fbpx Kvantitet foran kvalitet, statssekretær? Hopp til hovedinnhold

Kvantitet foran kvalitet, statssekretær?

Statssekretær i kunnskapsdepartementet, Bjørn Haugstad, snakker stadig om å satse på kvalitet i utdanningene. Men har han glemt sykepleierutdanningen? undres sykepleierstudent.

I dag er det 28 ulike utdanninger i sykepleie. Variasjonene er store fra sted til sted, og kvaliteten er så som så. Jeg er sykepleier i juni, og gru gleder meg til å jobbe som sykepleier. Utdanningen har ikke forberedt meg så godt som mulig for arbeidshverdagen ved norske helseinstitusjoner.

Kvantitet foran kvalitet?

Studentstyremedlem Rudi Walker skrev 11. april 2016 om «samlebåndsutdanningen», dette er et treffende uttrykk for sykepleierutdanningen. Høyt antall studenter og få ressurser er realiteten ved mange utdanningsintuisjoner. Det virker som målet er å utdanne flest mulig, ikke å utdanne kompetente sykepleiere som har kunnskapen til å gi trygge helsetjenester. Er det sånn du ønsker at sykepleierne skal være Haugstad? Ønsker du at det skal være mange som kan hjelpe familiemedlemmer eller deg om du blir syk, ikke er kompetente fagpersoner? Jeg tror ikke det er sånn du ønsker det, men du må sette i gang tiltak for å styrke utdanningen vår.

Mangel på ressurser i form av lærere er stor. Oppfølgingen er ikke så god som den burde være. Veiledning er et viktig virkemiddel for å få gode sykepleiere. Med få lærere, og mange studenter går det løs på kvaliteten på veiledningene studentene skal ha. Skal antall studieplasser øke, må også antallet årsverk for sykepleielærere øke.

Vi ønsker ikke kvantitet, men kvalitet.

Det store gapet

Når jeg kom ut i min første praksis var det et sjokk. Mye var annerledes enn det jeg hadde lært i øvingsavdelingen. Det vi lærer på skolen er ikke alltid gjeldene for hva som skjer i praksis. Det viser det ideelle, ikke det som faktisk er virkeligheten.

Høyskolelektorene er høyt utdannede personer. Jeg har flere som er professorer i sykepleie. Men de har ikke vært i nærkontakt med pasienter på mange år. Ikke alt forandrer seg, men mye gjør det. De mest lærerike forelesningene jeg har hatt er de som er gjesteforelesere fra praksis. Er ikke kombinasjonsstillinger en mulighet?

Praksis er en utfordring, med få plasser og høyt antall studenter. Veiledere mangler kompetanse og ikke minst tid til å veilede. Mange gode veiledere finnes, men alt kan jo bli bedre. La veiledning av sykepleierstudenter ikke være en ekstra oppgave, men en oppgave som sykepleieren har tid og ressurser til å gjøre.

Når jeg kom ut i min første praksis var det et sjokk. Mye var annerledes enn det jeg hadde lært i øvingsavdelingen.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse