Bedre praksis med elektronisk hjelpemiddel
Tilgang til elektronisk hjelpemiddel før og etter undervisningen i øvingsavdelingen ser ut å gjøre studentene bedre i praktiske prosedyrer.
I samarbeid med Akribe Forlag, Rikshospitalet og Telemark
Sentralsykehus har vi ved Høgskolen i Østfold siden høsten 2001
hatt et prosjekt hvor praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
(PPS) som elektronisk hjelpemiddel har vært prøvd ut og evaluert.
Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten er et elektronisk
nett- og CD-rombasert opplegg for praktiske prosedyrer, bestående
av 22 moduler som skal dekke de grunnleggende prosedyrer i
sykepleietjenesten. Høgskolens oppgave var å stille til
disposisjon
tilstrekkelig personell for sin del av prosjektets
gjennomføring, og påse at medarbeidere virkelig deltok i
oppdraget.
Prosjektgruppen skulle gi tilbakemeldinger på modulene
underveis i forhold til innhold, teknisk funksjonalitet og om
programmet var et pedagogisk hjelpemiddel for læring. Jeg vil i det
følgende orientere om anvendelse av PPS ved vår avdeling og
evalueringen av opplegget, samt dele noen tanker om veien videre.
(foto: Stig Weston)
Bakgrunn
For å gi sykepleierstudentene i grunnutdanningen en opplæring
med best mulig kvalitet og resultat, spesielt i ferdighetstrening
og praktisk kompetanse, har vi forsøkt å bygge opp kompetanse på
nye læringsformer og utnyttelse av øvingsrom hvor elektronisk
hjelpemiddel tas i bruk. Det var ønskelig å redusere studentenes
usikkerhet og følelse av å mislykkes i forhold til utøvelse av
ferdigheter. Vi mener at studentene blir sterkt engasjerte og
anstrenger seg når de får trene, prøve og feile under trygge
forhold. Men det er et problem at ingen kan vite eksakt hvilke
konkrete prosedyrer studentene får tilgang til å lære i det
praksisfelt de kommer ut i, jf. Sintef (1997) der det konkluderes
med at det finnes et stort gap mellom forventet kompetanse og reell
kompetanse hos nyutdannede sykepleiere (1).
De fem siste årene har vi gjennomført praktisk prøve i første
og andre studieår. Denne prøven må være bestått før studentene går
ut i praksisfeltet. Vi mente at PPS ville være et hjelpemiddel både
for studentene i deres praktiske utøvelse i øvingsrom, og for
lærere som måtte anvende programmet. Tidligere sto prosedyreboken
på pensum for studentene. Nå anvender alle lærerne modulene som
læringsverktøy. Vi ser det som en stor fordel at praktiske
ferdigheter blir oppdatert hvert år. Vi har alle opplevd «gamle»
prosedyrebøker som ikke er oppdatert. Det koster både tid og
ressurser å oppdatere prosedyrene, og en kan vel anta at stort
tidspress og redusert bemanning gir lite rom for oppdatering. Det
er også en fordel at lærerne gir studentene samme tilbud ved å
forholde seg til de samme modulene. Studentene vil se mange
forskjellige måter å utføre prosedyrer på i praksis, men det er
unødvendig at de også skal få ulik opplæring hos ulike lærere før
de går ut i praksis.
Introduksjon og veiledning
Lærer gir introduksjon til prosedyrene i øvingsavdelingen på
grunnlag av modulene i PPS. Her presenteres mål, indikasjoner,
juridiske/etiske forhold, hygieniske prinsipper, informasjon til
pasient, utstyr, gjennomføring, observasjoner og eventuelle
komplikasjoner ut fra modulen. Vi viser søkefunksjon, selvtest,
illustrasjoner og animasjoner. Men vi viser også frem utstyr og
håndtering av utstyret under introduksjonen, som for eksempel å ta
på sterile hansker eller trekke opp NaCl fra hetteglass. Alle
moduler er med og uten begrunnelser. Studentene kan selv gå inn å
se på begrunnelsene for at det blir gjort nettopp slik.
Illustrasjoner og animasjoner er utformet slik at studentene
lettere kan forstå og se sammenhenger, for eksempel hvorfor det er
viktig å svelge når ventrikkelsonde kommer ned i svelget.
Introduksjon til en modul tar fra 1–1.5 time. Etter
introduksjonen går studentene i grupper på tre til
øvingsavdelingen. De øver på hverandre og på dukker. Én student er
pasient, én sykepleier og én assistent. Rollene byttes på underveis
slik at alle får prøvd seg i alle rollene. Prosedyrer øves under
veiledning av lærer, men i tillegg har de mulighet for å øve på
egen hånd. Vi mener at det er nødvendig med veiledning av lærer
siden studentene ikke har erfaring med disse praktiske prosedyrer
fra tidligere. Vi slutter oss til Kjersheim som slår fast at: «…
refleksjon og introspeksjon er viktig for læring, fordi det øker
studentenes innsikt, kreativitet, kunnskap og profesjonalitet» (2).
Også andre bekrefter hvor viktig det er at man får tilbakemelding
på egen utøvelse av praktiske ferdigheter (3,4). Tilbakemeldinger
blir gitt både av lærer og medstudenter.
Aktiv sansebruk
Vi mener det er viktig å utforme opplegget slik at studentene
selv får oppleve å være pasient, blant annet for å sette seg inn i
andres situasjon. Studentene bør få erfare hvordan det kjennes å få
satt ned en ventrikkelsonde eller en perifer venekanyle satt inn
gjennom huden. Studentene bekrefter at også de synes dette er
viktig, selv om det er ubehagelig.
Tilbakemeldinger fra praksis tyder på at studentene er blitt
flinkere i praktiske prosedyrer. Er en realitet, kan det være flere
grunner til det. Studentene har nå mer fokus på praktiske
prosedyrer, blant annet fordi de må bestå prøven før de skal ut i
klinisk praksis. Men også at det er avsatt mer tid for øving på
prosedyrer i øvingsavdeling, og tilgang til elektronisk
hjelpemiddel både før og etter undervisningen i øvingsavdelingen,
ser ut til å være av betydning.
Gjennom bruk av elektronisk hjelpemiddel får vi aktivisert
flere sanser. Når studentene får anledning til å se utstyret,
illustrasjoner og animasjoner, fremgangsmåte, funksjonsprosesser og
når de får trene under veiledning, tror vi det øker studentenes
forståelse. Det finnes støtte for det syn at læring gjennom
mobilisering og anvendelse av flere sansemodaliteter, styrker
innlæringen (5).
Evaluering
Vi har foretatt løpende studentevaluering av prosjektet etter
hvert som modulene ble ferdige. I begynnelsen hadde vi problemer
med vårt tekniske utstyr, noe som skapte en del frustrasjon hos
studentene. De kom ikke inn på modulene hjemmefra og vi hadde ikke
nok tilgjengelig utstyr i øvingsavdelingen. Det meste av dette er
nå utbedret, men behovet for oppjustering er der stadig vekk.
Elektroniske hjelpemidler har også en økonomisk side. Kostnaden
ligger på antall lisenser. For vår høgskole ligger kostnaden på
cirka 25 000 kroner per år. Med så store kostnader er det
avgjørende at studentene ser nytten av at vi anvender elektronisk
hjelpemiddel.
36 andreårsstudenter (svarprosent 75 prosent) bidro våren 2007
med synspunkter. De ble bedt om å vurdere innholdet i modulene i
forhold til egen utøvelse og som pedagogisk hjelpemiddel for
læring. Modulene som er aktuelle i andre studieår er: suging av
øvre luftveier, nedleggelse/fjerning av ventrikkelsonde,
sårbehandling, kateterisering, stell av sentralt venekateter (SVK),
innleggelse av perifer venekanyle (PVK), injeksjoner og
infusjoner/transfusjoner.
Resultater:
Innhold i modulene ble vurdert som egnet/godt egnet
av 86 prosent av studentene, både for egen utøvelse og som
pedagogisk hjelpemiddel. De øvrige viste til svakheter ved
søkerfunksjon og til manglende tilgang hjemmefra.
Kvalitet, struktur og det visuelle, ble vurdert som godt/meget
godt egnet av 94 prosent av studentene.
Nyttenav denne type elektroniske prosedyrer ble vurdert
positivt av 94 prosent.
Teknisk funksjonalitet: 94 prosent svarte ja/delvis.
Tilgjengelighet og personlig tilgang96 prosent svarte at det
var svært viktig.
Tillit til programmets faglige kvalitet: 96 prosent svarte at
de anså det som svært viktig.
Tid for fordypningog om det var en grei måte å bli oppdatert
på: 96 prosent svarte at det var svært viktig.
Vår bruk av elektronisk hjelpemiddel er altså vurdert som godt
egnet av de studentene som har deltatt, både når det gjelder
innhold, kvalitet, struktur, visualitet, nytte, teknisk
funksjonalitet og tilgang, tillit til den faglige kvalitet, tid for
fordypning og at modulene oppgraderes årlig.
De fleste studenter har i dag tilgang på PC, slik at de kan
jobbe hjemmefra med modulene. De kan lese, se illustrasjoner og
animasjoner for å få en bedre forståelse. De får veiledning og
tilbakemelding av så vel lærere som medstudenter når de lærer seg
den praktiske ferdigheten, og de blir til slutt testet i
ferdighetene på høgskolen.
Veien videre
Vi ønsker å innføre prosedyretest i tredje studieår også, slik
at studentene får gjenoppfrisket sine kunnskaper. Studentene våre
er i forskjellige typer klinisk praksis, og flere studenter sier at
de får lite trening på prosedyrer. Dette avhenger av hvilken
avdeling de kommer på i klinisk praksis.
Alle sykepleieutdanninger prøver å skape innhold og struktur på
den praksisrettede undervisningen. Ulike prinsipper anvendes, men
alle har som mål å gjøre gapet mellom teori og praksis mindre ved å
legge til rette for at studentene får øve på praktiske ferdigheter
før de kommer ut i klinisk praksis
Sykepleierstudentene evaluerte også dette arbeidsredskapet som
godt egnet ute i helsetjenesten. En del høgskoler og helsetjenester
har allerede anskaffet forskjellige elektroniske programmer, og det
kunne vært interessant å høre om hvordan de vurderer sitt program
som læring for både studenter og sykepleiere i klinisk praksis.
Litteratur:
1. Sintef- rapporten: På dypt vann (1997) Trondheim: Sintef –
IFIM.
2. Kjersheim MD. Læringsbarrierer i klinisk praksis. Tidsskr
Sykepl 2003; 8: 40-46.
3. Bjørk IT, Skancke Bjerknes M. Å lære i praksis. Oslo:
Universitetsforlaget, 2003.
4. Lauvås P, Handal G. Veiledning og praktisk yrkesteori
Oslo: J.W. Cappelens Forlag A.S, 2000.
5. Dunn R., Griggs S. Learnings styles: Link between teaching
and learning. I: Dunn R, Griggs S. (Eds.), Learning styles and the
nurcing profession (pp. 11-23). New York: NLN Press, 1998.
6. Hofset A. Å undervise studenter. Oslo: Universitetsforlaget,
1992.
7. Oddvang TK, Christiansen Ø. En levende lærebok, Tidsskr
Sykepl. 1998; 3: 56-57.
0 Kommentarer