Heder til tre sykepleiere ved NTNU: – Dette er stas

Hvert år får noen undervisere ved NTNU status som merittert foreleser. I år er tre sykepleiere blant disse.
I år er det 18 ansatte ved NTNU som får status som meritterte undervisere. Tre av dem er sykepleiere. De er:
- Lene Elisabeth Blekken
- Sven Inge Molnes
- Hanne Kristine Skjesol Torbergsen
Det er Universitetsavisa som deler nyheten.
Får mer i lønn
De som blir utpekt som meritterte undervisere har utmerket seg ved å ha en gjennomgående og tydelig oppmerksomhet på studentenes læring i sin undervisningsvirksomhet.
Med statusen følger økt lønn og en pengepott til enheten der underviser er ansatt.
– Dette er en ære og en anerkjennelse. Jeg blir veldig takknemlig, sier Lene Elisabeth Blekken til Sykepleien.
Hun er førsteamanuensis ved Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie i Trondheim.
Opptatt av veiledere i praksis
For å bli merittert underviser må man søke NTNU, og det stilles blant annet krav om minimum fem års erfaring med å undervise i høyere utdanning.
Lene Elisabeth Blekken forteller at søknadsprosessen har gitt henne mulighet til å reflektere over egen utvikling som underviser.
– Eller veileder som jeg bedre liker å kalle meg, sier hun.
Hun er spesielt opptatt av veiledere ute i praksis, og forteller at hun har brukt mye tid på å søke om midler til mindre prosjekter sammen med praksisfeltet. Blant annet til ulike modeller for å legge forholdene bedre til rette både for veileder og student.
– Jeg opplever at dette nå blir anerkjent, sier hun.
– En for laget
– Det er stort å bli merittert underviser, sier Sven Inge Molnes, dosent ved Institutt for helsevitenskap ved NTNU i Ålesund.
Han har undervist siden 2005 og kaller de 20 årene som er gått siden den gang som en veldig fin reise.
– Jeg har hele tiden vært opptatt av å finne læringsmetoder for at studentene skal lære på en god måte, og har jobbet mye med simulering som metode. Særlig til studenter som strever med teori.
Sven Inge Molnes understreker at hederen for jobben han har gjort i praksis ikke tilkommer han alene.
– Jeg tar denne for laget, sier han, og viser til hvor viktig det er å ha kolleger som sier JA når han foreslår nye ting, som for eksempel simulering.
Han trekker også frem casebasert undervisning, hvor han knytter caser fra egen praksis som sykepleier til teori.
– Jeg er opptatt av å henge teorien på knagger som studentene kan bruke i praksis, forklarer han.
Løfter frem undervisning
– Dette er stas, sier Hanne Kristine Skjesol Torbergsen.
– Og en tydelig anerkjennelse av undervisningsarbeid som er gjort over år.
Hun er fagenhetsleder og nestleder på bachelorutdanningen i sykepleie og førstelektor ved Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie i Trondheim
Også hun trekker frem de som står rundt henne.
– Jeg er del av et faglig fellesskap som er opptatt av studentaktive læringsformer og hele tiden utvikler undervisningen, påpeker hun.
– Alt handler om å skape best mulig læring for studenten. Å få denne statusen gir inspirasjon og motiverer til innovasjon.
Hun sier at det tradisjonelt er forskning som har fått mest oppmerksomhet.
– Men dette løfter frem undervisningen i akademia. Det gir faglig stolthet.



















0 Kommentarer