Klaget etter møte med sykepleier – legevakta frifunnet av statsforvalteren

AVSLAG: Sykepleieren avslo først å gi pasienten time på legevakten, noe som gjorde at både pasient og pårørende ikke følte seg tatt på alvor.
Illustrasjonsfoto: Erik M. SundtPasienten ble hasteoperert dagen etter legevaktbesøket. Likevel konkluderer statsforvalteren med at Horten legevakt handlet i tråd med god praksis.
En pasient kontaktet Horten legevakt tidligere i år og var bekymret for alvorlig sykdom. Sykepleieren vurderte symptomene som ikke-akutte og avslo først å gi time. Etter en kort diskusjon ble pasienten likevel tatt imot.
Både pasienten og pårørende opplevde møtet som ubehagelig og lite profesjonelt. Det kommer frem i en klage sendt til statsforvalteren 5. august, ifølge Gjengangeren.
Hasteoperert neste dag
Ved legebesøket ble det tatt en prøve, men legen fant ikke noe galt. Pasienten fikk en Somac-tablett – et legemiddel mot magesyre – til tross for at det ikke hadde vært snakk om halsbrann eller magesyreproblemer, skriver Gjengangeren.
13 timer senere tok familien på ny kontakt. Tilstanden var da forverret, og pasienten ble lagt inn og hasteoperert. Det fremgår ikke av dokumentene hva slags sykdom eller inngrep det gjaldt.
Legevakta mener det ikke var mulig å avdekke tilstanden på det tidspunktet pasienten først tok kontakt.
Tilsyn: Håndtert i tråd med god praksis
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark åpnet tilsynssak etter hendelsen. I rapporten heter det at sykepleieren fulgte gjeldende rutiner og ga helsehjelp i tråd med god praksis.
Familien hevder på sin side at sykepleieren ikke tok situasjonen alvorlig, og at de ikke kom gjennom på telefon.
Statsforvalteren bekrefter at det ikke var kontakt ved første forsøk, men forklarer det med at sykepleieren var opptatt med et annet akutt tilfelle.
– Vil forbedre dialogen
Tilsynet er nå avsluttet. Statsforvalteren konkluderer med at legevakten har handlet i tråd med forskriften om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.
Samtidig oppfordres legevakta til å forbedre kommunikasjonen og redusere svartiden på telefon.
– Vi tar tilbakemeldingene på alvor og vil se på hvordan vi kan forbedre dialogen med pasienter og pårørende, sier avdelingsleder Tine Christensen til Gjengangeren.
0 Kommentarer