Manglende tillit til helsevesenet
Tre av ti nordmenn mener det er sannsynlig at pasienter blir skadet under behandling på sykehus. – Dette er ikke godt nok, sier Terje Kili i Forbrukerrådet.
”Pasientsikkerhetsundersøkelsen 2012” er utført av Forbrukerrådet og Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenester. Her har de spurt et representativt utvalg av befolkningen om hva de mener kjennetegner god kvalitet i helsetjenesten, og hvilke erfaringer og synspunkter de har på forhold knyttet til pasientsikkerhet.
Les: Undersøkelse om pasientsikkerhet og kvalitet i norske helsetjenester
Tre av ti vurderer det som ”veldig sannsynlig” eller ”ganske sannsynlig” at pasienter kan bli skadet under sykehusbehandling i Norge, enten som innlagt pasient eller ved dagbehandling på poliklinikk.
Fire av ti sier at de selv eller noen i familien har opplevd en skadelig hendelse i forbindelse med kontakt med helsetjenesten.
Kun 14 prosent vurderer kvaliteten på helsetjenester i Norge som ”veldig god”. Dersom man tar med de 68 prosent som har svart ”ganske god”, er man oppe i 82 prosent som vurderer kvaliteten på helsetjenester som god.
– Det er grunn til å spørre seg om ”ganske god” er godt nok, sier fagsjef for offentlige tjenester i Forbrukerrådet, Terje Kili.
Samlet gir dette et bilde av et system som etter Forbrukerrådets mening underpresterer, gitt de ressursene som stilles til disposisjon.
0 Kommentarer