Ny kunnskap etter tverrfaglig praksis
Ved å arbeide sammen med andre yrkesgrupper erfarte sykepleierstudenter hvordan de kunne utfylle hverandre til pasientens beste.
Sykepleierstudenter som har deltatt i tverrfaglig praksis med ansvar for pasienter med sammensatte og langvarige helseutfordringer, opplever at de får utvidet kunnskap om andre yrkesgrupper og erfarer nye samarbeidsformer i team. De lærte også mye om eget ansvar da de i teamene alene hadde ansvar for det sykepleiefaglige perspektivet.
Sykepleierstudenter ved UiT, Norges arktiske universitet,
opplevde tverrfaglig praksis som svært lærerik. Ved å få prøvd seg
selv som yrkesutøver i tverrfaglige team fikk de ny og utvidet
kunnskap om pasientens situasjon, mer kunnskap om sin egen
fagutøvelse og betydning gjennom å måtte vise fram denne kunnskapen
for de andre. De har også fått ny og endret forståelse for de andre
profesjonenes kompetanse. Gjennom tverrfaglig praksis erfarte
studentene hvordan de kunne samarbeide på tvers av profesjoner og
utfylle hverandre til pasientens beste.
Dette viser at sykepleierstudentene lærte nye og andre aspekter
ved egen yrkesutøvelse gjennom å samarbeide med andre yrkesgrupper,
noe som kan antas å være nyttig for vår framtidige helsetjeneste.
Politiske føringer
Helsetjenestene trenger i større grad å organisere arbeidet tverrprofesjonelt, ifølge stortingsmeldinger og nasjonale retningslinjer som har kommet de siste årene. Et eksempel er samhandlingsreformen. Helsemyndighetene antar at godt samarbeid mellom de ulike helseprofesjonene vil forbedre kvaliteten på omsorgs- og helsetjenestene og begrunner dette med resultater fra internasjonal forskning. Særlig gjelder dette for pasienter med sammensatte og langvarige behov for helsetjenester og pasienter som har behov for pleie og behandling både i spesialist- og kommunehelsetjenesten. Det er derfor også nødvendig at teoretisk og praktisk læring i tverrfaglig samarbeid inngår i de helsefaglige utdanningene.
Satsingen ved UiT
UiT ønsker å skape muligheter for at studentene ved
helsefagutdanningene kan få erfare betydningen av og å utvikle en
begynnende kompetanse innen tverrprofesjonelt samarbeid i
studieforløpet. Prosjektet «Tverrprofesjonell samarbeidslæring i
helsefaglig praksis» har tilrettelagt for slik læring i
praksisstudier for studenter i siste studieår av bachelorgraden i
sykepleie-, ergoterapi- og fysioterapiutdanningene, og
medisinstudenter i sitt femte studieår.
Prosjektets mål har både vært å utvikle arenaer for slik
tverrfaglig praksis i samarbeid med tre kommunale helsetjenester,
og å utforske studentenes læring av, med og om hverandre i arbeid
med reelle pasienter i tverrfaglige team.
Til sammen 32 studenter i ni tverrprofesjonelle grupper deltok
i tverrfaglig praksis i perioden 2013 – 2015. Prosjektet har hatt
aksjonsforskning som tilnærming for å kunne tydeliggjøre og utvikle
rammene og prosessene i praksisstudiene underveis i
prosjektperioden.
Utvikling av samarbeid
Det har i prosjektet vært viktig å utvikle samarbeidet både
innad mellom profesjonsutdanningene og samarbeidet mellom utdanning
og helsetjenestene for å kunne tilrettelegge for en helt ny form
for praksis. Prosjektgruppen ved UiT har derfor bestått av en lærer
fra hver av profesjonsutdanningene, og prosjektet etablerte en
kombinert stilling i hver av de tre helsetjenestene som deltok.
Samarbeidet med helsetjenesten har vært en av hovedpilarene i
prosjektet. Prosjektgruppen har også hatt en doktorgradsstipendiat
og en mastergradsstudent som medlemmer.
Studentenes praksis var lagt til tre virksomheter i Lenvik og
Bardu kommune; i kommunehelsetjeneste ved en sykehjemsavdeling og
hjemmebasert omsorg, ved en interkommunal korttidsavdeling og en
desentralisert rehabiliteringsavdeling.
Innehaveren av den kombinerte stillingen i hver av
helsetjenestene var fristilt til å arbeide med forberedelsene av
praksisperioden i helsetjenesten, var veileder for studentteamene i
det tverrfaglige arbeidet og samarbeidet med prosjektgruppen om
erfaringer fra praksisfeltet. I tillegg hadde studentene en
kontaktperson fra egen profesjon i tjenestene for faglige spørsmål
og avklaringer underveis i praksisperioden. Helsetjenestene valgte
selv ut pasientene som studentene arbeidet med. Praksisperioden
varte i to uker for hvert studentteam.
Organiserte selv
Studentene dannet team med en student fra hver profesjon. Som en
del av aksjonsforskningen skulle studentene selv organisere og
gjennomføre eget arbeid med pasientene som et team. Studentene
skulle rapportere og dokumentere arbeidet til helsetjenesten
underveis og ved slutten av praksisperioden.
Studentene samarbeidet ved å kartlegge pasientenes tilstand og
behov, vurdere og diskutere likheter og ulikheter i hvordan de
forsto situasjonen og planlegge og iverksette pleie og behandling
sammen. På denne måten kunne sykepleierstudentene fokusere på sine
sykepleieroppgaver som en del av et behandlingsteam.
Flere faser i prosjektet
Prosjektet har hatt fire ulike faser der det i hver fase har
vært gjennomført kartlegginger, datainnsamling, analyser og
presentasjoner av foreløpige resultater. Studentene ble intervjuet
før og etter praksis. Det har vært avholdt månedlige workshops med
prosjektgruppa. Der ble aktuelle temaer tatt opp til diskusjon og
refleksjon. Funnene og refleksjonene rundt disse har ligget til
grunn for forbedringer i påfølgende fase av prosjektet.
Organisering av studentenes praksisstudier har hatt noen
utfordringer. De ordinære praksisstudiene ved de fire
profesjonsutdanningene pågår ikke parallelt i studieprogrammene. Vi
har derfor måtte tilpasse studieprogrammenes innhold for at
studentene skulle kunne delta i praksis samtidig.
Diskusjonen om studentene mister noe av sitt
profesjonsspesifikke program og hva de lærer i samarbeid har vært
til stede gjennom hele prosjektperioden. Sykepleierstudentene
påpeker selv at tverrfaglig praksis har vært svært lærerikt og at
de har fått prøvd seg selv på en helt annen måte enn tidligere. De
har vært opptatt av eget sykepleiefaglig ansvar og sett hvordan de
i samarbeid med andre yrkesgrupper kan utfordre tradisjonell
tekning rundt pasientens behov.
Et bidrag til den tverrfaglige satsingen
Ved Helsefakultetet arbeides det med å utvikle arenaer for tverrfaglig samarbeid som en integrert del av alle de helsefaglige profesjonsutdanningene. Målet er at alle studenter i helseprofesjonsutdanningene ved UiT skal kunne delta i en tverrfaglig praksisperiode i løpet av sitt studieforløp. Vårt prosjekt bidrar med verdifulle erfaringer til dette arbeidet.
0 Kommentarer