En fagtekst som duger
Sykepleierutdanningen ved Diakonissehjemmets høgskole er opptatt
av studenters behov for skrivetrening. Derfor gjennomførte vi et
skriveprosjekt for første studieår i 2004/05. Hensikten med
prosjektet er å synliggjøre hvordan studenter i
sykepleierutdanningen kan dra nytte av hverandres tilbakemeldinger
i skriveprosessen. Et langsiktig mål er at studenter i større grad
vil se hverandre som ressurspersoner i tilegnelsen av
sykepleiefaget, og særlig i utarbeidelsen av skriftlige tekster.
Prosjektet bygger på erfaringer fra to tidligere FOU-prosjekt
ved høgskolen hvor fokus har vært skriving av tekster, individuelt
og i grupper (1, 2).
I forbindelse med prosjektet er det utgitt et småskrift (3). På
bakgrunn av dette arbeidet vil det her bli gitt en kort beskrivelse
av hvordan vi har gjennomført prosjektet ved vår høgskole. Håpet er
at leserne vil bli inspirert til selv å arbeide videre med skriving
av tekster i sykepleiefaglig sammenheng.
Å skrive for å lære
En viktig del av Kvalitetsreformen for høyere utdanning er
innføring av en ny gradsstruktur ved universitet og høyskoler.
Målene med Kvalitetsreformen kan oppsummeres i tre hovedpunkter:
Kvaliteten på utdanning og forskning skal bli bedre,
gjennomstrømningen av studenter skal bli bedre og
internasjonaliseringen skal økes (4). Sykepleierutdanningen ble år
2003 en bachelor-utdanning. En viktig målsetning for
bachelor-programmet i sykepleie er at graden skal kvalifisere til
en profesjon og samtidig kvalifisere for videre studier.
For sykepleierstudenter innebærer dette økte krav innenfor
områdene forskning, utvikling, metode og vitenskapsteori. Dette
setter blant annet krav til studentenes evne til formidling av eget
fag.
I Rammeplan og forskrift for sykepleierutdanningen (5) blir det
påpekt at studentene skal få hjelp til å utvikle evnen til både
muntlig og skriftlig fremstilling. Siden kvaliteten på
sykepleietjenesten er avhengig av at en sykepleier kan formidle
sine observasjoner, handlingsvalg og resultater skriftlig, er det
essensielt å få fram budskapet tydelig og klart. Faget krever
dessuten sykepleiere som har evne til å kommunisere sine kunnskaper
i møte med andre helsefaggrupper. Det er derfor nødvendig å
utfordre sykepleierstudentene til å skrive egne tekster innenfor
fagområdet grunnleggende sykepleie tidlig i utdanningsløpet.
I arbeidet med å styrke studentenes evne til å formidle
sykepleiefaget støtter vi oss på teori som omhandler studenters
skriveprosesser og arbeid med fagtekster. Professor Olga Dysthe
viser i boken Å skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning til
behovet for å utvikle bedre rutiner for å bruke skriving som et
effektivt hjelpemiddel i selve læringsprosessen. Dette fordi
skriving kan gjøre studentenes egne tanker synlige, samtidig som
det både hjelper til med å forstå nye sammenhenger og avsløre
mangel på sammenheng og forståelse (6).
Prosjekt fagtekst
Studentene skriver individuelle fagtekster i andre
semester. Målet er at de blir fortrolig med oppgavetekniske
retningslinjer, behersker bruk av PC, og kan skrive en fagtekst.
Det blir påpekt at å skrive en fagtekst er å redegjøre for
teori(er), for deretter å drøfte teori(ene). Studentenes arbeider
blir vurdert strengt i forhold til de oppgavetekniske
retningslinjer. Slik legger vi et godt grunnlag for senere
skriftlige arbeider i studiet. Besvarelsen skal være på 2000-2500
ord.
Studentene velger selv tema og problemstilling innenfor de
emner de har hatt undervisning om i første halvår av utdanningen.
Eksempel på problemformuleringer studentene skriver ut fra kan
være:
Hvilke tiltak kan sykepleier iverksette ovenfor en eldre
sykehjems pasient med feber?
Hvordan kan sykepleier forebygge utvikling av venøse leggsår
hos eldre sykehjemspasienter? Hvorfor er det ofte vanskelig
for eldre på sykehjem å få sine sosiale behov oppfylt? Hvilke
sykepleietiltak kan bedre dette?
Etter studentenes individuelle arbeid med fagteksten møter de
på høgskolen. De samler seg i grupper på tre studenter, leser
hverandres besvarelser, og gir en skriftlig tilbakemelding på
omtrent en halv side i forhold til en mal de har fått utlevert (3).
Deretter gir de hverandre muntlig tilbakemelding på oppgaven. På
denne måten får studentene tilbakemelding fra to medstudenter på
arbeidet. De reviderer den opprinnelige teksten på bakgrunn av
responsen før den leveres til lærer. Lærerne bruker en egen mal ved
vurderingen av studentens besvarelser. Hver student får en kort
skriftlig tilbakemelding på eget arbeid (3).
God tilbakemelding
Studentene synes det er inspirerende å velge tema selv, samt å
få tilbakemelding på eget arbeid. Selve skriveprosessen tar tid, og
flere studenter påpeker at det er vanskelig å begrense oppgaven.
Medstudentenes innspill er svært viktig i dette arbeidet. Det
oppleves både som frustrerende og nyttig at andre kommenterer
teksten. Det er frustrerende at andre stiller spørsmål ved det
arbeidet de har gjort. Det er også problematisk å ikke vite hvem
som har ”rett” når der er uenighet om hvordan en fagtekst bør
skrives. Likevel oppleves det som nyttig å få andres spørsmål og
kommentarer på teksten slik at de får flere perspektiver på det de
selv har skrevet. Studentene gir også tilbakemelding på at
spørsmålene og kriteriene de har fått på forhånd hjelper dem i
skriveprosessen, både når de selv skriver sin egen tekst, og når de
skal gi tilbakemelding på medstudentenes tekster.
Sosial læring
Olga Dyshe sier at skriving både en ensom og en sosial
aktivitet. Ensom aktivitet fordi den som skriver sitter alene med
arbeidet, men også sosialt fordi man skriver til noen. Man har en
samtale med en annen gjennom det man skriver (6). Ved
Diakonissehjemmets høgskole lar vi studentene både skrive alene, og
videre drøfte teksten i grupper. Vi har derfor forsøkt å gjøre
”Prosjekt fagtekst” både til et individuelt arbeid og en sosial
læringsaktivitet. Ved at studentene diskuterer valg av tema og
problemstilling i grupper på tre, og møtes i grupper for å gi
tilbakemelding på hverandres tekster, ivaretar vi både et faglig og
sosialt perspektiv. Dysthe mener at faglig skriving kan læres, og
at det læres best ved skriving gjennom tilbakemelding og samarbeid
med andre (6).
Videreforedling
Lærergruppens konklusjon er at prosjektet har styrket
studentenes skriving av fagtekst i første studieår på flere
områder. Ved innlevering av tekstene er det flere studenter enn
tidligere år som kan anvende de oppgavetekniske retningslinjene på
en korrekt måte.
Tilbakemeldingene fra studentene om at arbeidet har vært
lærerikt og givende, styrker vår vurdering av at skriving av
fagtekst har hjulpet studentene til å utvikle sine evner til å
sette ord på fagkunnskapen.
Ikke alt har gått som planlagt. Dette gjelder særlig ønsket om
at alle lærerne som arbeider med studenter i første studieår skulle
delta i prosjektet. I praksis ble det vanskelig å gjennomføre.
Prosjektet har likevel gitt inspirasjon til å arbeide videre med
skriving av fagtekster tidlig i utdanningen.
Neste studieår ønsker vi å videreforedle det arbeid som til nå
er lagt ned i prosjektet. Det er et ønske at alle lærerne som
arbeider i første studieår skal være med i prosjektet og gi
tilbakemeldinger på studenttekstene. Da blir det større faglig
bredde, og fagskriving blir ikke så sårbart som når bare en eller
to lærere bidrar. Diskusjon og kompetanse blant lærerne kan også
øke dersom vi får dette til.
Litteratur:
1. Pedersen KL. ”Når jeg skriver lærer jeg, samtidig som
jeg lærer å skrive”
Et FOU prosjekt om læring gjennom skriveprosessen. Bergen:
Diakonissehjemmets høgskole, 2002.
2. Brekke V, Førland O. Veiledningshefte i skriving av
individuell fordypningsoppgave i sykepleie. Bergen:
Diakonissehjemmets høgskole, 2004.
3. Kuven BM. Skriving av fagtekster. –Eksempel fra en
sykepleierutdanning.
Bergen: Diakonissehjemmets Høgskole, 2006.
4. Kirke, utdannings og Forskningsdepartementet:
Kvalitetsreformen - overgang til ny gradsstruktur, 3-årige
studieløp og nye vurderingsformer. Lokalisert 01.11.05. URL:
http://www.odin.no/ufd/norsk/tema/utdanning/hoyereutdanning/tema/kvalitetsreformen/014081-990274/dok-bn.html
5. Kirke, utdannings og Forskningsdepartementet: Rammeplan og forskrift for sykepleierutdanningen. Lokalisert 04.11.05 URL: http://odin.dep.no/filarkiv/215887/Rammeplan_sykepleierpl._23.juni_04_ny..pdf
6. Dysthe O, Hertzberg F, Hoel TL. Å skrive for å lære.
Skriving i høyere
utdanning. Oslo: Abstrakt Forlag, 2000.
0 Kommentarer