Telemedisin: Kroken sykehjem er på nett
I oktober 2004 ble alle regionene i Norge koblet sammen i et
lukket helsenett, Norsk Helsenett (NHN). I Nord-Norge er alle
sykehus og nesten alle regionens legekontor tilknyttet helsenettet.
Ved utgangen av 2003 hadde 178 legekontorer installert IKT for å
motta epikriser. I 2003 ble det utvekslet nesten 500 000
elektroniske meldinger mellom sykehus og primærhelsetjeneste, og
utviklingen går i retning av at pleie- og omsorgstjenestene i
kommunene kan koples til nettet.
Nordnorsk Helsenetts årsrapport for 2003 viser at det ble
utvekslet nesten 500 000 elektroniske meldinger mellom sykehus og
primærhelsetjenesten i løpet av året, og utviklingen går nå i
retningen av at pleie- og omsorgstjenestene i kommunene kan kobles
til nettet.
Kroken sykehjem
Kroken sykehjem og to omsorgsboliger i Tromsø var de første
aldersinstitusjoner i Norge som ble koblet til Nasjonalt helsenett.
Her brukes betegnelsen «sykehjemmet», selv om omsorgsboligene også
er inkludert.
Det ble etablert et prosjekt, som hadde som mål å etablere
elektronisk kommunikasjon mellom sykehjemmet og tilsynslegene for å
utveksle spørsmål og svar via sikker e-post. I tillegg ble det
etablert elektronisk kommunikasjon mellom sykehjemmet og sykehus
for å
få svar på laboratorieprøver og motta epikriser.
Her belyser jeg hvorvidt samhandling med tilsynslege via e-post
er et godt alternativ til telefonhenvendelser utenom visittid, og
om raskere svar fra laboratoriet har påvirket kvaliteten.
Sykdomsbilde
En undersøkelse fra 2003 viser at sykehjemsbeboere har stort
behov for medisinsk behandling (1). 95 prosent av beboerne var 70
år eller eldre. De hadde omfattende sykelighet, sammensatte
sykdomsbilder, nedsatt funksjonsevne og omfattende pleie- og
omsorgsbehov. Praktisk talt alle hadde en diagnostisert lidelse som
var under behandling eller som krevde spesiell oppmerksomhet fra
helsepersonalet, og 75 prosent hadde tre eller flere aktive
diagnostiserte lidelser. I løpet av en måned hadde 20 prosent behov
for øyeblikkelig legehjelp. Sykepleierne ble ganske ofte tilkalt
for akutte tilstander som hjerteinfarkt, lavt blodsukker, at
pasienten var døende, hadde høy feber eller var tungpustet.
Sykdomsbildet viser at sykepleiere ved sykehjem har behov for å
samarbeide med lege- og spesialisthelsetjeneste fordi medisinsk
behandling er et legeansvar.
I Stortingsmelding nr. 45 (2), anbefales bruk av teknologi som
virkemiddel for kvalitetsforbedringer. Men hva legger myndighetene
i begrepet «kvalitet»? I Stortingsmelding nr. 28 (3) prøver Sosial-
og helsedepartementet å redegjøre for sitt syn. Det fremgår at selv
om kvalitet har vært et sentralt tema i debatten om
omsorgstjenestene, er det ikke lett å definere og måle innholdet i
begrepet. Det fremgår også at organisatoriske forhold ikke må være
til hinder for et strukturert tverrfaglig samarbeid og nødvendig
informasjonsflyt mellom faggrupper.
Når myndighetene satser på IKT må vi spørre om innføring av IKT
har ført til effektivisering og kvalitetsforbedringer i oppfølging
av beboerne.
Om sykehjemmet
Sykehjemmet som prøver ut elektroniske meldinger har 78
beboere, fordelt på fem avdelinger. I mai 2003 var det ansatt 16
sykepleiere, men antallet økte til 20 i desember samme år
(prosjektperioden). De to omsorgsboligene har tre avdelinger med
til sammen 40 plasser. I mai 2003 var det ansatt 13 sykepleiere,
men antallet økte til 16 i desember samme år. Legedekningen er 15,6
timer per uke, hvorav 12,5 er bunden og 3,1 timer er ubunden tid.
Ubunden tid er den tiden legene får betalt for utenom visittid.
Sensitiv informasjon
Sykehjemmet ble koplet til Helsenett, og det ble installert et
dataprogram for sikker samhandling med pasientsensitiv informasjon.
Programmet sender krypterte meldinger, og overføringene foregår i
Nasjonalt helsenett. Når sykepleierne sender e-post til
tilsynslegene, ankommer meldingen mottakers postkasse som befinner
seg i Norsk helsenetts server. Systemet sender automatisk en vanlig
e-post til tilsynslegene om at det er kommet en melding. Det ble
avtalt med tilsynslegene at de skal svare på e-posthenvendelsene to
ganger daglig.
Opplæring til alle
Da dataprogrammet var installert fikk alle sykepleierne
halvannen dags opplæring. Etter datakunnskaper ble de delt i tre
grupper med hver sin lærer, og kommunen finansierte en halv
stilling for å ivareta videre opplæringen av enkeltpersoner. En
brukerveiledning ble også utarbeidet.
Analysen bygger på intervju før og etter innføring av
elektroniske meldinger. Før innføring ble det gjennomført åtte
intervjuer, og etter innføring sju. Stort sett de samme
sykepleierne
ble intervjuet begge gangene, og undersøkelsen omfatter
informanter fra alle avdelingene. Utgangspunktet for intervjuene
var en intervjuguide. Dataprogrammet ble tatt i bruk 1. mai 2003,
og andre intervjurunde fant sted i desember 2003. For å gjøre det
mulig å telle antallet, ble ingen henvendelser slettet.
Sykepleieroppgaver
Måseide (4) hevder at sykepleiernes profesjonaliseringsarbeid
har påvirket sykepleierollen, og at den er blitt splittet opp i tre
funksjonsområder: Grunnpleien, administrative funksjoner og
behandlingspleie. Begrepene er konstruerte, og i den praktiske
hverdagen flyter oppgavene over i hverandre. Likevel nevnes
funksjonsområdene nedenfor, for at det skal være mulig å
synliggjøre hvilke oppgaver som har endret seg ved innføring av
IKT.
· Grunnpleien viser til de selvstendige sykepleieroppgavene.
Den bli ikke drøftet her, men er de oppgaver sykepleierne ikke
trenger å samarbeide med legetjenesten for å utføre.
· De administrative funksjonene viser her til administrering og
koordinering av medisinsk informasjon og dokumentasjon.
· Behandlingspleien er nært knyttet til utviklingen av
medisinsk kunnskap og teknologi. Dette er sykepleie som
støttedisiplin og underlagt medisin. I analysen brukes begrepet
behandlingspleie når sykepleiernes ansvar i den medisinske
oppfølgingen blir omtalt.
Slipper telefonkø
Intervjuene viste at fordelen med e-postsamhandling er at
sykepleierne slipper å bli sittende i telefonkø for å komme i
kontakt med lege.
Sykepleierne sa at de helst måtte være i nærheten av telefonen
på vaktrommet hvis de ventet på telefonisk tilbakemelding fra
tilsynslege. Hvis legen ringte og telefonen ble tatt av noen som
ikke kjente problemstillingen, kunne tilbakemeldingen bli
mangelfull.
Alle informantene understreket at tilsynslegens oppfølging og
medisinske behandling av beboerne er viktig og nødvendig.
Tilsynslegenes vurderinger har også betydning for hele
pleiergruppen.
Alle informantene har sendt e-post til tilsynslege, men
erfaringene deres så langt er noe begrenset. Fra 11.09.03 til
02.02.04 er det sendt 47 e-poster, og av disse var syv ikke
besvart, og seks besvart fra en til syv dager etter at e-posten var
sendt.
Årsaken til de få henvendelsene kan være at sykepleierne hadde
problemer med å få svar samme dag, men enkelte sendte e-post til
tross for "startproblemene". Noen informanter opplevde at svaret
kom senere enn forventet.
Laboratorieprøver
Når tilsynslegen ba om prøve(r) til analysering ved ett av
sykehuslaboratoriene, bestilte sykepleier blodprøve over telefon
til sykehjemmets legesekretær. Hun arbeidet i halv stilling, og var
ikke på jobb de samme dagene i uke én og to i en 14-dagersturnus.
Sykepleierne hadde derfor problemer med å få bestilt prøvene per
telefon. Da dataprogrammet ble innført, ble sykehjemmet
bestillingsrutiner omorganisert. Nå bestiller alle avdelinger
prøvene via dataprogrammet. Når sekretæren åpner innboksen har hun
oversikt over alle bestillingene, og når prøvene er tatt, sender
hun elektronisk bekreftelse til avdelingene. Sykepleierne opplevde
den lange ventingen på laboratoriesvar som en stressfaktor.
Laboratoriesvarene fra sykehuset kommer til sykehjemmet, ikke
til tilsynslegens kontor.
Før innføring av IKT kunne det gå lang tid fra prøver ble
forordnet under visitter til legesekretæren tok prøvene, og
laboratorieresultatet forelå i posten. Informantene mente at posten
tok for lang tid.
Laboratorieresultatet er ofte avgjørende for den videre
behandling, og raskere start kan gi positiv påvirkning på
behandlingens kvalitet.
Fra dataprogram til kardex
Sykehjemmet har ikke elektronisk pasientjournal (EPJ), og
benytter kardex. I tillegg har beboerne egne, innelåste journaler.
Nye forordninger og vurderinger blir nedtegnet i kardex, som er en
del av beboernes journal. På et ark bak i kardex dokumenterer legen
sine forordninger og vurderinger under legevisitten. Tilsynslegen
går også gjennom og signerer innkomne svar på laboratorieprøver,
legevaktsforordninger og epikriser. Fordi sykehjemmet ikke har EPJ,
må elektronisk informasjon overføres til den papirbaserte
dokumentasjonen. Når en lege forskriver medikamenter via e-post, må
sykepleieren overføre det til medisinkardexen som signeres av
tilsynslegen under legevisitten.
Noen sykepleiere tok med utskrift av legens e-post, så
forskrivningen kunne sammenliknes med overføringen. Andre
sykepleiere gjorde det ikke. Noen arkiverte utskriften, eller de
mente at det var lurt, mens andre mente at den burde makuleres
etter at opplysningene var overført.
Etter hvert begynte de fleste å arkivere. Det kan bety at nye
rutiner gradvis har innarbeidet seg gjennom erfaringer med
systemet. Brukerveiledningene var også til hjelp, og om
sykepleierne likevel ikke fikk det til, tok de kontakt med andre
som hadde mer datakunnskap, eller med opplæringsansvarlig.
Fra 20.08.03-03.02.04 kom det 361 elektroniske
laboratoriemeldinger til avdelingene ved sykehjemmet. Avdelingene
hadde tilsammen mottatt 16 epikriser og 19 polikliniske notater fra
sykehuset.
Ansvarsforhold
Legevisitten er det viktigste møtet mellom sykepleiere og lege.
Da drøftes de beboerne som trenger medisinsk oppfølging. Legen
oppsøker ikke alle beboerne, og medikamentjusteringer foretas ut i
fra de observasjoner og symptomer sykepleierne beskriver. Det
understrekes også at det er begrenset hva tilsynslegen kan få med
seg ved å gå på egen hånd i avdelingen. Legevisittene er korte, og
legen er derfor avhengig av sykepleiernes vurderinger. Det viser at
sykepleierne ikke har noen uselvstendig rolle i den medisinske
oppfølgingen. Behandlingspleien er, slik Måseide (4) er inne på,
uselvstendig i den forstand at det formelle ansvaret for medisinsk
behandling ligger hos legen.
Mellom legevisittene er det sykepleierne som definerer når det
er medisinsk nødvendig å ringe lege. Når det kommer
laboratoriesvar, er det sykepleieren som avgjør om informasjonen
kan vente til legevisitten eller om legen bør kontaktes
umiddelbart. God og effektiv samhandling er derfor nødvendig.
Dokumentasjon og tidsbruk
I intervjuene før innføring av IKT fremkom det at mange følte
frustrasjon over at så mye av arbeidstiden gikk med til
telefonering. Tilbakemeldingene varierte også med hvem som mottok
dem når sykepleieren ikke befant seg i vaktrommet. Ved bruk av IKT
kan sykepleierne sjekke om det er kommet tilbakemelding når de selv
har anledning, og dette beskrives som mer effektivt. Forutsetningen
er imidlertid at tilsynslegene gir tilbakemelding etter inngått
avtale. Skriftlige forordninger fra lege ble også vurdert som en
bedre løsning enn muntlige over telefonen, fordi skriftlige
tilbakemeldinger kvalitetssikrer informasjonen.
Bruk av data til bestilling av blodprøver viser det samme. Både
bestillingene og bekreftelsene er nå blitt skriftlige.
Omorganiseringen og omleggingen til nye rutiner betraktes som
vellykket, og foregikk parallelt med innføringen av datateknologi.
Det er blitt mer effektivitet, og informasjonen er skriftlig og
dermed kvalitetsikret.
Laboratoriesvar
Før sykehjemmet innførte IKT kom svar fra laboratoriet i
posten, som åpnes og leses av sykepleierne. Når
laboratorieinformasjonen viste at medisinsk vurdering var
nødvendig, ringte sykepleieren til legekontoret. Sykepleierne kunne
risikere først å måtte ringe sykehuset for å etterlyse
laboratoriesvar, for deretter å bli sittende i telefonkø til
legekontoret.
Nå mottas laboratoriesvarene flere dager raskere. Når svarene
er mottatt til legevisitten, blir det også mindre behov for
telefonhenvendelser til lege mellom visittene. Det har positiv
innvirkning på kvaliteten, fordi medisinsk behandling kan starte
tidligere.
Opplæring i bruk av data
Datateknologi er blitt en del av hverdagen for stadig flere
sykepleiere, men ikke for alle. Informantene i denne undersøkelsen
var positive til innføringen av data. De så på den som både
spennende og lærerik, men intervjuene viser at datakunnskapene
blant de ansatte var svært varierende. Det er ingen forskjell i
entusiasmen, men de med liten erfaring understreker at de trenger
grundig opplæring. Gapet mellom de som kan og de som ikke kan blir
stort hvis begge grupper får samme opplæring og oppfølging. Det er
en fordel om arbeidsplassene har sykepleiere med ekstra gode
datakunnskaper som de mindre erfarne kan henvende seg til etter at
den formelle opplæringen er avsluttet.
Veien videre - elektronisk pasientjournal
For å få ytterligere effekt av kommunikasjonsteknologien, bør
sykehjemmet bytte ut den papirbaserte kardexen og journalen med et
elektronisk journalsystem. Ved innføring av elektroniske
pasientjournaler er et av målene at all relevant pasientinformasjon
skal kunne oppbevares på ett sted, så man unngår dobbeltføringer.
Når en oppdatert og fullstendig informasjon om pasienten er
tilgjengelig, vil beslutningsgrunnlag for å gi pasienten adekvat
behandling og sykepleie bli bedre (5). Informantene i undersøkelsen
ønsket elektronisk journal.
Løsningen som her er beskrevet videreføres i et nytt prosjekt
kalt SES@m Tromsø. Sammen med fem andre fyrtårn inngår det i den
nasjonale satsningen som er beskrevet i kommuneprogrammet
S@mspill-2007. SES@m Tromsø avsluttes 02.07-2006.
Litteratur
1. Christiana Hofseth og Reidun Norvoll. Kommunehelsetjenesten
gamle og nye utfordringer. SINTEF Unimed 2003.
2. St. meld. Nr. 45. Berdre kvalitet i de kommunale pleie- og
omsorgstjenestene, 2002- 2003.
3. St. meld. nr 28. Innhold og kvalitet i
omsorgstjenestene.1999-2000.
2. Måseide P. Medisinsk sosiologi.1987.
3. Ruland C et al. Datateknologi og sykepleie. Ad Notam
Gyldendal A/S. Oslo, 1993.
4. Lisbeth Abelsen et. al. Prosjektrapport Krokenprosjektet.
Nasjonalt senter for telemedisin www.telemed.no
5. Nordnorsk Helsenett A/S. Årsrapport 2003.
6. Statens helsetilsyn. 1999. Legetjenester i sykehjem. En
nasjonal kartlegging. Utredningsserien 8-99. IK- 2698.
7. Sykepleie og teknologi. Erfaringer og handlingsplan. Dansk
sykepleieråd. Strandbygaards Bogtrykkeri A/S, 1991.
8. Sosial og helsedepartementet. Elektronisk samhandling i
helse- og sosialsektoren, Si@.2001.
9. St. meld. Nr. 31. Avslutning av handlingsplan for
eldreomsorgen, mai 2002.
10. Helse- og sosialdepartementet. Elektronisk samarbeid i
helse- og sosialsektoren. S@mspill 2007. Statlig strategi 2004-
2007.
0 Kommentarer