Studentleder: – Vi må få kompetanse til å ivareta oss sjøl

Studentene vil lære mer om egenomsorg og seksuell helse. Mindre om digitalisering. Men én kampsak er aller viktigst.
Det nye studentstyret i Norsk Sykepleierforbund Student (NSF Student) har nylig hatt sitt aller første styremøte.
Dette forteller studentleder Henriette Karlsen Brenna på Linkedin.
Utdanningen var blant temaene. Dette diskuterte de kommende sykepleierne:
- hvilke læringsutbytter som bør inkluderes
- hvordan vi kan sikre likere sluttkompetanse
- hva som bør fjernes fra dagens retningslinjer
– Det viktigste er flere nasjonale eksamener
Men hva kom de egentlig frem til? Studentleder Henriette Karlsen Brenna svarer Sykepleien på telefon.
Hun går rett på punkt 2 om sluttkompetanse:
– Det viktigste for oss er flere nasjonale eksamener. Særlig innenfor legemiddelregning, forteller Brenna.
– Det er dette området som viser mest sprik mellom utdanningene. Altså når det gjelder hvordan studentene testes, undervisningsform og eksamensform.
Vil ha mer om egenomsorg
Og hva bør studentene lære mer om? Jo, studentstyret vil ha mer om dette i utdanningen:
- seksualitet og seksuell helse
- egenomsorg, omsorgstretthet og skadeforebygging
Om egenomsorg sier studentlederen dette:
– Vi ser jo at mange faller fra yrket på grunn av belastninger og arbeidsvilkår. Derfor må vi få kompetanse til å ivareta oss sjøl.
– Hvem har ansvaret for at dere skal lære å ivareta dere selv?
– Vi mener det bør være via utdanningen. Studentene må få en grunnforståelse av hvordan man gjør det. Men klart at det også er arbeidsgivers ansvar å sørge for et godt arbeidsmiljø og helsefremmende arbeidstidsordninger.
Både NSF og NSF Student har levert høringssvar om ny forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning. Svarene finner du her.
– For omfattende om teknologi og digitalisering
– Til siste punkt: Hva bør fjernes?
– Vi syns at særlig innen teknologi og digitalisering er de foreslåtte læringsutbyttene for spesifikke og innholdsrike, sier studentlederen.
– Dere vil at dette temaet skal være mer generelt?
– Ja. Det oppleves som for omfattende nå.
Brenna viser til at det er store forskjeller i helsetjenesten om hvilke digitale løsninger og teknologi som tas i bruk:
– Da er det viktigere med en generell grunnforståelse for teknologi og digitalisering.
– Unison enighet
– Av alt dette, hva er aller viktigst?
– Det er unison enighet om at det haster mest å få på plass de nasjonale eksamenene i legemiddelregning, sier Brenna.
Hun opplyser at bachelorutdanningen i sykepleie finnes på 13 utdanningsinstitusjoner og over 40 campus.
– Får dere det til? At det blir likt for alle?
– Jeg håper vi har lagt en god plan. Jeg tror vi skal klare det, sier Henriette Karlsen Brenna.
Brenna ble ferdig med sykepleierutdanningen like før hun ble nestleder i NSF Student i juni 2024.
– Jeg rakk akkurat en sykepleiervakt før jeg ble valgt inn.
I juni 2025 overtok hun ledervervet i NSF Student.
Slik oppsummerer NSF Student sine innspill i høringssvaret:
• Sterkt ønske om nasjonal eksamen i legemiddelregning og ønsker flere nasjonale deleksamener for å sikre lik sluttkompetanse og økt pasientsikkerhet.
• Kritiske til endring i formålsparagrafen som kan svekke sykepleieutdanningens akademiske tilknytning og profesjonens status.
• Støtter videreføring av dagens praksisordning med minst to perioder på 7 uker – én i kommunale tjenester og én i spesialisthelsetjenesten.
• Motsetter seg fjerning av hjemmesykepleie som praksisarena – viktig for framtidens behov og regjeringens «Bo lenger hjemme»-strategi.
Etterlyser større fokus på:
• Seksualitet og seksuell helse
• Egenomsorg, omsorgstretthet og skadeforebygging
• Internasjonal og nasjonal studentmobilitet
0 Kommentarer