Minka tvang på sjukeheim
Eit samarbeid mellom utviklingssentre og sjukeheimar på Vestlandet byggja bru mellom forskning og praksis.
Fire avdelinger utviklingssentre for sykehjem og hjemmetjenester (USHT) i Vest har saman med høgskular og Senter for omsorgsforskning gjennomført eit forskingsprosjekt kor målet var å redusere bruk av tvang i sjukeheimar på Vestlandet.
USHT erfarer at prosjektsamarbeid med høgskulane og Senter for omsorgsforskning i Vest gir auka sjanse for å lykkast i rolla som brubyggjar mellom forsking og praksis.
I Noreg er det etablert ein
struktur med et utviklingsenter for sjukeheim og heimetenester
(USHT) i kvart fylke og fem regionale sentre for omsorgsforsking
(SOF). USHT skal primært arbeide for å formidle og legge til rette
for forskingsbasert kunnskap, medan SOF sitt mandat er å forske
fram relevant og praksisnær kunnskap i samspel med
kommunehelsetenesta.
Brubygging mellom praksis og forsking er nødvendig for å sikre
kunnskapsbaserte tenester i eit mangfaldig kommunelandsskap.
Gjennom nært samarbeid og lokal forankring har Utviklingssenter for
sjukeheim og heimetenester (USHT) demonstrert at vi har gode
føresetnader for å vere brubyggjar mellom forskingsinstitusjonar og
kommunar.
Bakgrunn
Kommunehelsetenesta står overfor
auka krav om kompetanseutvikling og krav om å ta i bruk
forskingsbasert kunnskap [1-3]. Å ta i bruk ny kunnskap er ei svært
krevjande oppgåve, noko både nasjonal [4,5] og internasjonal
forsking viser. Det er samstundes eit gap mellom kva forskinga
seier er god klinisk praksis og kva praksisutøvarar får til i ein
travel kvardag [6,7]. For sjukeheimar kan det vere særskilt
krevjande å ta i bruk forskingsbasert kunnskap. Mange av desse har
relativt få tilsette med høg formell kompetanse og avgrensa
ressursar til å løyse stadig meir samansette og spesialiserte
oppgåver [8,9].
I Noreg har samhandlingsreforma ført til auka krav til
kompetanse i kommunehelsetenesta. Likevel fastslår
Telemarksforskning i ein rapport at kompetanseheving i desse
tenestene i stor grad føregår i form av kurs og ad-hoc-opplæring
[10].
Dei fire utviklingssentra på Vestlandet har eit godt samarbeid,
lokal forankring og er nær praksis. Samstundes er det eit tett
samarbeid med Senter for omsorgsforskning (SOF) i Vest. Dette er
bakteppet når vi i denne artikkelen vil presentere ein modell for
korleis utviklingssentra kan vere pådrivar for kunnskap og kvalitet
i kommunale helse- og omsorgstenester. Det gjer vi med bakgrunn i
erfaringar med eit aksjonsforskingsprosjekt finansiert gjennom
Noregs forskingsråd: «Modeling and evaluating evidence based
continuing education in nursing home dementia care» (MEDCED).
MEDCED hadde eit todelt mål. Det eine var å evaluere i kva grad ein
beslutningsstøttemodell kalla TFT-modellen (Tillit Framfor Tvang )
førte til redusert agitasjon, bruk av tvang og psykofarmaka i 24
sjukeheimar på Vestlandet [11]. Modellen vart presentert og følgt
opp gjennom to undervisningsdagar og rettleiing over eit
halvt år. Det andre målet var å utvikle og systematisere kunnskap
om faktorar som fremjar eller hemmar innføring av ny kunnskap i
sjukeheimane. Framgangsmåten og deltakarar i prosjektet er
presentert i tabell 1
Forsking indikerer at standardiserte intervensjonar må tilpassast lokale forhold, at «one size does not fit all»[12-14]. Det inneber at ein må ta høgde for lokale forhold for at ein intervensjon skal bli vellykka, i tett samarbeid med dei som skal ta imot den nye kunnskapen[15]. Eit slikt samarbeid fordrar at nokon aktivt bidreg i kunnskapsformidlinga. I det aktuelle prosjektet gjeld dette både rolla og prosessen i å fasilitere sjukeheimane i arbeidet med å omdanne kunnskap til verksam praksis overfor bebuarar som lever med demens. Det inneber at formidlinga må ta omsyn til kompetansenivå og erfaringar hos dei tilsette, samt å tilpasse den til lokale kontekstuelle forhold[16].
Erfaringar
USHT i Vest har gjort seg erfaringar knytt til rolla som fasilitator og medforskar i MEDCED-prosjektet. Erfaringane baserer seg på systematiske analyser av refleksjonar i fokusgruppeintervju (4) og refleksjonsnotat (84) som vart skrive i tilknyting til MEDCED-studien [5].
Kjennskap til praksis
Utviklingssentra er plassert i
vertskommunar i kvart fylke. Lokal plassering gjer at vi kjenner
til kva rammer og prioriteringar som er gjeldande, og kva tilbod og
forventningar som kjem frå til dømes fylkesmann, høgskule og
spesialisthelsetenesta. Vi har òg kjennskap til lokale forhold i
kommunane gjennom møter med leiarar på ulike nivå. Det gjer at vi
veit noko om kommunane sine utfordringar og problemstillingar, men
òg om ressursar og fortrinn.
Der vi hadde slik innsikt i kommunen sin kvardag, fann vi at
denne kjennskapen til sjukeheimen og kommunen verka positivt inn
på korleis vi kunne utøve rolla vår. Fleire av
sjukeheimsavdelingane var engasjerte i andre opplæringstiltak og
utviklingsarbeid samstundes med gjennomføringa av dette
prosjektet. Eit døme er arbeidet med Demensomsorgas ABC.
Mange av sjukeheimsavdelingane hadde fullført eller var i gang med
denne opplæringa, og vår kjennskap til det faglege «ABC-innhaldet»
gjorde at vi kunne spele på det i både undervisning og
rettleiing.
Fasilitatorane sin førehandskjennskap til sjukeheimane var
likevel varierande. I eitt av fylka kjente vi til storparten av
sjukeheimsavdelingane, medan i eit anna kjente ikkje
fasilitatorteama nokon av dei involverte. Likevel opplevde vi oss
velkomne, vart godt mottatt alle stader, og personalet viste oss
ofte stor grad av tillit gjennom opne og ærlege dialogar og
refleksjonar. Vi erfarte at samansetninga av fasilitatorteam på
tvers av USHT og høgskular i prosjektet gav fagleg legitimitet og
truverde. I etterkant har vi i tillegg sett at prosjektet har
bidrege til å styrke samarbeidet mellom partane.
Erfaringar frå undervisning og rettleiing
I MEDCED-prosjektet vart effekten
av eit standardisert undervisnings- og rettleiingsopplegg testa
(sjå tabell 1 neste side). Evalueringar frå personalet viste at
mykje av undervisningsstoffet var kjent, men fleire uttrykte at dei
var glade for å få repetert kunnskap om demens og tvang relatert
til Pasient- og brukerrettighetloven kapittel 4A.
Vi såg òg behov for dialog og refleksjon med dei tilsette om
bruk av tvang i sjukeheim. Rettleiinga tok føre seg
pasientsituasjonar som personalet opplevde vanskelege, og som kunne
eller hadde utløyst tvang. Pasientsituasjonane fordelte seg slik:
stell og dusj (41 %), forflytning ut av situasjon (19 %), hindre
utgang (9 %), stå opp (8 %), medikament (7 %), låste dører (3 %),
andre (10 %) [5]. Vi opplevde at personalet opent og ærleg
skildra sine utfordringar og handlingar, noko som hadde stor verdi
i den vidare prosessen for å komme frem til ei løysing som kunne
betre pasientsituasjonen.
Våre erfaringar, basert på refleksjonsnotat, gir fleire dømer
på korleis personalet lykkast med å redusere bruk av tvang og skape
tillit i pasient – pleiarrelasjonen. Dei månadlege rettleiingane
gjorde det mogeleg å samle heile personalgruppa og i fellesskap bli
samde om personsentrerte og tillitsskapande tiltak. Ein
avdelingsleiar sa at gjennom denne måten å arbeide på hadde
personalgruppa vorte einige om ein tiltaksplan som alle følgde
opp. Det betra stell- og forflytnigssituasjonen og ein unngjekk
bruk av tvang.
Nokre situasjonar var så komplekse at bruk av tvang var
uunngåeleg. Likevel kunne refleksjon over eigen praksis og openheit
kring holdningar til pasienten resultere i mindre inngripande
tvang. Dømer på dette er at tiltak om «dusj med tvang» vart endra
til «kroppsvask med klut». Andre gangar handla det om tidspunkt for
stell og dusj, at personalet tilpassa seg pasienten sine tidlegare
vaner i staden for sjukeheimen sine rutinar.
Samspel med leiar
Alle leiarane tok vel imot oss, la
godt til rette for undervisning og rettleiing og gav uttrykk for at
tematikken rundt tvang var svært relevant. Ein leiar sa at dei
hadde «vunne i lotto» ved å få bli med i prosjektet og at
personalet var meir bevisst rundt bruk av tvang.
Vi erfarte at leiarane si deltaking varierte både mellom
sjukeheimar og over tid i same sjukeheim. Der leiar var til stades
både i undervisning og rettleiing, erfarte vi kontinuitet og
gjennomføringskraft. På sjukeheimar der leiar ikkje kunne vere til
stades, men delegerte oppgåvene, vart også kontinuiteten ivaretatt.
Manglande delegering førte til at ansvaret for oppfølging og
iverksetting av tiltak vart pulverisert. Engasjerte leiarar og
tilsette som følgde opp tiltak dei vart samde om i rettleiing,
klarte å unngå bruk av tvang. Når ansvaret var pulverisert og
tiltak ikkje følgd opp, gav tilsette uttrykk for resignasjon og
motløyse. Analysen av studien viser at det var ulike forklaringar
på at leiar ikkje følgde opp alle rettleiingane, som til dømes
manglande ressursar og tid, andre prioriterte oppgåver,
sjukefråvær og endringskrav [5].
Vi såg tydeleg at leiarane står i «ein skvis» mellom mange
krevjande oppgåver, og opplever at dei strekkjer seg langt for å
handtere dette i kvardagen.
Kontekstuelle forhold
Sjukeheimsavdelingane som vart tilfeldig trekt ut til å delta i studien, hadde ulike føresetnader for å legge til rette for rettleiing og oppfølging. Nokre av sjukeheimane var i krevjande omorganiseringsfasar, medan andre måtte kutte i ressursar. Slike krevjande strukturendringar skriv seg frå både lokale omstillingar og sentrale nasjonale føringar som til dømes samhandlingsreforma [10,17]. Kommunane sine oppgåver og satsingsområder vart endra, og vi erfarte at det var med å gjere vilkåra for endringsprosessane vanskelegare. I tillegg var dei ulike sjukeheimsavdelingane bygd i ulike tidsperiodar. Ikkje alle hadde ein fleksibel arkitektonisk utforming for å sette i verk tiltak til beste for pasienten.
Konsekvensar for praksis
I dette prosjektet har USHT hatt ei
sentral rolle som brubyggjar mellom forsking og praksisfeltet.
Gjennom kunnskapsformidling og rettleiing har vi vore tett på
implementeringsarbeidet i praksis og bidrege med kunnskap om
praksis tilbake til forskinga. Praksisfeltet har fått auka
kompetanse og står betre rusta til å møte ein av dei store
utfordringane i arbeidet med personer med demens i sjukeheim.
Samstundes har SOF fått meir kunnskap om praksisfeltet sine behov
og utfordringar. I tråd med tidlegare forsking har vi gjennom
prosjektet erfart at tilpassa implementering gjennom lokal
kjennskap fungerer betre enn standardiserte
undervisningspakker.
USHT og SOF har eit felles samfunnsmandat i å bidra til
kunnskapsbygging i praksis. Samarbeid gjennom aksjonsforsking gir
høve til å systematisere kunnskap om kva som verkar, korleis det
verkar og kvifor. Dette blir styrka gjennom vår nærleik til praksis
i reelle situasjonar i skiftande kontekster, slik nettopp
sjukeheimane står i. USHT har som brubyggjar hausta gevinst i begge
«endar av brua». I møtet med sjukeheimane har vi hatt samspel med
leiarane og dei tilsette på eine sida, og med SOF som medforskar i
implementeringsforsking på den andre (sjå figur 1).
Intervensjonen med undervisning og rettleiing aktiverte kunnskap og fagleg engasjement i personalgruppa og blant leierane. Ved fleire sjukeheimar vart gammal pleiekultur utfordra av individuell tilpassing og personsentrert omsorg. Vi opplevde begeistring når situasjonar som såg håplause ut, vart løyst gjennom kunnskap om tillitsskapande tiltak, auka kjennskap til pasientane og deira verdiar og historie. Nokre stader var det leiarane som vart utfordra på eigne sterke faglege føringar eller manglande fagleg leiing. Andre plassar vart heile personalgruppa utfordra på etablert tenking og praksis.
Ein sentral føresetnad for å sikre kontinuitet og lojalitet til vedteken tiltaksplan, var at leiar var til stades og tok eit tydeleg ansvar for endringsprosessen – saman med personalgruppa.
Designet blei valt i MEDCED-studien (klynge-RCT). Det innebar at alle sjukeheimsavdelingane skulle ha den same undervisninga, og det var felles ramme for rettleiinga. Vår erfaring er at USHT sin kjennskap til lokale forhold kunne vore nytta i innføringa. Intervensjonen kunne treft betre om vi på førehand hadde vore i dialog med leiarane og kunne tilpasse opplegget. Dette er erfaringar å ta med seg vidare, særskilt med tanke på oppdraget til USHT frå nasjonale helsemyndigheiter om å bidra med iverksetjing av ferdige tiltakspakkar. Innsatsområdet i pasienttryggleiksprogrammet og e-læringsprogram i kapittel 4A i Pasient- og brukerrettighetsloven er eksempler på slike tiltakspakkar.
Vi meiner vi er på sporet av ein modell for å ta i bruk forskingsbasert kunnskap i praksis. Lærdommen frå dette prosjektet er at implementeringsarbeid må tilpassast konteksten og inkludere dialog med leiar på ulike nivå i forkant. Leiar er ein avgjerande aktør for å lukkast i å omdanne kunnskap til verksam praksis. Samarbeidsstrukturen mellom USHT og SOF har vist seg å ha ein positiv vekselverknad i ei slik kunnskapsbygging.
Takk til leiarar og tilsette ved dei 24 sjukeheimane på Vestlandet som deltok i prosjektet, og til pasientar og pårørande som har vore direkte og indirekte involvert. Takk til prosjektleiar Frode Jacobsen og dei andre i fasilitatorteama: Hellen Dahl, Kristin Aas Nordin og Liv Anne Berven (post mortem).
Referanser:
1. Helse- og omsorgsdepartementet. Fremtidens
primærhelsetjeneste – nærhet og helhet, Helse- og
omsorgsdepartementet, Editor. 2014–2015, Regjeringen Solberg, Oslo.
2. Helse- og omsorgsdepartementet.
Morgendagens omsorg, H.-o. omsorgsdepartementet, Editor. 2012–2013,
Regjeringen Stoltenberg II, Oslo.
3. Helse- og omsorgsdepartementet, Omsorg
2020, Helse- og omsorgsdepartementet, Editor. 2015, Regjeringen
Solberg, Oslo.
4. Øye C et al. Evidence Molded by Contact
with Staff Culture and Patient Milieu: an Analysis of the Social
Process of Knowledge Utilization in Nursing Homes. Vocations and
Learning. 2015: s. 1–16.
5. Mekki TE. How do characteristics of
context influence the work of facilitators when implementing a
standardized education intervention targeting Nursing Home staff to
reduce use of restraint in dementia care? PhD thesis 2015, Queen
Margaret University, Edinburgh. Tilgjengelig fra:
https://bora.hib.no/nb/item/627.
6. Berta W et al. Spanning the know-do gap:
understanding knowledge application and capacity in long-term care
homes. Soc Sci Med 2010;70.
7. Ward V et al. Exploring knowledge
exchange: A useful frame-
work for practice and policy. Social Science & Medicine
2012; 74(3):297–304.
8. Gjerberg E, Bjørndal A, Forsetlund L. Har
opplæringstiltak i sykehjem betydning for pleie og omsorg i livets
sluttfase? i: Rapport nr. 1 – 2009, N.k.f. helsetjenesten, Editor.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten, Oslo. 2009;62.
9. Gjerberg E et al. How to avoid and prevent
coercion in nursing homes: A qualitative study. Nursing Ethics
2013;20(6): 632–44.
10. Haukelien H, Vike H, Vardheim I.
Samhandlingsreformens konsekvenser i de kommunale helse- og
omsorgstjenestene. I: TF rapport. Telemarksforskning, Bø i
Telemark. 2015.
11. Testad I et al. Modeling and evaluating
evidence-based continuing education program in nursing home
dementia care (MEDCED)—training of care home staff to reduce use of
restraint in care home residents with dementia. A cluster
randomized controlled trial. International journal of geriatric
psychiatry 2015.
12. Best A, Hiatt RA, Norman CD. Knowledge
integration: Conceptualizing communications in cancer control
systems. Patient Education and Counseling 2008;71(3):319–27.
13. Pawson R, Owen L, Wong G. Known knowns,
known unknowns, unknown unknowns: The predicament of evidence based
policy. Am J Eval 2011;6.
14. Pawson R. The science of evaluation: a
realist manifesto. SAGE Publications, Thousand Oaks, CA. 2013
15. Pentland D et al. Key characteristics of
knowledge transfer and exchange in healthcare: integrative
literature review. Journal of Advanced Nursing 2011;67(7):1408–25.
16. Harvey G, Kitson A, Implementing
Evidence-Based Practice in Healthcare: A Facilitation Guide.
Routledge. 2015.
17. Helse- og omsorgsdepartementet.
Samhandlingsreformen. Rett behandling – på rett sted – til rett
tid, Helse- og omsorgsdepartementet, Editor. 2008–2009, Regjeringen
Stoltenberg II, Oslo.
0 Kommentarer