Oversykepleier i en enhetlig ledelsemodell Muligheter og utfordringer
Ledelse og organisering: Oversykepleier i en enhetlig ledelsemodell Muligheter og utfordringer
Publisert i Sykepleien nr. 18/2003 SAMMENDRAG: Enhetlig ledelse innebærer at lederen er administrativt overordnet alt personell på avdelingen og har det totale ansvaret for avdelingens virksomhet. I NOU 1997:2 Pasienten først! tydeliggjøres også behov for faglig ledelse. Den faglige ledelsen for sykepleiere på avdelingsnivå, har nå etter hvert fått den innarbeidede betegnelsen sykepleiefaglig systemansvar. Sykepleiefaglig systemansvar handler mye om organisering, og det er et lederansvar. I artikkelen beskrives oversykepleiers rolle og muligheter i den nye organisasjonsmodellen. Oversykepleiere må gripe det sykepleiefaglige systemansvaret som loven gir mulighet til. Dette er nødvendig for at sykepleietjenesten skal få nødvendig fokus og rammebetingelser, og oversykepleier må skape disse betingelsene eller konteksten. Oversykepleier har ansvar for å definere kvalitetsmål for sykepleietjenesten innenfor ulike virksomhetsområder, som pasientbehandling, fagutvikling og forskning, undervisning og rådgivning. Ved å sette det faglige arbeidet inn i dette rammeverket, synliggjøres det faglige fokus i oversykepleiers arbeid. Oversykepleier med systemansvar, trenger stimulering i form av faglige forventninger som skal innfris i henhold til faglige mål. Den beste til å gi slik stimulering, er en sjefssykepleier med solid sykepleiefaglig forankring og sykepleiefaglig fokus. Sykepleietjenesten trenger en slik faglig koordinator.
Innføring av enhetlig ledelse ved sykehusavdelinger har
erstattet den todelte enhetlige ledelsesmodellen, hvor
oversykepleier og avdelingsoverlege var sidestilte. Stillingene for
de enhetlige lederne er nå stort sett besatt av leger, mange av dem
tidligere avdelingsoverleger. Oversykepleiere har dermed fått
endret sin funksjon. Da sykehusavdelinger var ledet av en
oversykepleier og en avdelingsoverlege i fellesskap, var
samarbeidet preget av at sykepleielederne ivaretok størstedelen av
de administrative oppgavene og syntes å påta seg ansvar for
avdelingens daglige drift. Legelederne ivaretok den faglige delen
av lederansvaret, men tok i liten grad del i den totale driften av
avdelingen (1). Stortinget ønsket å endre den todelte modellen. Den
var uklar, og det var vanskelig å plassere ansvar i en slik modell.
Vi kjenner alle til Steineutvalgets innstilling:
NOU 1997: 2 Pasienten først! (2), hvor det ble anbefalt
innføring av enhetlig og udelt ledelse av sykehusavdelinger. Den
enhetlige lederen skulle være administrativt overordnet alt
personell på avdelingen og ha det totale ansvaret for avdelingens
virksomhet. Anbefalingen var enstemmig, men det var delt
innstilling på hvilken helsefaglig kompetanse den enhetlige lederen
måtte ha. Måtte det være medisinsk faglig kompetanse eller kunne
det være annen helsefaglig kompetanse, for eksempel sykepleie?
Uavhengig av dette, tydeliggjøres det i Pasienten først! behov for
faglig ledelse:
Ved en eventuell endelt ledelse på avdelingsnivå, vil det være
mulig å tenke seg flere
ledere som har faglig ansvar, men der bare en har
administrativt lederansvar. De andre faglige lederne vil da få sine
administrative ledelsesfullmakter fra den som er avdelingsleder (2,
s.91), (forfatterens utheving). For å understreke at administrativ
ledelse ikke erstatter behovet for faglig ledelse, sies det videre:
Kvalifisert
ledelse av et fag vil bidra til at fagets
medarbeidere på en bedre måte får brukt sin kompetanse (2, s. 90),
(forfatterens utheving).
I kjølvannet av Pasienten først! kom flere helselover. I denne
sammenhengen er de aktuelle lovene
Lov om spesialisthelsetjenesten og
Lov om helsepersonell (3, 4). I Lov om
spesialisthelsetjenesten lovfestes enhetlig ledelse.
Pasienten først!s fokus på fagledelse er videreført i Lov om
spesialisthelsetjenesten. Jeg mener at lovteksten klart viser
behovet for faglig ledelse, som ikke kan ivaretas
profesjonsnøytralt. Som et eksempel sier loven at ledere må sørge
for at personalet har tilstrekkelig kompetanse. Det er kun en
sykepleieleder som vet hva som er tilstrekkelig sykepleiekompetanse
på egen avdeling. Den faglige ledelsen for sykepleiere på
avdelingsnivå, har nå etter hvert fått den innarbeidede betegnelsen
sykepleiefaglig systemansvar. Leseren kan selv finne fram
til Lov om spesialisthelsetjenesten § 2-3 og i Lov om
helsepersonell § 16, for å finne belegg for systemansvaret.
Sykepleiefaglig systemansvar handler mye om organisering. Det er et
lederansvar. Først når tjenesten er godt organisert, vil det være
mulig for den enkelte yrkesutøver å utføre faglig forsvarlig arbeid
som er hjemlet i Lov om helsepersonell §4.
Rammebetingelser
Enhetlig ledelse er innført. Min vurdering er at ansettelse av
leger i de fleste stillinger for enhetlige ledere, ikke får
negative konsekvenser for sykepleiefaget eller sykepleietjenesten
på kort sikt. Det betinger at oversykepleiere griper det
sykepleiefaglige systemansvaret som loven gir oss mulighet til. Men
er oversykepleiere fraværende eller likegyldige i denne prosessen,
og legene som enhetlige ledere ikke ser betydningen av å ha
oversykepleiere med det sykepleiefaglige systemansvaret i
avdelingen, vil det gi negative konsekvenser på lengre sikt.
Sykepleietjenesten vil ikke få nødvendig fokus og rammebetingelser.
Sykepleiere vil ikke arbeide slike steder, og sykepleietjenesten
blir et svakt ledd i behandlingskjeden (5). Det vil ramme
pasientene. Linda Aiken har gjennom sin forskning, bevist at antall
pasienter per sykepleier både påvirker resultatene for den enkelte
pasient, og graden av utbrenthet hos sykepleiere (6). Jack
Needleman et al. viser det samme; at antall pasienter per
sykepleier påvirker pasientresultatene (7). Disse to forskernes
resultater handler, foruten om pasientresultater, om sykepleiernes
rammebetingelser.
Det vil på lang sikt være alvorlig at ikke sykepleiere innehar
stillinger som enhetlige ledere. Disse lederstillingene er i linje
til direktøren. Sykepleiefaglig kompetanse i linjen på alle nivåer
i organisasjonen, er viktig for sykepleietjenestens
rammebetingelser og for det totale pasientresultatet.
Stillinger for oversykepleiere er definert som
faglige, og er dermed naturlige stabsstillinger.
Oversykepleiere har vurdert og diskutert hva som er mest
hensiktsmessig; være i stab eller i linje til den enhetlige
lederen. Ved å være i linje, vil en fortsette å ha det
administrative i tillegg til det
faglige ansvaret. Det er fordeler og ulemper ved begge
modellene. Svaret er kanskje at å være i stab eller i linje, ikke
gjør den store forskjellen. Det hele er mer personavhengig enn
strukturavhengig. Tiden vil vise hva som riktig, og det er ønskelig
at det forskes på om stab eller linje får noen betydning for
kvaliteten på sykepleietjenesten, og dermed på pasientresultatet.
Da oversykepleiere arbeidet i en enhetlig todelt
ledelsesmodell, vektla de det administrative (8):
- Oversykepleierstillingen er blitt fagstilling. Det er vi ikke
glade for. Andre kan ta bedre vare på faget enn vi.
Videre siteres oversykepleieren på at faget valgte hun vekk for
mange år siden. Denne artikkelen samt Normann sin kvalitative
studie (1), gir oss klar indikasjon på at det administrative ble
vektlagt. Resultatene kan dog ikke generaliseres til å gjelde alle
oversykepleiere. Det finnes eksempler på oversykepleiere som i
hovedsak vektla det faglige aspektet ved jobben. Disse utgjorde
muligens et mindretall.
Å ha fått - eller tatt - det sykepleiefaglige systemansvaret,
betyr at oversykepleiere nå skal ha hovedvekten på det faglige. Nå
er det
kvalifisert ledelse av et fag som gjelder - jf. NOU 2:1997
(2). Mange oversykepleiere gir uttrykk for at de sliter med å sette
ord på hva det vil si å ha faglig fokus. Hva skal de gjøre? Er det
mulig for de oversykepleiere som har «lagt bort faget» å hente det
opp igjen? Ja, helt klart, mener jeg. Grunnkunnskapen ligger der.
Den må bevisstgjøres og videreutvikles.
Faglig fokus
Jeg vil her presentere den modellen jeg, som oversykepleier,
har utviklet for å rydde for meg selv i hva det vil si å primært ha
faglig fokus i mitt arbeid: I rollen som sykepleiefaglig
systemansvarlig er alt mitt arbeid rettet inn på at
det enkelte møte mellom pasient og sykepleier skal være til
beste for pasienten. Den enkelte sykepleier skal ha den
nødvendige kunnskap for å kunne hjelpe pasienten i å få dekket sine
grunnleggende behov, og for å bidra korrekt i den medisinske
behandlingen av pasienten. For at sykepleieren skal kunne dette, må
hun i arbeidssituasjonen ha de rette betingelsene.
Det sykepleiefaglige systemansvaret er å skape disse
betingelsene eller konteksten. Konteksten skapes i lys av
visjonene, målene og verdiene for organisasjonen generelt og
sykepleietjenesten spesielt, og av virksomhetsområdene for
organisasjonen. Sykepleietjenestens overordnede målsetting ved
Rikshospitalet er «Sykepleie av høy kvalitet i et utviklende miljø
preget av samhold», og med verdiene respekt, ansvar, samarbeid og
trygghet. Virksomhetsområdene vil være gjenkjennelig for de aller
fleste. Det er pasientbehandling, fagutvikling/forskning,
undervisning og rådgivning. Innen disse områdene har jeg ansvar for
at det defineres kvalitetsmål for sykepleietjenesten. Jeg har
videre ansvar for å skape entusiasme og begeistring blant mine
kollegaer, slik at vi i fellesskap når kvalitetsmålene.
Kvalitetsmål
Jeg vil gi noen eksempel på kvalitetsmål innenfor hvert
virksomhetsområde:
oooPasientbehandling: Kvalitetsmålet er at den enkelte pasient
skal få den beste sykepleie ut ifra sine behov. Derfor må
sykepleiepraksis være kunnskapsbasert. Kunnskapen skal komme fra
forskning, fagutvikling og systematisert erfaring. Et element av
kunnskapsbasert praksis, er å møte pasienten med
organisasjonsformen:
Pasientansvarlig sykepleier. Pasienten opplever da at noen
tar ansvar for ham, han har opplevelse av kontinuitet og han føler
trygghet (9). Organisasjonsmodellen er operasjonalisert på
avdelingsnivå og på den enkelte enhet (10). At pasienten skal ha
rett medisin til rett tid, er et annet kvalitetsmål. For å sikre
dette, må det være fokus på organisering, kunnskap og holdninger.
Utvikling av avvikmeldingssystem til bruk for forbedring av
organiseringen rundt medikamenthåndteringen, kunnskap om hvorfor
feil skjer og holdninger hos sykepleierne til dette området, er
svært viktig. Mange pasientgrupper har fellestrekk når det gjelder
behov for sykepleie. Disse fellestrekkene er i stor grad knyttet
til diagnose og behandling. Kvalitetsmålet tydeliggjør det faglige
tilbudet sykepleietjenesten gir og de avklarete forventninger til
sluttresultatet for pasienten. Dette gjør vi gjennom utvikling av
Forventede Forløp (11). Utvikling av Forventede Forløp bidrar til
kunnskapsbasert sykepleiepraksis.
oooFagutvikling/forskning: Vår praksis må være kunnskapsbasert.
Strategiske planer for dette må utarbeides på avdelingsnivå.
Fagutvikling må drives kontinuerlig, aktuelle forskningsresultater
må integreres i praksis, og det må tilstrebes at det drives egen
klinisk forskning. Blant mange aktiviteter innenfor dette
virksomhetsområdet, er utvikling av kunnskapsbaserte prosedyrer og
forskningsbaserte kvalitetsindikatorer. Å få etablert en slik
praksis, kan ikke sykepleiere i klinisk praksis eller
oversykepleiere med det systemfaglige ansvaret klare alene.
Oversykepleiere må synliggjøre behovet for sykepleiere i praksis
med hovedfag/doktorgrad, og få etablert slike stillinger. Vi som
har slike stillinger i praksis, ser klare resultater. Turnover og
rekrutteringsproblemer er et marginalt problem.
oooUndervisning: Avdelingens egne sykepleiere trenger
kontinuerlig og systematisk opplæring i sykepleie og i medisin for
å kunne møte de behov pasientene har, og for å kunne være
deltagende arbeidstakere i organisasjonen. Kvalitetsmålet er et
kontinuerlig oppdatert kompetanseprogram «Klinikerveien» med bred
deltakelse fra sykepleierne. Videre må sykepleiere etter
gjennomført kompetanseprogram, eller sykepleiere utenfor
kompetanseprogrammet, få målrettet undervisning kontinuerlig. Vi må
også ha gode programmer for sykepleierstudenter og for besøkende og
hospitanter.
oooRådgivning: Vi som arbeider i spesialisthelsetjenesten og
har landsfunksjon for de fleste av våre behandlingsprogram, må ha
kvalitetsmål knyttet til aktuell rådgivningsfunksjon til andre nivå
i behandlingskjeden. Dette kvalitetsmålet eksemplifiseres best med
en modell vi har utviklet gjennom et prosjekt for
kunnskapsoverføring om pasienter som har gjennomgått
benmargstransplantasjon. Sykepleiere overfører kunnskap til de
deler av helsevesenet som skal følge opp disse pasientene etter
utskrivning fra oss (12). Ved å sette hele det faglige arbeidet inn
i dette rammeverket, synliggjør jeg for andre - og ikke minst for
meg selv - hva det vil si å ha faglig fokus i arbeidet sitt.
Aktiv teammedlem
Oversykepleiere må i tillegg til å inneha det sykepleiefaglige
systemansvaret, også være aktive teammedlemmer i den enhetlige
lederens lederteam. I Pasienten først! (2) gis bruk av ledergrupper
for å sikre tverrfaglig samarbeid, samme oppmerksomhet som enhetlig
udelt ledelse. Dette konkretiseres på følgende måte i utredningens
sammendrag:
Ledergruppene bør representere spennvidden av sentrale enheter
og/eller faglige miljøer innen den enkelte organisatoriske
enheten/avdelingen. I kliniske avdelinger vil i de aller fleste
tilfellene, det medisinsk faglige og det sykepleiefaglige område
være representert i ledergruppen, ut fra betydning og ansvar i
oppgaveløsningen.
Selv om oversykepleier er i teamet i kraft av sin
sykepleierkompetanse, har oversykepleier i lederteamet, i tillegg
en annen rolle enn å ha ansvar for det faglige tilbudet
sykepleietjenesten yter. Lederteamets hovedmål slik jeg ser det, er
å få til en
veldrevet og velfungerende avdeling. Det innebærer blant
annet å sikre kvalitet for avdelingen innen områdene økonomi og
personell. Her skal også krav i lover og forskrifter overholdes. I
lederteamet er oversykepleier deltagende på områder som for
eksempel virksomhetsplanlegging, personalpolitikk og
budsjettarbeid. Innen andre områder har oversykepleier delegerte
oppgaver med fullmakter fra den enhetlige lederen. Det gjelder for
eksempel rekruttering av sykepleiere og behandling av permisjoner
utover avtalefestede velferdspermisjoner. Dette er områder mange
oversykepleiere kanskje tror de ikke kan ha ansvar for lenger, da
de da tror de gjør arbeidet som den enhetlige lederen skulle ha
gjort. Jeg ser det ikke slik. Den enhetlige lederen må til enhver
tid kunne bruke sine medarbeidere til det de er best på, og som
tjener avdelingen. Men arbeidet som teammedlem for oversykepleier,
må ikke gå på bekostning av det faglige arbeidet.
Rollene som sykepleiefaglige systemansvarlig og som medlem av
avdelingens lederteam, er oversykepleiers funksjon i dag i den nye
enhetlige ledelsesmodellen. Funksjonen med vektlegging av faget, er
tydeliggjort. Jeg har tatt noen stikkprøver på meg selv. Min
fordeling er cirka 80 prosent på det sykepleiefaglige og cirka 20
prosent på det administrative, delegert fra enhetlig leder. Det
tjener ikke sykepleiefaget og tjenesten hvis oversykepleiere i
faglige stillinger, fortsatt vektlegger mest det administrative
arbeidet. Like galt vil det være om enhetlige ledere i
administrative stillinger, vektlegger mest det faglige arbeidet.
Jeg opplever ingen rollekonflikt mellom min faglige rolle og
min rolle som medlem av lederteamet. Disse to rollene lever i
harmoni med hverandre.
Organisering av sykepleietjenesten
Et forhold som har forandret seg og er i kontinuerlig
forandring, er forholdet mellom oversykepleier og
avdelingssykepleierne. Jeg kan gi et eksempel fra min egen hverdag.
Som oversykepleier er jeg i stab til enhetlig leder. For
sykepleierne var det viktig at oversykepleier kom i stab. Det betyr
at avdelingssykepleierne og seksjonsoverlegene er sidestilte,
direkte underlagt og i linje til den enhetlige lederen. Vi
sykepleiere ville møte en viktig intensjon i modellen enhetlig
ledelse; avdelingen har en leder for alt personale. At
avdelingssykepleierne ikke lenger har oversykepleier som sin
nærmeste overordnede og at oversykepleier ikke har alt ansvar for
sykepleietjenesten, gjør en stor forskjell fra før og nå. Det er
ikke lett å endre samarbeidsmønstre over natten, et mønster som har
manifestert seg over mange år. Derfor er det et kontinuerlig arbeid
avdelingssykepleierne og jeg gjør, for avklaring av hvilken sak som
skal direkte til den enhetlige lederen og hvilken som skal til meg
som oversykepleier. Likeså arbeider vi kontinuerlig med å finne
fram til hvilken instruksjonsmyndighet jeg har overfor
avdelingssykepleierne. Her er vi ikke i mål. Vi må tillate oss at
dette tar tid og ikke ri kjepphester. Da vil sentrale deler av
virksomheten lide.
Som oversykepleiere med sykepleiefaglig systemansvar, trenger
vi stimulering i form av tydelige, spesifiserte faglige
forventninger vi skal innfri i henhold til overordnete mål. Den
type stimulering utvikler oss, og den utvikler dermed
sykepleietjenesten på avdelingene. Den beste til å gi oss den type
stimulering, er en sjefsykepleier med solid sykepleiefaglig
forankring og sykepleiefaglig fokus i funksjonen sin.
Sykepleietjenesten trenger denne faglige koordinatoren, og
organisasjonen trenger denne sykepleiefaglige stemmen med faglig
autoritet i toppen av organisasjonen(13). Mange steder fjernes
denne stillingen. Tiden vil vise at det er katastrofalt for
pasientresultatene.
Andre utfordringer
Det er mange flere endringer i norsk helsevesen enn innføring
av enhetlig ledelse. Markedstenkningen er en av dem. Dette gir
utfordringer for sykepleiefaget og -tjenesten. Vi har plikt til å
synliggjøre mer enn noen gang det vi vet:
God sykepleie gjør forskjell!
Leseren har sikkert lagt merke til at jeg konsekvent har brukt
tittelen oversykepleier selv om vi alle vet at denne tittelen og
mange andre, er skiftet ut med profesjonsnøytrale titler flere
steder. Hvorfor har dette skjedd? Jeg vil rope ut et varsko. Vi må
ikke vanne oss ut og gjøre oss usynlige ved å fjerne kjente og
aksepterte sykepleiertitler. Titler har en historisk forankring og
viser hvilket nivå stillingen befinner seg på i organisasjonen, og
de viser profesjonsbakgrunnen som er nødvendig for stillingen.
Når kravet til tydelig fagledelse øker for sykepleiere,
forsvinner lederutdanninger kombinert med sykepleievitenskap på
universitetsnivå. Dette er en stor utfordring, som de som har
ansvar for utvikling av innholdet til mastergrader i
sykepleievitenskap, må ta.
Blir fremtiden som nåtiden, at sykepleiere i altfor liten grad
er i de sentrale administrative posisjoner som enhetlige ledere, er
det bekymringsfullt for sykepleiefaget. Min personlige
overbevisning er at hvis sykepleieledere utvikler og synliggjør sin
kompetanse og resultater i de stillinger de har i dag, vil disse
sykepleielederne være aktuelle som enhetlige ledere iframtiden.
Konklusjon
Som oversykepleier, mener jeg at sykepleiefaget og
sykepleietjenesten ikke vil lide på kort sikt etter innføring av
enhetlig ledelse, og hvor denne er lege. Dette betinger at
oversykepleierne tar det sykepleiefaglige systemansvaret ved å
bruke de nye lovene, er faglige sterke, tilrettelegger for
sykepleietjenestens nødvendige plass i behandlingskjeden og dens
behov for nødvendige rammevilkår. Nødvendige rammevilkår er blant
annet sykepleiere med embetseksamen/hovedfag/doktorgrad i praksis,
og opprettholdelse eller reetablering av sjefssykepleierfunksjonen.
Dette er nødvendig for å gjøre tjenesten til en god tjeneste, og
ikke bare faglig forsvarlig som et minimum. Det er også viktig og
nødvendig for at sykepleietjenesten skal være på høyden med de
andre helsetjenester pasientene mottar.
Når det gjelder lederteamet til den enhetlige lederen, mener
jeg vi ikke er i mål i forhold til den intensjonen Pasienten først!
og lovteksten har; en enhetlig udelt ledelse! I mange år har
fagsøylene sykepleie, medisin og den merkantile tjenesten levd hver
for seg. Disse søylene er i dag representert i dette lederteamet.
Fortsatt er teammedlemmenes fokus egen profesjon. Vi må iframtiden
få til fleksibelt bruk av den totale kompetanse teamet innehar, og
bruke denne på tvers av profesjonene.
I framtiden bør det være helt naturlig at vi finner sykepleiere
både i stillinger som enhetlige ledere og som sterke fagledere i
oversykepleier- og sjefsykepleierstillinger. Vi kommer ikke dit
uten egen innsats. Her er det passende å ta Norsk
Sykepleierforbunds slagord i bruk: Innsatsen som kreves, må være
preget av sykepleiere som er
tydelige, modige og stolte. Vi har all grunn til å være
det. Likegyldigheten må ikke få rå. I framtiden bør sykepleiere
være i sentrale posisjoner på alle nivåer i helsevesenet. Ikke for
vår egen skyld, men for å sikre pasientene et helhetlig
helsetjenestetilbud, og for å få myndighetspersoner til å innse og
verdsette sykepleieres bidrag i den totale helsetjenesten.
Litteratur
1. Normann L. Enhetlig todelt ledelse kraftpotensial eller
konflikt? En deskriptiv studie av sykepleie- og legeledere i
sykehus, deres ledelsesformer og oppgaver. Hovedoppgave. Oslo:
Institutt for sykepleievitenskap, Universitetet i Oslo, 2001.
2. Norges offentlige utredninger. Pasienten først! Ledelse og
organisering i sykehus. NOU 1997:2. Oslo: Statens
forvaltningstjeneste, Seksjon statens trykking, 1997.
3. Lov om spesialisthelsetjenesten m.m. av 2. juli 1999 nr. 61.
4. Lov om helsepersonell m.v. av 2. juli 1999 nr, 64.
5. Stormyr B. Avgangsstudentene skyr kommunehelsetjenesten. NSF
nett: www.nsf.no 15.08.2003.
6. Aiken L. Hospital Nurse Staffing and Patient Mortality,
Nurse Burnout, and Job Dissatisfaction. JAMA, 2002; 288.
7. Needleman J. Nurse-Staffing levels and the quality of care
in hospitals. N Engl J Med, 2002; 22.
8. Fonn M. Legene overtar. Tidsskriftet Sykepleien, 2002; 12:
8-13.
9. Digernes AS, Areklett E, Botnen A. Primærsykepleie i praksis
- fra idé til virkelighet. Oslo: Universitetsforlaget, 1986.
10. Brandvold E, Velund, T.L., Inderhaug, B.: Gammel modell
blir som ny! Tidsskriftet Sykepleien. 1999; 13: 50-53
11. Mathisen L, Hjortnæs AK, Berge AW, Skogstad A. Forventet
forløp; en 2. generasjons sykepleieplan. Tidsskriftet Sykepleien,
2002; 3: 56-61.
12. Varre P, Wærriø G, Brandvold EB, Brinch L. med fokus på
rehabilitering - Det er ikke jordskjelvet som betyr noe, men
gjenoppbyggingen etterpå. Tidsskriftet Sykepleien, 2003; 11: 32-34.
13. Holter IM. Forvandlende lederskap. Sykepleien
Fag,1994;3:3-7.
0 Kommentarer