fbpx Tre sykepleiere sentrale i prisvinnende pasientsikkerhetsprosjekt Hopp til hovedinnhold

Tre sykepleiere sentrale i prisvinnende pasientsikkerhetsprosjekt

bilde av kristian gjestrum, kari bjerkreim, karianne roland persson

Prosjektet ELISE ble torsdag hedret med Forbedringsprisen 2025.

GARDERMOEN (Sykepleien): Forbedringsprisen ble delt ut under Pasientsikkerhetskonferansen, som arrangeres 20. og 21. november på Gardermoen.

28 prosjekter eller personer var nominert til årets forbedringspris. Blant dem var det mange sykepleiere og jordmødre.

Vinneren ble ELISE – en digital løsning som gjør det enklere å samarbeide i pleie- og omsorgstjenestene i Oslo kommune. Systemet er utviklet som et tillegg til den elektroniske pasientjournalen (EPJ), fordi journalen alene ikke dekket behovet for samhandling og registrering.

Før ble det brukt papirskjemaer, lapper og beskjedbøker – løsninger som lett førte til feil i en travel hverdag. I dag er ELISE et viktig verktøy for mange av kommunens sykepleiere.

– Det morsomste jeg har gjort

Bak løsningen står et tverrfaglig team – med tre sykepleiere i nøkkelroller. Kristian Gjestrum (Sykehjemsetaten), Kari Bjerkheim (bydel Alna) og Karianne Roland Persson (Helseetaten) var til stede da prisen ble delt ut.

– Flere kommuner er interessert i prosjektet, men det fungerer ikke uten at man planlegger sammen, sier Gjestrum til Sykepleien.

De forteller at det sparer mye tid når pasientinformasjon lagres i skyen, og man slipper å bruke ulike papirløsninger.

– Da får sykepleierne tid til andre oppgaver, sier Bjerkheim.

– Dette er det morsomste jeg har gjort, sier Persson. Hun har vært med i prosjektet lenge.

Langtidshjemmene står for tur

Alle trekker fram at sykepleiebakgrunnen har vært avgjørende i utviklingen.

Prosjektet er fortsatt i utvikling, med prøving og feiling underveis. Nå er det langtidshjemmene som står for tur.

– Prosjektet har systematisert og kartlagt pasientene. Det har også synliggjort det sykepleiefaglige, sier Bjerkheim.

Utviklingen av ELISE er et resultat av tett samarbeid mellom fagfolk med ulik bakgrunn. Kjerneteamet består også av to ergoterapeuter, en fysioterapeut og produkteier Ingrid Meaas, som koordinerer prosjektet fra Helseetaten i Oslo kommune.

bilde av vinnerene av forbedringsprisen 2025

– Viser hvordan teknologi kan bidra til tryggere helsehjelp

Dette mente juryen om vinnerprosjektet: 

«ELISE kombinerer innovasjon, digitalisering og samhandling på en måte som styrker pasientsikkerhet og kvalitet i komplekse tjenester. Løsningen er et forbilde for kontinuerlig forbedring og viser hvordan teknologi kan bidra til tryggere helsehjelp og bedre arbeidsprosesser. Med sitt tydelige samsvar med konferansens tema «Sikrere sammen» setter ELISE en ny standard for samarbeid og kvalitet i helse- og omsorgstjenesten.»

Ærespris til kjent lege

For første gang ble det også delt ut en ærespris. Den gikk til Morten Finckenhagen – for hans utrettelige og banebrytende innsats for pasientsikkerhet og riktig legemiddelbruk.

Dette sa juryen:

«Gjennom en lang karriere som fastlege og i helseforvaltningen har han vært en tydelig stemme for avmedisinering, legemiddelgjennomgang og -samstemming. Som ‘legemiddellistens far’ og ‘visjonær misjonær’ har han satt varige spor i hele Helse-Norge. Hans arbeid har bidratt til bedre oversikt, høyere kvalitet og tryggere behandling – til direkte nytte for pasientene.»

Fakta
Dette er ELISE

ELISE står for Elektronisk informasjonsdeling mellom samhandlende enheter i helse.

Prosjektet er utviklet av Oslo kommune for å styrke pasientsikkerheten og forbedre pasientforløpet i overgangen mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten.

ELISE brukes allerede i hjemmetjenesten, på helsehus og på kommunale sykehjem i Oslos bydeler.

Systemet henter informasjon fra flere kilder: fagsystemet Gerica, folkeregisteret, fastlegeregisteret samt kontakt- og reservasjonsregisteret. I tillegg kan kommunalt ansatte registrere kartlegginger og pasientoverganger direkte i ELISE – via PC, nettbrett eller tjenestetelefon.

Eksempler på funksjoner i ELISE
• Kartleggingsskjemaer, som fallrisikovurdering, smittevern og pasientspesifikk funksjonsskala
• Oversikt over funksjonsvurdering over tid
• Oppgaveverktøy for ansatte

Systemet er under kontinuerlig utvikling, med mål om å forbedre pasientforløp, pasientoverganger, arbeidsprosesser og oppgavefordeling.

Kilde: Kompetansebroen

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse