Evaluering av forebyggingskurs mot utbrenthet for sykepleiere
SAMMENDRAG: Sykepleiere som tidligere hadde deltatt på
forebyggingskurs på Villa Sana, ble bedt om å delta i en
etterundersøkelse for å evaluere nytten av kurset. 26 av 45
sykepleiere besvarte spørreskjemaene. Deltakernes livskvalitet og
psykiske helse var endret i positiv retning etter ca. seks måneder.
Fem viktige endringsfaktorer kom fram i de åpne svarene fra
deltakerne, og kan brukes som en forklaring på den positive
endringen som skjedde med dem. Det sentrale gjennomgangstemaet var
øket bevisstgjøring, som blant annet omhandlet å bli mer tydelig
for seg selv, og kjenne seg selv igjen i andre. Omgivelsene, klima
og den gode stemningen ble også fremhevet som betydningsfylt.
Kunnskap og læring var viktig for å bli bedre kjent med egne
atferdsmønstre og hvordan dette virker på kroppen. Den gode
samhørigheten og fellesskapet hvor man kunne dele erfaringer med
andre ble også trukket fram som en viktig ressurs under kursuken.
De aller fleste opplevde at kurset hadde gitt dem nye
mestringsstrategier. Det ser ut som at et fokusert 5 dagers
forebyggingskurs kan ha stor verdi for mange slitne sykepleiere.
Opplevelse av fysisk og mental slitasje har vært et økende
problem hos mange arbeidstakere de siste årene. Mange opplever at
de ikke klarer å innfri kravene i jobben og på hjemmebane.
Langvarig press i en arbeidssituasjon kombinert med mangel på
autonomi og lite sosial støtte, mellommenneskelige problemer, høye
egne forventninger og personlighet, kan på sikt gi for høye
belastninger (1). Dette kan gi en opplevelse av manglende
tilhørighet og fremmedgjøring som kan føre til økt irritabilitet og
tretthet. Summen av disse belastningene blir ofte omtalt som
«utbrenthet». Begrepet utbrenthet, som ble lansert av psykiateren
Herbert Freudenberger i 1974, har blitt benyttet innenfor
omsorgyrker - hvor kvinner er i flertall (2,3,4). Utbrenthet har
vært sett på som et syndrom som ikke er så lett å skille fra
beslektede begreper som depresjon, utmattelse, stress og manglende
jobbtilfredstillelse. Det gjenstår mye forskning for å finne mer ut
om fenomenet utbrenthet og prosessen bak tilstanden. Enkelte
studier viser til ulike muligheter for å forebygge utbrenthet, og
de fleste forebyggende tiltak har rettet seg mot individuelle
løsninger. Rådgivning og kurs for å endre holdninger og atferd kan
fungere som sekundærforebyggende tiltak mot utbrenning (5).
Fortsetter personen derimot å leve i ubalanse mellom krav og
ressurser i arbeidssituasjonen, kan de positive virkningene fort
forsvinne (6).
Legeforeningen hadde i flere år bekymret seg for medlemmenes
psykososiale helse etter omfattende stressmedisinsk forskning (5).
De ønsket å etablere et forebyggende og helsefremmende tilbud for
sine medlemmer. Dette er bakgrunnen til at Ressurssenteret
Villa Sana ble åpnet høsten 1998 som et samarbeidsprosjekt
mellom Den norske Lægeforening og Modum Bad Erfaringene fra dette
tilbudet var gode, og våren 2001 ble det inngått en avtale mellom
Modum Bad og Norsk Sykepleierforbund (NSF) om et tilsvarende
opplegg for sykepleiere. Målsettingen med tilbudet er forebygging
og ikke behandling. En har sett det som hensiktmessig at kursene er
knyttet opp mot fagforeningene og ikke mot arbeidsgiver og
trygdekontor. Mange av deltagerne har et variert utgangspunkt når
de kontakter Villa Sana. Svært mange sier de opplever manglende
overskudd i hverdagen, og opplever seg trette og slitne. Flere
opplever at de ikke mestrer sin arbeids- og livssituasjon. I denne
studien har vi valgt å anvende begrepet «slitenhet», slik
deltakerne selv omtalte sin egen tilstand. Vi har heller ikke noe
mål på om deltakerne var utbrente.
Individuelle tiltak kan virke primærforebyggende. Antonovsky
(7) mener at vi alle har stor innflytelse på egen helse. Begrepet
«salutogenese» ble skapt gjennom hans forskning på hvilke faktorer
som bidrar til helse. Her handler det om å finne frem til
menneskets egne mestringsstrategier (manageability) framfor å
fokusere på årsaker og problemer, «patogenese». Han fant at en
person kan ha god mental helse til tross for store påkjenninger.
Denne tenkningen er sentral i helsefremmende arbeid, og er en
viktig inspirasjon for arbeidet på Villa Sana.
Kursmodell
Villa Sana er et hus som nylig er bygget for formålet, og
det gir en god ramme for virksomheten. Opplegget består i ukekurs
for 8 sykepleiere og ledes av to kliniske spesialister i
psykiatriske sykepleie.
Visjonen er ro, raushet og romslighet. Målsetningen med kurset
er at deltakerne skal få styrket egne ressurser og yrkesidentitet,
samt fremme helse og livskvalitet for å forebygge utbrenning.
Modellen bygger på en ekstistensiell og kognitiv forståelse av
menneskets mulighet for endring. Dette innebærer at en har
oppmerksomhet på sammenhengen mellom den aktuelle livssituasjonen
og kropp, tanke, følelse. En ønsker å oppnå dette ved å lære
deltakerne metoder som gir bedre mulighet for å klare dagliglivets
utfordringer. Kunnskapsformidling, kroppslige øvelser, fysisk
aktivitet, avspenning/hvile og sosiale aktiviteter, er metoder som
kan integrere og understøtte hverandre.
Vi har i en tidligere artikkel presentert resultatene fra
sykepleierne på 6 kursuker (8). I alt 45 deltakere i alderen 35-61
år (gjennomsnitt 48,3 år) deltok. Deltakernes livskvalitet var på
et middels nivå, og flere hadde depresjonsskår som indikerte
klinisk depresjon. Etter 6 måneder ble de samme sykepleierne bedt
om å fylle ut noen av de samme skjemaene, i tillegg til å evaluere
nytten av kurset. I denne artikkelen presenterer vi resultatene fra
disse undersøkelsene.
Vi ønsket å besvare følgende forskningsspørsmål:
1. Har deltakernes psykiske helse og livskvalitet endret seg
etter kursuken?
2. På hvilken måte opplever deltakerne at kurset har hatt
betydning?
3. På hvilken måte mener kursdeltakerne at kurset også kan være
nyttig for andre kolleger?
Materiale og metode
Utvalg
Samtlige deltakere som hadde gitt et skriftlig samtykke (n=45)
fylte ut kvantitative spørreskjemaer i starten av kurs uken. Etter
6 måneder ble deltakerne bedt om å fylle ut de samme skjemaene per
postenquete, og 26 (58%) returnerte skjemaene. Gjennomsnittsalder
var 49,4 år (spredning 38-60) (tabell 1). Vi sammenlignet de
respondentene som svarte i forhold til de som ikke svarte. De som
svarte skilte seg ikke signifikant ut fra de andre i gruppen. Vi
kan derfor anta at de som svarte på etterundersøkelsen er
representative for hele utvalget.
Tabell 1: Beskrivelse av deltakerne i etterundersøkelsen (n
= 26)
Kvinner/menn 26/0
Gjennomsnittsalder (år) 49,4 (spredning 38-60)
Ant. år arb.praksis, gj.snitt 24,0
Samboende/alene 21/5
Stilling:
Sykepleier: 6
Spesialsykepleier: 13
Annet: 7
Lederstilling: 11
Arbeidsområde (n = 42)
Spesialisthelsetjeneste: 5
Kommune: 10
Annet: 8
Hva var utslagsgivende for søknaden til Ressurssenteret?
Forhold i arbeidsmiljøet: 7
Forhold både i arbeidet og privat: 17
Forhold i privatlivet: 2
Måleinstrumenter
For å måle deltakernes opplevde helse og livskvalitet valgte vi
å kartlegge symptomnivå ved hjelp av Beck`s depresjonsskala, BDI
(9) og Hospital Anxiety and Depression Scale (HAD), med subskalaer
for angst og depresjon (10). Som livskvalitetsmål brukte vi Word
Health Organisation Quality of Life Instrument, WHOQQL- BREF, med
subskalaer for fysiologiske, psykologiske, sosiale og
omgivelsesdomener (11). Disse skjemaene ble fylt ut ved start av
kurset og 6 måneder etterpå.
For å få kjennskap til på hvilken måte kurset hadde hatt
betydning for deltakerne, ble det laget et selvkonstruert skjema
med åpne spørsmål for å få deres egen beskrivelse om nytten av
kurset.
Analyse og tolkning
Kvantitative data ble analysert med SPSS for Windows, versjon
10.0 Vi benyttet t-test og khikvadrattest. Signifikansnivået ble
satt til 0,05. For å analysere de åpne spørsmålene ble det foretatt
en kvalitativ innholdsanalyse av hvert spørsmål. Her dreier det seg
om å beskrive, fortolke og forstå deltakernes svar. Den kvalitative
innholdsanalysen er sammenfallende med metodeanvisninger som er
gjort i andre studier (12). Data ble systematisert ved å skrive
alle deltakernes svar under de åpne spørsmålene. Videre ble det
gjort en gjennomlesning med henblikk på å finne kategorier som
svarene kunne gå inn i. Den enkelte kategori ble eksemplifisert med
utsagn fra deltakerne for å vise den meningsvariasjon som
kategorien omfattet.
Spørsmålene i evalueringsskjemaet er sammenfattet i temaområder
som etterfølges av kommentarer. Kommentarene er en utdyping og
diskusjon av deltakernes svar. Svarene eksemplifiseres.
Resultater
Psykiske helse og livskvalitet
Kursdeltakerne hadde signifikant lavere skåre for både angst og
depresjon 6 måneder etter kursstart (tabell 2). Den
gjennomsnittlige livskvaliteten til deltakerne var på et middels
nivå ved kursstart, med lavest nivå på psykologisk domene. Etter 6
måneder ble livskvaliteten opplevd som bedre. Forskjellene var
statistisk signifikante for generell livskvalitet samt psykologisk
og sosialt domene (p mindre enn 0,001 for alle).
Tabell 2: Psykisk helse og livskvalitet hos 26 sykepleiere
på
Villa Sana ved kursstart og 6 måneder etter. Alle
verdier er angitt i gjennomsnitt (standardavvik). Normalområdet er
for Bechs depresjonsskala (BDI) 0 - 9, HAD - angst og depresjon 0 -
11, HAD - sum 0 - 18. For BDI og HAD indikerer høy skåre dårlig
helse, mens for livskvalitet indikerer høy skåre god livskvalitet.
Ved kursstart Etterundersøkelse P-verdi
Becks depresjonskala (0-63):
15,1 (8,5) 12,0 (7,8) HAD - angst (0-21):
8,1 (4,3) 7,2 (3,4) > 0,05
HAD - depresjon (0-21):
8,3 (4,0) 5,7 (3,7) HAD - sum (0-42):
16,4 (7,0) 12,9 (5,8)
Livskvalitet (1-5):
3,2 (0,9) 3,6 (0,7) Tilfreds med helse (1-5):
3,2 (1,0) 3,4 (1,0) > 0,05
Fysiologisk domene (1-5):
3,3 (0,7) 3,6 (0,6) > 0,05
Psykologisk domene (1-5)
2,9 (0,7) 3,3 (0,4) Sosialt domene (1-5):
3,1 (0,7) 3,5 (0,5) Omgivelsesdomene (1-5):
3,7 (0,5) 3,8 (0,4) > 0,05
Betydning av kurset i ettertid
De aller fleste (73%) mente at kursuken hadde hatt svært
stor/stor betydning for dem. Det var fem endringsfaktorer som
tydelig kom frem i materialet når deltakerne ble bedt om å beskrive
på hvilken måte kurset hadde hatt betydning for dem.
Endringsfaktor 1;
Bevisstgjøring av egen tilstand
Undertema; sette meg selv i sentrum, tid for meg selv,
bevisstgjøring gjennom bevegelse, tydelighet, grenser.
Kommentarer: For mange av deltakerne innebærer
bevisstgjøring å ha oppmerksomhet på seg selv, og kjenne seg igjen
i andre. Mange brukte ord som følelse, kunnskap, sammenheng, verdi
og mening. Flere beskrev viktigheten av å lære seg til å sette
grenser for seg selv. «Jeg har blitt flinkere til å kjenne signaler
på stress og utbrenthet og tar hensyn til det ved at jeg roer ned
tempoet, avlyse avtaler og tar på meg mindre.» Dette er forenlig
med funn fra andre studier som viser at det er viktig å redusere
kravene til seg selv ved å sette realistiske mål (2).
Selve kursmodellen har fokus på menneskets mulighet for
endring, hvor det å være delaktig i egen utviklingsprosess står
sentralt. En ønsker å få frem ressurser og mestringsstrategier
framfor å fokusere på årsaker og problemer. Å kjenne til egne
mestringsressurser i tillegg til å vite om nødvendig beskyttelse er
god kunnskap på veien mot helse (7). En deltaker sa det slik: «Det
var viktig for meg å få sette meg selv i sentrum, reflektere over
mine behov og min livssituasjon slik den var og er nå. Få lære noe
nytt at det er lov å ha sine begrensninger og at det faktisk er
viktig.»
For å øke bevisstgjøringen hos den enkelte brukes
oppmerksomhetstrening på flere arenaer gjennom kursuken. Mange blir
klar over egne tanker og følelser gjennom å visualisere temaer.
Bevegelse og øvelser ble også fremhevet som svært nyttig hos flere.
Ved å lære å få kontakt med egen pust og kjenne på kroppens
signaler, kan dette gi tilbake sinnsro og opplevelse av balanse
(13).
Endringsfaktor 2;
Klima
Undertema: ivaretakelse, stemning, tid, raushet og ro.
Kommentarer: Kursmodellen har som motto at deltakerne skal
oppleve ro, raushet og romslighet.
Villa Sana er bygget spesielt med tanke på dette.
Deltakerne bor på vakre enerom, og et trivelig kjøkken og stue som
ivaretar det sosiale fellesskapet. Betydningen av klima og
samhørighet ble kommentert av flere, og som en av deltakerne sa:
«Der var det godt å være!
Villa Sana er fantastisk å komme til når en er helt
utmattet. Atmosfæren, personalet og temaene som ble berørt.
Samtalene, turene, avspenningsbevegelsen -kjempebra!!!!»
En annen kommentar var: «Opplevde uken som en gave. Det å være
borte i et så rolig, tilbaketrukket miljø, være så skjermet fra
daglige gjøremål og inntrykk. Godt å bli tatt så vare på, uten at
det ble sydd puter under armene våre.»
Estetikk og kultur har stor betydning på personers psykiske
helse og opplevelse av velvære (14). Villa Sanas arkitektur og
miljø vil derfor kunne ha betydning for kursdeltakerne. Det er som
regel helheten som oppdages og erfares når en kommer til et sted.
Dette er av Nordberg-Schultz (15 ) uttrykt som «genius loci», en
stedsånd.
Dette blir ofte knyttet til en opplevelse av en atmosfære, hvor
bygninger, omgivelser og mennesker utgjør en helhet. Atmosfæren kan
bekrefte kursdeltakernes opplevelse av å bli sett, være verdifulle
og bli forstått, og den kan bekrefte kursledernes ønske om å være
gode veiledere (16).
Endringsfaktor 3;
Kunnskap og læring.
Undertema: forelesningene, bevegelsene og refleksjon
Kommentarer: Kunnskaper om utvikling av stress, depresjon
og utbrenthet og individuelle sårbarhetsfaktorer har betydning.
Samtidig er det viktig å bli bedre kjent med egne atferds - og
tankemønstre og hvordan disse virker på kroppen. Mye av vår
selvoppfatning er nært knyttet til våre kroppslige
erfaringsopplevelser (17).
Deltakernes tilbakemeldinger var tydelige på at denne
kombinasjonen var svært nyttig for dem, og knyttes til den
bevisstgjøringen som skjer med flere i løpet av og etter kursuken.
«For meg var det så viktig å reflektere over de forskjellige emner
som vi hadde forelesning om: Det var så lærerikt og vi fikk en
personlig overføring av teoriene. Jeg er mer bevisst på min verdi
som erfaren sykepleier og kjenner lettere igjen symptomene på når
jeg er sliten og må ta hensyn til meg selv.»
Som et hjelpemiddel til refleksjonsarbeidet brukes
arbeidsboken. Dermed er det større mulighet for å finne sammenheng
mellom tanke, følelse, kroppslige reaksjoner og handlinger i den
situasjonen som en er i (18).
Endringsfaktor 4;
Fellesskap
Undertema; samhørighet, dele erfaringer med andre
Kommentarer: Å være sammen med andre kolleger som sliter
med det samme kan være nyttig (19). En av deltakerne bekreftet
dette på følgende måte: «Fordi det oppleves så viktig og verdifullt
å møte andre i tilsvarende situasjon - det bidro til at jeg kunne
erkjenne min egen situasjon og at jeg kunne komme videre. Den
varme, omsorg, nærhet og fine formidling av kunnskap fra
kursledernes side, unner jeg alle i samme situasjon.» Personer som
deltar i et fellesskap over noen dager har gode muligheter til å
utvikle et dynamisk forhold hvor det skjer en gjensidig bekreftelse
(20). En annen sa: «Jeg snakket om mine tanker for første gang med
noen. Dette har medført at jeg også klarer å følge et
behandlingsopplegg med behandlende lege. Et opplegg der jeg prøver
noe nytt, og klarer det bra, med mye energi.» Å oppleve samhørighet
skaper trygghet og kan bane veien for større åpenhet til andre og
innsikt i en selv.
Endringsfaktor 5;
Mestring (manageability)
Undertema; håp
Deltakerne ble spurt om å beskrive om det hadde skjedd positive
endringer i forhold til deres måte å takle ulike livssituasjoner på
som de mente kunne ha sammenheng med deltakelse på kurset. 18 av
deltakerne svarte ja til at de opplevde positive endringer, 1
svarte nei, og 7 svarte vet ikke. Flere beskrev innholdet i disse
endringene i tråd med de øvrige endringsfaktorene. En deltaker sa
det slik: «Bevisstgjorde at jeg var deprimert/utbrent. Klarte å
sette ord på følelser. Fikk hjelp til å utarbeide strategi for
mestring. Ga meg livsmot og håp tilbake! Det har skjedd positive
endringer i livet mitt etterpå.»
Kommentarer: De aller fleste opplevde å ha fått
oppmerksomhet på egen livssituasjon, men som også en av deltakerne
sa det: «Jeg falt raskt tilbake i den gamle livssituasjonen.» Mye
av motivasjonen for å melde seg på forebyggingskurset er å få hjelp
til å gjøre endringer i eget liv, samt tilegne seg ny
mestringskompetanse. Grunnlaget for mestring hviler på at personen
forstår, håndterer og ser verdi i det som skal gjøres. På denne
måten oppleves situasjonens meningsinnhold, og ut fra dette vekkes
motivasjonen for endring. Dermed opplever en at livet gir mening
(7). Det å oppleve at en håndterer sin livssituasjon, både i
forhold til sosial kompetanse, ferdigheter og takling av stress,
har betydning for menneskets følelse av egenverd. Betydningen av
disse individuelle faktorene er i følge Falkum (5) ennå ikke
overbevisende dokumentert. Derfor er det også viktig at det foretas
organisatoriske tiltak i arbeidssituasjonen for å øke mestring og
jobbtilfredshet hos den enkelte på lenger sikt.
Anbefaling av kurset til andre kolleger
På spørsmål om deltakerne ville anbefale kurset til andre
kolleger, svarte 25 ja, mens 1 svarte vet ikke. Innholdet i
tilbakemeldingene var i samsvar med i de tidligere svarene. Flere
skrev om betydningen av å ha tid for seg selv. En deltaker sa det
slik. «Det var en god og viktig uke for meg med tid og
følelsesmessig arbeid, og det gjør godt i forhold til meg selv, min
familie og arbeidsplass.» Noen savnet mer tid til personlig
samtale/rådgiving enn bare den ene timen alle fikk tildelt, samt
noe mer oppfølging senere. «Jeg hadde ønsket meg to samtaler. En
helt i begynnelsen og en i slutten. Men jeg ser at det kan være
vanskelig fordi det er tidkrevende. Synes en samtale var så lite at
det var som ingenting. Dog -hjalp det meg. Finner ennå trøst i noe
som ble sagt.»
Kommentarer: Det ser ut til at et kurstilbud på 5 dager kan
være av en vesentlig nytteverdi for den enkelte. Liknende
erfaringer er gjort hos kvinnelige ansatte ved Sentralsykehuset i
Akershus ( 21).
Generell diskusjon og konklusjon
Resultatene i denne studien må tolkes med en viss forsiktighet
da svarprosenten kun var 58. Lave respondentrater er imidlertid
vanlig i postenquete- undersøkelser og svarprosenter på minst 50
oppfattes ofte som tilfredsstillende (22). Resultatene styrkes også
ved at det ikke var noen statistiske signifikant forskjeller mellom
de som svarte og de som ikke svarte.
Resultatskåre av psykisk helse og livskvalitet hos deltakerne
viste statistisk signifikant bedring seks måneder etterpå. Under
analysen av de kvalitative data kom det fram fem endringsfaktorer
som hadde betydning for deltakerne. Disse faktorene omhandlet
bevisstgjøring av egen tilstand, klima, kunnskap og læring,
felleskskap og mestring. Temaene utdyper hva som var viktig for
deltakerne under kursuken, og kan forklare hvilke kunnskaper og
erfaringer som har vært nyttige og gitt en opplevelse av mestring
og bedre helse.
Modellen i forebyggingskurset er lagt opp etter kunnskaper som
samsvarer med det man vet kan forebygge utbrenthet i forhold til
tiltak på individnivå. Det faglige innholdet er inspirert av
Antonovskys salutogenesemodell (7) som har oppmerksomheten rettet
mot det dynamiske samspillet mellom personens motstandsressurser og
stressfaktorer. Den enkelte blir utfordret til å tenke over sin
egen livssituasjon, og finne ut av hva som utgjør den optimale
balansen mellom ytre krav og egne forventinger i familieliv og
jobbsituasjon., før en utbrenningstilstand har fått utviklet seg.
Vektlegging av å ha fokus på egne ressurser (salutogenese) framfor
å lete etter bakenforliggende årsaker, kan ha helsebringende
effekt.
Resultatene fra studien bekrefter at flere har hatt nytte av
det de lærte på kurset, og kan være tegn på at et slikt kurs kan
virke sekundærforebyggende på enkelte personer (5). Kurset kan ha
hjulpet deltakerne til å bli bevisst egne ressurser og hvordan
disse kan brukes i mestringen av problemer. Dermed har de utviklet
mer motstandskraft (resilience) når de utsettes for nye
påkjenninger (23 ). Fordi vi ikke hadde noen kontrollgruppe kan man
imidlertid ikke treffe sikre slutninger om hvorvidt kurset har hatt
en langtidseffekt.
Tilbud om et spesielt tilpasset kursopplegg for sykepleiere og
leger i samarbeid med yrkesfaglige organisasjoner er et nytt i
Norge (9). Et liknende opplegg har vært prøvd for noen
helsearbeidere i Akershus, hvor tilbakemeldingene var gode (21 ).
Denne typen kurs kan ha betydning for enkelte personer som trenger
å øke egen innsikt i forhold til hvordan en best kan takle eget
liv, og i relasjoner til andre. Hvis personen derimot fortsetter å
leve i ubalanse mellom krav og ressurser enten i arbeidssituasjonen
eller i privatlivet, vil denne positive virkningen kunne svekkes
(6). Falkum (5) har derfor et viktig poeng når han påpeker at
effektive primærforebygging av utbrenthet forutsetter
organisatoriske tiltak som optimaliserer krav, kontroll og sosial
støtte i arbeidet. Disse utfordringene er spesielt viktige for
fagforeningene å ta tak i gjennom de erfaringene som gjøres blant
annet på Villa Sana.
Litteratur
1. Lambert VA, Lambert CE. Literature review of role
stress/strain on nurses: An interpersonal perspective. Nurs Health
sci 2001; 3: 161-172.
2. Roness A, Matthiesen SB, red. Utbrent. Krevende jobber gode
liv? Bergen:
Fagbokforlaget, 2002.
3. Cherniss C. Beyond Burnout. Helping teachers, nurses,
therapists & lawyers recover from stress & disillusionment.
New York: Routledge, 1995.
4. Gabassi GB, Cervais S. Burnout syndrome in the helping
professions. Psychol Rep 2002; 1: 309 - 14.
5. Falkum E. Kan utbrenthet forebygges? Tidsskr Nor Lægeforen
2003; 13-14: 1819-20.
6. Maslach C, Goldberg J. Prevention of burnout: new
perspectives. Applied and Preventive Psychology 1998; 7: 63 - 74.
7. Antonovsky A. Helbredets mysterium. København: Hans Reitzels
Forlag, 2000.
8. Borge L, Martinsen EW, Hoffart RA, Larsen S. Livskvalitet og
psykisk helse hos sykepleiere - kurs for å forebygge utbrenthet.
Tidsskr Nor Lægeforen 2003; 13-14: 1847 - 8.
9. Beck AT, Ward CH, Mendelson M, Mock J, Erbaugh H. An
inventory for measuring depression. Arch Gen Psychiatry 1961; 4:
561-71.
10. Zigmond AS, Snaith RP. The hospital anxiety and depression
scale. Acta Psychiatr Scand 1983; 67: 361-70.
11. The WHOQOL Group. Development of the World Health
Organization WHOQOL-BREF Quality of Life Assessment. Psychol Med
1998; 28: 551-8.
12. Borge L, Hummelvoll JK, Ulland E. Kompetanse og
yrkesidentitet - en evaluering av norske videreutdanninger i
psykiatrisk sykepleie. Vård i Norden 1997; 18: 25 - 32.
13. Kroese A. Hvordan redusere stress med
oppmerksomhetsmeditasjon. Oslo: Aschehoug, 1999.
14. Gross R, Sasson Y, Zarhy M, Zohar J. Healing environment in
psychiatric hospital design. General Hospital Psychiatry 1998; 20:
108 - 114.
15. Nordberg-Schultz C. Stedskunst. Oslo: Gyldendal, 1996.
16. Fridell S. Rum för vårdens möten: om utforming av fysisk
vårdmiljö fôr god vård. Stockholm: Institusjonen för Arkitektur och
statsbyggnad, Kungl Tekniska Högskolan, 1998.
17. Sten E, Haugli L. Når livet setter seg i kroppen. Oslo:
Noras Ark, 2002.
18. Berge T, Repål A. Den indre samtalen: innføring i kognitiv
terapi. Oslo: Gyldendal, 2000.
19. Borge L, Martinsen EW, Fismen K, Fismen E. Osland IJ, Hjort
P et al. Brystkreftopererte har nytte av rehabilitering. Tidsskr
Sykepl 2002; 3: 52- 55.
20. Stierlin H. Konflikt og forsoning: om dynamikken i
mellommenneskelige forhold. Oslo: Gyldendal, 1974.
21. Narum IG. Kurs for kvinner i faresonen. Tidsskr Sykepl
1999; 2: 59 - 61.
22. Søgaard KW. Bruk av tilfredshetsundersøkelser i evaluering
av psykiatriske helsetjenester. En litteraturgjennomgang. Tidsskr
Nor Psykologfor 1996; 33: 11 - 25.
23. Felsmann JK, Vaillant G. Resilient childeren as adults: a
40 year study. I: Anothy EJ & Cohler B (eds), The invulnerable
child. New York: Guilford Press, 1987.
0 Kommentarer