fbpx Er studenten umulig, eller er du ikke en god nok veileder? Hopp til hovedinnhold

Er studenten umulig, eller er du ikke en god nok veileder?

Bildet viser Torhild Sørum. Det er vinter. Hun har på seg en blå jakke og hun smiler til kameraet.

Enkelte studenter tar ikke veiledning når de er i praksisperiode. Det gjør at helsevesenet går glipp av mulig flinke medarbeidere. Derfor må også ansatte ved utdanningene ha flere veiledningsmodeller å jobbe etter.

Sammen med praksisveileder på sykehuset skulle jeg veilede studenten. Vi skulle gi midtveisvurdering. Studenten viste liten forståelse for hvorfor hen skulle få varsel om mulig ikke bestått praksis. Hen jobbet hardt, men problemet var opplegget i praksisperioden, praksisveileder på avdelingen, læreren. Ja, kort sagt «hele systemet», mente studenten.

Ville avslutte utdanningen

Studenten var i ferd med å avslutte utdanningen. Men tenkningen ble etter hvert snudd. Vedkommende fikk både utvikling og selvinnsikt. Veiledningen ble gjenopptatt dagen etter at et varsel om mulig ikke bestått praksis ble gitt. Samtalen den dagen var starten på en formidabel endring hos studenten.

For egentlig var studenten svært hardtarbeidende. Vedkommende leste flere timer hver dag etter endt praksisdag. Utfordringen var å få studenten til å omsette kunnskap til praktisk arbeid med pasienter. I dette tilfellet handlet det ikke om at studenten måtte jobbe hardere, men annerledes. Prosessen ble fulgt opp av praksisveiledere på sykehusavdelingen.

I profesjonsstudier ved høyskoler og universitet er en del av utdanningene praksisstudier. Dette skjer blant annet i utdanning av lærere, ergoterapeuter og sykepleiere. 

Sykepleierutdanningen skal ha halvparten av studiet som praksisstudier. Vurderinger av studentene i praksis blir foretatt av praksisveileder i kommuner og sykehus. Studentleder i Norsk Sykepleierforbund, Daniel Tørresvoll Stabu, skriver i et innlegg i Khrono 15. februar i år at «… helsetjenesten må ta sitt utdanningsansvar på alvor gjennom å prioritere veiledning av studenter og kompetanseheving til praksisveiledere». Og videre: «Studiebarometeret avslører nødvendige forbedringer i sykepleierutdanningen.» 

Slik jeg ser det, så er det en klar fordel om også kontaktlæreren ved utdanningsinstitusjonen har kompetanse på veiledning. 

Må ta den vanskelige praten

Noen ganger må praksislærer ved utdanningsstedet kontaktes når den «vanskelige samtalen» må tas, som for eksempel varsel om mulig ikke bestått. Noen vitenskapelig ansatte vil også få en rolle i å veilede studenter som er under utvidet skikkethetsvurdering. Studenten er da i en ekstra sårbar situasjon. I tillegg skal vi som ansatte på universitet og høyskoler veilede praksisveiledere.

Flere av veilederne i praksis, altså ansatte i kommuner og sykehus når det gjelder helsefag, har en videreutdanning på ti studiepoeng i praksisveiledning i helse- og sosialtjenesten. Mange av de vitenskapelig ansatte har ikke slik videreutdanning. Det til tross for at veiledningssamtalene kan være utfordrende. Jeg er ikke den eneste som har følt på en utilstrekkelighet i møte med studenter og praksisveiledere i slike vurderingsmøter.

Trenger flere modeller

14 ansatte ved NTNU i Gjøvik ved ergoterapi-, radiograf- og sykepleieutdanningene har nå gjennomført videreutdanning i veiledning for vitenskapelig ansatte. Det er første gang det er gjennomført en slik utdanning ved NTNU for vitenskapelig ansatte. 

Å få kunnskap om forskjellige veiledningsmodeller kan gjøre oss i stand til å bidra i vanskelige samtaler med studenter som er i praksis. I møte med studenter som ikke tar veiledning, men heller bortforklarer og legger skyld på andre, kan vi ha kunnskap om noen veiledningsmodeller som kan være nyttige.

I et første møte med en student som står i fare for å stryke, finnes det metoder som kan legge til rette for at studenten ikke opplever situasjonen som truende, men mer som en start på å bygge en relasjon for å bidra til selvinnsikt og progresjon hos studenten. 

Må veilede studenten

Studenter som får varsel om mulig stryk ved midtvurdering, tar dette som regel svært tungt. Dette kan være tøft, også for praksisveileder og lærer. Enkelte studenter tar det så tungt at de vil slutte på studiet. Med god veiledning kan det være mulig å snu dette og gi studenten håp om å kunne stå i praksis ved for eksempel å endre måten å jobbe på.

Hva god veiledning er, kan variere fra student til student. Men det handler mye om å skape en relasjon, få tillit og gi studenten klare beskjeder om hva som må endres og bedres for å kunne stå i praksis. I tillegg: Hva kan veiledere i praksis bidra med, og hvordan skal kontaktlærer følge opp?

Det hender vi opplever solskinnshistorier der studenten etter veiledning får større selvinnsikt og endrer måte å arbeide på i praksis: fra å få flere tilbakemeldinger på ting som ikke er bra nok, til å få skryt for stor endring og progresjon. Det er veldig fint å følge med på. 

Hvis studenten jeg startet dette innlegget med, ikke hadde fått denne selvinnsikten, hadde helsevesenet gått glipp av en suveren, kommende sykepleier.

1 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Sykepleierstudent

8 months 2 weeks siden

Jeg hadde min første sykehuspraksis på Lovisenberg Diakonale Sykehus og det var den verste opplevelsen i mitt liv, kun på grunn av veileder. I løpet av de 8 ukene følte jeg meg ikke velkommen på avdelingen, og veilederen min tok kontakt med læreren fra skolen bak ryggen min om helt irrelevante ting. Ikke alle av dem var sant en gang. Jeg fikk såvidt sove i løpet av de 8 ukene i praksis og jeg fikk ikke veiledning fra veilederen min. Fikk varsel om stryk og kom meg såvidt gjennom sluttvurdering fordi læreren fra skolen tok over og sa hun kunne se at jeg hadde nok kunnskap og at jeg hadde jobbet nok med det vi avtalte.

Var lenge usikker på om det var meg eller veileder eller praksisstedet det var noe galt med. Nå er jeg ferdig i medisinsk praksis, noe som er langt mer krevende - og kom meg gjennom uten varsel om stryk. Bare gode erfaringer og minner om fine sykepleiere som kun ville meg vel.

Veileder har ALT å si.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse