fbpx Utfordrende teknologi Hopp til hovedinnhold

Utfordrende teknologi

De fleste sykepleierne er vant til å bruke ny elektronikk, men mangler forståelse for hvordan teknologien best tas i bruk på jobben.

Forskere har undersøkt hvordan sykepleiere og lærere forholder seg til de teknologiske verktøyene de møter i arbeidslivet. Resultatet er blitt boken "Teknologiforståelse på skoler og hospitaler".


Mangler forståelse

Lærere og sykepleiere bruker stadig mer teknologisk verktøy. Men ifølge forskerne mangler de ofte forståelse for hvordan den nye teknologien bør brukes.

Sykehuspersonale stoler for mye på at teknologien virker som den skal. Ett eksempel på dette er historien fra Slagelse Sygehus i Danmark:

Urene kikkhullstuber - endoskoper - ble i lang tid ført inn i pasientenes tarmer på. Det tok  tre måneder før en sykepleier oppdaget at maskinen som skulle vaske utstyret, ikke fungerte.

Sykepleierne stolte blindt på at utstyret var rent, fordi det sto det på displayet på vaskemaskinen.

– Det er et klassisk eksempel på at personalet ikke har fått riktig opplæring i bruken av teknologi. Man må lære å ikke ta det teknologien sier for god fisk, sier professor Cathrine Hasse, som er professor ved Institut for Uddannelse og Pedagogik ved Aarhus universitet til forskning.no.


Endte godt

Historien endte godt. Alle pasientene ble testet for HIV, men ingen var smittet.

Forskerne konkluderer med at selv om de fleste sykepleierne er vant til å bruke ny elektronikk, mangler de forståelse for hvordan teknologien best tas i bruk på jobben.

Forskerne fant også at lærere mangler teknologisk forståelse.

– Noen kommuner kjøper interaktive tavler, mens andre kjøper iPad-er, uten at de først har hatt faglige diskusjoner med lærerne. De har ikke tatt stilling til hva barna skal bruke utstyret til og om det er noe de trenger, sier Cathrine Hasse til forsking.no.


Teknologisjokk

Forskerne sier at nye teknologiske hjelpemidler er viktige, men sykepleiere, leger og lærere må bruke dem riktig. Hvis ikke kan de gjøre mer skade enn nytte.

De fleste lærerne og sykepleiere får teknologien til å virke, forteller Hasse til forskning.no. Men de mangler forståelse for teknologiens begrensninger. Hun mener det skyldes at de ikke får teknologiundervisning i egen utdanning. Mange får derfor et teknologisjokk når de er ferdige med utdanningen.


Metoder for mestring

Cathrine Hasse leder forskningprosjektet "Technucation". Her presenterer forskerne forslag til hvordan undervisning i teknologiforståelse kan bli innført på profesjonsskolene.

Nå utvikler forskerne metoder som kan hjelpe lærere og sykepleiere til å mestre de teknologiske redskapene de må bruke.

Tanken er at utviklingen ikke kan foregå på teknologiens premisser, men i et samspill med læreres og sykepleieres profesjonskunnskaper.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse