fbpx Pupper til besvær Hopp til hovedinnhold

Pupper til besvær

Omstridt rekrutteringskampanje

Pupper på nettet for å rekruttere sykepleiere har skapt store oppslag i dansk presse.

Bak kampanjen " Hvid Zone " står blant annet Dansk sygeplejeråd, Undervisningsministeriet og Ministeriet for Sundhed og forebyggelse. Kampanjen består av en video i fire deler som viser tre unge mennesker, henholdsvis sykepleier, bioingeniør og radiograf, i arbeid. Filmen er lagt ut på Facebook og Youtube og har ført til klar økning i antall søkere på de tre utdanningene.

Grunnen til at kampanjen har vekket oppsikt er et humoristisk innslag på slutten av filmen der en kvinnelig sykepleier tyr til et heller uortodokst grep i en akuttsituasjon.

 

Puppeinnslag

Scenen viser en ung mann som i hui og hast legges på operasjonsbordet. Da pasientens puls forsvinner, knepper den unge, kvinnelige sykepleieren i desperasjon opp uniformen og kaster seg over ham. Resultatet er at pasientens puls begynner å slå som normalt.

Videoen har skapt stor oppsikt i danske medier og ble omtalt på norsk TV2 sist søndag. Resultatet er at scenen der sykepleieren blotter brystene er fjernet og at sygeplejerådet beklager videoen.

 

Beklager

Anne Granborg, administrerende direktør i Dansk sygeplejeråd, sier på rådets nettsider at videoklippet "var tænkt som et humoristisk indslag, der skulle gøre op med fordommene om sygeplejersker og var målrettet unge uddannelsessøgende".

Hun sier også at det er synd at pressedekningen av "puppevideoen" har overskygget kampanjen som i sin helhet har vært "god, sober og seriøs", og som har ført til 846 flere søkere i 2010 enn i 2008.

 

Greit å være frekk

Bård Nylund, studentleder i NSF mener det må være lov å være litt frekk hvis det kan skape interesse for sykepleiefaget.

– Hvis pupper kan øke interessen for faget, så gjerne for meg. Så lenge man i neste omgang får vist at det dreier seg om seriøsitet og faglig tyngde, så mener jeg det er helt greit å ta i bruk utradisjonelle virkemidler.

Nylund viser til at antallet søkere til de samme fagene har gått ned her i Norge.

– At danskene ved hjelp av Hvid Zone har klart å øke søknadsmassen med 40 prosent, viser at kampanjer nytter, sier han.

Han mener det er hevet over tvil at man når ut til enda flere ved å bruke sosiale medier.