fbpx Høie vil rydde opp i ulik ventelistepraksis | Sykepleien Hopp til hovedinnhold

Høie vil rydde opp i ulik ventelistepraksis

PÅRØRENDEINNSATS: – Den enkelte skal ikke være avhengig av pårørende for å få hjelp, understreker helse- og omsorgsminister Bent Høie (H). Foto: Eivor Hofstad

Norske sykehus setter ulike frister for behandling og registrerer ventetid på ulike måter. Det skal nå ryddes opp i, ifølge et forslag fra helseministeren.

Ulik forståelse av pasientrettighetene har ført til at sykehus setter ulike frister for behandling og registrerer ventetid på ulike måter, sier helseminister Bent Høie (H) til Aftenposten. Han sender nå et forslag ut på høring.

Ny modell

– Sykehusene har ikke nødvendigvis brutt regelverket ved å organisere seg på denne måten, men vi foreslår nå en ny modell som forenkler pasientrettighetene og ventetidsordningen, sier Høie til avisen.

Den nye modellen innebærer at fristen for helsehjelp blir innfridd når pasienten møter på sykehuset for første gang, enten møtet er i starten av en utredning eller starten av en behandling. Dette betyr at skillet mellom frist til utredning og frist til behandling blir fjernet, skriver avisen.

Individuell frist i løpet av ti dager

Den nye ordningen innebærer også at alle pasienter skal få en individuell frist for når helsehjelpen skal starte, i løpet av ti dager.

Det er ventet at den registrerte ventetiden anslagsvis vil gå ned med rundt en halv dag.

Helsedirektoratet friskmelder ventelistene

Bent Høie utenfor Stortinget.
Foto: Stig M. Weston

I dag presenterte Helsedirektoratet sin gjennomgang av ventetider for helsehjelp i spesialisthelsetjenesten. Helseminister Bent Høie var til stede.

Flere pasienter får raskere hjelp enn før, men Helsedirektoratet kan ikke utelukke at sykehus gjør «strategiske tilpasninger» til ventelistereglene. Det er hovedkonklusjonen i tilsynets rapport, etter at det ble avdekket at en stadig større andel av pasienter som henvises til spesialisthelsetjenestene, blir sendt videre til utredning og ikke behandling.

Det har skapt mistanke om at helseforetak bruker henvisning til utredning som en metode for å fjerne pasienter fra ventelistene før de har fått behandling.

Helsedirektoratet har ikke gått nærmere inn på spørsmålet om det skjer strategiske tilpasninger, fordi det ikke var en del av mandatet, opplyste divisjonsdirektør Johan Torgersen under presentasjonen.

Adnuntius Mobilebanner 2 - Scrollblock