Litt hjelp med det flaue
Det var dette med, kremt, sexlivet.
Når og på hvilken måte er det naturlig for helsepersonell å bringe temaet seksualitet på banen?
Sex og samfunn, senter for ung seksualitet, ligger sentralt plassert i Oslo. Hit kommer helsepersonell fra hele landet for å lære mer om spørsmål rundt ungdoms seksuelle helse.
Ved senteret har de fått mange tilbakemeldinger på at det kan
være vanskelig å snakke om seksualitet, også for helsesøstre og
andre sykepleiere som jobber med ungdom. – Mange har kontaktet oss og etterspurt en «oppskrift» på
hvordan de skal nærme seg temaet seksualitet når de snakker med
ungdom. På den ene siden vet ungdom mye, på den andre siden er
kunnskapen tilfeldig, og kommer ikke alltid fra så sikre kilder,
sier Siv Gamnes, daglig leder i Sex og samfunn. Sex og samfunn har derfor laget et opplegg som kan brukes både i
samtaler med ungdom en og en, men også som utgangspunkt for
diskusjon i en gruppe, for eksempel i en skoleklasse. – Både lærere og helsesøstre er i målgruppa, sier Gamnes. Undervisningsopplegget fra Sex og samfunn har blitt revidert og
oppdatert i flere omganger. Den siste oppdateringen er fra 2011, og
inneholder, selvsagt, quiz. En metode for å få i gang diskusjonene, er at læreren eller
helsesøster leser opp ett og ett kort, og lar ungdommene gjette om
påstanden er fakta eller myte. – Man kan også dele inn i grupper og gi hver gruppe et visst
antall kort de skal diskutere og ta stilling til, forklarer
Gamnes. På 56 kort kommer det fram like mange påstander. En påstand er
«Gjennomsnittslengden på penis er 20 cm.» Myte eller fakta? Eller
hva med denne: «Foreldre blir alltid informert når jenter under 16
år får p-piller». Er det sant? Etter diskusjonen får ungdommene
fasiten. I løpet av en quiz-runde har ungdommene vært innom fire temaer:
Selvbestemt seksualitet, seksuell trivsel, selvbestemt gravid og
sikrere sex. – Vår erfaring er at ungdommer har mye overflatisk kunnskap om
sex. Selvsagt varierer kunnskapsnivået, men generelt er de unge
flinke til å plukke opp nye begreper og trender fra
pornoindustrien, mens det ofte skorter på faktakunnskap om kropp og
biologi, sier hun. Men alt dreier seg ikke om faktakunnskap. Gjennom undervisningen er det også forslag til hvordan man kan
starte en samtale om for eksempel homofili eller grensesetting. – Det er et mål at ungdommene går ut fra undervisningen med en
mestringsfølelse og en tro på at sex er noe positivt. For å få de mest pinlige spørsmålene opp og fram, er anonyme
spørsmål en god metode, ifølge Gamnes. – Det er selvsagt lov til å si at den som underviser ikke ønsker
å svare på personlige spørsmål. Denne metoden kan åpne opp for
spørsmål som både er litt på kanten, men også for ting de ikke har
turt å spørre om tidligere, sier hun. Undervisningspermen er først og fremst ment å bruke i
undervisningssituasjoner. Men ett og annet tips kan kanskje andre
sykepleiere også plukke opp: – Vår erfaring er at helsepersonell, som ellers er langt inne i
pasientenes intimsone, synes det er vanskelig å snakke om seksuelle
temaer, sier Gamnes. – Det er ikke naturlig å sette i gang en quiz når man sitter med
en pasient. Men å bringe seksualitet på banen overfor en pasient
som har hatt hjerteinfarkt eller er operert for prostatakreft, det
er – eller burde være – en del av rutinen, sier hun.
– Tilfeldig kunnskap
Hvor lang er en penis?
– Pinlige spørsmål
– Snakk om det
0 Kommentarer