– Kompetanseheving er avgjørende for å beholde folka våre
Hjerteavdelingen på Østfold sykehus hadde store utfordringer med å beholde og rekruttere medarbeidere. Over tid klarte de å snu den negative utviklingen.
Mange har bidratt til å snu utviklingen, tre av de er disse er to sykepleieledere og en rådgiver.
– Vi har satset på kompetanse og utvikling av medarbeiderne, det har gitt resultater, sier Mona Halstensen, rådgiver i hjerteavdelingen på hjemmesidene til sykehuset. Halstensen er utdannet sykepleier.
I 2015 flyttet hjerteavdelingen inn på det nye sykehuset på Kalnes i Østfold fylke.
Det ble tøffere enn de hadde trodd.
I årene etter innflyttingen hadde de store organisatoriske utfordringer. Høy turnover og kompetanselekkasje.
– Det var flere uheldige omstendigheter som gjorde at vi i 2017/2018 måtte flytte de forsterkede sengene som da lå på hjertesengepostenover til overvåkning, men det viktigste var at vi ikke hadde nok personell med nødvendig kompetanse. Avdelingen kunne heller ikke forsvare det økonomisk, forklarer Halstensen.
Erfarne fagfolk sluttet og vi satt tilbake med mange nyansatte som naturligvis hadde mindre erfaring og kompetanse. Det ga mindre trygghet i kollegiet. Det er krevende å stadig måtte lære opp nye.
– Det ble en negativ spiral og resultatet var at vi mistet mange medarbeidere i den perioden, sier Halstensen.
Tilsynssak ble vendepunktet
I 2017 ble det opprettet tilsynssak mot døgnområde 1 av Fylkesmannen i Østfold på bakgrunn av bekymringsmeldinger og klager fra ansatte og pasienter.
I kjølvannet av tilsynssaken, ble utfordringene i avdelingen for alvor tatt tak i. Det ble satt inn ressurser fra kvalitetsavdelingen og lærings- og mestringssenteret. Det ble utviklet en omfattende handlingsplan, og gjennomført flere risikovurderinger. Avdelingen fikk også tilført nye stillinger og det ble lagt et mer realistisk budsjett.
Fagdager og «bedside-learning»
– Det var da vi virkelig begynte å jobbe med kompetanseutvikling og fikk bevilget penger til ekstra fagdager som skulle gi alle medarbeidere i seksjonen grunnleggende fagopplæring. Det ble også iverksatt det vi på godt norsk kaller «bedside-learning», altså opplæring skulder ved skulder.
Evaluering og justering av tiltakene ble gjort fortløpende i samarbeid med tillitsvalgte og verneombudet i lang tid i etterkant.
– Med økt faglig utvikling og større trygghet i hverdagen, fikk man sakte, men sikkert tillit og optimisme tilbake, sier Halstensen.
Stor satsning på poliklinikk
I 2017 hadde poliklinikken 14 sykepleiere. Etterslepet var på 2500 pasienter på poliklinikk. I dag har de 34 sykepleiere.
De ansatte kom med forslag til videreutvikling av tilbudet og etablering av nye tjenester.
Blant annet ble kardiologisk lab lagt til i poliklinikken i 2019. Dette har gitt økt samarbeid og fleksibilitet både på kardiologisk laboratorium og poliklinikk. Ny avdelingssjef fikk med seg fem leger fra akuttmottaket som var under utdanning som kardiologer dette ga nytt handlingsrom og en kraftfull satsning på poliklinikk. Det mener Halstensen gjør at de får færre reinnleggelser.
Covid ble et springbrett
Under covid-pandemien ble det bestemt at det skulle etableres egne overvåkningssenger på hjerteavdelingen. Sengene hos overvåkingsavdelingen måtte benyttes til intensivpasienter i denne perioden. Medarbeidere fra overvåkingsavdelingen ble med ned til hjerteavdelingen for å øke kompetansen på personellet og samarbeide om pasientene.
– Dette ble en suksess fordi vi fikk en rask og solid kompetanseoverføring fra overvåkning til vår avdeling. Etter den påfølgende sommeren ble det opprettet fire forsterkede senger på sengeposten vår fordi vi da hadde fått en del erfaring og hadde et behov for denne tjenesten på fast basis i egen avdeling, sier Ingrid Reitan Agnalt, sykepleier og seksjonsleder for sengepost.
Seksjonslederne er overbevist om at de klarer å beholde folk fordi de jobber systematisk med utvikling av avdelingens fagkompetanse.
Dette har de satset på
- De ansatte har fått muligheten til å komme med forslag om å utvikle ny eller optimalisere allerede eksisterende tjenester.
- Kombistillinger på sengepost og poliklinikk.
- Årlig avdelingsseminar for alle yrkesgruppene i hele avdelingen hvor man møter kolleger de ikke jobber sammen med til vanlig.
- Kompetansetapp og flere utviklingsnivåer å strekke seg etter.
- Godt fungerende ledergruppe som ser alle medarbeiderne.
- Helhetlige behandlingsforløp for pasientene.
- Rekruttere og utdanne egne kardiologer.
- Helsefagarbeidere tilbys videreutdanning i medisinsk virksomhet.
– Det beste rådet til oss selv og alle andre i sykehuset, er å aldri undervurdere betydningen av kompetanseheving. Og å ta de ansatte på alvor. Kommer de med en bekymring, er det antakelig en god grunn til det, mener seksjonsleder Katharina Wollebæk. Også hun er sykepleier i bunn.
0 Kommentarer