Pleie ved livets slutt
Som sykepleiere i palliativ omsorg møter vi
pasienter i livets sluttfase. Vi kommer tett på pasient og
pårørende, og tar del i deres sorger, frykt, håp og gleder. Vi
konfronteres daglig med vår egen angst og sårbarhet og trangen til
å flykte fra krevende pasientsituasjoner. Bildene av alle som har
kjempet inn i døden, alle fortvilte rop om hjelp sitter på
netthinna. Mange av dem glemmer vi aldri.
Jeg ønsker med denne artikkelen å sette søkelyset på
sykepleierens mestring av egne reaksjoner. Hva gjør alle disse
sterke opplevelsene med oss? Hva er det som gjør at vi holder ut i
dette krevende yrket? Artikkelen er skrevet ut fra egne erfaringer
fra arbeid med kreftpasienter, og som en innleveringsoppgave i
videreutdanning i palliativ omsorg, Høgskolen i Gjøvik.
Den gode samtalen
Palliasjon har sine røtter i Hospice-ideologien som tilstreber
symptomkontroll og helhetlig omsorg hvor målet er optimal
livskvalitet. Det kreves tverrfaglighet og inkludering av hele
familien. Omsorgen innbefatter også omsorg for de pårørende etter
pasientens død. Begrepet «den totale smerte» står sentralt.
Pasientens smerte har fysiske, psykiske og åndelige elementer og er
et utrykk for lidelsen i vid forstand. Pasientens situasjon
er sammensatt, komplisert og uforutsigbar. Menneskene vi møter er
unike, og dermed er det ingen fast prosedyre eller oppskrift på hva
vi kan gjøre eller si. Det kreves at sykepleieren har gode
fagkunnskaper, et varmt hjerte og dyktige hender. Pasient og
pårørende forbereder seg på å miste hverandre. De opplever tap og
sorg, og pendler mellom fornektelse, akseptering, håp og håpløshet.
Kommunikasjon blir en viktig del av den lindrende behandlingen. Den
gode samtalen har pasienten i fokus, og sykepleieren er en «aktiv
medvandrer» i pasientens historie. Vi møter den døende der han/hun
er med oss selv som eneste hjelpemiddel. Vi har ikke alltid noe å
si, og må erkjenne at vi av og til er rådløse og maktesløse. Det
kreves en evne til innlevelse uten å «identifisere seg med», uten å
bli involvert.
Man inviteres inn i pasientens hjerte og sinn, og går inn med
hele seg selv med et ekte nærvær og innlevelse. Først da kan
sykepleieren bidra med empati, klargjørende spørsmål og
livserfaring (1).
Unngå identifikasjon
Jeg åpner døra forsiktig. Det er natt og du sover omgitt av
dine to små barn og din mann. Vi er jevngamle, og du skal snart
avslutte livet. Jeg fylles av sorg, og tanken sniker seg inn; det
kunne vært meg.
Falk snakker om den eksistensielle angsten som
også helsepersonell opplever. Vi er også mennesker som skal dø. Den
eksistensielle angsten er ingen sykdom, og det er ingen behandling
som hjelper mot den. Det som hjelper er å se angsten i øynene (1).
Hvordan påvirkes vi som sykepleiere av å være vitne til så mye
lidelse? Mange vil oppleve perioder med angst for sykdom hos seg
selv eller sine nærmeste. Man må være bevisst på å ikke
identifisere seg med pasientens lidelse, og ikke bli oppslukt av
arbeidet. Erfaringer gjør at man modnes, døden blir mindre
skremmende og man innser at den til og med kan være en befrielse
for den lidende pasient. Det er imidlertid like smertefullt for
sykepleieren å være vitne til lidelsen. I den palliative omsorgen
opplever vi ikke å sende pasienten ut med plaster på såret i håp om
at vi har løst problemet. Vi må bære at vi ikke kan gi pasientene
det de ønsker seg aller mest (2).
Marie Aakre sier i boka Mitt liv, mitt håp: «Personalets store
utfordring blir å orke å se livets drama uten å ha løsninger på
alt.»(3).
Pasienten kjemper etter luft! Lungeødem. Jeg gjør alt hva jeg kan for å lindre, men taper mot stadig forverring. Pasienten klamrer seg til meg, hun er livredd. Slik kjemper hun seg inn i døden. Jeg sitter med en arm rundt en skjelvende og gråtende ektemann, den andre hånden på morfinsprøyta. Jeg føler meg så utilstrekkelig. Det gjør så inderlig vondt for oss alle.
Det krever mot å stå i slike situasjoner. Det er
ikke alltid vi klarer å lindre, og for sykepleieren som står i
situasjonen setter slike opplevelser spor. Paradoksalt nok kan det
se ut som sykepleiere blir mer sårbare etter som årene går. Særlig
skjer dette der sykepleieren opplever at rammebetingelsene ikke
står i forhold til det arbeid man er satt til å gjøre. Opplever man
at man svikter i forhold til yrkesetiske retningslinjer, og dette
skjer over tid, vil det virke ødeleggende på sykepleieren (4).
Som hjelpere kan vi lett trekkes inn i eller ufrivillig påføres
smerten, hjelpeløsheten, skuffelsen og bitterheten som preger mange
av dem vi søker å hjelpe. Særlig skjer dette hvis ikke vi selv
greier å bearbeide smerten. Da vil den kunne bli ødeleggende for
hjelperen (5).
Vi skal hjelpe mennesker å skape mening i det smertefulle slik
at livet blir til å holde ut. Dialogen med pasienten blir
hovedredskapet. For å mestre dette må sykepleieren erkjenne at
pasientens lengsler og ønsker er uendelige, mens mulighetene til å
hjelpe er begrensede. Som hjelper kan jeg ikke forandre andre enn
meg selv, men jeg kan gjennom dialog med den andre stille meg til
disposisjon og slik utgjøre en positiv forskjell for den
hjelpetrengende i hans kamp for liv og livskvalitet.
Gode opplevelser
Det er kveld. En mann skal forlate livet. Han er
ugjenkjennelig av kreftsykdommen som har herjet ansiktet hans. Hans
kone og jeg holder han i hendene. Han sovner stille inn. Tonene fra
Måneskinnsonaten, hans musikk fra et rikt liv fyller rommet. Det er
stille og vakkert. Endelig fikk han slippe fri fra sykdommens
grusomhet.
At arbeidet vi gjør føles meningsfullt er helt
klart en av grunnene til at vi holder ut. I møte med mennesker i
livets sluttfase er nærhet, ekthet og håp nøkkelord. Det gir mye
liv til livet å vite at man skal dø. Vi ønsker å bidra til at
pasienten får så gode dager som mulig den tiden som er igjen.
Vi har kunnskap til å kartlegge fysiske plager og midler til å
lindre. Når det ikke lenger er håp om å bli frisk kan håpet ligge i
for eksempel å ikke ha sterke smerter. Det er meningsfullt å kunne
hjelpe et menneske til å oppnå dette målet.
Å følge et menneske de siste dager og timer innebærer også nær
kontakt med de pårørende. De er de viktigste medspillerne i
pasientens liv, og skal også få være det helt til døden. De
pårørende har et stort behov for å bli sett og inkludert. Vi har
også et ansvar for de pårørende etter at pasienten er død, og
opplever ofte dyp takknemlighet for at vi har vært til stede for
dem i denne tiden.
Mestringsstrategier
I møte med lidelse og død konfronteres vi med
vår egen dødelighet, og det er avgjørende at vi har utviklet en
kompetanse til å leve med vår egen sårbarhet og vår egen frykt for
smerte og død (4).
Spørsmål man kan reflektere over med fokus på seg selv som
hjelper er: Hva tenker jeg om at jeg skal dø? Hva gir meg
grunnleggende frihet? Hvilke verdier setter jeg høyt? Hvordan
skaper jeg mening i livet mitt? Hva gjør jeg med opplevelse av
skyld? Det er viktig å ikke la seg overvelde av den vanskelige
situasjonen som en del av de menneskene vi møter er i, men holde
fast ved at sykdom og død i hovedsak er blant livets normale
påkjenninger (6).
Vi møter pasienten med innlevelse, men også med en profesjonell
distanse. Grensesetting er viktig. Der er pasientens lidelse – ikke
min. Det er ikke jeg som er døende. Det er viktig at sykepleieren
tar vare på seg selv og har et godt liv for at hun skal klare å
være en ressurs i andres (4).
Evne og mulighet til refleksjon og veiledning er et av de
viktigste og mest effektive midlene for å forebygge utbrenthet.
Behovet for å snakke om det man opplever er stort. Døden er fjern
fra folks hverdag, og referanserammene til sykepleiere i palliasjon
kan virke svært forskjellig fra venners og families. Dette sammen
med taushetsplikten gjør det vanskelig å ventilere ut sterke
opplevelser hjemme.
Sterke opplevelser kan utgjøre voldsomme personlige
belastninger, og det er avgjørende at sykepleieren får fortalt sin
historie i en veiledningssamtale. Gjennom samtalen får sykepleieren
hjelp til å bearbeide de smertefulle opplevelsene. Hun får en ny
bevissthet om hendelsen, og mulighet til å utvikle seg som menneske
og fagperson. Veiledningen blir også en kvalitetssikring av
arbeidet (5).
Konklusjon
Å arbeide med døende er utfordrende og byr på
mange sterke opplevelser for sykepleieren. Veiledning og evne til
refleksjon er avgjørende for å utvikles og trives i jobben.
Sykehusprest Tor-Ole Bjerke, Sykehuset Innlandet Lillehammer har
etter mitt syn oppsummert nødvendige mestringsstrategier i to
setninger: «Å være
bare der
når du er der. Å være der
bare
når du er der.» Klarer vi å være
bare der,
tilstede i oss selv som redskap, ydmyk for pasientens
integritet og som en aktiv medvandrer i pasientens historie, kan vi
bidra til lindring gjennom en god samtale.
Klarer vi å ikke ta med oss opplevelsene hjem, men å
skille mellom hva som er pasientens og hva som er vårt kan vi bruke
vår fritid til å ha det godt i vårt eget liv. Vi kaller det å
«hente overskudd», eller å «få påfyll». Enhver må finne ut hva som
gir påfyll for ens egen del. Klarer jeg dette kan jeg se at jeg er
privilegert som har et meningsfullt arbeid der jeg gjennom nær
kontakt med medmennesker får mye mer tilbake enn det jobben krever.
Jeg har mulighet til å bidra i en arbeidsplass der det er
rom for personlig og faglig vekst, der kolleger har lov å vise
svakhet og styrke, og der vi tar vare på hverandre som
medmennesker. Det er det som gjør at vi trives, og vi holder ut.
Litteratur:
1. Falk B. Å være der du er – samtale med
kriserammede. Bergen: Fagbokforlaget, 2005.
2. Mølsted L. Supervision på kræftafdelinger. Omsorg
2005;1: 2-6.
3. Ronge K. Mitt liv – mitt håp. Oslo:Gyldendal og Dreyers
forlag AS, 1998.
4. Lang TK. Hva skjer med hjelperen i møte med lidelse og
sorg? Omsorg 1999;1:22-26.
5. Lang TK. Veiledning som transformasjonsprosess. Omsorg
2005; 1:35-41.
6. Dahl M. Avdelingspersonalet som veiledere for pårørende
til alvorlig syke og døende. Omsorg 2005; 1:10-13.
0 Kommentarer