fbpx Litt hjelp med det flaue Hopp til hovedinnhold

Litt hjelp med det flaue

Det var dette med, kremt, sexlivet.

Når og på hvilken måte er det naturlig for helsepersonell å bringe temaet seksualitet på banen?

Sex og samfunn, senter for ung seksualitet, ligger sentralt plassert i Oslo. Hit kommer helsepersonell fra hele landet for å lære mer om spørsmål rundt ungdoms seksuelle helse.


– Tilfeldig kunnskap

Ved senteret har de fått mange tilbakemeldinger på at det kan være vanskelig å snakke om seksualitet, også for helsesøstre og andre sykepleiere som jobber med ungdom.

– Mange har kontaktet oss og etterspurt en «oppskrift» på hvordan de skal nærme seg temaet seksualitet når de snakker med ungdom. På den ene siden vet ungdom mye, på den andre siden er kunnskapen tilfeldig, og kommer ikke alltid fra så sikre kilder, sier Siv Gamnes, daglig leder i Sex og samfunn.

Sex og samfunn har derfor laget et opplegg som kan brukes både i samtaler med ungdom en og en, men også som utgangspunkt for diskusjon i en gruppe, for eksempel i en skoleklasse.

– Både lærere og helsesøstre er i målgruppa, sier Gamnes.

Undervisningsopplegget fra Sex og samfunn har blitt revidert og oppdatert i flere omganger. Den siste oppdateringen er fra 2011, og inneholder, selvsagt, quiz.


Hvor lang er en penis?

En metode for å få i gang diskusjonene, er at læreren eller helsesøster leser opp ett og ett kort, og lar ungdommene gjette om påstanden er fakta eller myte.

– Man kan også dele inn i grupper og gi hver gruppe et visst antall kort de skal diskutere og ta stilling til, forklarer Gamnes.

På 56 kort kommer det fram like mange påstander. En påstand er «Gjennomsnittslengden på penis er 20 cm.» Myte eller fakta? Eller hva med denne: «Foreldre blir alltid informert når jenter under 16 år får p-piller». Er det sant? Etter diskusjonen får ungdommene fasiten.



– Pinlige spørsmål

I løpet av en quiz-runde har ungdommene vært innom fire temaer: Selvbestemt seksualitet, seksuell trivsel, selvbestemt gravid og sikrere sex.

– Vår erfaring er at ungdommer har mye overflatisk kunnskap om sex. Selvsagt varierer kunnskapsnivået, men generelt er de unge flinke til å plukke opp nye begreper og trender fra pornoindustrien, mens det ofte skorter på faktakunnskap om kropp og biologi, sier hun.

Men alt dreier seg ikke om faktakunnskap.

Gjennom undervisningen er det også forslag til hvordan man kan starte en samtale om for eksempel homofili eller grensesetting.

– Det er et mål at ungdommene går ut fra undervisningen med en mestringsfølelse og en tro på at sex er noe positivt.

For å få de mest pinlige spørsmålene opp og fram, er anonyme spørsmål en god metode, ifølge Gamnes.

– Det er selvsagt lov til å si at den som underviser ikke ønsker å svare på personlige spørsmål. Denne metoden kan åpne opp for spørsmål som både er litt på kanten, men også for ting de ikke har turt å spørre om tidligere, sier hun.


– Snakk om det

Undervisningspermen er først og fremst ment å bruke i undervisningssituasjoner. Men ett og annet tips kan kanskje andre sykepleiere også plukke opp:

– Vår erfaring er at helsepersonell, som ellers er langt inne i pasientenes intimsone, synes det er vanskelig å snakke om seksuelle temaer, sier Gamnes.

– Det er ikke naturlig å sette i gang en quiz når man sitter med en pasient. Men å bringe seksualitet på banen overfor en pasient som har hatt hjerteinfarkt eller er operert for prostatakreft, det er – eller burde være – en del av rutinen, sier hun.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse