Fatale feil
Sykepleiere i klinisk praksis ved fire poster på to ulike
universitetssykehus i Østlandsregionen deltok i en tversnittstudie,
og data ble samlet inn over en tre ukers periode i 1999. Det ene er
et spesialsykehus, det andre et regionsykehus, og begge sykehusene
gir avansert medisinsk behandling. Deltakere var alle sykepleiere
på post uansett stillingsandel og ansiennitet.
Avdelingssykepleier informerte sykepleiere om undersøkelsen og
utfylling av registreringsskjemaet. Skjemaet omfattet post og
ansiennitet for sykepleier, dato og klokkeslett for feil og om det
ble rapportert formelt. I tillegg hadde skjemaet seks spørsmål om
type legemiddel, type feil, umiddelbare tiltak, konsekvenser av
feil, oppfatning av årsaksforhold og om feilen ga grunnlag for å
sette i verk tiltak. Spørsmålene hadde fast angitte
svaralternativer med avkrysning i bokser. Alle spørsmålene hadde
mulighet for å gi kommentarer. Studien var begrenset til fem typer
av legemidler: cytostatika, insulin, antikoagulantia, analgetika,
antibiotika.
Datagrunnlag
Alle skjema var anonyme, og all informasjon ble behandlet
konfidensielt. Anonymiserte skjema var viktig siden en ønsket at
det å melde feil skulle virke minst mulig truende, og at terskelen
for å melde fra om disse skulle være lav. På den måten håpet en at
datagrunnlaget skulle bli så representativt som mulig.
Informasjon om studien og hvordan registreringsskjemaene skulle
håndteres ble gitt både skriftlig og muntlig til
avdelingssykepleierne. En skriftlig veiledning for utfylling av
selvrapporteringsskjema ble utarbeidet for å sikre at alle som
deltok i studien skulle forstå spørsmålene knyttet til
avkrysningsboksene. Det ble satt opp en konvolutt med
registreringsskjemaer til utfylling på medikamentrommet på de
aktuelle postene. All videre kontakt skjedde mellom forfatter og
avdelingssykepleier.
Ishikawa-diagram (1) er et årsaks-virkningsdiagram som ble
brukt som redskap for å kategorisere hva som er årsakene til
feil. Type avvik og årsak ble analysert ved hjelp av dette
diagrammet. Pareto-analyse (2) er et hjelpemiddel for å visualisere
og prioritere rekkefølgen på kvalitetsproblemer som bør løses. Type
feil ble undersøkt ved hjelp av denne analysen. Dermed vil fokuset
på de sentrale årsakene til avvik bli konkretisert, og hvilke
tiltak det er behov for blir tydeliggjort.
Data fra skjemaene ble lagt inn i SPSS, og det ble utført
deskriptiv statistikk. Signifikansnivået ble satt til p
Ingen pasienter eller sårbare personer var direkte involvert i
undersøkelsen med anonym utfylling, og det ble derfor vurdert som
unødvendig å søke anbefaling fra Regional komité for medisinsk
forskningsetikk.
Resultater
Det var i snitt ansatt 12 sykepleiere på hver av postene, og
det ble fylt ut totalt 38 skjemaer i registreringsperioden.
Antallet behandlede pasienter, og antallet handlinger med
medikamentadministrasjon totalt i registreringsperioden, er ikke
kjent. Forekomst av feil kunne derfor ikke regnes ut i forhold til
dette.
Sykepleiere med yrkesansiennitet på over fem år meldte flere
feil enn sykepleiere med ansiennitet på ett år eller mindre. Seks
av de 38 feilene (16 prosent) ble også meldt i det formelle
meldesystemet.
Ved sykehus X ble det meldt 14 feil fordelt på fire typer avvik
(Tabell 1), og avvikene som ble hyppigst meldt var «feil
tidspunkt». På sykehus Y ble det registrert 24 feil fordelt på alle
typer, men «feil tidspunkt» og «feil dose» var de som ble hyppigst
meldt. Samlet for begge sykehusene var «feil tidspunkt» klart det
hyppigste avviket (37 prosent), fulgt av «feil dose» og «legemidlet
ikke administrert» (begge med 16 prosent).
De fleste feilene ble registrert i de to første ukene av
registreringsperioden, sannsynligvis fordi ferietiden nærmet seg
med økt avspasering og mindre bemanning. Flest feil (17/38) skjedde
mellom klokken 12 og 18, men de øvrige var fordelt over resten av
døgnet.
Menneskelig faktor
Ishikawa-analysene viste at menneskelig forhold var hovedårsak
ved 28 feil, metodeforhold ved 16, materiale ved fire og utstyret
var årsak ved en feil (Tabell 2). De vanligste menneskelige
årsakene var «forglemmelse» og «stor arbeidsbelastning», mens den
vanligste metodeårsaken var «mangelfull ordinasjon».
Alle sykepleierne i studien, bortsett fra en som ikke besvarte
spørsmålet, mente at feilen ikke fikk noen konsekvenser for
pasienten.
Det ble iverksatt i alt 15 tiltak som følge av feilene, det vil
si at 39 prosent av feilene fikk konsekvenser. Tilsvarende ble det
ikke truffet noe forebyggende eller korrigerende tiltak ved 23 feil
(61 prosent).
Det vil alltid være usikkerhet knyttet til resultatene fra
undersøkelser der fagfolk skal rapportere feil, det gjelder også
feil i forbindelse med administrering av legemidler (3). Noe av
årsakene til underrapportering kan være at meldingsrutiner og
rapporteringskultur ikke er bra nok, eller at det hersker
usikkerhet omkring hvilke typer feil som skal meldes (4,5). Ved
siden av opplagte feil, vil det alltid være en gråsone der synet på
feil er gjenstand for skjønn. Hvor stort tidsavvik skal til før det
dreier seg om «feil tidspunkt», for eksempel?
Diskusjon
Den foreliggende studien viser noen av de metodiske problemene
i feltet. Det vanskeligste er åpenbart å få til «sann» melding av
begåtte feil. Vi prøvde å løse dette med anonym rapportering som
skulle senke terskelen for melding. Dette anses verdifullt for å
redusere frykt for disiplinære tiltak overfor den enkelte som har
begått feil. Dersom man gjør feil og føler frykt, er det tidligere
vist at man ofte heller vil beskytte seg selv enn åpent å erkjenne
sine feil (6). Parallelt med dette hadde sykehusene sitt lovpålagte
meldesystem, og det gjorde at offisielle meldinger ikke lenger ble
anonyme. I vår studie var seks av 38 anonymt meldte feil (16
prosent) også offisielle. Dette kan tolkes som en instruktiv
illustrasjon av mørketall (84 prosent), men antyder også at det
neppe er mulig å få full oversikt over mørketall. Det ligger i
sakens natur når sykepleiere skal rapportere feil som både kan
ramme pasientene, men også dem selv gjennom uformelle og formelle
negative reaksjoner kollegialt og eventuelt juridisk.
Kort observasjonstid
Studien illustrerer også de betydelige logistiske og
ressursmessige problemer som knytter seg til slik forskning. Stadig
oppfølging på postene var nødvendig, hvilket gjorde
registreringsperioden kort med bare forfatteren som
heltidsengasjert i prosjektet. En følge av kort observasjonstid er
at antallet feilmeldinger blir lite, og det medfører stor risiko
for statistiske type II-feil. Det betyr at forskjeller som i dette
materialet ikke er signifikante, kanskje ville vært det om en hadde
hatt flere feilmeldinger.
Problemer med logistikk og bemanning gjorde også at en ikke
hadde ressurser nok til å registrere antallet behandlede pasienter
eller omfanget av medikamentforordningene ved postene i
registreringsperioden. Til tross for disse usikkerhetsmomentene
vedrørende omfanget av problemet, viser studien med all tydelighet
at feil legemiddelhåndtering er et alvorlig problem, der offisiell
rapportering bare er toppen av isfjellet.
Stress
Går en til andre studier av feil medikamenthåndtering, blir
mange av de problemene vi har nevnt bekreftet. En studie som
anvendte «skjult observasjon» som metode fant at blant 291 feil av
medikamenthåndtering, var administrering på «feil tidspunkt» det
vanligste (48 prosent) (7). I flere artikler blir avviket «feil
tidspunkt» definert som et tidsavvik på 30-60 minutter fra
medikamentet skulle ha vært gitt (8). I vår studie var ikke
tidsavvikets varighet med på registreringsskjemaet. De fleste
registrerte feil i vår studie ble begått på ettermiddagen. Dette
kan skyldes at de fleste forordninger og administreringer skjer
mellom disse tidspunktene, men også at sykepleierne utover i
arbeidsdagen blir mer stresset og slitne. Det kan stemme med at
vanlige årsaker til feilene ble oppgitt å være forglemmelse og stor
arbeidsbelastning. Dette regnes som «menneskefaktorer», som vil
kunne henge nøye sammen. Forglemmelse kan lett vurderes som slurv
og menneskelig svikt, men kan og være resultatet av en svært travel
dag med mange ulike gjøremål. Her ville det vært av interesse å få
vite hvor vidt det er manglende erfaring, stor arbeidsbelastning,
slurv eller manglende kunnskap som er den bakenforliggende årsaken
til forglemmelser. Meurier (9) fant at 79 prosent av sykepleierne
rapporterte at de vanligste årsaker til feil skyldtes en stresset
atmosfære på vakt. De oppga også tap av selvtillit og økt frykt for
å gjøre feil i stressede arbeidssituasjoner som medvirkende
faktorer.
Rapportering
Det er tidligere dokumentert at mangel på eller utilstrekkelig
kommunikasjon mellom sykepleier og behandlende lege, kan være en
hovedårsak til «mangelfull ordinasjon» (8). I en tidligere studie
viste det seg at over halvparten (56 prosent) av
feilmedisineringene var forårsaket av mangelfulle eller uleselige
ordinasjoner (8). Dette var igjen et resultat av at forordningen
var skrevet for hånd, eller at forordningene ble gitt muntlig fra
lege til sykepleier.
At sykepleierne med lengst ansiennitet rapporterte mer avvik
kan skyldes at de har bedre kunnskap, størst ydmykhet og respekt
for faget, klarest ser hvilke uheldige konsekvenser den aktuelle
feilen kan medføre, eller er mest modne i forhold til å innrømme
feil fordi de opplever størst trygghet i sin rolle som
sykepleier.
Et litt overraskende funn i vår studie var at ingen av
sykepleierne mente at feilene de rapporterte hadde hatt noen
alvorlige konsekvenser for pasientene. Det vil alltid være
usikkerhet knyttet til en slik vurdering, og feilens art vil
naturligvis ha stor betydning. Tidligere forskning viser imidlertid
at feil administrasjon av legemidler kan gi alvorlige følger for
pasientene (8,9,10) og en studie viste at 26 av 132 feil (20
prosent) kunne vært livstruende. Et problem er at i komplekse
sykdomstilfeller kan feilmedisinering lett forbli uoppdaget og
tolket som en forverring av pasientens grunnsykdom (8).
Bedring av rutiner
I 15 av 38 meldinger mente sykepleierne det var behov for
tiltak etter medikamentfeilen. Ti av 38 respondenter uttrykte at
det var grunnlag for å iverksette tiltak for endring av rutiner,
retningslinjer eller prosedyrer. Bare en svarte at det var behov
for opplæring. Dette er litt uforståelig siden økt kunnskap og
informasjon om avviksregistrering synes å være viktig og nyttig for
å redusere feil og bedre kvalitet (3). Målet for
legemiddelhåndtering er at det skal gis rett medikament til riktig
pasient, i rett dose, på riktig måte, til rett tid, og at det skal
gis av kvalifisert personell (11). Dette krever kunnskap hos
sykepleieren, både generelle kunnskaper i fysiologi, patofysiologi
og farmakologi. I tillegg kreves en god situasjonsforståelse og
inngående kjennskap til den enkelte pasients problemer, samt
grunnleggende basiskunnskaper i medikamenthåndtering.
Sykepleieledelsen har ansvar for faglig oppdatering og
tilrettelegging, slik at sykepleiere på avdelingen har den
kompetanse de trenger for å løse sykepleie oppgaver de er pålagt å
utføre. Sykepleieres rett og plikt til å si fra hvis
arbeidsoppgaven ligger utenfor deres kompetanseområde, er
dokumentert i etiske retningslinjer fra Norsk Sykepleier Forbund.
Et virkemiddel for å bedre legemiddelhåndteringen kan være å
utarbeide gode rutiner for rapportering av avvik, slik at
underrapportering unngås og man kan få en realistisk oversikt over
problemområdet. Dette har mye med kultur å gjøre. I dag kan
innrapportering av feil ha negative konsekvenser, både for den som
melder fra og for hele institusjonen, dersom mange feil blir meldt.
Sykehus som melder kan risikere å få dårlige omdømme, noe som igjen
kan føre til hyppigere tilsyn fra offentlig myndigheter, eventuelt
med pålegg om endringer av rutiner.
Meldekultur
Holdningsendringer i retning av større åpenhet synes nødvendig
for at de ansatte ikke vegrer seg for å melde avvik og feil. Ved at
ledelsen viser tillit og aksept kan et grunnlag bli tilrettelagt
for en trygg meldekultur. De ansatte som melder avvik bør få en
positiv tilbakemelding om meldingen, og ikke sanksjoner fra
kvalitetsutvalgene. Ved avdekking av feil bør det da avdekkes
områder for bedre kunnskapsutvikling.
Et problem ved kartlegging av legemiddelavvik kan også være at
sykepleiere ikke alltid er klar over at de har gjort feil (8). Det
hersker ofte stor usikkerhet omkring hvilke typer
feilmedisineringer som skal meldes (4,5). Begge disse forhold kan
bedres med økt kunnskap innen feltet.
Med de nye helselovene som ble iverksatt i år 2001 kom kravet
til forsvarlighet og ansvar mer direkte og tydelig fram enn
tidligere. Det står blant annet i § 4 at helsepersonell skal
innrette seg etter sine faglige kvalifikasjoner, og skal innhente
bistand eller henvise pasienter videre der dette er nødvendig og
mulig. Helsepersonell vil ifølge de nye lovene ha et juridisk
ansvar for å holde kunnskaper og ferdigheter ved like, og for å
sikre at utførelsen er i samsvar med faglige normer.
Helsepersonelloven bidrar til å klargjøre sykepleierens rettslige
stilling. Det bør være et godt utgangspunkt for å avgrense og
presisere plikter og ansvar.
Konklusjon
Selv om resultatene fra denne studien stort sett er i
overensstemmelse med funn fra tidligere studier internasjonalt, er
resultatene tentative ettersom de bygger på analyse av et begrenset
antall feilmeldinger som ble innhentet i en avgrenset tidsperiode.
På den annen side ble det avdekket relativt mange avvik når det
gjelder legemiddelhåndtering innefor en kort tidsperiode. Dette
understreker betydningen av å gjøre lignende studier også i
framtiden.
Målet med studien var blant annet å finne frem til metoder for
å bedre kvaliteten på administrering av legemidler, fra medisinen
er forordnet til den er tatt inn av pasienten. Det er her avdekket
hvilke feil som oftest rapporteres, og når på døgnet de fleste feil
ble gjort. Sykepleierne selv trekker fram et behov for endring av
rutiner, retningslinjer eller prosedyrer. I internasjonale studier
skjer slike «uønskede hendelser» med pasienter i sykehus i sju til
15 prosent av innleggelsene.
Dersom det laveste estimatet legges til grunn, kan vi ved
Rikshospitalet Kreftklinikken Radiumhospitalet HF med cirka 11 000
innleggelser per år, kunne forventet cirka 770 tilfeller av
alvorlig feilmedisinering per år. De 350 innmeldte tilfellene
av feilmedisinering i 2005, utgjør i tilfelle mindre enn halvparten
av dette, og antyder store mørketall.
Dette bør få konsekvenser for kvalitetsarbeidet på norske
sykehus. Det er også grunn til å konkludere med at det er et
opplæringsbehov siden såpass mange avvik registreres. På sikt burde
registrering av feil bli en type kvalitetsindikator på de
avdelinger der det er behov for og ønske om å avdekke denne type
problemer. Det blir viktig å følge opp avvikshåndtering i praksis,
slik at forbedringsarbeid kan gjøres kontinuerlig, ellers vil
motivasjonen for å melde avvik kanskje avta, og dermed vil læringen
og nytteverdien utebli. Lederne må være i en god dialog med
sykepleiere som arbeider i praksis. Når avvik skjer bør det gis
konstruktive tilbakemeldinger om tiltak.
Litteratur
1. Berg Wig B. Kvalitetsforbedring som håndverk. Faggruppen for
Kvalitetsforbedring (NFK) i samarbeid med Hydro Agri Porsgrunn,
1996.
2. Berg Wig B. Det uslåelige arbeidslaget. Oslo: Tiden Norsk
forlag, 1999, 94-122.
3. Statens Helsetilsyn. Melderevyen 1998; 2.
4. Davis MN. Medication Errors in the USA, Causes and
Prevention. Symposium on Clinical Phamacy. 1997 Safe Medication
Practices Consulting, Inc
5. Syversen Aamlid B. Hvordan kan sykepleieleder forebygge
feilmedisinering i et sentralsykehus? Oslo: Hovedoppgave ved
Institutt for sykepleievitenskap, 1996.
6. Deming WE. Out of Crisis. Boston: Massachusetts Institute of
Technology, 1991.
7. O`Hare M, Bradley A, Gallacher T, Shields M. Errors in
administration of intravenous drugs. BMJ 1995; 310: 1536-1537.
8. Tissot E, Cornette C, Demoly P, Jacquet M, Barale F,
Capellier G. Medication error at the administration stage in an
intensive care unit. Intensiv Care med 1999; 25: 353-359.
9. Leape L. Error in medicine. Jama 1994; 272: 1851-1857.
10. Cullen DJ, Et.al. The Incident reporting system Does not
Detect Adverse Drug Events. Journal of quality Improvement 1995;
10: 541-548.
11. Bielecki T, Børdahl B. Legemiddelhåndtering. Oslo: Ad Notam
Gyldendal
1999.
0 Kommentarer