Sykepleiere gjør legens jobb
Revmatologisk avdeling, Sykehuset Buskerud har de siste årene
vært gjennom store endringer. Avdelingen er redusert fra 24 til 3
senger. Det betyr at stadig flere pasienter får behandling ved
dagavdeling og poliklinikk. Det stiller store krav til møtet mellom
den kronisk syke pasienten og helsevesenet. Relasjonen preges av de
korte møtene, men behovet for omsorg er ikke blitt tilsvarende
mindre.
I vår avdeling har sykepleierne lenge hatt selvstendige
pasientkonsultasjoner hvor hovedfokuset har vært informasjon om
sykdommen og veiledning i sykdomsmestring.
Har kompetanse
I løpet av 2005 har vi videreutviklet sykepleierkonsultasjonen
til å utføre flere arbeidsoppgaver som tradisjonelt har vært utført
av legene. Årsaken var i utgangspunktet lange ventelister og
ubesatte legestillinger, men vi ser at vi har nødvendig kompetanse
og erfaring til å ivareta og utvikle en slik konsultasjon.
Konsultasjonen organiserer vi slik:
- Sykepleier utfører hele rutinekontrollen på artritt-pasienten.
- I stedet for lege, er det sykepleier som gjør leddstatus, vurderer sykdomsaktivitet, effekt av medisiner, sikkerhet med hensyn til blod- og urinprøver, bivirkninger og ADL.
- Legen tilkalles mot slutten av konsultasjonen. Sykepleier oppsummerer da konsultasjonen og legger frem problemstillinger legen må ta stilling til.
Må kjenne grensene
Erfaringene fra pasient, lege og sykepleier er positive. Vi ser
klare fordeler med det tette samarbeidet mellom lege og sykepleier.
Kravet til effektivisering gjør at det helhetlige tilbudet til
pasientene må organiseres slik at både lege- og
sykepleierkompetansen benyttes optimalt. Samtidig må vi være sikre
på at effektiviseringen skjer innenfor faglig forsvarlige og trygge
rammer.
Sykepleiere er gjennom yrkesetiske retningslinjer forpliktet
til å vurdere egen praksis og bidra til faglig utvikling. Samtidig
skal vi erkjenne grensene for egen kompetanse og praktisere
innenfor disse (1). Derfor mener jeg at det er helt nødvendig at vi
stopper opp og spør oss selv:
Er dette en faglig forsvarlig utvikling?
Hvilken kompetanse må sykepleier ha for å utføre disse
konsultasjonene?
Kan sykepleieren tilføre pasientkontrollene noe positivt?
Bedre informasjon
Sykepleietjenesten preges av utvikling på alle områder, og
sykepleiefaget må tilpasses nye organisasjonsmodeller. For 10-15 år
siden hadde pasientene i vår avdeling en gjennomsnittlig liggetid
på 9 dager. Sykepleierne ga pleie og omsorg "rundt" sengene. I dag
skal vi ivareta pasientens behov for omsorg i korte møter på
poliklinikk.
Slik vi er organisert, har ikke alle pasienter kontakt med
sykepleier. Vi er tilgjengelige, men det er litt tilfeldig hvem som
får tilbud om samtale med sykepleier. Unntaket er de
nydiagnostiserte som rutinemessig blir innkalt til sykepleier 6
uker etter diagnosetidspunkt.
I 2001 ble det publisert en europeisk studie som viste at kun
20 prosent av pasientene var fornøyd med informasjonen fra
helsepersonell (2).
Jeg håper og tror vi er bedre enn det denne studien viser, men
det er et tankekors.
Leger administrerer mer
Legeforeningen har gjennomført en kartlegging av legers
tidsbruk fra 1994-2002. Undersøkelsen viser en nedgang i tiden som
blir brukt til direkte pasientkontakt. Legene har nå mer
administrasjon og møtevirksomhet (3). Det betyr at pasientene har
fått mindre tid med både sykepleier og lege.
Jeg mener det er nødvendig at vi ser på helsevesenets
organisering av pleie og behandling. Vi må sikre at
effektiviseringen ikke går utover kvaliteten i pleien til
pasientene.
Må følge instrukser
Når vi skal samarbeide tett med en annen profesjon er det
nødvendig at vi har avklart hvilke ansvarsforhold og forpliktelser
som ligger til grunn for samhandlingen. Forsvarlighetskravet setter
krav til at helsepersonell ikke går utover sine faglige
kvalifikasjoner, men hva den enkelte er kvalifisert til er en
objektiv vurdering. Den enkeltes utdanning og profesjonstilhørighet
er styrende for hva som forventes, men våre kvalifikasjoner vil
endres og utvikles over tid. Hvilken opplæring og erfaring vi har,
er avgjørende om helsehjelpen er faglig forsvarlig (4,5).
Legen har det medisinskfaglige ansvaret, og har best
behandlingskompetanse. Avgjørelser om diagnostisering og behandling
utføres vanligvis av denne profesjonen, og sykepleiere må følge
legenes instruksjoner i medisinske spørsmål (4,5).
Personlig delegering
Bruk av medhjelper er definert i Helsepersonelloven (HPL)
§ 5 og innebærer at andre utfører oppgaver på vegne av den som
delegerer. I medisinske spørsmål er det legen som delegerer. Legen
må kjenne til sykepleierens faglige kvalifikasjoner ved å innhente
dokumentasjon på formelle kvalifikasjoner, eller ved vurdering av
sykepleierens utførelse av oppgavene. Legen er ansvarlig, og må
være tilgjengelig for råd og veiledning underveis. Det er en
forutsetning at det er et tett samarbeid mellom lege og sykepleier
dersom vi skal gjennomføre disse konsultasjonene faglig forsvarlig.
Delegeringen er personlig, og kan ikke gis til en gruppe.
Oppgaven kan ikke delegeres videre. Dette er for at man ikke skal
miste oversikt over hvem som gjør hva. Både legen og sykepleieren
kan stilles rettslig ansvarlig ved uforsvarlig virksomhet.
Forskrivning av resept kan ikke delegeres videre, jamfør HPL § 11
(4).
Loven karakteriserer sykepleiere som medhjelpere i
konsultasjonen, men legene gir oss mulighet til selvstendighet
under ansvar, når vi utfører arbeid på vegne av dem.
Omsorgsfull hjelp må også være tilstede i en faglig forsvarlig
behandling. Omsorg er noe som skal ytes fra alt helsepersonell, men
omsorg er et av de mest sentrale begreper innen helhetlig
sykepleie.
Flere fagfelt jobber på tilsvarende måte med
sykepleierkonsultasjoner, men jeg har funnet lite norsk litteratur
som omhandler den legedelegerte sykepleierkonsultasjonen. Derfor
går jeg inn på hva som er publisert innen revmatologisk sykepleie i
utlandet (6).
Samarbeid best
Sykepleierne i England har allerede 20 års erfaring med
sykepleierkonsultasjoner. Sykepleieren Jackie Hill
har
gjennomført flere studier som omhandler denne type konsultasjon.
Hun beskriver sykepleierens oppgaver og ansvar (7-12). Studiene har
blant annet sett på sykdomsaktivitet, pasienttilfredshet og
kunnskapsnivå hos pasientene. Det viser seg at pasientene er minst
like fornøyde med oppfølging hos sykepleier, sammenlignet med
oppfølging hos lege. Alle pasientene oppnådde bedring i løpet av
studiene, men pasientene som ble fulgt opp av sykepleier opplevde
minst smerter, og hadde høyere sykdomskunnskap. Sykepleier
konsulterte lege ved behov for intraartikulære injeksjoner,
forverring av sykdomtilstand og medikamentskifte. Resultatene viser
at det fungerer best når yrkesgruppene samarbeider om omsorgen av
pasientene.
Andre utenlandske studier bekrefter det samme (13-17).
Historisk sett er det vanlig at lege koordinerer behandlingen av
pasientene og henviser til andre profesjoner når det er
hensiktsmessig. Disse studiene forteller at pasientene er mest
tilfredse når vi jobber i team, og de bekrefter at sykepleier kan
ta ansvar for koordineringsrollen.
Fornøyde pasienter
Da vi startet med konsultasjonsformen, ønsket vi å høre hva
pasientene mente. De fikk utlevert et spørreskjema som de besvarte
anonymt etter kontrollen. 117 pasienter svarte på to spørsmål: 1)
Hva synes du om denne formen for kontroll? Med
svaralternativene; uforandret, bedre eller mindre bra. 2) Neste
gang du kommer til kontroll, vil du da foretrekke kontroll som i
dag, som før eller vet ikke? Det var mulighet til å påføre
kommentarer.
Tendensen var klar, og de fleste var fornøyd med den nye
kontrollen: 97 av 117 ønsket seg tilsvarende kontroll neste gang. 9
pasienter syntes kontrollen var dårligere, og 7 pasienter ønsket
seg tilbake til den ordinære legekontrollen. Noen av de positive
kommentarene var; "raskt og effektivt", "bedre tid" og
"betryggende", andre mente at det som bestemte om de ville være
fornøyd var "avhengig av min helsesituasjon og status". Av de
negative kommentarene kom det frem "at legen undersøkte meg for
lite til å kunne si noe om min tilstand" og "ønsket mer tid med
lege".
Disse konsultasjonene ble gjennomført av 6 sykepleiere og en
ansvarlig lege.
Selv om denne undersøkelsen ikke er vitenskapelig, viser den en
tendens som bekrefter våre erfaringer om at pasientene er tilfredse
med kontrollen. Mange pasienter forteller at de opplever å bli tatt
på alvor, samt at de får den helsehjelpen de har behov for.
Ved St.Olavs Hospital og Nasjonalt Revmatologisk Rehabilitering
og Kompetansesenter (NRRK) blir det nå gjennomført prosjekter som
ser på sykepleierkonsultasjoner innen revmatologi.
Holdninger fra fagfeltet
For å se hvilke holdninger fagfeltet har til denne
arbeidsmåten, har jeg intervjuet to leger, og sendte de samme
spørsmålene til fem revmatologiske avdelinger. Jeg fikk svar fra
alle sykehusene, totalt 8 leger og 8 sykepleiere.
Disse fikk forelagt samme konsultasjon som er presentert
tidligere i artikkelen, og spørsmålene var:
1. Hvilken erfaring har du med slike
sykepleierkonsultasjoner?
2. Hva kan delegeres til sykepleier?
3. Hva slags kunnskap/erfaring/kvalifikasjoner bør
sykepleieren
inneha?
4. Hva er dine holdninger til at sykepleier kan
gjennomføre slike konsultasjoner?
5. Er det ønskelig å få til en sertifisering av
sykepleiere som skal utføre slike konsultasjoner? Evnt. hvorfor
Svarene var gjennomgående samstemte og positive. Alle
sykepleierne hadde erfaring med lignende konsultasjoner, mens 5 av
legene hadde tilsvarende erfaring.
- Det kom frem at legene er positive til å delegere slike konsultasjoner til sykepleier, men det var avhengig av at legen kjente sykepleierens kunnskaper og var trygg på ham/henne. *Sykepleierne trekker frem muligheten for samtidig å kunne ta en sykepleiesamtale.
- De spurte mener at alt i den beskrevne konsultasjonen kan delegeres til sykepleier, men at sykepleier må konferere med lege når det gjelder patologiske prøvesvar, diagnostisering og medikamentskifte. Godt samarbeid mellom lege og sykepleier er nødvendig. Et par leger trekker frem at sykepleier kanskje kan læres opp til å sette intraartikulære injeksjoner, men er fortsatt litt usikre på det punktet.
- Det er gjennomgående at respondentene ønsker at sykepleieren må ha lang erfaring innen revmatologi, god kunnskap om medisiner og sykdomslære, samt ha gjennomført kurs i leddvurdering. I tillegg er det viktig at sykepleier er i stand til å jobbe selvstendig, og ha interesse for faget.
- Sykepleierne svarer at de trives med den nye utviklingen.
- Legene får frigjort arbeidskapasitet, og de trekker frem at det er en riktig og nødvendig utvikling for å opprettholde forsvarlig drift.
- Det er en klar tendens til at respondentene ønsker en sertifiseringsordning. Det vil sikre kvaliteten og kompetansen. Sykepleierne trekker frem at det vil gi dem økt trygghet og selvtillit.
Faglig forsvarlig
Sykepleiefunksjonen vår innebærer først og fremst en selvstendighet, men også en assistentrolle og medhjelperfunksjon (19).
Den selvstendige funksjonen vi innehar er å ivareta pasientens helhetlige behov. Det innebærer å hjelpe pasienten til å mestre hverdagen. Vi veileder pasienten i hvordan han kan leve et godt liv selv om han har fått en kronisk sykdom.
Sykepleierens undervisningsområder til revmatologiske pasienter kan være:
- Å gi pasienten sykdomsinformasjon
- Informasjon og opplæring i medisinbruk
- Veiledning i smerte- og sykdomsmestring
- Informasjon om kosthold, hudpleie og supplerende behandling
- Veiledning i tretthetsproblematikk
I tillegg assisterer vi legene ved enkelte prosedyrer, og utfører en del oppgaver på vegne av dem. Det kan være å besvare medisinske spørsmål på telefon og vurdere prøvesvar, sykdomsaktivitet, compliance, leddtelling og lignende. Vi samarbeider tett med både lege og andre profesjoner i det tverrfaglige teamet, og det er ikke bestandig et klart skille mellom hva som er en selvstendig og delegert oppgave (20).
Gode hjelpere
Den legedelegerte konsultasjonen skiller seg litt fra den
selvstendige sykepleierkonsultasjonen. Innholdet styres mye av at
vi må gjøre en grundig vurdering av sykdomsaktiviteten og følge opp
effekten og sikkerheten av behandlingen. Allikevel må vi også her
ta utgangspunkt i pasientens behov, og jobbe like bevisst med
formen på konsultasjonen. Vi tar med oss den gode erfaringen fra de
selvstendige konsultasjonene inn i de nye. Jeg tror det er årsaken
til at pasientene er tilfreds med sykepleiernes inntog i
konsultasjonene.
Dette støttes av Hill og Arthur som har dokumentert at
sykepleiere er gode til å hjelpe pasientene til redusert
smerteopplevelse, mindre fatigue, angst og depresjon. I tillegg har
pasientene økende sykdomskunnskap, tilfredshet og egenomsorg etter
at sykepleier er blitt involvert i oppfølgingen (7,10,11,16). Hill
har også vist at sykepleiere oftere henviser til andre profesjoner
enn det legene gjør (7,11). Vi kan tenke at det skyldes mangel på
kunnskap, men min erfaring er motsatt. Det er en styrke at vi har
overlappende kompetanse med mange profesjoner, slik kan vi vurdere
hvem som er best egnet til å hjelpe pasienten med det aktuelle
problemet. Sammenlignet med Hill har vi kort erfaring med de
legedelegerte konsultasjonene. Allikevel stemmer våre erfaringer
godt overens med de studieresultatene hun presenterer.
Små og store problemer
Vi har jobbet målrettet med konsultasjonene for å bli gode til
å samtale, gi omsorg og bruke vårt skjønn til å hjelpe pasienten
der han eller hun er. Kommunikasjonen bærer all samtale og samtalen
er viktig i konsultasjonen som et fundament for å yte god
omsorg. Når vi møter medmennesker i samtale der begge er
engasjert i spørsmålet som tas opp, er det et uttrykk for gjensidig
tillit (21).
Pasientene tar opp problemer med sykepleier som de ikke tar opp
med lege. De sier at problemet er så lite at de ikke vil bry legen
med det. Det vi sykepleiere erfarer, er at disse "små" problemene
ofte påvirker pasientene mye i deres mestring av sykdommen. Den
veiledningen sykepleier gir pasienten i forhold til mestring av
sykdommen er et av de viktige bidragene vi kan ivareta i den nye
konsultasjonen.
Utvikling av kompetanse
I tillegg til praksiserfaring, trenger vi å høyne vårt
teoretiske kunnskapsnivå innen revmatologi. Derfor er sertifisering
en spennende tanke. Jeg ser for meg at vi må kartlegge hvilket
kunnskapsnivå som er nødvendig og utarbeide en kursplan som
sykepleierne må gjennomgå. Til slutt må sykepleier bevise sitt
kunnskapsnivå både teoretisk og praktisk. Vår faggruppe (FSR)
ønsker å gjennomføre et prosjekt hvor vi vil samarbeide med Norsk
revmatologisk forening for å kartlegge behovet, og eventuelt
utarbeide retningslinjer for en sertifisering.
Innen revmatologi har vi i mars 2006 uteksaminert det første
kullet med studenter på klinisk videreutdanning i revmatologisk
sykepleie. Det er også et viktig tiltak for å høyne vårt
kunnskapsnivå. Videreutdanningen gir studentene en allsidig
fordypning innen faget. En sertifisering vil kunne videreutvikle
enkelte ferdigheter hos de sykepleierne som skal involveres i
konsultasjonene.
Nyttig investering
Arbeidet med å sikre tilstrekkelig kompetanse kan være
tidkrevende og kostbart, men jeg mener det er en nyttig
investering. HPL sier at pasientens behov kan være
bestemmende for hvordan samarbeid og samhandling mellom
helsepersonell skal organiseres. Det betyr at lange ventelister kan
være med på å bestemme at man må organisere driften annerledes for
å få hjulpet flere pasienter (22).
Ifølge spesialisthelstetjenesteloven § 2-7 skal sykehuseier
sørge for at ansatt helsepersonell gis slik opplæring, etter- og
videreutdanning som er påkrevd for at den enkelte skal kunne utføre
sitt arbeid forsvarlig (23). Dette kan være et viktig argument for
å få sykehuset til å investere i en sertifiseringsordning.
På rett vei
Jeg mener at vi er inne i en riktig utvikling, men jeg tror
ikke at denne arbeidsformen foreløpig passer for alle, verken
pasienter, leger eller sykepleiere. Allikevel tror jeg at mange
pasienter vil ha nytte av en slik organisering. Det fordrer at vi,
i tillegg til økt fagkunnskap, også utvikler vår personlige
kompetanse gjennom å utfordre våre verdier, holdninger, tankesett
og væremåter (24). Denne konsultasjonsformen kan være en spennende
modell for behandling av kronisk syke i fremtiden.
Litteratur
1. Norsk Sykepleierforbund Yrkesetiske retningslinjer for
sykepleiere. Oslo: 2003.
2. Deccache A, Aujoulat I. A European perspective:
Common developments, differences and challenges in patient
education. Patient Education and Counselling 2001; 14: s.689-703.
3. Legeforeningen Statusrapport: Rom for faglighet-
til pasientens beste! Oslo: 2005.
4. Befring, AK, Ohnstad B. Helsepersonelloven - med
kommentarer. 2.utgave, Bergen: Fagbokforlaget, 2001.
5. Befring AK, Grytten NJ, Ohnstad B. Jus for leger.
Kristiansand: Høyskoleforlaget, 2002.
6. Zangi HA. Revmatologisk sykepleie- Hva finnes av
dokumentasjon? [Internett]: nrrk.no 15. september 2005.
Tilgjengelig fra:
www.nrrk.no/revmatologi/sykepleie¬_revmatologi/heidi%20zangi.htm
[lest 15.sept.2005]
7. Hill J, Bird HA, Harmer R, Wright V, Lawton C. An
evaluation of the effectiveness, safety and acceptability of a
nurse practitioner in a rheumatology outpatient clinic. British
journal of Rheumatology 1994; 33: 283-8.
8. Hill J. The co-ordinated care of the rheumatic patient-
a nursing perspective. Rheumatology in Europe 1995; 24(2): 292-9
9. Hill J. The expanding role of the nurse in
rheumatology, British journal of rheumatology 1997; 36
(4): 410-12
10. Hill J. Patient satisfaction in a nurse-led
rheumatology clinic. Journal of Advanced Nursing 1997; 25: 347-54.
11. Hill, Jackie m.fl (2003): Outcomes for patients with
RA: A rheumatology nurse practitioner clinic compared to standard
outpatient care. Leeds: Musculosceletal care 2003; 1
12. Hill J, Hale C. Clinical skills: evidense-based
nursing care of people with rheumatoid arthritis. British Journal
of nursing 2004; 13(14): 852-57.
13. Tijhuis GJ, et al. A randomized comparison of
care provided by a clinical nurse specialist, an inpatient team,
and a day patient team in rheumatoid arthritis. Arthritis Care Res
2002; 47 (5): 525-31.
14. Tijhuis GJ, Zwinderman AHZ, Hazes JMW, Breedveld FC,
Vlieland PMTV. Two-year follow-up of a randomized controlled trial
of a clinical nurse specialist intervention, inpatient, and day
patient team care in rheumatoid arthritis. Journal of Advanced
Nursing 2003; 41(1): 34-43.
15. Hout WB van den, m.fl. Cost effectiveness and cost
utility analysis of multidisiplinary care in patient with
rheumatoid arthritis: a randomised comparison of clinical nurse
specialist, inpatient team care, and day patient team care. Ann
Rheum Dis 2003; 62: 308-315.
16. Arthur V, Clifford C. A study of patient
satisfaction with follow-up monitoring care. Journal of Clinical
Nursing 2004; 13: 325-331.
17. Arthur V, Clifford C. The expectations and preferences
of patients for their follow-up monitoring care: a qualitative
study to determine the dimensions of patient satisfaction. Journal
of Clinical Nursing 2004; 13: 234-242.
18. Hoff JM. (2002): Sykepleierdrevne poliklinikker; En
uting!? Ylf-forum 2002; 5.
19. Knutstad U, Nielsen BK Sykepleieboken 2, Oslo: Akribe
as, 2005.
20. Berg KH. Lærebok i revmatologisk sykepleie, Oslo:
Forlaget Sykepleien, 2001.
21. Martinsen K. Samtalen, skjønnet og evidensen, Oslo:
Akribe as, 2005.
22. Helse- og omsorgsdepartementet (2001):
Helsepersonelloven, [Internett]: lovdata.no 17.september 2005
Tilgjengelig fra:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19990702-064.html&button=s%d8k&dep=shd &
[lest 17.09.05]
23. Helse- og omsorgsdepartementet (2001):
Spesialisthelsetjenesteloven, [Internett]: lovdata.no 17.september
2005 Tilgjengelig fra:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19990702-061.html&button=s%d8k&dep=shd &
[lest 17.09.05]
24. Skau GM. Gode fagfolk vokser. Oslo:
Cappelen Akademisk Forlag, 2005.
0 Kommentarer