Ingunn Pernille Mundal er rykende fersk professor i sykepleie
– Det er ganske mye arbeid, sier Ingunn Pernille Mundal, som er nyslått professor i sykepleie ved Høgskolen i Molde.
Høgskolen i Molde har flere professorer innenfor sykepleiefag. Men ved studiestedet i Kristiansund er Ingunn Pernille Mundal den første sykepleieren som har gjennomført en doktorgrad, og som er tildelt professorkompetanse.
Smerte og ADHD
– Hva har du forsket på, og har du et pågående forskningsprosjekt?
– Jeg undersøker nå sammenhenger mellom kroniske smerter og ADHD hos ungdom og unge voksne. I tillegg har jeg i samarbeid med andre forskere utviklet og vurdert effekten av ulike opplæringstiltak for foreldre til barn med ADHD.
Mundal deltar også i doktorgradsstipendiatenes prosjekter.
– Jeg er blant annet med i et prosjekt som ser på bruk av tvangsmidler i psykisk helsevern, sier hun.
– Hvordan fikk du opprykket til professorkompetanse?
– Jeg fikk opprykket ved å søke på en professorstilling. Søknaden er lang og svært detaljert, og det er omfattende kriterier til innhold. Det er en bedømmelseskomité som vurderer søknaden om kompetanse, forteller Mundal (se faktaboks nederst i saken).
– Ble det feiring?
– Det har vært litt feiring hjemme. Meldingen om opprykket kom i slutten av juni og i ferietiden. Annen feiring er utsatt til høsten, sier Mundal.
– Jeg ble inspirert av andre
– Kan du kort forklare hvorfor det er stort å få anerkjent professorkompetanse?
– Det skal i utgangspunktet god planlegging til for å gjennomføre et slikt kompetanseløp, sier professoren.
Og forteller kort om eget studieløp:
– Jeg hadde en god arbeidsgiver ved DPS Kristiansund som oppmuntret meg og la til rette for doktorgradsutdanning. Jeg fikk også mye støtte i tiden etterpå.
Hun gikk videre til Høgskolen i Molde.
– I starten planla jeg ikke for et forskningsløp som skulle ende med opprykk, men jeg ble etter hvert inspirert av andre.
For å bli vurdert til å ha professorkompetanse må man ha publisert et visst antall forskningsartikler av høy kvalitet som viser bredde og dybde tilsvarende tre nye doktorgrader.
– Det er ganske mye arbeid å få nok publikasjoner med riktig forfatterrekkefølge og tematisk sammenheng som muliggjør professorkompetanse. Det er et tellesystem. Etter disputasen har jeg publisert 20 vitenskapelige artikler. I tillegg vektlegges pedagogisk kompetanse og erfaring med undervisning og veiledning på master- og doktorgradsnivå, forteller Mundal.
Åpner opp for nye muligheter
– Hva betyr opprykket for deg?
– Opprykket gir også mulighet for andre oppgaver og viser betydningen av gode bachelorutdanninger i sykepleie og gode studieforhold for studentene. Uten bachelorstudentene i sykepleie får vi heller ingen mastergrader, doktorgrader eller professorer i sykepleiefag. Det er viktig at noen går denne veien.
– Betyr dette høyere lønn?
– Ja, opprykket har lønnsmessig betydning, og det gir muligheter for andre oppgaver.
– Har du flere mål?
– Som rykende fersk professor ønsker jeg å fortsette med forskning og er med i flere prosjekter som er på gang. I tillegg vil jeg fortsette å veilede og samarbeide med klinikk- og praksisfelt og studenter på alle utdanningsnivåer.
0 Kommentarer