Pårørendes klagerett
Skal pårørende som ikke er verge eller har fullmakt fra pasienter uten samtykkekompetanse, få lov til å klage?
1. mai 2008, ble det gjort endringer i pasientrettighetsloven.
På bakgrunn av disse endringene, sendte helsedirektoratet i 2009 et brev til Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) angående tolkning av paragraf 4-6. Paragrafen tar for seg pårørendes rett til å klage på vegne av pasient.
Først nå, to år etter, kommer svaret fra HOD.
Lovens bokstav Helsedirektoratet lurte i 2009 på om lovendringen skulle ha den
effekten at pårørende til personer uten samtykkekompetanse ikke kan
klage på vegne av pasienten uten fullmakt eller å være verge. Helsedirektoratet påpekte i 2009 at: "rettsikkerheten til myndig pasient uten samtykkekompetanse i
mange tilfelle ville være sterkere ved at også pårørende har hatt
rett til å anmode om oppfyllelse av rettigheter og klage på
manglende oppfyllelse." Departementet sier i sitt svarbrev at de ikke uten videre kan
slutte seg til direktoratets syn. De er enig i at pårørende er en
viktig ressurs og støtte for myndige pasienter uten
samtykkekompetanse, men sier videre: "Dette er imidlertid ikke alltid tilfelle. Det forekommer også
situasjoner hvor pårørende setter egne interesser (for eksempel
økonomiske hensyn) foran pasientens preferanser og ønsker. I slike
tilfelle vil man heller si at det er behov for en større
"sikkerhet" for ivaretakelse av pasientens interesser. Dette kan
for eksempel være vergestatus eller skriftlig fullmakt, jf.
pasientrettighetsloven § 7-1." - Betyr dette at pårørende ikke kan klage til for eksempel
Fylkesmannen i fylket (tidligere Helsetilsynet i fylket) på vegne
av pårørende? - I følge helsepersonelloven er ”parten” det påklagede
helsepersonellet som formelt har partsrettigheter. Dette er likevel
bare et utgangspunkt. Av hensyn til sakens utredning vil det være
verdifullt, og tidvis nødvendig, at vi også innhenter uttalelser
fra pasienten/pasientens representant. Dette er imidlertid en bred
debatt. Vi har også besluttet at pasienten/pasientens representant
skal holdes orientert om utviklingen i saken der de er klager, sier
fagsjef i Statens helsetilsynet, Anne Myhr. - Er dere enig i Helsedepartementets lovtolkning? - Vi forholder oss til regelverket, sier hun. - Hva skal da pårørende gjøre dersom de ikke kan klage, men
mener at tjenesten som ytes ikke er bra? - Pårørende kan klage, og gjør det. De har imidlertid ikke
formelt status som part i saken. Vi får mange klager fra pårørende
i dag, sier Myhr. Helsedirektoratet ønsker ikke å kommentere saken til Sykepleien,
og henviser til Helse- og sosialdepartementet. - Hvorfor har det tatt så lang tid å svare
Helsedirektoratet? - Departementet har i svaret til Helsedirektoratet beklaget at
henvendelsen ikke ble besvart tidligere. Dette fordi henvendelsen
burde vært besvart tidligere, opplyser HOD. - Betyr departementets tolkning at pårørende som ikke har
fullmakt eller er verge kan klage til for eksempel Fylkesmannen
dersom de mener at pasienten ikke får de tjenestene han/hun har
krav på? - Enhver pårørende kan henvende seg til tilsynsmyndigheten med
informasjon om hendelser i helsetjenesten som kan være lovstridige,
for eksempel uforsvarlige helsetjenester. Uavhengig av hvordan
tilsynsmyndighetene blir kjent med en hendelse, har
tilsynsmyndigheten plikt til å undersøke den dersom opplysningene
er av en slik alvorlig karakter at de bør følges opp med tilsyn,
lyder svaret fra HOD.. - Hva skal man da som pårørende gjøre ifølge
departementet? - Departementets utgangspunkt er at pårørende er en viktig
ressurs og støtte for pasienten. Dette utgangspunktet gjelder
selvfølgelig også pårørende til myndige pasienter uten
samtykkekompetanse. I praksis vil det jo ofte være en pårørende
som, på grunnlag av vergestatus eller skriftlig fullmakt, vil være
”pasientens representant”, opplyser HOD.
Bedre føre var…
Helsetilsynet
Helsedepartementet
0 Kommentarer