Vår kapasitet er sprengt
Studien til Waldum-Grevbo dokumenterer det vi i
skolehelsetjenesten har kjent på kroppen så lenge vi har hatt vår
arbeidsplass i skolen.
Med denne systematiske kartlegging av helsesøsterdekning i de
fleste skoler i landet kommer det klart fram hvor stor forskjellen
er mellom virkeligheten og statlige normforslag. Det nytter lite å
slå i bordet med at vi er frustrerte og slitne og har for stort
arbeidspress. Waldum-Grevbos forskning dokumenterer fakta som
beslutningsmyndigheter blir nødt til å forholde seg til.
Dette er den første forskningen på situasjonen i
skolehelsetjenesten i hele landet. Waldum-Grevbo og medforfattere
viser til tall og inndelinger av kommunestørrelser som er
lettfattelige for alle med en viss forståelse for tabeller og tall.
På bakgrunn av myndighetenes normtall bekrefter studien spriket
mellom myndighetenes krav til bemanning og skolehelsesøsters
hverdag. Med dette som bakgrunn kan man diskutere faglig
forsvarlighet i skolehelsetjenesten. «Drop-in», lavterskeltilbudet
som er skolehelsetjenestens hovedmålsetting, blir med dagens
bemanningssituasjon meget begrenset. Flere helsesøstre sitter som
ledere i ansvarsgrupper og har ansvar for enkelte elevers
individuelle planer. I vår stilling er det ikke satt av tid til
dette arbeidet. Det er heller ikke lett å få andre til å ta på seg
denne jobben.
Målet om å forebygge på lavest mulig nivå blir vanskelig når
helsesøster ikke er til stede når eleven trenger hjelpen. Mine
erfaringer bekrefter det som er nevnt i artikkelen: Ungdom og barn
trenger hjelp der og da. Ofte er de borte når første ledige time er
dagen etter. Forskning bekrefter at tilstedeværelse er det
viktigste for å forebygge på laveste nivå. Samfunnsøkonomisk er det
lønnsomt å hjelpe idet eleven melder sitt behov. Det finnes flere
eksempler på at barnevernet kan slippe en del henvendelser dersom
helsesøster er til stede og kan fange opp sykdom eller
familieproblemer før de blir for store.
Artikkelen kan også ha stor betydning for kommuners planlegging
av bemanning i skolen. Politikere med beslutningsmyndighet bør ha
lest dette før de økonomiske overføringene fra staten fordeles. Det
blir pekt på betydningen for øremerking av ressurser for at
bemanningen skal bli optimal. Det mener jeg er helt nødvendig for å
få til en bemanning ut fra myndighetenes normtall innen rimelig
tid.
I artikkelen vises det til ønsket om å få bedre oversikt over
hva vi helsesøstre faktisk gjør, spesielt i videregående skoler.
Men vår arbeidskapasitet er allerede sprengt, ikke be oss om flere
tilbakemeldinger og rapporter.
0 Kommentarer