Sykepleiere hjelper etterlatte med QR-kode når noen dør

Når gravferdsmeldingen bytter til QR-kode, skal det bli færre feil og enklere for de etterlatte å forstå hva de må gjøre.
TØNSBERG (Sykepleien): – Det er alltid en god følelse å gi de pårørende noe som er bedre, sier Karin Sjue.
Hun er spesialsykepleier i palliativt team på Sykehuset i Vestfold. Sammen med sykepleier og Kompetansebroen-redaktør Trine Søndergaard Skov tester hun ut den nye, digitale gravferdsmeldingen.
– Så langt har vi kanskje hatt 100 gravferder gjennom løsningen, forteller prosjektleder Ola Asp hos Statsforvalteren i Vestfold og Telemark.
Beskjeder sitter ikke
Når noen dør ved Senter for kreft og blodsykdommer på sykehuset i Tønsberg, får de etterlatte en mappe. I den ligger det blant annet informasjon om det som må ordnes rundt dødsfallet og gravferden.
Rett etter at de har mistet en av sine nærmeste, er det tungt og vanskelig å ta imot praktisk informasjon:
– En person som er svært påvirket av følelser, har redusert evne til å oppfatte hva som blir sagt, og til å kommunisere. Så mye som 70 prosent kan glippe. Derfor er det viktig at helsepersonell er bevisst på dette og kommuniserer klokt. Det innebærer for eksempel at hvis det er mulig, kan vi sørge for å informere andre som ikke er like preget av situasjonen, sier Trine Søndergaard Skov.
Nå kommer et kort med en QR-kode inn som en del av mappen med informasjon. Rundt på sykehuset er det på vei opp plakater som minner de ansatte om den digitale gravferdsmeldingen.
Slipper feil
– Dette er de formelle tingene som må gjøres. En av de etterlatte må ta ansvaret for gravferden og for å håndtere den avdøde, forklarer Ola Asp.
– Det enkleste er hvis sykepleieren kan si at «dette kan du og jeg gjøre i dag».

Når meldinger går på e-post, telefon og papir mellom sykehus, etterlatte, gravferdsbyrå og gravplassmyndighet, er det mange kilder til feil.
– Det er usikkert. Dessuten ser vi at det er mye informasjon som deles, men som ikke skulle vært delt på grunn av personvernet, sier Asp.
Ifølge regnestykkene han sitter med, er det mulig å spare inn 14 årsverk den dagen alle de rundt 50 000 årlige dødsfallene i Norge blir håndtert med digital gravferdsmelding.
– Det er en fordel for byråene, krematoriene og gravplassmyndighetene. Men det er de etterlattes behov som er viktigst. At det skal bli enklere, mindre byråkrati, lettere å forstå saksgangen, bedre personvern, ramser han opp.
Hva nå?
– Det typiske spørsmålet når det går opp for den etterlatte at nå er faktisk personen død, er «hva skal jeg gjøre nå?». Det er en fase som er veldig usikker. Du trenger veldig mye trygghet. Det møter de ansatte på ulike måter, konstaterer han.
Karin Sjue ser hvordan flere og flere er blitt fortrolige med digitale løsninger.
– Erfaringen min og det jeg hører fra posten, er at de som har brukt den digitale meldingen, er fornøyde, sier hun.
Enklest mulig
– For oss sykepleiere blir ikke dette arbeidet enklere; det blir omtrent det samme. Men erfaringen min er at pårørende ønsker at det skal være enklest mulig. På den måten er dette en fin ting å kunne informere de etterlatte om. Det er alltid en god følelse å gi dem noe som er bra, sier Sjue.
Det som kan bli vanskelig, er å få innarbeidet det som rutine og kultur at kollegene forteller om den digitale løsningen når noen går bort.
– Vi er veldig sikre på at dette er en fin måte å hjelpe de etterlatte med å fortsette ferden sin på, sier Trine Søndergaard Skov.
3 Kommentarer
Gunhild Rolandsen
,Hei. Her står det at sjukepleiarane hjelper pårørande med QR koden. Eg kunne tenkt meg at det stod litt meir om kva QR koden inneheld. Det står at den ligg i mappa med informasjon. Kva informasjon er på denne QR koda. Slik eg er vant med frå mitt område (Molde og omegn) er det vanleg at pårørande får ei mappe med informasjon der dødsfallet har skjedd. (Sjukehus eller kommunal institusjon. Skjer dødsfallet i heimen får dei informasjonsmappe av heimesjukepleien) I denne informasjonen er det m.a. brosjyre frå Virke gravferd, der alle byrå i fylket er oppramsa med kontaktinfo. Også dei som ikkje er medlem av Virke står der. Dersom etterlatte ønskjer hjelp til å kontakte eit byrå så får dei hjelp til det etter at dei har valgt byrå. Deretter hjelper byrået dei med alle meldingar.
Eg har sjølvsagt fått med meg at det er starta opp med digital gravferdsmelding med testkommunar, men det er kome lite fram om denne inneheld noko meir enn den ordinære gravferdsmeldinga som vi brukar i dag. Legen sender dødsmelding og den er jo etter som eg har forstått kobla mot NAV, bankar og forsikringsselskap slik at dei får sine meldingar automatisk.t kunne vore interresant med ei oppfølging av denne artikkelen.
Trine Søndergaard Skov
,Hei.
I mappen med informasjon som gis til etterlatte etter dødsfall, er dette lommekortet med QR-koden nå inkludert. Ved å bruke den, kommer de etterlatte direkte inn på skjemaet "Melding om ansvar for en gravferd". Her er en link til en video som demonstrer skjemaet i praksis og hvordan helsepersonell kan informere om og veilede etterlatte til å bruke det. https://prosjekt.statsforvalteren.no/gravferd/for-fagfolk/helsepersonel…
Avdelingene på sykehuset og alle tjenestene i kommunene i Vestfold har tilgang til både kortet med QR-koden og trykte informasjonsplakater.
Gunhild Rolandsen
,Hei og takk for informasjon. Eg vil tru at veldig mykje av det som det blir sagt her at dei skal ta stilling til kjem litt raskt på. Oftast er det ein av dei pårørande som tar kontakt med gravferdsbyrået, og først når dei sit i samtale med byrået bestemmer dei seg for kven som skal vere ansvarleg for gravferden. Også om det skal vere kistebegravelse eller bisettelse er noko som mange må ha ein diskusjon på. Mange veit heller ikkje forskjell på dette, og må få det forklart.
Det blir spennande å høyre etter kvart korleis sjukepleiarane opplever denne oppgåva. Om dei ser på det som ei tilleggsoppgåve, eller om det er heilt greitt. Slik eg kjenner helsevesenet er det ikkje akkurat mangel på oppgåver, og som regel føler dei seg vel ferdig med pasienten når hen ikkje lenger er pasient, dvs legen har konstatert dødsfallet og avdøde er køyrd på kjøleromet.
Ellers er eg veldig glad for at det f.eks. gravferdsmelding og andre oppgåver blir digitalisert. Bransjen er langt etter andre bransjar når det gjeld digitar overføring av opplysningar, og ikkje minst når vi skal hjelpe pårørande å søkje om transportstønad.