A, Waerstad T, Furuheim V. [Intensive
nursing care--respiration patients are our teamwork partners].
Tidsskr Sykepl 1997 Sep 30;85(16):55-8.
12. Griffith R.D. Aftercare programme - where,
when, how and who? Intensive Care Aftercare. Oxford : Butterwoed
Heinemann; 2002. p. 69-129.
13. Jones C, Griffiths RD, Humphris G, Skirrow PM.
Memory, delusions, and the development of acute posttraumatic
stress disorder-related symptoms after intensive care. Crit Care
Med 2001 Mar;29(3):573-80.
14. Russell S. An exploratory study of patients'
perceptions, memories and experiences of an intensive care unit. J
Adv Nurs 1999 Apr;29(4):783-91.
15. Storli S, Lind R, Viotti IL. Using diaries in
intensive care: A method for floolowing up pasients. The world of
Critical Care Nursing 2002;2:103-8.
16. Bergbom I, Svensson C, Berggren E, Kamsula M.
Patients' and relatives' opinions and feelings about diaries kept
by nurses in an intensive care unit: pilot study. Intensive Crit
Care Nurs 1999 Aug;15(4):185-91.
17. Johannsson Lotta. Pasientens minne av
intensivvård. Ventilen 2002;2(2).
Les også:
Rystende minner fra intensiv
0 Kommentarer