Fagdager økte motivasjonen
Faglig påfyll for sykepleiere som veileder studenter i praksis,
økte interessen og forståelsen for veillederrollen.
I denne artikkelen vil vi presentere to samarbeidsprosjekter der vi arrangerte lokale fagdager for kontaktsykepleiere som en forberedelse til at nye studenter kommer til praksisstedet.
Bakgrunn
Praksis er en viktig læringsarena for studenter. I praksis skal
studentene lære ferdigheter, integrere kunnskap og utvikle
holdninger. Studentveiledning er en viktig del av praksisperioden.
I Rammeplan for sykepleierutdanning heter det at studentene skal ha
jevnlig veiledning, oppfølging og vurdering i praksisperioden.
Videre heter det at «veiledere må ha kompetanse til å veilede
studentene og å vurdere deres faglige utvikling, herunder også
etiske aspekter ved yrkesutøvelsen samt skikkethet» (1, s. 11).
Praksisstedets sykepleiere har ansvar for daglig veiledning og
opplæring. Vår erfaring er at mange sykepleiere mangler den
veiledningskompetansen som kreves, og at motivasjonen for å veilede
studenter varierer. Mange opplever ansvaret som stort og er usikre
på hva og hvordan studenter skal lære i praksis.
Dette var utgangspunktet for to samarbeidsprosjekter mellom
Oslo universitetssykehus, representert ved Kreftsenteret og
Gastrokirurgisk sengepost på Ullevål, og Fakultet for helsefag ved
Høgskolen i Oslo. Bakgrunnen for slike samarbeidsprosjekter er en
omdisponering av praksisveiledningsmidlene, hvor midlene som
praksisstedet tidligere ble tildelt for å ha studenter nå skal
benyttes til prosjekter eller særskilte tiltak som fremmer
samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene og praksisstedene.
Målet med fagdagen var at deltakerne skulle bli tryggere og mer
motiverte for rollen som kontaktsykepleier, og få økt kunnskap og
forståelse for hva veiledning er og handler om. Gjennom å styrke
veiledningskompetansen og skape bevissthet om veilederrollen ønsket
vi å gjøre kontaktsykepleierne mer motiverte og kompetente til
oppgaven som praksisveiledere. Vi ville også gi kontaktsykepleierne
noe tilbake for innsatsen de gjør som veiledere. Mange legger ned
mye arbeid i denne oppgaven, og vi ønsket å tilby faglig påfyll i
rammer som innbyr til inspirasjon.
Gjennomføring
Fagdagene har vært arrangert like før praksisstart, eller i
første uken av praksisperioden. Antall deltakere har variert mellom
fire og ti sykepleiere. Totalt har det vært arrangert 12 fagdager.
Den første fagdagen ble holdt på Gastrokirurgisk sengepost våren
2009. Dette er en studenttett post, som mottar bachelorstudenter
fire ganger i året. Sykepleierne på denne avdelingen er forholdsvis
unge, både med hensyn til alder og erfaring som sykepleiere. På
Kreftsenteret er det arrangert fagdager for kontaktsykepleiere
siden januar 2010. Senteret mottar studenter flere ganger i året,
både bachelorstudenter og studenter som tar videreutdanning i
kreftsykepleie. Mange av sykepleierne som jobber her har lang
erfaring, både som sykepleiere og praksisveiledere.
Innholdet i fagdagene er organisert ut ifra et læringssyn hvor
dialog og egenaktivitet er sentralt. Likevel er det faglige
opplegget noe forskjellig på de to avdelingene, ettersom
sykepleiergruppens erfaringsbakgrunn er ulik. Både på
Gastrokirurgisk sengepost og Kreftsenteret blir det lagt vekt på at
fagdagen skal ha en avslappet stemning. Det blir servert god mat og
lagt inn godt med pauser i programmet. Fagdagene er godkjent av NSF
som meritterende for godkjenning til klinisk spesialist i sykepleie
eller spesialsykepleie.
På Gastrokirurgisk sengepost
Fagdagen er delt i to. I første del fokuserer vi på strukturerte temaer innen praksisveiledning: Veilederrollen og maktforholdet i veiledningsrelasjonen, hvordan vi kan gjøre studenten mottakelig for veiledning og forslag til hvordan kontaktsykepleier kan organisere dagene i praksisperioden. Formelle krav og forventninger som stilles til studenter, kontaktsykepleier og lærer, samt studentenes studiekrav i den aktuelle perioden, blir også diskutert. Både kompetansekrav, for at studentene skal få bestått praksis, og formaliteter og utfordringer rundt «ikke bestått» blir gjennomgått og konkretisert. Vi diskuterer også etiske aspekter rundt hvor og hvordan vi snakker om studentsituasjoner, spesielt når det oppstår noe som er vanskelig. Etter lunsj er det en mer uformell del hvor vi diskuterer konkrete veiledningssituasjoner, og hvordan vi kan gi tilbakemeldinger på en god måte. Erfaringer med å ha og å være student blir også diskutert.
På Kreftsenteret
På Kreftsenteret er fagdagen bygd opp rundt fire hovedtemaer: 1)
Veiledningens hva og hvordan, 2) relasjon og kommunikasjon i
veiledning, 3) planlegging, gjennomføring og evaluering av en
praksisperiode, 4) vurdering av studenter i praksis.
Deltakerne på fagdagen kommer fra ulike avdelinger på senteret
og er ikke nødvendigvis så godt kjent med hverandre. Vi organiserer
derfor dagen ut fra hvordan en praksisperiode kan organiseres: En
bli kjent-fase, en arbeidsfase, og en avslutningsfase. Vi starter
med å bli kjent gjennom praktiske øvelse og trekker paralleller til
hvordan vi kan møte studentene når de starter praksisperioden.
Betydningen av et godt første møte, hvor man føler seg velkommen og
sett, for å skape trygghet og tillit, blir diskutert. I
arbeidsfasen jobber vi med de fire hovedtemaene for dagen. I
tillegg til den tematiske undervisningen benytter vi oss av ulike
arbeidsformer som rollespill og skriftlige oppgaver for å skape
aktivitet, deltakelse og dialog. Det blir satt av god tid til
refleksjon og diskusjon underveis. I avslutningsfasen oppsummerer
vi dagen og hvilken betydning den har for praksis.
Deltakernes evalueringer
Evaluering har vært en viktig del av prosjektene.
Kontaktsykepleierne har evaluert fagdagene både skriftlig og
muntlig, og tilbakemeldingene har generelt vært positive. Det er
tre forhold som særlig er blitt trukket frem: Kontaktsykepleierne
føler seg bedre forberedt til oppgaven, mer motivert for å ha
student, og tryggere i rollen som veileder. Eksempler på
tilbakemeldinger er: «Gjør meg mer forberedt. Setter i gang tanker
rundt det å være veileder, hva det vil si og hvilket ansvar det
er», «Føler meg mer trygg i rollen som veileder», «Bedre forberedt
og motivert til å ha student», «Fint med bevisstgjøring av rollen
som kontaktsykepleier. Er foreløpig det eneste forum hvor vi samlet
kan diskutere rollen». I evalueringene kommer det tydelig frem at
det er et behov for å ha slike fagdager: «Alle sykepleiere som er
veiledere bør ha denne fagdagen. Burde vært obligatorisk», «Det var
en nyttig og lærerik dag og den bør prioriteres».
Mange trekker frem betydningen av å utveksle erfaringer med
hverandre og diskutere utfordringer rundt det å være
kontaktsykepleier. Det blir også trukket fram som positivt at det
er en liten gruppe, noe som gjør det lettere for alle å delta
aktivt. Et annet viktig punkt i evalueringen har vært betydningen
av at læreren fra høyskolen også har deltatt på fagdagene.
Tilbakemeldingene viser at det blir lettere å ta kontakt med
læreren for å diskutere veiledningen av studenten senere, og at det
er fint å kunne stille læreren spørsmål på fagdagen: «Føler meg mer
sikker på at lærer fra HiO er en person man kan ta opp ting med»,
«Ser at det er et godt samarbeid mellom avdelingen og HiO-lærer.
Viktig!», «Lett å ta kontakt med lærer for å ta tak i ting i
forhold til studenten». Studentene har også gitt tilbakemeldinger
som støtter vår oppfatning av at fagdagene bidrar til en god
praksisperiode: «Merker at avdelingen var forberedt på å ta imot
oss», «Kontaktsykepleierne visste hva vi skulle igjennom».
Suksess
Samarbeidet mellom avdelingene og utdanningsinstitusjonen har vært en viktig suksessfaktor for prosjektene. Vi opplever at det stilles stadig større krav til kontaktsykepleierne, samtidig som høyskolelærerne er mindre i praksisfeltet. Derfor kan samarbeidsprosjekter som dette være med på å gjøre gapet mellom utdanningsinstitusjonen og praksisfeltet mindre. Vi har gjennom samarbeidet blitt bedre kjent med den virkeligheten vi begge befinner oss i, og dette har vært nyttig for å tilpasse innholdet i fagdagene. Slik det framkommer av evalueringene, har også høyskolelærers tilstedeværelse på fagdagene blitt trukket frem som positivt. Samme høyskolelærer har vært knyttet til Gastrokirurgisk sengepost over tid, og har observert at sykepleierne tar med seg det de har lært på fagdagene og praktiserer det i veiledningen av studentene. Eksempler på dette er at sykepleierne er blitt tydeligere og modigere i sine tilbakemeldinger, tilbakemeldingene er blitt mer strukturerte og problemer blir grepet fatt i tidligere.
Tilpasset innhold
Ved å holde fagdagene lokalt, kan vi tilpasse innholdet til
sykepleierne på den enkelte arbeidsplass. Sykepleierne på
Kreftsenteret og Gastrokirurgisk sengepost skiller seg fra
hverandre ved at den ene avdelingen har flere nyutdannete
sykepleiere uten veiledningserfaring, enn den andre. Vi har derfor
lagt opp fagdagene noe ulikt for at nivået skal passe deltakerne.
Dette har vært en positiv erfaring. En annen styrke ved å holde
fagdagene lokalt, har vært at de kan knyttes direkte opp mot en
praksisperiode. Innholdet oppleves da som svært relevant og aktuelt
for deltakerne, og de får praktisert det de lærer umiddelbart
etterpå.
Det er en utfordring for praksisfeltet å få sendt sykepleiere
på veiledningskurs. Prosjektet har ikke dekket utgiftene for å
fristille sykepleiere til å delta på fagdagen, det har den enkelte
avdeling selv bekostet. Det er derfor en stor fordel for
praksisfeltet selv å kunne velge tidspunkt for fagdagen. Det
oppleves også som en styrke at flere kontaktsykepleiere får delta
på samme fagdag, så kontaktsykepleierne får en felles forståelse av
hvordan de kan veilede studenter i praksis. Vår erfaring er at når
rammene for fagdagen først er på plass går selve gjennomføringen av
dagen lett.
Avslutning
Kunsten å veilede studenter i praksis er ikke lært på en dag.
Våre fagdager for kontaktsykepleiere kan ikke erstatte
veiledningskurs og utdanninger innen praksisveiledning. Fagdagene
kan imidlertid være et viktig supplement som gjør sykepleierne
bedre forberedt til den viktige oppgaven det er å veilede
studenter. Fagdagen gir sykepleierne en innføring i
studentveiledning, og motiverer dem til oppgaven.
Samarbeidet mellom avdelingene og utdanningsinstitusjonen har
gjort at vi har dratt nytte av hverandres kunnskap og erfaringer.
Vi har erfart at enkle grep hadde god effekt. Vi håper derfor våre
erfaringer kan inspirere andre til å samarbeide om lignende
opplegg. Tilbakemeldinger som “«jenner jeg har lyst til å fordype
meg mer i veilederrollen» styrker vår tro på at fagdagene er
nyttige.
Litteratur
1. Rammeplan for sykepleierutdanning. Kunnskapsdepartementet 25. januar 2008.
0 Kommentarer