fbpx Her har de drevet opplæring av ufaglærte i turnusen i årevis Hopp til hovedinnhold

Her har de drevet opplæring av ufaglærte i turnusen i årevis

Bildet viser fagsykepleier Svanhild Liseth Solheim

I flere år har kommunen satset på opplæring av ufaglærte. Det gjør tjenestene både tryggere og bedre.

Fagsykepleier Svanhild Liseth Solheim i Gloppen kommune har sammen med fagsystemansvarlig i kommunen, Ane Merete Austrheim, så langt i år loset 60 ufaglærte igjennom en fagdag eller fagkveld.

– Det er positivt for både tjenesten og de ufaglærte som føler seg tryggere og skjønner hva som forventes av dem, sier Solheim.

Det var NRK Vestland og lokalavisen Firda Tidend [krever innlogging] som først skrev om saken.

Taushetsplikt, etikk, rolleforståelse og praktisk øving

– Vi startet opp i 2018, sier Solheim til Sykepleien over telefonen.

Som fagsykepleier, skar det henne i hjertet å se at kommunen hentet inn folk «fra gata» for å fylle turnusen når sykepleiere og helsefagarbeidere skulle ha ferie.

– Jeg tenkte at her må vi heve kompetansen til en minstemål. Vi må sørge for at alle som jobber i tjenesten har et minimum av kunnskap. Som fagsykepleier hadde jeg muligheten til å få gjennomslag, forteller Solheim.

Gloppen har en plan

Som så mange andre kommuner, er det mangel på kvalifisert personell som gjør at ufaglærte må settes inn i turnusen i helger og spesielt om sommeren.

– Vi har mange elever på videregående og studenter som kommer hjem i ferien, som vil ha jobb. Det er en fin måte å gjøre dem nysgjerrig på yrket, men det krever at de forstår hva de kan gjøre, hvordan de skal gjøre det og hva de ikke kan gjøre, sier Solheim.

Før ufaglærte får ta fatt på jobben, må de for egen regning gjennomføre et utvalg e-læringskurs i KS-læring.

– Vi har plukket ut de mest relevante e-læringskursene. I kommunen har vi laget overordnede opplæringsplaner for hver profesjon innen helse. Det gjør det enkelt for lederne på hver enkelt avdeling å ha oversikt over hva helsefagarbeider, sykepleiere og ufaglærte skal kunne. Vi har rett og slett ryddet opp i oppgaver, ansvar og roller, sier hun.

Opplæringen de får er tredelt. Én del er digitale e-læringskurs de tar på egen hånd, én del er fagdagen, og den siste delen er praktisk opplæring på arbeidsstedet.

Bildet viser deltakere på fagdag i Gloppen kommune

Kvelder og helger

Fagdagene og fagkvelder er populært.

– Selv om mange har fått delta, er det fremdeles noen som må være på jobb når andre skal på kurs. Ufaglærte elever og studenter er på skolen på dagtid og det kan derfor være utfordrende å få tidspunktene til å passe, men vi gjør så godt vi kan, sier hun.

Solheim mener tiltaket er viktig for å møte fremtidens behov med flere eldre og færre ansatte. 

– Vi passer på at temaene vi tar for oss er så konkrete og matnyttige som mulig. De ufaglærte må føle at de har lært noe de kan bruke. På siste fagdag gikk vi for eksempel gjennom et helt stell. Etikk og taushetsplikt er også noe som er viktig at de forstår. Vi lever i et lite samfunn og det er ikke alt man kan dele rundt middagsbordet hjemme, sier hun.

Også ufaglærte må dokumentere

Å dokumentere hva som er gjort, er noe også ufaglærte har en lovpålagt plikt til å gjøre.

– Vi bruker derfor mye tid på praktisk å lære dem opp i å logge seg inn i systemene, og hvordan og hva som skal dokumenteres. Det skal være objektivt kort og presist, sier hun

Enkelte pleiemedarbeidere kan også få utvidede oppgaver, men da må de ta egne prøver for å kvalifisere seg for dette.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse