Å vite eller ikke vite...Samtaler med familier til utviklingshemmede med psykisk lidelse
Sammendrag: For å gi god omsorg til utviklingshemmede i sykehus, trenger helsepersonell et konstruktivt samarbeid med pårørende. Grunnet kognitiv svikt står utviklingshemmede i en konstant fare for å bli misforstått. De har vansker med å uttrykke egne ønsker og behov. Tidligere har psykiatrien hatt et anstrengt forhold til pasientenes familie. Få psykiatriske sykepleiere arbeider med utviklingshemmede i psykiatrien. Etter ansvarsreformen for utviklingshemmede er det økt behov for at også sykepleiere får kunnskap om denne pasientgruppen, da de i økende grad blir en del av pasientgrunnlaget i alle typer sykehus i Norge. Hensikten med studien er å få tak i familienes erfaringer og opplevelser, og det er valgt et forskningsopplegg hvor det er mulig å gå i dybden med problemstillingene. Åtte familier til utviklingshemmede i en psykiatrisk avdeling ble intervjuet om sin situasjon og samarbeid med sykehuset gjennom en periode på 40 år. Resultatene er ordnet i temakretser, som til sammen danner historien til familiene som er intervjuet. De pårørende er særlig opptatt av informasjon og kommunikasjon - eller mangel på sådan. Fortellingen inneholder mange vitnesbyrd om angst, skyld, redsel og mangel på informasjon, og vi får innblikk i en isolert verden der utenforstående bare unntaksvis fikk slippe til.
Psykiatrisk avdeling for psykisk utviklingshemmede (PPU) i
Ullevål Universitetssykehus har eksistert i cirka 10 år. Pasientene
har imidlertid vært innlagt over lang tid, noen over 30 år.
Et flertall av pasientene fristet en kummerlig tilværelse mens
de var innlagt i ulike allmennpsykiatriske avdelinger (1). Deres
livskvalitet ble ikke vesentlig bedret før på 1990 tallet, da det
ble opprettet en egen enhet for psykisk utviklingshemmede (hvorav
de fleste også har autismediagnose) med psykisk lidelse. Imidlertid
hadde det utviklet seg en kultur i avdelingen uten et strukturert
og systematisk opplegg for samarbeid med pårørende. Man hadde ikke
aktivt inkludert pasientenes familier (2).
Studiens kunnskapsgrunnlag
Teorier om pårørendearbeid har innen psykiatrien tradisjonelt
utgått fra systemteori, særlig familieterapi. Det har vært en
økende interesse for familieterapi Norge fra 1970- tallet og
fremover. Inspirasjonen kommer vesentlig fra USA (3). På området er
det utviklet en rekke ulike teorier; enkelte fokuserer på familiens
forhistorie, andre har vært ekstremt her-og-nå orientert. Felles
for dem er at fokus ble flyttet fra interesse for pasientens indre
prosesser,
det intrapsykiske perspektiv, til samspill mellom
familiemedlemmer,
det interpsykiske perspektiv.
Teorier fra 1950- og 60-tallet, særlig innen
utviklingspsykologisk teori, har vanskeliggjort pårørendearbeid og
påvirket hele personalgruppers syn på pasientenes familier.
Eksempler er den såkalte «double-bind» hypotesen, utviklet av
Bateson på 1950 tallet, som i korthet går ut på at barn i familier
med mye tvetydig kommunikasjon lettere vil kunne utvikle psykisk
lidelse, og da spesielt schizofreni (4). Et annet er teorien om
«kjøleskapsmødre» som med sin kalde og avvisende holdning kunne
skade barnets mentale helse og dermed muligheten til nære
relasjoner med andre mennesker. Denne teorien har versert spesielt
som årsaksforklaring til autisme.
Det er i ettertid lett å se hvilket press disse og liknende
teorier har hatt mot foreldrerollen i familier som har måttet
kjempe på alle fronter for sine barn. Når «skylden» for pasientens
sykdom blir plassert hos foreldrene, blir disse vanskelig å se på
som en kilde til vekst og utvikling hos pasienten. Nyere forskning
viser at foreldre som har barn med kronisk psykiske lidelser,
særlig mødre, har en overrepresentasjon av psykiske symptomer som
angst eller depresjon, eller begge (5, 6, 7). Søsken til
schizofrene pasienter kan rapportere om sorg og skyldfølelse (8).
Deltakere og metode
Siden hensikten med studien er å få tak i familienes erfaringer
og opplevelser, er det valgt et forskningsopplegg hvor det er mulig
å gå i dybden med problemstillingene. Av hensyn til omfang er det
gjort et utvalg på åtte familier av totalt 28 mulige.
Studien er gjennomført ved å la de pårørende fortelle sin
historie om sitt forhold til sykehuset. En slik narrativ tilnærming
er en stadig mer utbredt metode for forskere å samle inn data på
(9). En liten bok om pasientjournaler fra Gaustad sykehus er
spennende lesning og et eksempel på denne «ny-gamle» måten å tenke
på (10).
Den kunnskap fortellinger bærer i seg, er urgammel og langt
eldre enn skriftspråket. Myter og riter og endog et folks identitet
ble i før-skriftlige kulturer opprettholdt gjennom
fortellertradisjonen. De store fortellingene i kulturene er de
ideer som holder samfunnet sammen. I den vestlige kulturen er
fortellingene om kristendommen og troen på fornuften bærebjelkene,
men også fortellingen om emansipasjonen (menneskets frigjøring) er
sentral og bærer ideen om det individuelle på bekostning av det
kollektive, fremover. Den virkelighet vi mennesker forholder oss
til, er i stor grad skapt av språket. Vår identitet er også et
resultat av de fortellinger vi konstruerer omkring våre egne liv.
Språket konstituerer virkeligheten, sier Wittgenstein i sine
filosofiske undersøkelser fra 1953 (på norsk i 1997)(11).
Intervjuguide
Intervjuguiden er bygd opp rundt følgende temaer:
- Begynnelsen - å være pårørende til pasienter fra 50 tallet og
frem til i dag
- Samarbeid mellom familie og sykehus
- De nye helselovene.
Flere av våre pasienter ble innlagt så tidlig som på
1950-tallet. Historiene deres står nedskrevet i journaler og
rapporter. Vi har få utsagn fra pasientene. De fleste har lite
eller manglende verbalt språk.
Hovedtemaet i studien er ment å være samarbeidet mellom
familiene og sykehuset.
Spørsmål 7 tar opp «det vikarierende foreldreskap» som kan
oppstå hvis det over tid utvikles svært tette relasjoner mellom
pasient og hjelper (12). Dette kan føre til at foreldre kan føle
seg maktesløse, og det kan forvanske samarbeidsklimaet mellom hjem
og sykehus.
Intervjuene tok mellom én og to og en halv time. Det familiene
fortalte, er nedskrevet for hånd fordi flere stilte seg skeptisk
til lydbåndopptak.
Resultater
Validiteten i studien er ivaretatt ved at de pårørende har fått
lese gjennom rapporten. Ingen uttalte seg negativt om innholdet i
rapporten, flere var svært positive. De kjente seg igjen. Det er
mulig at noe informasjon kan ha falt ut, siden det ikke er benyttet
lydbånd.
Resultatene er ordnet i temakretser, som til sammen danner
historien til familiene som er intervjuet:
- Oppvekst hjemme og de første årene på Dikemark
Et søskenpar forteller:
Hun var først på Toftes gave. Et forferdelig sted hvor de
friskeste passet på de dårligste. Det var ingen stimuli der, bare
ren oppbevaring. Så kom hun til Oslo Observatoriehjem i 1958, og så
til Dikemark i 1959. Det var kjempesovesaler. Sengene sto så tett
at det var nesten ikke plass til nattbord. Mor ville aldri ringe og
si fra før vi kom på besøk. Hun ville komme overraskende. «Kari»
hadde merker, hun ble slått.
«Kari» bodde inne på et polstret isolat med reimer i sengen.
Det var helt tydelig at hun fikk juling. Hun gjentok setninger som:
«Fy deg - Grisejenta - Nå skal jeg ta deg.» Mor og far tok det opp
med avdelingsledelsen. De var redde for at «Kari» skulle overleve
dem. De fikk også beskjed om at hun ikke ville leve ut over
ungdomstiden. Alt er annerledes nå. Nå har «Kari» det godt. Det
beste er at de (pasientene, red.anm.) nå blir sett på som
mennesker. Det ble de ikke før.
Fortellingene inneholder klare elementer av uforstand og
arroganse, mens møter med varme og forståelsesfulle pleiere blir
trukket frem som gode minner. Generelt er det slik at familiene er
godt fornøyd med omsorgen til pasientene slik den er i dag.
- Informasjon og kommunikasjon
Mye av innholdet i samtalene kom til å dreie seg om informasjon
og kommunikasjon. Alle familiene mente at de jevnt over hadde fått
for lite eller ingen informasjon om pasientenes situasjon. Det var
verre frem til omkring 1990, men fremdeles er informasjonen
sporadisk og det virker tilfeldig hva det blir informert om samt
hvem som informerer. Alle familiene ønsket et fast program for
avtaler mellom hjem og nøkkelpersoner rundt pasienten.
- Det vikarierende foreldreskap
Det viste seg at dette var ukomplisert å snakke om. Ingen av
familiene ga uttrykk for at de direkte følte seg skjøvet ut på
sidelinjen av sykehuspersonalet. En far sier det slik:
Fremdeles tenker jeg at det er jeg som får hjelp av
helsevesenet.
En søster sier at hun føler det som personalet er blitt et
substitutt for familien. Det føles trist, men hun er likevel glad
for at søsteren er pasient i avdelingen.
Andre sier:
Vi føler ikke at vi er blitt skjøvet ut som foreldre og:
Intet problem. Vi har god kontakt med vår bror.
- Medikamenter
Seks familier uttrykker at de savner informasjon om medisiner.
En søster sier at tidligere - særlig på 1960- og 70-tallet - var
det ikke mulig å nå frem til legene om sin bekymring for
medikamenter, særlig i perioder hvor hun hadde sterk mistanke om at
broren ble dopet ned.
Det er blitt bedre de siste årene. Forholdet til leger
blir av flere familier beskrevet som anstrengt.
- De nye helselovene
Folder om de nye helselovene ble delt ut til alle deltakere i
studien, enten på forhånd eller under intervjuet. Det var ingen av
familiene som hadde meninger om de nye lovene på tidspunktet for
samtalene. Dette virker rimelig all den tid lovene trådte i kraft
01.01.2001.
Diskusjon
Data er blitt bearbeidet ved gjennomlesing gjentatte ganger med
tanke på tematiske gjengangere; narrativer. Sammenfallende mønstre
i de ulike familienes historier er så blitt vevet sammen til en
felles fortelling.
Tre av familiene uttrykker eksplisitt at det føltes godt og
riktig å få snakket uavbrutt om dette temaet. En søster sier det
slik:
Jeg har aldri før blitt spurt om hvordan det har vært å ha sine
på sykehus. Det føles veldig godt.
Smeby (2001 og 1997) beskriver prosesser som familiene til
psykiatriske pasienter gjennomgår; det er perioder med angst,
håpløshet og resignasjon (13). Familiene som inngår i denne
studien, har ikke hatt et mentalt rom hvor prosessene er blitt
bearbeidet. De har ikke fått hjelp til å bearbeide sine følelser.
Dette sier med all mulig tydelighet at samarbeid med familier til
alvorlig psykisk syke mennesker må inneholde mer enn ren
informasjon og samarbeid om praktiske saker rundt pasienten.
De pårørende er særlig opptatt av informasjon og kommunikasjon,
eller mangel på sådan. Følgende uttalelse fra en familie
understreker betydningen av å bli holdt à jour med hva som skjer
inne i sykehuset:
Vi kan godta feilbehandling, for sånt skjer. Men vi godtar ikke
å bli holdt utenfor - ikke å vite hva som skjer.
Det er en jevn strøm av hendelser hver eneste dag inne i
sykehuset som de der ute ikke får ta del i. Foreldre klager ikke
mye; de kan være redd deres negative utfall kan gjøre det vanskelig
for barna. En søster sier det slik:
Vi har jo en redsel som pårørende. Vi er redd for at kritikk
kan falle tilbake på «Sissel». Denne redselen for sanksjoner
fra helsepersonell må vi som helsearbeidere regne med når vi
samarbeider med pårørende.
Den manglende informasjonen studien avdekker, kan imøtekommes
ved at det arrangeres faste møter med familiene, samt at familiene
blir informert jevnlig av pasientens kontaktpersoner. Dette siste
ble et fokusert tema under tilbakemeldingsmøtene i postene hvor
studien er gjort. Familiene fortalte om samtaler de hadde hatt med
tilfeldige personer på vakt hvor de har fått detaljerte referater
av alt deres barn eller søsken har foretatt seg i løpet av dagen
eller uken. Med denne pasientgruppen kan det være atskillig. En
søster forteller om hvordan hun var blitt grundig informert om
hvordan hennes søster hadde fjernet samtlige gulvlister i posten.
Slikt er svært unødvendig og sier mye om at informasjon skal
avbalanseres og ikke minst gis av ansatte familiene har en relasjon
til.
Generelt var familiene opptatt av både avtaler og informasjon
måtte gis
på deres egne premisser. De ønsket et klima hvor de kunne
samarbeide med postene slik at deres behov for informasjon og
samarbeid blir tilgodesett. Flere familier etterlyste
hverdagsinformasjon om pasientene, mens de opplevde at
sykehuspersonalet informerer om det de synes er viktig;
medikamentendringer, somatiske plager eller utageringer.
Konklusjon
Familienes felles fortelling handler om en isolert verden der
utenforstående bare unntaksvis fikk slippe til. Man visste
tidligere lite om metoder for behandling av utviklingshemmede med
psykisk lidelse. Fortellingen inneholder videre mange vitnesbyrd om
angst, skyld, redsel og mangel på informasjon. Å drive godt
pårørendearbeid må være noen ganger være å tore å legge hodet på
blokken. Innrømme at man som fagperson kommer til kort, eller ikke
er lydhør nok. Sykehusnavlen kan være svært dyp, og utsikten fra en
dyp navle er som kjent begrenset.
Litteratur
1. Bakken TL. Relasjonsbehandling Å være kontaktperson for
voksne psykisk utviklingshemmede personer med psykisk lidelse.
Hovedoppgave til helsefag hovedfag. Oslo: Medisinsk fakultet,
Universitetet i Oslo, 1999.
2. Jensen LL. Psykotisk psykisk utviklingshemmede. I: De siste
årene? Dikemark sykehus 1955-1995. Eget forlag, 1995. BK Grafisk
AS.
3. Seltzer WJ. En narrativ fremstilling av familieterapiens
begynnelse og utvikling i Norge: En kritisk analyse av
grunnleggende teoretiske og metodiske problemstillinger, Del I.
Tidsskrift for Norsk Psykologforening 1992; 29: 689-698.
4. Bateson G, Jackson DD, Haley J, Weakland J. Towards a theory
of schizophrenia. Behav. Sci. 1956; 1: 251-64.
5. Piven J, Chase GA, Landa R, Wzorek M, Gayle J, Cloud D,
Folstein S. Psychiatric Disorders in the parents of Autistic
Individuals. I: J. Am. Acad. Child Adolsc. Pcychiatry 1991; 30: 3,
May.
6. Atkinson SD. Grieving and Loss in Parents with a
Schizofrenic Child. I: Am. J. Psychiatry 1994; 151: 8, august.
7. Mors O, Sørensen LV, Therkildsen ML. Distress in the
relatives of psychiatric patients admitted for the first time. I:
Acta Psychiatry Scandinavia 1992; 85: 337-344.
8. Titelman D. Grief, guilt and identification in siblings of
schizophrenic individuals. Bulletin of the Menninger Clinic 1991;
55: 72-84.
9. Holter, Kalleberg. Kvalitative metoder i samfunnsforskning.
Oslo: Universitetsforlaget, 1996.
10. Aaslestad P. Pasienten som tekst. Fortellerrollen i
psykiatriske journaler Gaustad 1890-1990. Otta: Tano Aschehoug,
1997.
11. Wittgenstein. Filosofiske undersøkelser. Oslo: Pax Forlag,
1953/1997.
12. Crafoord C. Utviklende fortrolighet. Tanker om
kontaktpersonfunksjonen. København: Hans Reitzels forlag, 1994.
13. Smeby N Aa. Samarbeid med familien i psykiatrien. I:
Kirkevold M og Strømsnes Ekern K. (red.) Familien i sykepleiefaget.
Gyldendal Norsk Forlag AS, 2001, og
Smeby N Aa. Relationship between felt expressed emotion, social
interaction and stress/burden in families with a member suffering
from schizophrenia or related psychosis. UCSF/Ullevaal University
Hospital, Oslo, Norway, 1998.
Øvrige referanser:
Ingstad B, Sommerchild H. Familien med det funksjonshemmede
barnet. Forløp - reaksjoner - mestring. Oslo: Tanum-Norli, 1984.
Kristiansen K. Normalisering og verdsetjing av sosial rolle.
Oslo: Kommuneforlaget, 1994.
Kristoffersen G. Hvordan påvirker et handikappet barn familien
psykisk og sosialt? København: Eget forlag, Langebæk offset, 1988.
Lieblich A. Rivka T. Tamar Z. Narrative research. Reading,
Analysis and Interpretation. London, New Delhi: Sage publications,
Thousand Oaks, 1998.
Murphy M, Bolton PF, Pickles A, Fombonne E, Piven J, Rutter M.
Personality traits of the relatives of autistic probands. I:
Psychological Medicine 2000; 30: 1411-1424.
Ryde-Brandt B. Anxiety and Depression in Mothers of Children
with Psychotic Disorders and Mental Retardation. I: British Journal
of Psychiatry 1990; 156: 118-121.
Snævarr S. Don Quijote eller det narratives makt Om narrativer
og identiteter. Norsk filosofisk tidsskrift 1995; 30/4: 181-204.
Sommerschill H, Grøholt B. Lærebok i barnepsykiatri. Oslo: Tano
Aschehoug, 1997.
Sætersdal B. Når veiene skilles. Samtaler med foreldre som har
utviklingshemmede barn på institusjon. Oslo: Universitetsforlaget,
1985.
Sætersdal B. Menneskeskjebner i HVPU-reformens tid.
Livshistorier og sosiale forandringer. Oslo: Universitetsforlaget,
1994.
0 Kommentarer