fbpx Slik får studenter best mulig praksis Hopp til hovedinnhold

Slik får studenter best mulig praksis

Bildet viser ung kvinne som kjører bil

Studenter kan selv sørge for å få en god praksisperiode. Cluet er å være proaktiv fremfor reaktiv.

Studenter i praksis har krav på god veiledning, men de kan også selv gjøre grep for å lære mest mulig i praksisperioden sin.

I siste nummer av Nursing Standard som er Storbritannias «Sykepleien», får studenter som skal ut i praksis gode råd til hvordan praksisperioden kan bli best mulig. Løsningen er å være proaktiv fremfor reaktiv.

Innta førerposisjonen

– Tenk deg at du er i en bil og at sjåføren venter til ting dukker opp rett foran bilen før det reageres. Det ville blitt en ganske humpete tur, skriver Mandy Day Calver, som er helse- og livscoach.

Hun fortsetter:

­– Heldigvis lærer de fleste sjåfører å lese veien for å sikre en mest mulig sikker og behagelig kjøretur. På samme måte kan sykepleierstudenter ha en proaktiv tilnærming, i stedet for alltid å vente på å bli fortalt hva de skal gjøre eller bare reagere på situasjoner som oppstår. Dette vil gi studentene både mer kontroll og tilgang til førerposisjonen.

Calver deler inn rådene om hva studenter kan gjøre før, under og etter praksisperioden.

Bildet viser sykepleierstudent og pasient

Før praksisperioden begynner, kan du:

  • Researche ditt nye kliniske område eller spesialitet, snakke med tidligere studenter og bruke ulike forum på nettet.
  • Avtale et besøk på arbeidsstedet på forhånd. Dette viser ikke bare at du er motivert, men vil også kunne redusere eventuell nervøsitet.
  • Tenk tilbake på tidligere praksisperioder hvis du har hatt det. Reflekter rundt hva som gikk bra og mindre bra. Bruk denne kunnskapen til å sette deg klare læringsmål, ikke bare innen klinisk kompetanse, men også hvordan du vil forbedre hele praksisopplevelsen.

Under praksisen kan du:

  • Introdusere deg for alle i teamet og fortelle hvilket trinn på utdanningen du går. Det vil hjelpe de ansatte i å vite hva de kan forvente av deg.
  • Dele dine læringsmål med veilederen din og klargjøre hvilke spesifikke ferdigheter eller oppførsel/holdninger du vil forbedre.
  • Avtale en til en-møter med veilederen din og ha klare planer for hva du ønsker å diskutere der.
  • Spørre om alt du trenger å vite. Ikke hør på kritiske stemmer i hodet som sier at «dette burde jeg vite». Husk at rollen din er å lære.
  • Være kontinuerlig på utkikk etter læringsmuligheter som passer ditt erfaringsnivå.
  • Snakke med pasientene. Ofte kan de gi deg mer læring enn du kan få ut av pensumslitteraturen.

Etter praksisen kan du:

  • Reflektere over hva du har lært og alle konstruktive tilbakemeldinger du har fått. Spør deg selv hva ellers du kan ta med deg fra denne praksisen.

Kilde: Nursing Standard

 

Les mer om samme tema:

Ber studentene ta mer plass

Konfliktene i praksis er ofte personlig

Ord mot ord i praksis

 

0 Kommentarer