16 808 pasienter og pårørende kontaktet sitt ombud i fjor
Pasient- og brukerombudet har aldri noensinne fått flere henvendelser enn i 2021.
I 2021 hadde Pasient- og brukerombudet 16 808 nye henvendelser. Det er ny rekord.
– Det er en stor økning fra tidligere år, og høyeste antall henvendelser noensinne i løpet av et år, skriver ombudet i sin årsrapport.
Pasientombudet registrerer hvilke problemstillinger som tas opp i klagesakene de får inn. Ofte er det flere ulike problemstillinger i én sak.
- 57 prosent av henvendelsene handlet om spesialisthelsetjenesten. Total ble det sendt inn 8738 problemstillinger.
- 43 prosent av de rapporterte sakene ombudet fikk inn i fjor, handlet om kommunehelsetjenesten med 7454 problemstillinger.
– Utviklingen de siste årene viser en jevn økning av henvendelser innen kommunale helse- og omsorgstjenester. For spesialisthelsetjenesten har antall henvendelser vært stabilt, med unntak av en nedgang i 2020. Dette skyldes trolig pandemien og konsekvensene den fikk for aktiviteten i spesialisthelsetjenesten, skriver ombudet i sin årsrapport.
Psykisk helsevern topper lista i spesialisthelsetjenesten
I 2021 har ombudet sett på 8733 problemstillinger fordelt på 6940 saker som handlet om spesialisthelsetjenesten. Flest problemstillinger gjaldt psykisk helsevern (25 prosent). På andreplass kom kirurgi med 23 prosent.
– Årsakene til henvendelsene innen spesialisthelsetjenesten er mange og varierte, skriver ombudet.
Svikt i behandlingstiltak er årsaken flest oppgir som grunn til at de kontakter Pasient- og brukerombudet. 21 prosent av henvendelsene innen spesialisthelsetjenesten handlet om dette.
– Behandlingstiltak kan forklares som opplevd pasientskade, feil behandling, ikke oppnådd forventet resultat, opplyser ombudet.
Ellers er de vanligste sakene ombudet får inn henvendelser om avslag på behandling, diagnostisering, oppfølging, ventetid, informasjon, medisinering, oppførsel, omsorgsfull hjelp, journal, utskriving og medvirkning.
Fastlegetjenesten topper lista for kommunehelsetjenesten
Pasient- og brukerombudet behandlet i fjor 7449 problemstillinger fordelt på 5893 saker om kommunehelsetjenesten.
– 43 prosent av henvendelsene handlet om fastlegetjenesten. Det er nær halvparten av alle som kontaktet oss om problemstillinger fra hele landets helse- og omsorgstjenester i kommunene, skriver ombudet i årsrapporten.
Årsakene bak henvendelsene innen kommunale helse- og omsorgstjenester er ifølge ombudet også mange og varierte. De fleste sakene handler om behandlingstiltak. 12 prosent av sakene som behandles, går på dette. Andre klager dreier seg om medisinering, oppfølging, avslag, egenandeler, omfang av tjenester, diagnostisering, omsorgsfull hjelp, oppførsel, henvisning, informasjon og medvirkning.
0 Kommentarer