Advarsel som en pekefinger

Advarsel blir ofte benyttet i de tilfeller der arbeidsgiver ønsker å reagere på uønsket oppførsel fra en ansatt.
Er en muntlig advarsel mindre alvorlig enn en skriftlig
advarsel?
Det finnes ingen formelle krav til hvordan en advarsel skal
gis, eller innholdet i den. Arbeidsgiver kan velge å gi en muntlig
eller skriftlig advarsel. Den kan med fordel gis i kombinasjon med
et møte, så den ansatte får kommentert grunnlaget for advarselen.
Dette vil sikre at advarselen gis på et riktig og opplyst faktum.
Skriftlighet anbefales for å kunne dokumentere tilrettevisningen,
men dette kan skje både ved en formell, skriftlig advarsel eller
ved et møtereferat. Det viktigste ved valg av reaksjonsform er at
man får gjort det klart overfor den ansatte hva som er
uakseptabelt, og understreke at gjentakelser kan få mer alvorlige
følger.
Gir tre advarsler automatisk grunnlag for
oppsigelse?
Enhver oppsigelse må begrunnes saklig for å være gyldig,
uavhengig av om det er gitt advarsel eller ikke. Det er ikke noe
vilkår at advarsel er gitt, men det kan gi en mer saklig
oppsigelsesprosess, særlig hvis den ansatte har hatt mulighet til å
korrigere atferden. En oppsigelse bør ikke komme som en
overraskelse på den ansatte, og tilrettevisning i form av en
advarsel kan være et viktig virkemiddel for å få den ansatte til å
forstå alvoret. Gjentatte advarsler, for samme forhold, vil i så
måte underbygge dette.
Kilde: Ukeavisen Ledelse
0 Kommentarer