Straffelovens utilregnelighetsregler
SAMMENDRAG: Det har vært mange og lange
overveielser for å avgjøre hvordan samfunnet bør beskytte seg mot
spesielt farlige lovbrytere. Forarbeidets store omfang og tiden det
har tatt å gjennomføre reformen, illustrerer dette. Nye regler om
strafferettslig utilregnelighet og om særreaksjoner i den
forbindelse har avløst de tidligere reglene om sikring. Fordi
sykepleiere i psykiatrien kommer i kontakt med personer som er
underlagt strafferettslige særreaksjoner, er det viktig at de har
et visst kjennskap til disse reglene.
I flere tiår har det vært diskutert hvordan samfunnet bør
beskytte seg mot særlig farlige lovbrytere. Forarbeidet har tatt
lang tid, men reformen er nå gjennomført og vedtatt i Stortinget.
Ved lov av 17. januar 1997 nr. 11 ble det med utgangspunkt i
forslagene i Ot.prp. nr. 87 (1993-94) vedtatt nye regler om
strafferettslig utilregnelighet og om særreaksjonene forvaring og
overføring til tvunget psykisk helsevern. Reglene avløste de
tidligere reglene om sikring, og trådte i kraft 1. januar 2002.
Det er nyttig og nødvendig å ha et visst kjennskap til disse
reglene for sykepleiere og annet helsepersonell som arbeider i
psykisk helsevern fordi det medfører kontakt med mennesker som er
underlagt en strafferettslig særreaksjon. Nedenfor vil jeg derfor
gi en kortfattet redegjørelse for innholdet i de nye
utilregnelighetsreglene, hva som skiller dem fra de gamle og hvilke
krav som stilles til helsevesenet når en person dømmes til
overføring til psykisk helsevern.
Utilregnelighetsregler og særreaksjoner
Sikring er en reaksjon som ikke er straff. Etter den gamle
straffelovens § 39 kunne sikring benyttes overfor utilregnelige
lovbrytere. I slike tilfeller var sikring den eneste mulige
reaksjon, da handlingen ikke kunne straffes. Sikring kunne også
anvendes - eventuelt i tillegg til straff - overfor tilregnelige
lovbrytere som hadde begått straffbare handlinger under
selvforskyldt rus eller forbigående nedsatt bevissthet, eller når
handlingen var begått av en person med mangelfullt utviklede eller
varig svekkede sjelsevner. Sikring kunne bety innleggelse i
institusjon, å bli stilt under tilsyn eller å bli holdt
varetektsfengslet. Forutsetningen for å bli idømt sikring var at
det var fare for gjentakelse. Ved lovendringen i 1997 ble sikring
avskaffet og erstattet med forvaring for tilregnelige lovbrytere,
og overføring til tvunget psykisk helsevern for utilregnelige
lovbrytere.
Ved lov av 15. juni 2001 nr. 64 ble det fastsatt at reglene om
utilregnelighet og særreaksjoner skulle tre i kraft fra 1. januar
2001.
Overføring til tvunget psykisk helsevern
Lovbrytere som var "psykotiske" eller "bevisstløse" da de
handlet - jfr straffeloven § 44 første ledd etter endring - kan
idømmes særreaksjonen "overføring til tvunget psykisk helsevern" i
medhold til ny § 39 i straffeloven. Overføring til tvunget psykisk
helsevern erstatter "ren" sikring.
Utilregnelige lovbrytere er uten evne til å føle skyld, og skal
være fri for straff. Bare "når det anses nødvendig for å verne
samfunnet" kan særreaksjon idømmes. Hensynet til å sikre
lovbryteren fullgod behandling kan derfor ikke begrunne reaksjonen.
For å idømmes overføring til tvunget psykisk helsevern, er det
etter straffeloven § 39 altså et grunnvilkår at særreaksjonen skal
anses nødvendig for å verne samfunnet.
I hvilke tilfeller samfunnsvernet gjør det nødvendig å reagere
strafferettslig, er avhengig av et skjønn hvor det er naturlig å
vurdere følgende momenter:
* Hvor alvorlige lovbrudd gjelder saken?
* Har den utilregnelige tidligere begått alvorlige lovbrudd?
* Hva er sannsynligheten for nye lovbrudd?
* Finnes det andre muligheter for samfunnsvern?
Vilkår for "overføring til psykisk helsevern"
Den viktigste endringen er at det etter de nye reglene ikke er
mulig å idømme særreaksjoner for lovbrudd som ikke utsetter andres
liv, helse eller frihet for fare. Det medfører for eksempel at
omfattende vinningskriminalitet (tyveri, heleri, etc), overtredelse
av straffeloven § 390a (skremmende og hensynsløs atferd;
telefonsjikane) og gjentatt blotting, ikke kan gi grunnlag for
særreaksjonsdom.
Med unntak av de ovennevnte tilfellene, kan overføring til
tvunget psykisk
helsevern i dag trolig omfatte de tilfellene hvor det tidligere
ble idømt "ren" sikring.
Overføring til tvunget psykisk helsevern
Reglene for gjennomføringen av reaksjonen er gitt i psykisk
helsevernloven av 2. juli 1999 nr. 62. Særreaksjonsdommen danner
grunnlaget for å gjennomføre det tvungne psykiske helsevernet. Det
er derfor ikke nødvendig at vilkårene i psykisk helsevernloven §
3-3 er oppfylt (jfr § 5-1).
De bestemmelsene i loven som er uttrykkelig unntatt ved dom på
overføring til tvunget psykisk helsevern, er bestemmelsene i
kapittel 3 som hovedsakelig er tilknyttet spørsmål vedrørende
etablering, opprettholdelse og opphør av tvunget psykisk helsevern.
Det gjelder psykisk helsevernloven § 3-2 til og med 3-12. Disse
bestemmelsene inneholder regler som bygger på et helt annet system
enn det som følger av særreaksjonsordningen.
Etter en obligatorisk observasjonstid på tre uker, er det den
faglig ansvarlige som til enhver tid bestemmer hvordan dommen på
overføring til tvunget psykisk helsevern skal gjennomføres (jfr
psykisk helsevernloven § 5-3 annet ledd). I prinsippet kan alle
former for vern være aktuelle. Sosial- og helsedepartementet har i
St.meld. nr. 25 (1996-97) Åpenhet og helhet - om psykiske lidelser
og tjenestetilbudene, lagt til grunn at de fleste som dømmes til
tvunget psykisk helsevern trenger plass ved regional
sikkerhetsavdeling, også utover de tre ukene. Selv om det ikke
uttrykkelig framgår av forskriften om tvunget psykisk helsevern
uten døgnopphold, vil ikke denne formen være aktuell for pasienter
som vurderes som farlige for seg selv eller andre. Denne typen
psykisk helsevern vil først bli aktuelt ved avslutningen av et
behandlingsforløp, eller der pasienten fungerer tilfredsstillende
utenfor en institusjon, under forutsetning av at behandlingen
fortsetter. I Justis- og politidepartementets Ot.prp. nr. 46
(2000-2001) om endring og ikraftsetting av strafferettslige
utilregnelighetsregler, er det lagt til grunn at den nye psykisk
helsevernloven skal åpne for mer bredspektrete tiltak enn det den
tidligere loven gjorde. Også tiltak som kan gi bedre sikring av og
tilsyn med de særreaksjonsdømte. Dessuten heter det i St.meld. nr.
25 (1996-97) at den psykiatriske spesialisthelsetjenesten får et
utvidet ansvar for oppfølging etter utskriving for dem som dømmes
til overføring til tvunget psykisk helsevern.
I psykisk helsevernloven § 5-3 annet ledd, blir det opplyst om
hvilke momenter den faglig ansvarlige skal legge vekt på når han
bestemmer hvordan det tvungne psykiske helsevernet skal
gjennomføres. Foruten hensynet til behandling av den domfelte, skal
det særlig legges vekt på behovet for å beskytte samfunnet mot
faren for nye alvorlige lovbrudd. Dette innebærer å vurdere
risikoen det medfører hvis den domfelte blir underlagt tvunget
psykisk helsevern i relativt frie former.
Påtalemyndigheten er ikke tillagt noen aktiv rolle i
gjennomføringen av det tvungne psykiske helsevernet, men skal
varsles ved vesentlige endringer, og har klagerett til
kontrollkommisjonen (jfr psykisk helsevernloven § 5-4).
Påtalemyndigheten kan også begjære endringer i gjennomføringen (jfr
§ 5-5).
Psykisk helsevernloven § 5-6 fastsetter at personer som er dømt
til overføring til tvunget psykisk helsevern på visse vilkår kan
overføres til anstalt under fengselsvesenet. Muligheten skal bare
brukes unntaksvis, som i tilfeller der opphold på psykiatrisk
institusjon ikke lenger er riktig for den domfelte, samtidig som
gjentakelsesfaren anses for å være for stor til at særreaksjonen
kan opphøre.
I henhold til den nye straffeloven § 39b første ledd, kan
tvunget psykisk helsevern bare opprettholdes så lenge vilkåret om
gjentakelsesfare i § 39 nr. 1 eller 2 fortsatt er oppfylt.
I § 39b annet ledd heter det at domfelte, dennes nærmeste eller
den faglig ansvarlige ved den institusjonen som har
behandlingsansvaret for den domfelte, kan begjære opphør av
reaksjonen. Påtalemyndigheten fremmer saken for tingretten, som
avgjør den ved dom. Opphør av reaksjonen kan imidlertid ikke
begjæres før ett år etter at overføringsdommen eller en dom som
nekter opphør, er endelig.
Påtalemyndigheten kan til enhver tid beslutte at reaksjonen
skal opphøre (jfr § 39b fjerde ledd). Senest tre år etter siste
rettskraftige dom skal påtalemyndigheten enten beslutte at
reaksjonen skal opphøre, eller bringe saken inn for tingretten som
avgjør om reaksjonen skal opprettholdes.
Forvaring
Ved lovendringen ble det tidligere dobbeltsporete systemet
opphevet, så det ikke lenger kan idømmes både straff og særreaksjon
(sikring). I stedet kan forvaring idømmes etter straffeloven § 39c.
"Når en tidsbestemt straff ikke anses tilstrekkelig til å verne
samfunnet, kan forvaring i anstalt under kriminalomsorgen idømmes i
stedet for fengselsstraff..."
Fellesvilkåret for idømme forvaring er altså at "en tidsbestemt
straff ikke anses tilstrekkelig til å verne samfunnet". Hvis en
ordinær straff anses som tilstrekkelig, kan det ikke forsvares at
lovbryteren idømmes den tilleggsbelastningen en tidsubestemt straff
medfører. For å kunne idømme forvaring, må det være stor fare for
tilbakefall til nye, alvorlige lovbrudd.
Behovet for samfunnsvern er mest påtrengende ved kriminalitet
som kvalifiserer til en kortere eller midlere tidsbestemt straff.
Det kan gjelde voldtekt, utuktig omgang med mindreårige,
brannstiftelse, ran og legemsbeskadigelse.
Når den begåtte kriminalitet gir grunnlag for en meget lang
tidsbestemt fengselsstraff (mord), vil man vanligvis kunne si at
denne straffen bør være tilstrekkelig til å beskytte samfunnet mot
den fare domfelte representerer.
Etter ny § 39a i straffeloven er vilkårene de samme som etter §
39 for å idømme en svært psykisk utviklingshemmet særreaksjon.
Tvungen omsorg skal finne sted i en fagenhet i
spesialisthelsetjenesten som er innrettet for et slikt formål. Hvis
hensynet til den domfelte tilsier det, og sikkerhetshensyn ikke
taler imot det, kan fagenheten etter nærmere forskrift inngå avtale
om å gjennomføre omsorgen utenfor fagenheten.
0 Kommentarer