Elsparkesykkel-ulykkene: – Vi ser altfor mange knuste kjever
OSLO/SKADELEGEVAKTA: Sykepleierne Mathilde Nordby og Bård Hauge Greaker har aldri gipset så mye per vakt som de siste ukene. De merker godt at antallet ulykker med elsparkesykler har økt dramatisk.
Mathilde Nordby og Bård Hauge Greaker småløper fra den ene pasienten til den andre. Det er en travel vakt på Skadelegevakta i Storgata i Oslo sentrum, slik det vanligvis er på en varm sommerkveld i hovedstaden.
Men de siste ukene har det vært mer å gjøre enn ellers.
856 elsparkesykkelskadde hittil i år
I Oslo var det tirsdag registrert 856 skader med elsparkesykkel.
57 prosent av ulykkene skjedde mellom klokken 23 på kvelden og klokken 5 på morgenen.
Over halvparten av dem som ble skadd på elsparkesykkel i Oslo i helgen, var alkoholpåvirket. Du kan se en full skadestatistikk fra Skadelegevakta lenger ned i saken.
Skadelegevakta er en del av ortopedisk klinikk ved Oslo universitetssykehus (OUS).
– Elsparkesykkelskadene kommer i tillegg til de skadene vi vanligvis ser. Det er merkbart mye mer av det nå. Det har eskalert siden syklene kom, men de siste ukene har det blitt stadig flere slike skader per vakt. Spesielt på kvelden og natta, sier de to.
Både Nordby og Greaker har videreutdannet seg innen gipsing, og er to av sykepleierne på legevakten som har jobbet mest med elsparkesykkelrelaterte skader i det siste.
Sykepleien møter dem på jobb, midtveis i vakten. På så å si hver eneste vakt ser de denne typen skader. Klokken nærmer seg åtte, og enn så lenge har det ikke kommet noen som har en skade der elsparkesykkelen er involvert.
– Men det kommer. Det er nesten sikkert, sier Nordby, som er vaktleder for sykepleierne denne kvelden.
Mange stygge fall
Og ganske riktig: I løpet av de neste timene må de behandle et par slike skader. Heldigvis lette denne gangen.
De to sykepleierne har sett mange stygge skader tidligere:
- hjerneblødning
- koma
- omfattende brudd i armer og ben
Både sykepleiere og leger har fått mye mer å gjøre på grunn av disse ulykkene, forteller de.
Når de kommer til Skadelegevakta, kan det ta mye tid å behandle hver enkelt pasient:
– Vi må ta vitalia, blodtrykk. Ofte CT, røntgen. Sårbehandling. Store sår som må sys. Noen må opereres. Ledd må dras på plass. Brudd stabiliseres.
Gipsing krever mye tid
– Det er nesten som håndarbeid. Finhåndarbeid, sier Mathilde Nordby om selve gipsingen.
Mange ender med gips i seks uker, så tilbake på kontroll. Kanskje har ikke bruddet grodd riktig, og feilstillingen må opereres.
Begge sykepleierne stiller seg bak OUS-legene som i en pressekonferanse tidligere i uka oppfordret om å nattestenge elsparkesykkeltilbudet for å stoppe noen av skadene.
– Ja, det tror vi kan være lurt å prøve som et tiltak. De som skades på natten, er ofte påvirket av alkohol, sier de.
Begge sykepleierne har jobbet overtid og tatt flere vakter for å møte behovet.
– Denne skadetoppen kommer etter pandemien. Vi merker at vi begynner å bli slitne. Jeg tror jeg snakker for flere, både her på Skadelegevakta og på sykehuset. Vi må overføre de mest alvorlig skadde pasientene dit, og noen sendes direkte til sykehus, sier Nordby.
Meningsløse skader
– Vi opplever det som temmelig meningsløst at så mange skades på grunn av dette. Vår oppfordring er å tenke seg om, vær fokusert og ikke bruk mobil på elsparkesykkel. Og ikke kombiner elsparkesykkel og rus. Da går det lett galt. Alt dette kan lett unngås, sier de.
Debatten har gått høyt den siste tiden, og spesielt etter at Oslo universitetssykehus og legene ved Skadelegevakta la frem skadetallene som viste omfanget av problemet i Oslo: I juni var det daglig 14 som havnet på legevakten etter elsparkesykkelulykker.
Her er noen av innspillene som har kommet denne uken:
Tirsdag ble det kjent at Ryde nattestenger sine elsparkesykler i Oslo i helgene. Nå utvider selskapet dette til også å gjelde Bergen, Trondheim og Stavanger, ifølge NTB.
– Ryde er bekymret for antall ulykker og skadeomfanget knyttet til bruk av sparkesykler i ruspåvirket tilstand i de store byene, skriver selskapet i en pressemelding torsdag.
Skjer i alle storbyer
Torsdag var det møte i Bergen mellom sparkesykkelaktørene, Bergen kommune, legevakten og politiet. På lik linje med i Oslo var det et tydelig ønske fra det offentlige om nattestenging i Bergen.
Etter dialog med Trondheim og Stavanger kommune har Ryde også tatt tilsvarende beslutning for disse to byene, skriver selskapet.
– Hvis tiltaket ikke gjennomføres i fellesskap, vil det være andre sparkesykler tilgjengelig. Da oppnår vi ikke noe annet enn at brukerne går fra en Ryde-sykkel til en sparkesykkel fra en annen leverandør, sier styreleder Eivind Saga i Ryde.
Kan ikke fortsette som nå
Etter at Ryde meldte om nattestengte elsparkesykler i helgene tirsdag, fulgte Bolt opp onsdag.
Voi vil fortsatt la sine elsparkesykler være åpne om nettene i helgene. De innfører i stedet en reaksjonstest og reduserer hastigheten fra 20 til 15 kilometer i timen fra klokken 23 til 4 på natten.
Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) ber i et Facebook-innlegg om at flere aktører stenger for bruk om natten. I innlegget, som ble lagt ut onsdag kveld, skriver Johansen at det ikke kan fortsette slik som nå, med daglige ulykker og stygg promillekjøring.
«Jeg oppfordrer nå alle andre sparkesykkelaktører om å gjøre det samme umiddelbart», skriver Johansen.
Promillegrense
Byrådslederen fikk dagen etter støtte fra samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) på Facebook.
– Det er min klare forventning at aktørene nå følger oppfordringen om nattestenging, der det er kommet fra lokale myndigheter, skriver han videre.
Hareide vedgår at nattestenging ikke vil løse alle utfordringene og ber også syklistene ta ansvar for å kjøre forsvarlig. Statsråden sier for mange ikke respekterer reglene og kjører flere på én elsparkesykkel eller mens de er påvirket av rus.
– Vi er i gang med arbeidet med å få på plass en promillegrense, skriver samferdselsministeren.
Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Ingelin Noresjø, sier til VG fredag at de har satt inn en rekke tiltak for å regulere elsparkesykling: gebyr for to personer på sparkesykkelen på 3000 kroner, gebyr for feilparkering og andre tiltak. Kommunene har fått mulighet til å regulerer dette selv.
Noresjø sier også til VG at tallene fra Oslo skadelegevakt var rystende lesing.
– Vi kan ikke slå oss på brystet og si at vi er ferdig med regulering nå. Vi vurderer alle tiltak, sier hun til VG.
Hun nevner promillegrenser og å definere elsparkesykler som motorvogn – men ikke et forbud. Men det kan ta tid før en ny lov eller forskrift er på plass. En lovendring kan ta opptil ett år.
Noresjø peker på at både staten, kommunene, utleierne og brukerne må ta ansvar for å få ned skadeomfanget.
Vil ha betydelig effekt
En promillegrense er etterlyst av selskapene. Ryde opplyser at de tror en promillegrense vil ha betydelig effekt, ettersom man da også vil miste sertifikatet til å kjøre bil og motorsykkel.
Også Voi støtter forslaget om en promillegrense.
– Kjøring i fylla er helt klart en utfordring. Dette løses gjennom en promillegrense, økt politikontroll og en bedre dialog mellom kommunale myndigheter, utleieaktører og ikke minst brukere, sier Christina Moe Gjerde, norgessjef i Voi torsdag.
Promilletester i Bergen fredag kveld
Flere elsparkesykkelaktører vil fredag gjennomføre promilletesting av elsparkesyklister i Bergen sentrum. Testingen vil skje fra klokken 22 til midnatt.
Utleieaktørene som gjennomfører promilletestene, er Bird, Bolt, Tier, Ryde og Voi, opplyser kommunikasjonssjef Øystein Sundelin i Voi til NTB fredag.
Samtlige av utleieaktørene mener det burde innføres en promillegrense for elsparkesyklister. Noen har valgt å nattestenge, andre ikke.
– Selve testingen vil foregå ved at godt synlige representanter fra utleieaktørene vil henvende seg til elsparkesyklister som er i ferd med å starte eller stoppe en tur, opplyser Sundelin.
Gerd Helen Hansen (71) fortalte i fjor sommer til Sykepleien om livet etter at hun ble påkjørt av en elsparkesyklist på Aker brygge:
0 Kommentarer