Verktøy for god praksis
Innføring av studentmapper hever kvaliteten i sykehjem.
eldreomsorgen, heve omsorgsarbeidets faglige prestisje, og legge
tilrette for et godt praksismiljø for helsefaglige studenter.
Undervisningssykehjemmet i Oslo har gjennom et studentrettet
prosjekt fokusert på sykepleierstudenters praksis i sykehjem, og
søkt å heve praksisens kvalitet.
Faglig utilfredsstillende
Det er en mangel på fagpersonell i eldreomsorgen i Oslo.
Andelen ufaglærte er urovekkende høy (1). Det er kjent gjennom
media at mange sykepleiere finner det lite utfordrende og faglig
utilfredsstillende å arbeide i sykehjem (2), og at få
sykepleierstudenter ønsker å arbeide i eldreomsorgen (3). Pasienter
i sykehjem er skrøpelige, og den enkelte kan ha flere alvorlige
diagnoser på samme tid (4). Dette gir store faglige utfordringer
for de som arbeider i sykehjem.
Med en antagelse om at standarden på sykepleiepraksis i
sykehjem har en betydning for eldreomsorgens status blant
sykepleiere, ble et enkeltprosjekt knyttet til studentpraksis i
sykehjem igangsatt. Prosjektet hadde som mål å danne en god ramme
for praksisen gjennom å gjøre praksisstedene forberedt på å ta imot
studenter, og studentene forberedt på å møte praksis. På bakgrunn
av samtaler med studenter, høgskolelærere, veiledere og
avdelingsledelse, ble det utarbeidet en ”Studentmappe”; et
arbeidsverktøy for studenter i praksis.
Bakgrunn
FoU- avdelingen ved Undervisningssykehjemmet i Oslo ansatte en
prosjektleder i 20 prosent stilling for å gjennomføre prosjektet.
Vi startet med en spørreundersøkelse blant studentene der
opplysninger om forventninger til praksisen ble definert. Målet var
å belyse både forventningene til det praktiske arbeidet, og
forventningene til samarbeidet med veilederen og arbeidsplassen
forøvrig. Det var også interessant å vite hva slags erfaringer
studentene hadde fra tidligere omsorgsarbeid.
Videre hadde vi en samling med alle avdelingsledere og andre
ansatte som har i oppgave å være veiledere. Vi var ute etter å få
vite hva som er positivt ved det å være veileder og ha studenter i
praksis, men også hva som kan være utfordrende. I løpet av denne
samlingen ønsket vi å tydeliggjøre hvordan veiledere og
avdelingsledere kan forbedre rutiner, slik at det blir enklere å
være en god veileder i en hektisk hverdag. Det å veilede studenter
er en tilleggsoppgave som skal gjøres ved siden av annet daglig
arbeid. For at veiledningen skal bli best mulig er det nødvendig å
planlegge den og rydde plass til tid sammen med studentene. Her
spiller avdelingssykepleier en viktig rolle. Det er viktig at
avdelingssykepleierne formidler dette behovet til alle i
avdelingen, slik at veileder og studenter får aksept for at de
trenger tid til refleksjon i løpet av uken. Hvis det ikke er
forståelse for dette blant kollegaer kan det bli en ekstra
stressfaktor for veilederen, noe som antas å gå ut over opplæringen
til studentene.
Tilrettelegging
Ved å tilrettelegge for, og å opplyse andre kollegaer om hva en
slik veiledningsoppgave innebærer, vil det kunne bli større
forståelse og velvilje for at studentrelaterte oppgaver prioriteres
og tas hensyn til av alle på arbeidsplassen. Hvis vi gir studentene
en god og trygg innføring i arbeidet ved praksisperiodens start,
vil det kunne bidra til at vi får flere dyktige medarbeidere som
gjør at arbeidsdagen blir lettere for alle på avdelingen.
Studentene, veilederne og lærerne bruker mye tid til etiske
refleksjoner i praksisperioden. Ved å stadig vurdere det vi gjør
blir vi minnet om viktige sider ved rollen som pleier i forhold til
pasienter og kollegaer. Dette er med på å gjøre oss bevisste det
ansvar og de utfordringer vi står overfor i pleie- og omsorgsarbeid
for syke eldre i sykehjem. Sykehjemmet har rekruttert flere
studenter, som har hatt en positiv opplevelse av å arbeide ved
sykehjemmet, til å ta jobb som ekstravakter og sommervikarer. For
sykehjemmene er det en stor fordel å få studenter som kjenner
avdelingene, og som har et bedre kunnskapsgrunnlag enn helt
ufaglærte pleiere.
Studentmappen
Ut ifra de behov vi kartla hos veiledere og studenter
utarbeidet vi en ”Studentmappe”. Denne får studentene utlevert
første dag i praksis. Mappen er ment som et arbeidsverktøy de skal
bruke mens de er i praksis. I tillegg får studentene en omvisning
på huset og anledning til å hilse på andre ansatte ved sykehjemmet.
Studentmappen inneholder:
• En velkomsthilsen og diktet ”Hva ser du søster”.
• Opplysninger om sykehjemmet og navn på kontaktpersoner.
• Avtaleskjema for samtale med veileder både i forhold til tid
og tema.
• Kalender til å avtale turnus med veileder. Vår erfaring er at
studentene i størst mulig grad skal følge turnusen til veilederen
for å få den beste oppfølgingen.
• Spørreskjema der studentene skal definere sine forventninger
til praksisperioden, til arbeidet og til veileder, og de skal også
si litt om tidligere yrkeserfaringer.
• Våre forventninger og vårt tilbud til studentene.
• En enkel innføring om datasystemet vi bruker slik at
studentene skal kunne skrive pasientrapport og lese om pasientene.
• En introduksjon til Praktiske Prosedyrer i Sykepleietjenesten
(PPS) (5).
PPS er et meget nyttig verktøy vi oppfordrer studentene til å
bruke. Det kan brukes når de skal skrive oppgaver, finne rutiner
for ulike prosedyrer eller oppdatere seg på ulike sykepleiefaglige
intervensjoner.
• En sjekkliste for sykepleiestudenter i praksis, ment som et
supplement til de målsetninger undervisningsplanen fra høgskolen
krever at studentene skal nå i løpet av praksisperioden.
Sjekklisten skal hjelpe studenten til å bli kjent på en
sykehjemsavdeling, og gi dem en oversikt på hva de bør kjenne til
av oppgaver. Her ligger det også en definisjon på sykepleiefunksjon
og hjelpepleiefunksjon.
• KPO (6) kartleggingsguide med eldre – omsorgsfokus.
Respons
Respons på innføring av ”Studentmappen”
Ved sykehjemmet har vi første- og andreårsstudenter. De har
ulik erfaring fra omsorgsarbeid. Studenter med liten erfaring gir
uttrykk for at det første møtet kan virke overveldende. Det er
mange inntrykk og mye informasjon på en gang.
Studentmappen gjør det lettere og orientere seg i den nye
arbeidssituasjonen: ”Det kan være vanskelig å få med seg all
informasjonen, og det var trygt å vite at vi fikk denne
informasjonen skriftlig”, er en tilbakemelding. Andre studenter gav
utrykk for at velkomsten virker godt forberedt og at vi har et
profesjonelt opplegg. Videre gav studentene uttrykk for at mappen
inneholdt relevant informasjon, og at mange studenter bruker mappen
daglig: ”Det er praktisk å ha alt samlet i en perm”.
KPO modellen er et nyttig redskap når studentene arbeider med
studiekrav og pleieplaner, og bidrar til bevisstgjøring når det
gjelder å trene opp det ”kliniske blikket”: ”Samarbeidet med
veileder blir bedre når man har avklart hvilke forventninger man
har til hverandre, og man kan planlegge når og hvordan man skal
jobbe sammen, og når man skal jobbe selvstendig”, var en annen
tilbakemelding på studentprosjektet vårt.
Flesteparten av studentene ga utrykk for at de ble tatt godt i
mot på arbeidsplassen, og at de hadde en god og lærerik
praksisperiode ved Undervisningssykehjemmet i Oslo.
Studentmappen er tilgjengelig på www.undervisningssykehjem.no
@l:Litteratur
1. Ensby L, Vesje K. Ufaglærte jobber som sykepleiere. 2007
[cited 2007 13.09]; Available from:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.3460206
2. Aften A. Sykepleiere vil ikke jobbe i eldreomsorgen. .
Aftenposten Aften. 2007.
3. Vesje K, Stensland A. Skyr hjemmesykepleien. 2007 [cited
2007 13.09.07]; Available from:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.2291448
4. Hofseth C, Norvoll R. Kommunehelsetjenesten - gamle og nye
utfordringer: en studie av sykepleietjenesten i sykehjem og
hjemmesykepleien. Trondheim: SINTEF, Unimed; 2003.
5. Akribe. [cited 2007 02.12]; Available from:
http://www.akribe.no/text.cfm?path=10
6. Krogh Gv, Dale C. KPO-modellen: kvalitetssikring,
problemløsing, omsorg : en teoribasert modell for dokumentasjon av
sykepleie i EPJ. Oslo: Akribe; 2007.
0 Kommentarer