Barns behov på isolat
Denne artikkel beskriver hvilke grunnleggende behov som er truet hos barn med leukemi i skolealder, under selve behandlingen og hva sykepleieren kan gjøre for å imøtekomme behovene. Artikkelen er basert på en systematisk litteraturgjennomgang av forskningslitteratur, fagartikler og bøker, og 20 års erfaring med pasientgruppen.
Allogen stamcelletransplantasjon
Hvert år blir det utført stamcelletransplantasjon på mellom 10
og 15 barn i Norge. Med stamcelletransplantasjon menes
transplantasjon av blodstamceller fra benmarg eller perifert blod.
Dette er en høyspesialisert behandling som kun utføres på
Rikshospitalet her i landet. For å forstå hvilke behov som blir
truet under behandlingen, trenges det kunnskap om behandlingen og
dens bivirkninger, samt kunnskap om barn på ulike alderstrinn (1).
Stamcelletransplantasjon innebærer at barnets benmarg ødelegges
med cellegifter. Deretter tilføres en ny benmarg/bloddannende
stamceller fra et annet individ (allogen transplantasjon), søsken
(noen ganger foreldre) eller ubeslektet giver. Stamcellene gies via
et sentralt venekateter og finner selv veien fra blodbanen til
barnets benmarg. Behandlingen kan være livstruende (2) og blir
derfor kun benyttet når barnet har en dødelig sykdom og det ikke
finnes bedre behandlingsalternativer. Det dreier seg om enkelte
høyrisiko-leukemier, alvorlige medfødte stoffskiftesykdommer,
alvorlige anemier og alvorlige medfødte immunsvikttilstander.
Etisk dilemma
Prognosen ved behandlingen varierer fra 20 til 85 prosent,
avhengig av grunnsykdom, forbehandling og bivirkninger (2). Det kan
være et etisk dilemma for foreldrene (3) og helsepersonellet å
avgjøre om barnet skal igjennom behandlingen. Barnet kan få
alvorlige bivirkninger og kroniske langtidsbivirkninger og i verste
fall dø av behandlingen tidligere enn det ville ha dødd av sin
sykdom (4). Alle involverte parter kan drøfte spesielt vanskelige
avgjørelser i klinisk etisk komité. Ikke alle pasientene har en
donor som passer. Hvis barnet har søsken er det cirka 25 til 30
prosent sjanse for at søsken har HLA-identisk (vevsforlikelig)
benmarg som da kan brukes. Hvis ikke, søker man i
Benmargsgiverregisteret på Rikshospitalet som er tilkoblet et
internasjonalt giverregister. Man har ca 80 prosent sjanse for å
finne en HLA-identisk giver som passer (5).
Bivirkninger
Cellegiftene som blir brukt til å ødelegge barnets egen benmarg
har en rekke bivirkninger (6). Dette er hovedårsaken til at mange
fysiske grunnleggende behov hos barnet blir truet under
behandlingen. Benmargen består av røde blodlegemer, blodplater og
hvite blodlegemer som utgjør immunforsvaret vårt. Disse cellene
produseres av stamcellene i benmargen. Barnet er uten fungerende
benmarg i 14-21 dager fordi det tar tid før den nye benmargen
begynner å vokse og fungere. I tillegg kan det også bli reaksjon
fra givermargen, såkalt GVHD (graft versus host disease;
transplantat mot vert-sykdom) når den begynner å vokse i sin nye
vert (7,8). T-cellene i giverbenmargen angriper sitt nye
«hjem»/mottakeren. Det er spesielt tre organer som er utsatt:
huden, gastrointestinal-traktus og leveren. Det foreligger fire
forskjellige alvorlighetsgrader av GVHD. 30 prosent av barna får
grad 1-3, mens 3 prosent får grad 4 som er meget alvorlig og oftest
dødelig (7).
GVHD kan forebygges først og fremst ved god vevsforlikelighet
mellom giver og pasient. Det kan også oftest forebygges med
Cyclosporin. Barnet trenger Cyclosporin i cirka et halvt år etter
behandlingen. Dette er motsetning til andre transplantasjoner som
krever livslang behandling.
Årsaker til at psykososiale behov blir truet henger nøye sammen
med i hvor stor grad fysiske behov blir truet under behandlingen
(9). Barna kan få senkomplikasjoner, som kronisk GVHD,
hormonforstyrrelser og lungesykdom, som alle krever nøye
poliklinisk oppfølging hos spesialister (4).
Lek på isolat
*Barnets behov for mestring, sosial kontakt, aktivitet og lek
er truet på grunn av at barnet er på isolat.
Barnet er uten fungerende immunforsvar i cirka 3 uker og må
derfor være på islolat i denne perioden. Barnet greier å mestre
utfordringen når det er godt forberedt (1,4) og hvis perioden på
isolat ikke blir lenger enn forventet (9). En viktig
sykepleieoppgave er derfor å informere og forberede barnet på
forhånd og vise barnet rundt på posten, samt et isolat. Evnen til å
mestre utvikles hos barn ofte gjennom lek. Leken har terapeutisk
verdi fordi barn kan avreagere og bearbeide fryktede situasjoner
gjennom leken (1). Sykepleieren bør derfor innhente opplysninger om
det enkelte barns interesser og aktiviteter på innkomstintervjuet,
slik at barnet kan få med seg leker og aktivitets- gjenstander som
det liker; ball, ergometersykkel, spill og lignende på isolatet.
Musikk kan gi glede og være til avledning når barnet ikke orker
aktiviteter (10). Cd-spiller, tv, dvd, playstation og eventuelt
karaoke er derfor viktige på isolatet.
Struktur og grenser gir barna trygghet, og det å få lov til å
delta i sykepleieprosedyrer bidrar også til mestring (2,4).
Sykepleieren kan derfor utarbeide et dagsprogram sammen med barnet
og foreldrene. Her settes opp avtaler med førskolelærer/lærer,
fysioterapeut og eventuelt musikkterapeut om når de skal komme til
barnet. Musikkterapeupen kan også hjelpe barna med å lage dikt om
sin situasjon. Foreldrene er barnets viktigste sosiale kontakt og
omsorgspersoner. Barn har rett til å ha foreldrene hos seg på
sykehus. I sykepleien til barn er foreldrene alltid en naturlig del
av fokuset for sykepleieren. Hos denne pasientgruppen er foreldrene
ofte i følelsesmessig krise på grunn av bekymringer for barnet,
samt for søsken hjemme. Sykepleieren gir rom for at foreldrene kan
snakke, lytter aktivt og støtter reaksjoner (11).
For barn i skolealder og ungdommer er jevnaldrende og søsken
blitt stadig viktigere sosiale kontakter. Sykepleieren oppmuntrer
derfor barnet til å holde kontakten med disse med e-mail, sms og
telefon. Hvis barnet har en bestevenn, kan denne tilbys å komme på
besøk. Forutsetning er at vedkommende er frisk. Undersøkelse blant
voksne pasienter 1 år etter behandlingen viser at største problemet
etter behandlingen er å få gjenopprettet sitt sosiale nettverk
(12).
Barn i skolealder kan være redde for og grue seg til
smertefulle og ubehagelige prosedyrer, som for eksempel å få
nedlagt en sonde. God forberedelse, hvor man samarbeider med barnet
om måten å gjøre tingene på, samt å gi ros etterpå, vil hjelpe
barnet å mestre situasjonen og gi det en følelse av kontroll
(2,4,13). Barn i førskolealder bearbeider ofte ubehagelige
opplevelser ved å la dukken sin gjennomgå samme prosedyre etterpå.
Fare for uttørring
* Barnets behov for mat og drikke trues på grunn av såre
slimhinner i munn og hals, kvalme, oppkast og diarre.
Bivirkningene av cellegiftene fører til at de aller fleste
barna mister matlysten i noen uker (4). Både litteraturen og vår
erfaringen sier at barna plages av kvalme i flere uker (4). Det
omtales som «forsinket kvalme» og sees ved høydosebehandling med
Cyclofosfamid. Sykepleieren gir kvalmestillende medikamenter.
Et viktig sykepleietiltak mot kvalme er også avledning (10). Barnet
må få smertestillende medikamenter for å lindre såre slimhinner i
munn og hals. Flere har god erfaring med kontinuerlig infusjon med
morfin (4,14). En undersøkelse viser at det barna synes hjelper
best som avlednings- og støttemetode for å redusere smerte og
stress er massasje og humor (13). Foreldrene i denne undersøkelsen
ble lært opp til å gi barna massasje i 15 minutter daglig.
Barnet trenger å få ernæring i tarmen, ellers atrofierer den og
blir sår og kan bli inngangsport for infeksjon. Barnet bør derfor
oppmuntres til å drikke og spise noe skånekost. De aller fleste
barna klarer ikke å spise og trenger derfor å få sondernæring og
evt. intravenøs ernæring i tillegg i en periode for å få dekket
sitt behov for ernæring (15). Ifølge litteraturen anbefales det
ikke at man opererer inn gastrostomi (PEG) før behandlingen på
grunn av fare for infeksjon og komplikasjoner (16,17). Daglig
måling av barnets vekt er viktig i denne perioden fordi den er
viktigste indikator på om barnet får nok ernæring. Ved diarre, som
barnet kan få både av forbehandlingen og av GVHD, kan barnet miste
mye væske som da må erstattes, samt at elektrolyttbalansen må
justeres (4). Økt vekt kan også indikere opphoping av væske i
kroppen. Væskeregnskap blir derfor et viktig sykepleietiltak.
Infeksjon på 7. dag
* Barnets behov for å opprettholde normal sirkulasjon og
eliminasjon trues på grunn av fare for infeksjon, blødninger,
hæmorragisk cystitt, VOD og GVHD.
De fleste barn får infeksjon rundt dag 7 til tross for
isolering og streng hygiene, fordi de ikke har noen fungerende
hvite blodlegemer i cirka 3 uker. Viktige tiltak for sykepleie vil
være å observere barnet for tidlige tegn på infeksjon og
administrere forebyggende og behandlende medikamenter (9).
Blødninger forebygges ved å tilføre blodplater ved behov. Høydose
Cyklofosfamid kan gi hæmorragisk cystitt. Dette er sjeldnere hos
barn enn voksne (9). For å oppdage tegnene tidlig skal all urin
kontrolleres for erytrocytter. Sykepleieren gir forebyggende
medisin og forsert hydrering intravenøst som forordnet i
behandlingsprotokollen. Hvis det allikevel oppstår kan sykepleieren
gi smertestillende, trøste og oppmuntre barnet. Noen ganger må
barnet blæreskylles. Barnets blodtrykk og puls observeres med tanke
på symptomer på VOD. Lindrende behandling gies hvis det oppstår.
Sykepleieren administrerer forebyggende behandling intravenøst mot
GVHD fra dag -1 og ser etter symptomer på GVHD når det foreligger
«take», det vil si at giverens benmarg begynner å vokse i barnet.
Det vanligste symptomet på GVHD er kløende hudutslett. Barnet
trenger da kløestillende medisin og salve. Hvis barnet får en
alvorlig grad av GVHD krever det en intensiv pleie av barnet hvor
spesialister i hudpleie og smertelindring trekkes inn og
samarbeider om pleien (2).
Formidle optimisme
* Behovet for trygghet, håp og åpenhet kan bli truet, spesielt
hvis barnet blir livstruende sykt.
Barnet kan bli livstruende sykt. Barn i skolealder skjønner
ofte alvoret i situasjonen og kan bli engstelige og redde og derfor
ha behov for å snakke åpent om sin situasjon (2,4,13,18,19). En
viktig oppgave for sykepleieren er da både å formidle optimisme og
håp samt gi trygghet. Trygghet gir grunnlag for tillit og åpenhet.
Sykepleieren har ofte rukket å bli godt kjent med barnet og har
skapt en atmosfære av tillit, slik at barnet kan snakke om det som
ligger det på hjertet (20). Det har hun gjort blant annet ved å
behandle barnet med respekt, ta det på alvor og holde avtaler. Noen
barn forholder seg tause hvis de merker at det er tabu for
foreldrene å snakke om alvoret i situasjonen. Hvis barnet er taust
kan sykepleieren gi barnet signaler om at det er lov å snakke
spontant og åpent om alvorlige ting. Hun kan også spørre barnet
direkte om hva det tenker om sin situasjon. Da kan barnet bruke
anledningen, hvis det har behov. Sykepleieren kan formidle til
foreldrene hvilke tanker barnet gjør seg om situasjonen. Det kan
føre til åpenhet dem i mellom.
Konklusjon
Denne artikkel viser at litteraturen og erfaring fra praksis
tilsier at mange grunnleggende behov hos barn kan bli truet under
stamcellestransplantasjon. Behandlingen kan også være livstruende.
Artikkelen viser også at sykepleien er mangesidig, omfattende og
kan bli meget utfordrende (2,4,9,13,20). Sykepleieren må både være
opptatt av det enkelte barns behov for lek, avledning og
psykososiale behov, samt observere barnet med tanke på alvorlige
fysiske bivirkninger og komplikasjoner. Sykepleieren tilbringer mye
tid sammen med barnet og etablerer ofte en meget nær kontakt
(20,22).
Det kan derfor bli en stor påkjenning for sykepleieren hvis
barnet blir alvorlig og livstruende sykt. På den annen side kan det
også oppleves meget oppmuntrende og meningsfullt å være med på å
redde liv når behandlingen blir vellykket.
Litteratur:
1. Levine M. (1983). Middel childhood. I: Levine M. m.fl.
Developmental behavioral pediatrics. Philadelphia: Saunders,
1983: 108-132.
2. Abramovitz L, Senner AM. Pediatric bone marrow update. Oncology Nursing Forum 1995; 1: 107-117.
3. Downs S. Ethical issues in bone marrow transplantation. Seminars in Oncology Nursing. 1994; 1: 58-63.
4. Wiley FM, House KU. Bone marrow transplantation in children. Seminars in Onco¬logy Nursing. 1988; 1: 31-40.
5. Egeland T, Thorsby E. Transplantasjonsimmunologiske forhold ved allogen benmargs¬transplantasjon. Tidsskr Nor Lægefor 1994; 114: 319-322.
6. Mella O, Melien Ø, Bjordal K, Kaasa S. Kvalme og oppkast ved cytostatikabehandling. I: Dahl O, Christoffersen T, Kvaløy S, Baksaas I. Cytostatika. Oslo: Institutt for farmakoterapi og Den Norske Kreftforening, 1994: 96-103.
7. Locatelli F, m.fl. Graft-versus-host disease in children: the AIEOP-BMT Group experience with cyclosporin A. Bone Marrow Transplantation 1993; 6: 627-633.
8. Ringden O, Remberger M, Persson U, Ljngman P, Aldener A, Andstrøm E, m.fl. Similar incidence of graft-versus-host-disease using HLA-A, -B and -DR identical unrelated bone marrow donors as with HLA-identical siblings. Bone Marrow Transplantation 1995; 4: 619-625.
9. Phipps S. Bone Marrow Transplantation. I: Bearison DJ, Muhlern RK, red. Pediatric psychooncology. Oxford: Oxford University Press, 1994: 143-151.
10. Sahler OJZ, Hunter BC, Liesveld JL. The effect of
using music therapy with relaxation imagery in the management of
patients undergoing bone marrow transplantation: a pilot
feasibility study. Alternative Therapies in Health and Medicine.
2003; 9(6): 70-4.
11. Egeland SE. Sykepleieaspekter ved benmargstransplantasjon hos barn. Hovedoppgave i onkologisk sykepleie. Det Norske Radiumhospital. Kull 1996/1997.
12. Hjermstad M J. Health related quality of life in cancer patients treated with high-dose chemotherapy and stem cell transplantation. Oslo: Den Norske Kreftforening; 1999.
13. Phipps S. Reduction of distress associated with paediatric bone marrowtransplant: complementary health promotion interventions. Pediatric Rehabilitation. 2002; 5(4): 223-34.
14. Pederson C, Parran L. Pain and distress in adults and children undergoing peripheral blood stem cell or bone marrow transplant. Oncology Nursing Forum 1999; 26(3): 575-82.
15. Papadopopoulou A, Williams MD, Darbyshire PJ, Both IW. Nutritional support in children undergoing bone marrow transplantation. ClinNutr; 17(2): 57-63.
16. Petersen TI, Kruse A. Department of surgery T, Complications of percutaneous endoscopic gastrostomi. European Journal of Surgery. 1997; 163(5): 351-356.
17. Murray SM, Pindoria S. Nutrition support for bone
marrow transplant patients
Protocol for a Cochrane rewiew. The Cochrane Library. Oxford.
Update Software. 2001; Issue 2.
18. Spinetta JJ. The dying child's awearness of death: a
review. Psychological Bulletin 1974; 4: 256-260.
19. Raundalen M, Finne P, Dyregrov A. Barn og døden.
Tidsskrift for Norsk
Psy¬kologi¬¬forening. 1981; 18: 21-29.
20. Hanigan MJ. Complex problems of children following
allogeneic bone marrow trans¬plan¬ta¬tion. Journal of Pediatric
Oncology Nursing 1990; 2: 73-75.
21. Phipps S, Hinds PS, Channell S, Bell GL. Measurement of behavioral, affective, and somatic responses to petiatric bone marrow transplantation: development of the BASES scale. Journal of Pediatric Onco¬logy Nursing 1994; 3: 109-117.
22. Molassiotis A, Van Den Akker OBA, Boughton BJ. Perceived social support, family environment and psychosocial recovery in bone marrow transplant long-term survivors. Social Science £ and Medicine. 1997;44(3): 317-25.
0 Kommentarer