Opplevde dårlig kultur for kollegastøtte etter tøffe hendelser
Det er stor variasjon i tilbudet om kollegastøtte etter tøffe opplevelser på jobb, viser en ny rapport. Les historiene til sykepleier «Anne» og ambulansearbeider «Rune».
Det er stor variasjon i tilbudet om kollegastøtte etter tøffe opplevelser på jobb, viser en ny rapport. Les historiene til sykepleier «Anne» og ambulansearbeider «Rune».
Når noe går galt, må man kunne hjelpe hverandre. Det bør helsevesenet ha et bedre system for, mener Benedikte Dyrhaug Stoknes.
Tilliten fra befolkningen ødelegges ikke av at vi gjør feil, men av at vi som helsepersonell ikke er åpne om uønskede hendelser.
Vi må kunne fortelle om våre feil. Og vi må være der for hverandre etter en uønsket hendelse.
Som sykepleiere har vi kunnskapen vi trenger for å ta vare på våre kollegaer i vanskelige situasjoner. Godt ivaretatte sykepleiere har mindre fravær.
Det er faglig utfordrende å vurdere pasienter via telefon. Sykepleierne ønsker mer kollegastøtte, opplæring og veiledning.
De trenger mer veiledning og kollegastøtte. Overgangen ble lettere når de fikk mer ansvar fra erfarne praksisveiledere i praksisperiodene.
<<Det er nok bare meg som reagerer så sterkt på dette, det er jo jobben min og jeg KAN bare ikke la det gå sånn innpå meg! Jeg må stramme meg opp og ta neste pasient.>> Denne setningen har jeg hørt mange ganger i ulike varianter. Vi tror vi ikke bør reagere på en viss måte, eller på visse situasjoner, fordi vi er helsepersonell og liksom skal være trent til å takle vanskelige situasjoner.
Ansatte i FACT lever daglig med risiko for vold og trusler. Realistisk simulering gjør dem tryggere og bedre rustet til å håndtere konfliktfylte situasjoner.
Tre sykepleiere og en vernepleier har sagt opp stillingene sine ved Tingvoll sjukeheim i Møre og Romsdal. – Det blir for tøft å stå i enda en endringsprosess, sier sykepleier Hilde Hanssen.