Verdighet i sykepleierutdanningen – sykepleierstudenter og sykepleielæreres erfaringer

Sykepleier Tone Stikholmens avhandling utforsker hvordan sykepleierstudenter og sykepleielærere erfarer verdighet, og hvilken betydning verdighet har i sykepleierutdanningen.
Stikholmen har sett på hvordan både sykepleierstudenter og sykepleielærere erfarer verdighet, og hvilken betydning verdighet har i sykepleierutdanningen.
I arbeidet med avhandlingen har Stikholmen intervjuet både sykepleierstudenter og sykepleierlærere.
- Doktorand: Tone Stikholmen
- Disputas: 17. januar 2025
- Utgått fra: VID vitenskapelige høgskole
3 svar fra Stikholmen:
1. Hva tilfører denne forskningen av ny innsikt? Doktorgradsavhandlingen tilfører innsikt i hvordan verdighet som fenomen kommer til uttrykk i sykepleierutdanningen. Både i form av hvordan denne kjerneverdien uttrykkes der, erfares der og hvordan den kan fremmes i sykepleierutdanningen.
2. Hvilke metoder har du brukt og hvorfor? Jeg har gjennomført 19 individuelle forskningssamtaler med sykepleierstudenter og 5 fokusgruppesamtaler med sykepleielærere. De individuelle samtalene ble valgt for å få frem dype og rike beskrivelser om hvordan verdighet kan erfares, og fokusgruppesamtaler for at lærerne kunne få synergieffekt av hverandres utsagn og sammen skape innsikt om fenomenet.
3. Hvem vil kunne dra nytte av forskningen i klinisk praksis? Jeg tenker at både studenter, sykepleielærer og praksisveiledere kan ha nytte av forskningen min. Studenter kan kanskje lære noe om sin egen situasjon og bli tryggere av å lese andres erfaringer, og lærere og veiledere kan lære noe om hva som er betydningsfullt i relasjon til studenter. Alle de nevnte kan også få dypere innsikt i verdighet som fenomen og hvordan den kan realiseres både i utdanning og i sykepleieutøvelsen.
0 Kommentarer