fbpx 16 808 pasienter og pårørende kontaktet sitt ombud i fjor Hopp til hovedinnhold

16 808 pasienter og pårørende kontaktet sitt ombud i fjor

Bildet viser en syk pasient i sengen. Ved sengen står en sykepleieveileder og en sykepleierstudent.

Pasient- og brukerombudet har aldri noensinne fått flere henvendelser enn i 2021.

I 2021 hadde Pasient- og brukerombudet 16 808 nye henvendelser. Det er ny rekord.

– Det er en stor økning fra tidligere år, og høyeste antall henvendelser noensinne i løpet av et år, skriver ombudet i sin årsrapport.

Tabell

Pasientombudet registrerer hvilke problemstillinger som tas opp i klagesakene de får inn. Ofte er det flere ulike problemstillinger i én sak. 

  • 57 prosent av henvendelsene handlet om spesialisthelsetjenesten. Total ble det sendt inn 8738 problemstillinger.
  • 43 prosent av de rapporterte sakene ombudet fikk inn i fjor, handlet om kommunehelsetjenesten med 7454 problemstillinger.

– Utviklingen de siste årene viser en jevn økning av henvendelser innen kommunale helse- og omsorgstjenester. For spesialisthelsetjenesten har antall henvendelser vært stabilt, med unntak av en nedgang i 2020. Dette skyldes trolig pandemien og konsekvensene den fikk for aktiviteten i spesialisthelsetjenesten, skriver ombudet i sin årsrapport.

Psykisk helsevern topper lista i spesialisthelsetjenesten

I 2021 har ombudet sett på 8733 problemstillinger fordelt på 6940 saker som handlet om spesialisthelsetjenesten. Flest problemstillinger gjaldt psykisk helsevern (25 prosent). På andreplass kom kirurgi med 23 prosent.

– Årsakene til henvendelsene innen spesialisthelsetjenesten er mange og varierte, skriver ombudet.

Svikt i behandlingstiltak er årsaken flest oppgir som grunn til at de kontakter Pasient- og brukerombudet. 21 prosent av henvendelsene innen spesialisthelsetjenesten handlet om dette.

– Behandlingstiltak kan forklares som opplevd pasientskade, feil behandling, ikke oppnådd forventet resultat, opplyser ombudet.

Ellers er de vanligste sakene ombudet får inn henvendelser om avslag på behandling, diagnostisering, oppfølging, ventetid, informasjon, medisinering, oppførsel, omsorgsfull hjelp, journal, utskriving og medvirkning. 

Fastlegetjenesten topper lista for kommunehelsetjenesten

Pasient- og brukerombudet behandlet i fjor 7449 problemstillinger fordelt på 5893 saker om kommunehelsetjenesten.

– 43 prosent av henvendelsene handlet om fastlegetjenesten. Det er nær halvparten av alle som kontaktet oss om problemstillinger fra hele landets helse- og omsorgstjenester i kommunene, skriver ombudet i årsrapporten.

Årsakene bak henvendelsene innen kommunale helse- og omsorgstjenester er ifølge ombudet også mange og varierte. De fleste sakene handler om behandlingstiltak. 12 prosent av sakene som behandles, går på dette. Andre klager dreier seg om medisinering, oppfølging, avslag, egenandeler, omfang av tjenester, diagnostisering, omsorgsfull hjelp, oppførsel, henvisning, informasjon og medvirkning.

Fakta
Pasient- og brukerombudet trekker særlig dette frem fra 2021:
  • Fastlegekrisen truer pasientsikkerheten
  • Pasientens bosted skal ikke være avgjørende for hvilke helse- og omsorgstjenester som gis.
  • Vurdering av henvisninger til barne- og ungdomspsykiatrien må bli bedre.
  • Koordinatorordningen fungerer ikke etter intensjonen. Den må evalueres.
  • Pasienter i LAR- behandling må gis reell medvirkning i sin behandling.

Kilde: Pasient- og brukerombudets felles årsrapport fra 2021.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse