En tverrfaglig læringsarena for overføring av eldre pasienter
En møteplass på tvers av institusjoner, fremmer kunnskap og samhandling mellom helsepersonell ved overføring av eldre pasienter.
Bakgrunn: Studien rapporterer funn fra en interorganisatorisk læringsintervensjon for helsepersonell, relatert til overføringer av eldre pasienter mellom behandlingsnivåer.
Hensikt: Å undersøke hvordan det kan tilrettelegges for kunnskapsoverføring blant helsepersonell på tvers av primær- og spesialisthelsetjenesten.
Metode: Designet er kvalitativt og deskriptivt, og deltakende observasjon er brukt som datainnsamlingsmetode. Omtrent hundre deltakere på tvers av behandlingsnivåer og profesjoner deltok i en interorganisatorisk læringsarena; «Møteplassen», relatert til overføring av eldre pasienter. En observasjonsguide ble utviklet og testet basert på teorier innen interorganisatorisk kunnskapsoverføring.
Resultater: «Møteplassen» legger til rette for fire former for kunnskapsinteraksjon mellom helsepersonell på tvers av behandlingsnivåer og profesjoner: sosialisering, eksternalisering, kombinering og internalisering. Interaksjonsformene varierer i ulike faser av læringsintervensjonen. Faktorer relatert til interorganisatorisk dynamikk og trekk ved partene som deltar i «Møteplassen» forsterker den interorganisatoriske kunnskaps-overføringen.
Konklusjon: «Møteplassen» tilfredsstilte viktige kriterier for interorganisatorisk kunnskapsoverføring, hvilket indikerer at det er en virkningsfull arena for å tilrettelegge for kunnskapsutveksling relatert til overføringer av eldre pasienter.
Introduksjon
Nasjonale føringer stiller stadig høyere krav til samhandling og
kvalitet i norske helsetjenester generelt, og på tvers av
behandlingsnivåer spesielt (1,2). Sammenhengende og helhetlige
helsetjenester er en uttalt utfordring, både i nasjonale og
internasjonale føringer og i forsk-ningslitteraturen (1,3–6).
Eldre er innenfor en samhandlingskontekst en stor og sårbar
gruppe (1,7-9). Tidligere forsk-ning har vist at kontinuerlige og
koordinerte helsetjenester er spesielt viktig for eldre pasienter,
fordi de ofte har sammensatte medisinske problemer som behandles av
forskjellig helsepersonell (10). Andre studier viser til at
personer med behov for komplekse og kontinuerlige helsetjenester er
særlig sårbare for dårlig kvalitet i overføringer mellom
behandlingsenheter (11,12). Begrepet pasientoverføringer inkluderer
i denne sammenheng overføring av pasientinformasjon, kommunikasjon
mellom involverte helsepersonell og overføring av behandlingsansvar
(13). Spesifikke intervensjoner for forbedring av
pasientoverføringer på tvers av behandlingsnivåer kan øke
kvaliteten på helsetjenester for eldre som blir utskrevet fra
sykehus til kommunehelsetjeneste (14). Det påpekes videre at
intervensjonene bør være tverrfaglige.
Ved å observere overføringer av eldre pasienter, både ved
innleggelse og utskrivelse til eller fra sykehus, har man
identifisert at helsepersonells kompetanse og
informasjonsutveksling er viktige utfordringer av betydning for
kvaliteten i overføringene (15–18). Studier viser at helsepersonell
mangler profesjons-, system- og rollekompetanse når det gjelder
overføringer av eldre pasienter. Man mangler i tillegg arenaer for
utvikling og utveksling av kunnskap på tvers av behandlingsnivåer
(19,16). Samtidig dokumenteres et forskningsbehov knyttet til
intervensjoner for forbedring av pasientoverføringer og effekten av
disse (20). Interorganisatoriske møter for helsepersonell er en
slik intervensjon foreslått av Storm et al. (16). Her kan man
formidle kunnskap relatert til rutiner for overføring av pasienter.
I tillegg kan man danne grunnlag for en felles forståelse av
oppgaver og ansvar i forbindelse med overføring. Videre fremheves
kombinasjonen av formell opplæring og uformell sosial læring, der
det overordnede målet er økt innvirkning på overføringspraksis
(21).
På grunnlag av det identifiserte kunnskapsbehovet vil denne
artikkelen se nærmere på interorganisatoriske møter i form av en
tverrfaglig læringsarena for overføring av eldre pasienter.
Formålet vil være å undersøke hvorvidt en slik arena kan fremme
kunnskapsoverføring på tvers av primær- og spesialisthelsetjenesten
for å legge til rette for bedre overføringer av eldre pasienter.
Teori
Det teoretiske perspektivet i artikkelen er basert på litteratur
om interorganisatorisk kunnskapsoverføring. Interorganisatorisk
kunnskapsoverføring innebærer at én organisasjon lærer av
erfaringene til en annen (22). Easterby-Smith et al. (22) har
oppsummert forskningen om interorganisatorisk kunnskaps-
overføring, og fremhever følgende sett av faktorer med
betydning: Trekk ved partene (sender og mottaker),
interorganisatorisk dynamikk og kunnskapsinteraksjon (se figur 1).
Trekk ved partene
Hvem som er sender og hvem som er mottaker vil variere i løpet av ulike faser eller oppgaver. Kunnskap overføres dermed begge veier i tråd med skiftende roller. Absorberende kapasitet betegner partenes evne til å gjenkjenne verdien av ny kunnskap, og til å oppta og bruke denne kunnskapen (23). Denne kapasiteten påvirkes av organisasjonens tidligere erfaringer, kultur og dens evne til å bevare kunnskap (24). Når kunnskapen kommer fra eksterne kilder, er den mottakende organisasjonen avhengig av intraorganisatorisk overføringsevne for å nyttiggjøre seg kunnskapen. Motivasjon innebærer at mottakeren må være motivert til å tilegne seg kunnskap, og senderen må ha verdifull kunnskap å tilby og være motivert til å lære fra seg. Manglende motivasjon til å lære fra seg (sender) kan også legge en demper på entusiasmen for å lære (mottaker).
Interorganisatorisk dynamikk
Sender og mottaker vil ofte stå i et asymmetrisk maktforhold til
hverandre, idet man opplever at den som er i besittelse av kunnskap
har mer makt. Dette avhengighetsforholdet forandrer seg etter hvert
som kunnskapsoverføringen skjer. Når mottaker opplever at det ikke
er mer å lære, kan grunnlaget for samarbeid falle bort.
Tillit og risiko innebærer at sender ved å dele kunnskap kan
løpe en risiko, ved å overføre kunnskap som kan påvirke
konkurransemessige fortrinn (25). Samtidig løper mottakeren en
risiko for at kunnskapen som mottas er unyttig eller av dårlig
kvalitet, noe som fordrer en kritisk vurdering (26). Tillit fremmer
kunnskapsoverføring, ved å skape trygghet for at kunnskap ikke vil
bli utnyttet (27).
Strukturer og mekanismer er forhold i sammenhengen der
kunnskapsoverføring finner sted. Som regel bør organisasjoner ha en
form for strategisk allianse for at kunnskapsoverføring skal skje.
Hvilken form denne alliansen har vil påvirke hvordan
organisasjonene interagerer, og hvordan kunnskap overføres (28).
Sosiale bånd blir sett på som en overordnet betingelse for
kunnskapsflyt, og kan minske betydningen av kulturelle forskjeller
som gjerne finnes mellom deltakere fra ulike organisasjoner.
Kunnskapsinteraksjon
Organisatorisk kunnskap skapes gjennom en kontinuerlig dialog
mellom taus og eksplisitt kunnskap. Taus kunnskap er kunnskap som
ikke er uttalt, Kodifisert eller lagret, mens eksplisitt
kunnskap kjennetegnes av at den kan formaliseres i rutiner,
prosedyrer og retningslinjer. Ved å studere dette samspillet kan
det identifiseres fire former for kunnskapsinteraksjon (29).
Interaksjonen mellom taus kunnskap hos ulike individer omtales som
sosialisering. Her lærer man gjennom observasjon, imitasjon og
praksis, og på denne måten skaper man taus kunnskap gjennom delt
erfaring. Sosialisering gjør det lettere å sette seg inn i andres
tankeprosesser, og er en forutsetning for kunnskapsutvikling. Et
eksempel på sosialisering kan være å dele et måltid, eller å møtes
på en arena utenfor vante omgivelser. Interaksjon mellom ulike
typer tydeliggjort kunnskap omtales som kombinering.Det
kjennetegnes av at man kombinerer og systematiserer tilgjengelig,
dokumentert kunnskap som allerede finnes. Denne rekonfigureringen
av eksplisitt kunnskap kan foregå gjennom sortering, tilføyelse og
rekategorisering, og vil dermed skape ny eksplisitt kunnskap.
Interaksjonen mellom taus kunnskap og eksplisitt kunnskap
omtales som eksternalisering. Her blir ikke-kodifisert kunnskap
gjort skriftlig eller muntlig tilgjengelig for andre.På denen måten
muliggjør man kunnskapsoverføring på tvers av organisasjoner.
Interaksjonen mellom eksplisitt og taus kunnskap betegnes som
internalisering. Her tas kunnskapselementer i bruk av flere, og på
denne måten internaliseres kunnskapen hos den enkelte.
Interaksjonen mellom de ulike formene for kunnskap vil tilta i
styrke og hastighet etter hvert som flere deltakere blir involvert.
På denne måten er organisatorisk kunnskapsutvikling en prosess som
ofte starter på individnivå, og fortsetter på gruppenivå før
organisasjonsnivå og interorganisatorisk nivå (30). I tillegg til
kunnskapens form (taus eller eksplisitt ) har også dens
kompleksitet og tvetydighet betydning for kunnskapsoverføringen
(22). Tvetydighet sees som en hemmende faktor for
kunnskapsoverføring, og tvetydighet kan i større grad relateres til
taus enn til eksplisitt kunnskap (31).
På bakgrunn av det teoretiske perspektivet, redegjort for over,
søker studien å besvare følgende forskningsspørsmål: Hvordan legger
en spesifikk læringsarena (Møteplassen) til rette for
kunnskapsoverføring på tvers av spesialist- og
primærhelsetjenesten?
For å besvare forskningsspørsmålet undersøker vi hvordan det
tilrettelegges for ulike former for kunnskapsinteraksjon i
læringsarenaen, og hvordan partene (primær- og
spesialisthelsetjenesten) og den interorganisatoriske
dynamikken mellom dem fremstår.
Metodedel
Design og metode
Studien er en kvalitativ, empirisk studie, der deltakende observasjon er brukt som datainnsamlingsmetode (32). Observasjon gir tilgang til informasjon som ikke kan samles ved andre metoder, og blir sett på som en egnet metode når forskeren vil undersøke samhandling mellom mennesker (32). To deltakende observatører gjennomførte datainnsamlingen, og observasjonene ble sammenholdt i etterkant. Feltrollen varierte fra å være tilstedeværende observatør, der man noterte observasjoner, til å være deltakende observatør som fasilitator i gruppediskusjoner.
Datainnsamling
Datainnsamlingen inkluderte observasjon av deltakere og
samhandling mellom disse på læringsarenaen Møteplassen.
Møteplassens hensikt er å gi ansatte som er involvert i
overføringer av eldre pasienter mellom primær- og
spesialisthelsetjenesten en arena for å diskutere faglige
problemstillinger knyttet til kvalitet i overføringene. En
observasjonsguide ble utarbeidet på grunnlag av det teoretiske
perspektivet (22,29). Den ble deretter testet og revidert i løpet
av fire samlinger på Møteplassen, mens hovedtyngden av data ble
samlet inn i løpet av tre samlinger i januar 2014.
Observasjonsguiden inneholdt følgende punkter: Sosialisering,
eksternalisering, internalisering, kombinering, absorberende
kapasitet, interorganisatorisk overføringsevne, motivasjon til å
lære eller lære fra seg, maktforhold, tillit og risiko, strukturer,
mekanismer og sosiale bånd.
Observasjonsdata ble skrevet ned for hånd og deretter
transkribert etter hver samling på Møteplassen. Totalt forelå det
30 sider med observasjonsdata.
Analyse
Observasjonsdata ble analysert ved hjelp av det teoretiske rammeverket presentert i figur 1. Observasjonene ble kategorisert under tre overordnede deler av Møteplassen, og det ble beskrevet hvordan hver enkelt observasjon kunne knyttes til interorganisatorisk kunnskapsoverføring. Etter at førsteforfatter hadde foretatt en første kategorisering av data ble denne presentert for med-observatør (andreforfatter), og kategorier ble diskutert og justert. Deretter ble kategoriene sammenholdt med læringsverktøy som hadde vært i bruk i de ulike delene av Møteplassen.
Etiske vurderinger
Studien er godkjent av Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK) som del av prosjektet «Kvalitet og sikkerhet i overføringer av eldre». Deltakelse er basert på frivillighet, og deltakerne er informert om at enkeltpersoner ikke vil kunne gjenkjennes i publisert materiale.
Resultater
Møteplassen
Møteplassen inneholder en rekke elementer som vist i tabell 1, basert på hva tidligere forskning har dokumentert som viktige faktorer for kvalitet i pasientoverføringer (16,21).
Elementene fra Møteplassens program kan samles i tre
overordnede deler: Ubundet tid, Formidling og Dialog. Ubundet tid
representerer deler av Møteplassen der deltakerne har stor grad av
frihet til selv å velge oppholdssted, samtalepartnere og gjøremål.
Denne delen inneholder registrering, lunsj og pauser. I Formidling
inngår forelesninger som i hovedsak styres av forskere eller
eksterne foredragsholdere, samt film. Dialog preges av aktiviteter
der det er lagt opp til høy grad av deltakerinvolvering. Sistnevnte
inkluderer diskusjoner både gruppevis og i plenum, og er særlig
vektlagt for å oppnå Møteplassens hensikt med å gi helsepersonell
anledning til å diskutere faglige problemstillinger knyttet til
pasientoverføringer av eldre.
Deltakere
Deltakerne på Møteplassen er utdannet som sykepleiere,
hjelpepleiere, leger, ergoterapeuter, fysioterapeuter og merkantilt
personale, og er ansatt i ulike enheter som vist i tabell 2. Hver
deltaker var med på tre samlinger i september 2013, november
2013 og januar 2014. For å oppnå et passende antall deltakere på
hver samling (30–35 stykker) ble det totalt arrangert ni
samlinger.
I det videre vil vi presentere resultater som fremkom ved
observasjon av Møteplassen, relatert til trekk ved partene,
interorganisatorisk dynamikk og kunnskapsinteraksjon.
Trekk ved partene
Ubundet tid. Denne fasen bærer preg av at deltakerne deler egne erfaringer og kunnskap fra sin arbeidsplass. De fremstår som motiverte til å gi fra seg kunnskap. De er interesserte i å høre hva andre deltakere har å si, og viser dette ved aktivt å stille spørsmål til hverandre. De fremstår som motiverte for å lære, og anerkjenner verdien av ny kunnskap.
Formidling. I formidlingsdelen noterer deltakerne, og viser at de følger med og/eller kjenner seg igjen ved å nikke eller hviske seg imellom. Foreleserne har verdifull kunnskap å tilby, og deltakerne fremstår som motiverte for å tilegne seg ny kunnskap. Deltakerne forholder seg også kritiske til det de hører, ved å stille spørsmål til innholdet i presentasjonene. Forskerne fremstår som engasjerte og motiverte for å dele kunnskap. Under visning av film observeres det at deltakerne ler, kommenterer og hvisker til hverandre. Filmen har verdifull og relevant kunnskap å tilby deltakerne.
Dialog. I dialogdelen deler deltakerne erfaringer og
konkrete episoder fra egen arbeidshverdag, og fremstår som
motiverte til å gi fra seg kunnskap. Motsatt er de motiverte til å
tilegne seg ny kunnskap, noe de viser ved å nikke bekreftende, samt
stille spørsmål dersom noe er uklart. Partene har informasjon å
komme med som er verdifull for den motsatte part. Deltakerne
anerkjenner videre verdien av ny kunnskap, ved å lytte til de
andres synspunkter og gi andre mulighet til å komme til orde.
I én av gruppediskusjonene blir det tydelig at en deltaker
styrer mye av diskusjonen, noe som gjør at flere av de andre ikke
engasjerer seg i like stor grad. Det ser i dette tilfellet ut til
at øvrige deltakere etter hvert mister noe av motivasjonen til å
lære fordi diskusjonen blir ensporet og i liten grad angår deres
hverdag.
I plenumsdiskusjonen fremstår partene som motiverte for å lære
og for å gi fra seg kunnskap, samtidig som de anerkjenner verdien
av å ha en felles forståelse på tvers av tjenestenivå. Dette
understrekes av et utsagn fra en av deltakerne: «Det er viktig med
en felles kultur i primær- og spesialisthelsetjenesten, en
bevissthet om hva som er akseptabel måte å gjøre ting
på». Videre viser deltakerne at de er i stand til å gjøre ny
kunnskap om til konkret handling, ved å diskutere konkrete
problemstillinger og gjøre viktige avklaringer.
Interorganisatorisk dynamikk
I tabell 3 vises dynamikken mellom organisasjonene som ble observert i de ulike fasene av Møteplassen, med tilhørende læringsverktøy. Funnene viser at Møteplassen legger til rette for interorganisatorisk kunnskapsoverføring ved å benytte ulike læringsverktøy. De mest sentrale av disse er tilrettelegging av lokaler og program på en slik måte at uformell samhandling kan finne sted: Forelesninger av forskere og sentrale representanter fra praksisfeltet med mulighet for deltakerne til å involvere seg og stille spørsmål underveis, visning av film og gruppediskusjoner. Funnene tyder på at man ved å kombinere disse læringsverktøyene i en og samme intervensjon, oppnår at deltakerne får mulighet til å knytte sosiale bånd. Man oppnår også at partene deltar på et likeverdig grunnlag og at den strategiske alliansen mellom partene fremmer tillit. Risikoen for uønskede konsekvenser ved utilsiktet deling av informasjon blir i tillegg minimert.
Kunnskapsinteraksjon
Tabell 4 viser de ulike kunn-skaspsinteraksjonene som ble observert i de ulike fasene av Møteplassen, med tilhørende læringsverktøy. Ulike læringsverktøy muliggjør også her ulike former for kunnskapsinteraksjon. Sentrale læringsverktøy er frigjøring av tid, tilrettelegging av felles måltid, tilrettelegging av lokaler for muliggjøring av uformelle samtaler, møtelokaler utenfor organisasjonens vante omgivelser, film, gruppediskusjoner og forelesninger med bruk av PowerPoint-presentasjoner. Gjennom disse og andre læringsverktøy viser funnene at Møteplassen tilrettelegger for alle de fire formene for kunnskapsinteraksjon: sosialisering, eksternalisering, kombinering og internalisering. De fire formene kan, i tillegg til hver for seg å skape ny kunnskap, også fungere som en kunnskapsspiral. Dermed genereres ny kunnskap i de ulike enhetene deltakerne til vanlig er del av. Funnene tyder på at Møteplassen legger til rette for at en slik form for kunnskapsutvikling kan skje.
Diskusjon
Studien frembringer resultater som bekrefter at de ulike elementene i Møteplassen, hver for seg og som helhet, legger til rette for interorganisatorisk kunnskapsoverføring.
Forutsetninger
Forskjellige læringsverktøy tilrettelegger for faktorer som
forskningslitteraturen fremholder som viktige i prosesser for
interorganisatorisk kunnskapsoverføring. For eksempel foregår mye
av interaksjonen mellom deltakerne når det er frigjort tid til
uformell samhandling. Dette fremmer utviklingen av sosiale bånd.
Slike uformelle sosiale relasjoner har vist seg å være viktig for
kunnskapsflyt mellom medlemmer av samme organisasjon (33) eller
mellom forskjellige organisasjoner (34). Det er derfor grunn til å
understreke betydningen av å legge til rette for uformell kontakt
mellom deltakere i en interorganisatorisk læringsintervensjon.
En annen forutsetning for at kunnskapsoverføring mellom
organisasjoner skal fungere, er at det finnes en strategisk
allianse mellom enhetene som deltar (22). Deltakerne i Møteplassen
har en slik strategisk allianse. De er en del av de offentlige
helsetjenestene og avhengige av et godt samarbeid. Samtidig møter
de krav til samhandling på tvers av enheter og behandlingsnivåer
gjennom nasjonale føringer (1).
Videre er det viktig at det eksisterer et tillitsforhold mellom
partene. Dette kan bidra til trygghet på at kunnskapen ikke vil bli
utnyttet utover det den var tiltenkt for, noe som kan fremme
kunnskapsoverføringen (22). Man kan imidlertid ikke utelukke at det
finnes informasjon deltakere og forelesere avstår fra å dele. Det
kan tenkes at deling av enkelte typer informasjon kan skade
enhetens eller eget omdømme. Denne studien har ikke kunnet avdekke
slik tilbakeholdelse.
Tilrettelegging for dialog er et annet sentralt læringsverktøy
i Møteplassen. Maktbalanse mellom partene ble observert, og i en av
gruppene avdekket man en skjevhet i maktbalansen. Dette er et
eksempel på at rasjonale for samarbeid faller bort når en av
partene ikke synes den har noe mer å lære. Slik skjevhet i
maktbalansen vil sees som en hemmende faktor for
interorganisatorisk kunnskapsoverføring. Funnene viser at en jevn
maktbalanse i noen grad kan gjenopprettes ved at forskeren gir
ordet til mindre aktive deltakere, og søker å involvere alle i
diskusjonen. Dette taler for at gruppediskusjoner med fordel kan
styres av en ekstern part.
Møteplassen er så langt et tiltak designet, iverksatt og
fasilitert av forskere. Å videreføre tiltaket som en integrert del
av arbeidet med overføringer av eldre pasienter, innebærer en rekke
utfordringer knyttet til ansvar, organisering, ressurser og kultur.
Ansvarsmessig har en av suksesskriteriene for Møteplassen vært bruk
av eksterne fasilitatorer (forskere) og gjennomføring på «nøytral
grunn». Ved videreføring vil man måtte ta stilling til hvem som
skal ha det overordnede ansvaret for Møteplassen. Dette kan være
kommunale helse- og sosialkontor, en eller flere av de øvrige
deltakende enheter eller samhandlingsseksjoner på sykehus. Det kan
også være andre aktører med roller i samhandlingen mellom primær-
og spesialisthelsetjenesten. Organisatorisk bør det tilrettelegges
for fortsatt gjennomføring på «nøytral grunn» der man fokuserer på
en blanding av uformell kontakt, dialog, pasientbaserte case og
bruk av fasilitatorer eller forskere som ikke er direkte involvert
i casene. Ressursmessig er det utfordringer knyttet til å frigjøre
økonomi og personale til planlegging og gjennomføring av
Møteplassen. Og i forhold til hvordan oppfølging av enhetene i
etterkant av deltakelse i Møteplassen skal foregå, med tanke på
implementering av konkrete tiltak for bedring av kvaliteten på
overføringer av eldre pasienter. Kulturmessige utfordringer er
knyttet til vilje hos ledelsen i deltakende enheter, til å frigjøre
personale fra ordinær drift og motivasjon hos deltakerne til å
stille opp.
Metoderefleksjoner
Studien har lagt til grunn at deltakende observasjon er en egnet
metode for å få svar på hvordan Møteplassen legger til rette for
kunnskapsoverføring på tvers av primær- og
spesialisthelsetjenesten. Man får ved hjelp av observasjon direkte
tilgang til samhandling og aktiviteter som faktisk skjer. Dermed
får man førstehånds kunnskap om hvordan interorganisatorisk
kunnskapsoverføring utartes i praksis. Det kan imidlertid knyttes
usikkerhet til hvorvidt man ved observasjon klarer å fange det som
faktisk er relevant, og videre om observasjonene tolkes på en
hensiktsmessig måte. Sammenliknet med andre kvalitative metoder som
fokusgrupper eller individuelle intervjuer, kan det hevdes at en
fordel ved deltakende observasjon over tid er mulighetene til å
«teste» om observasjonene er relevante i løpet av datainnsamlingen.
En annen begrensende faktor er at det utelukkende er benyttet
feltnotater som datagrunnlag. Bruk av diktafon kan gi en mer
detaljert fremstilling av dialogen, og dermed også et rikere
datamateriale. Lydopptak ble av praktiske årsaker og av hensyn til
deltakerne ikke gjennomført.
Studiens design er bygget opp rundt et teoretisk rammeverk
(figur 1) utviklet av anerkjente og ofte siterte forskere.
Litteraturen fastslår at det innen helsetjenesteforskning er en
stor mangel på studier med uttalte teoretiske perspektiver,
spesielt innen evaluering og implementering (35,36). Imidlertid er
en slik «teoristyring» ikke uproblematisk. Den kan begrense
forskeren ved at man unnlater å observere forhold som teoriene ikke
vektlegger, men som like fullt er relevante. På den andre siden
forutsetter studiens omfang at ikke alle faktorer kan inkluderes.
Teoriene er i så måte med på å fastsette nødvendige rammer for hva
som skal være gjenstand for observasjon og ikke.
Resultatene fra denne studien peker på hvordan en læringsarena
kan legge til rette for kunnskapsoverføring relatert til
overføringer av eldre pasienter mellom tjenestenivåer. Litteraturen
peker på at svært få studier presenterer forslag til metoder som
støtter opp om kunnskapsformidling og kunnskapsutveksling i
helsevesenet (37). I så måte er denne studien et bidrag som kan
tjene til dette formålet. Studien er ikke designet for å kartlegge
effekter i form av konkrete tiltak iverksatt i de deltakende
enhetene for å forbedre overføring av pasienter som følge av
Møteplassen. Det er i sin tur viktig å gjennomføre slike
effektstudier for å konkludere om Møteplassen har effekt både på
læringsforholdene i de deltakende enhetene og på kvaliteten på
overføring av eldre pasienter. Dette vil være del av prosjektets
fase 2 (19).
Konklusjon
Den gjennomførte observasjonsstudien viser at intervensjonen
Møteplassen ved hjelp av ulike læringsverktøy legger til rette for
fire former for kunnskapsutvikling: 1. Sosialisering i form av
frigjøring av tid, film, felles måltid, tilrettelegging for
uformelle samtaler, møtepunkt utenfor vante omgivelser. 2.
Eksternalisering i form av presentasjon av PowerPoints,
forelesninger, gruppediskusjoner, kafébord-oppsett, oppfordring til
formulering av skriftlige tiltak. 3. Kombinering i form av tid og
rom for uformelle diskusjoner, oppsummering av allerede kjent
kunnskap, presentasjon av PowerPoints, gruppediskusjoner,
kafébord-oppsett, oppfordring til formulering av skriftlige tiltak.
4. Internalisering av kunnskap i form av forelesninger, mulighet
for spørsmål og refleksjon, gruppediskusjoner, kafébord-oppsett.
Samtidig gjør Møteplassen bruk av læringsverktøy som fremmer
dynamikk på tvers av organisasjoner i form av tilrettelegging for
uformelle samtaler, frigjort tid, lokaler som innbyr til sosial
kontakt, samle de samme personene på flere samlinger over tid,
forelesninger, åpning for spørsmål fra salen, film og
gruppediskusjoner med fasilitator (forsker) til stede. Videre har
partene; deltakere fra primær- og spesialisthelsetjenesten, trekk
som fremmer kunnskapsoverføring i form av at de er motiverte for å
lære og for å gi fra seg kunnskap. I tillegg anerkjenner de verdien
av ny kunnskap og har verdifull kunnskap å tilby. Studien
konkluderer med at Møteplassen er en virkningsfull arena som
tilrettelegger for interorganisatorisk kunnskapsoverføring
knyttet til overføringer av eldre mellom behandlingsnivåer.
Integrering av Møteplassen som en læringsarena for
kunnskapsoverføring som ikke er forskerdrevet, krever avklaring av
en rekke forhold knyttet til ansvar, organisering, ressurser og
kulturtrekk hos deltakende enheter. Spredning av Møteplassen til
bruk i andre deler av helsetjenesten fordrer videre forskning, men
suksesskriterier som tilrettelegging for uformell kontakt,
strategiske allianser, tillit mellom partene, dialog og bruk av
«eksterne» fasilitatorer (forskere) anses å være typiske
trekk.
Referanser
1. Samhandlingsreformen. Helse- og omsorgsdepartementet. Meld.
St. nr. 47 (2008–2009).
2. God kvalitet – trygge tjenester. Helse- og
omsorgsdepartementet. Meld. St. nr. 10 (2012–2013).
3.Integrated health services – What and why? (Internett). WHO;
2008 (Nedlastet: 2015-03-13). Tilgjengelig fra:
http://www.who.int/healthsystems/technical_brief_final.pdf.
4. Johri M, Beland F, Bergman H. International experiments in
integrated care for the elderly: a synthesis of the evidence.
International Journal of Geriatric Psychiatry. 2003;18:222-35. doi:
10.1002/gps.819.
5. Hilligoss B, Cohen MD. The unappreciated challenges of
between-unit handoffs: negotiating and coordinating across
boundaries. Annals of emergency medicine. 2013;61(2):155–60. doi:
10.1016/j.annemergmed.2012.04.009.
6. Holen-Rabbersvik E, Eikebrokk TR, Fensli RW, Thygesen E,
Slettebø Å. Important challenges for coordination and
inter-municipal cooperation in health care services: a Delphi
study. BMC health services research. 2013;13:451. doi:
10.1186/1472-6963-13-451.
7. Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet.
Politikk for likestilling. Oslo, Barne-, likestillings- og
inkluderingsdepartementet; 2012. NOU 2012:15.
8. Mechanic D, Tanner J. Vulnerable people, groups, and
populations: societal view. Health Affairs. 2007;26:1220-30. doi:
10.1377/hlthaff.26.5.1220.
9. Long SJ, Brown KF, Ames D, Vincent C. What is known about
adverse events in older medical hospital inpatients? A systematic
review of the literature. International Journal for Quality in
Health Care. 2013;25:542-54. doi: 10.1093/intqhc/mzt056.
10. Wenger NS, Young RT. Quality indicators for continuity and
coordination of care in vulnerable elders. Journal of the American
Geriatrics Society. 2007;55:S285-S92. doi:
10.1111/j.1532-5415.2007.01334.x.
11. Coleman EA. Falling through the cracks: challenges and
opportunities for improving transitional care for persons with
continuous complex care needs. Journal of the American Geriatrics
Society. 2003;51:549-55. doi: 10.1046/j.1532-5415.2003.51185.x.
12. Hesselink G, Schoonhoven L, Barach P, Spijker A, Gademan P,
Kalkman C, et al. Improving patient handovers from hospital to
primary care: a systematic review. Annals of internal medicine.
2012;157:417-28. doi: 10.7326/0003-4819-157-6-201209180-00006.
13. Laugaland K, Aase K, Barach P. Addressing risk factors for
transitional care of the elderly – literature review. I: Albolino
S, Bagnara S, Bellandi T, Llaneza J, Rosal-Lopez G, Tartaglia R,
eds. Health care systems ergonomics and patient safety. London:
Taylor & Francis Group; 2011:183–91.
14. Laugaland K, Aase K, Barach P. Interventions to improve
patient safety in transitional care – a review of the evidence.
Work: A Journal of Prevention, Assessment and Rehabilitation.
2012;41:2915-24. doi: 10.3233/WOR-2012-0544-2915.
15. Aase K, Laugaland KA, Dyrstad DN, Storm M. Quality and
safety in transitional care of the elderly: the study protocol of a
case study research design (phase 1). BMJ open. 2013;3(8). doi:
10.1136/bmjopen-2013-003506.
16. Storm M, Siemsen IMD, Laugaland K, Dyrstad DN, Aase K.
Quality in transitional care of the elderly: Key challenges and
relevant improvement measures. International Journal Of Integrated
Care [Internett]. 2014 (Nedlastet: 2014-05-20);14(2). Tilgjengelig
fra: https://www.ijic.org/index.php/ijic/article/view/1194/2384.
17. Hastings SN, Heflin MT. A systematic review of
interventions to improve outcomes for elders discharged from the
emergency department. Academic Emergency Medicine. 2005;12, 978–86.
doi: 10.1197/j.aem.2005.05.032.
18. Clark PG. Examining the interface between interprofessional
practice and education: Lessons learned from Norway for promoting
teamwork. Journal of interprofessional care. 2011;25:26-32. doi:
10.3109/13561820.2010.497751.
19. Storm M, Groene O, Testad I, Dyrstad DN, Heskestad RN, Aase
K. Quality and safety in the transitional care of the elderly
(phase 2): the study protocol of a quasi-experimental intervention
study for a cross-level educational programme. BMJ Open. 2014;4(7).
doi: 10.1136/bmjopen-2014-005962.
20. Gordon M, Findley R. Educational interventions to improve
handover in health care: a systematic review. Medical education.
2011;45;1081-9. doi: 10.1111/j.1365-2923.2011.04049.x.
21. Stoyanov S, Boshuizen H, Groene O, van der Klink M, Kicken
W, Drachsler H, Barach P. Mapping and assessing clinical handover
training interventions. BMJ quality & safety. 2012;21:i50-i57.
doi: 10.1136/bmjqs-2012-001169.
22. Easterby-Smith M, Lyles MA, Tsang EW. Inter-organizational
knowledge transfer: Current themes and future prospects. Journal of
management studies. 2008;45;677-90. doi:
10.1111/j.1467-6486.2008.00773.x.
23. Cohen W, Levinthal D. Absorptive Capacity: A New
Perspective on Learning and Innovation. Administrative Science
Quarterly [Internett]. 1990 [hentet 2014-05-15];35:128–152.
Tilgjengelig fra:
http://web.a.ebscohost.com.ezproxy.uis.no/ehost/detail?sid=e6abf9fb-7998-4745-b44f-6f8117f257f5%40sessionmgr4003&vid=2&hid=4114&bdata=JnNjb3BlPXNpdGU%3d#db=sih&AN=9603111655.
24. Lane PJ, Lubatkin M. Relative absorptive capacity and
interorganizational learning. Strategic management journal
[Internett]. 1998 [hentet 2014-05-15];19:461-77. Tilgjengelig fra:
http://webkuliah.unimedia.ac.id/ebook/files/lane-lubatkin(1998)%20relative%20absorptive.pdf.
25. Norman PM. Protecting knowledge in strategic alliances:
Resource and relational characteristics. The Journal of High
Technology Management Research. 2002;13: 177–202. doi:
10.1016/S1047-8310(02)00050-0.
26. Ko D-G, Kirsch LJ, King WR. Antecedents of Knowledge
Transfer from Consultants to Clients in Enterprise System
Implementations. MIS Quarterly. 2005;29:59–85. doi:
10.2307/25148668.
27. Dhanaraj C, Lyles MA, Steensma HK, Tihanyi L. Managing
tacit and explicit knowledge transfer in IJVs: the role of
relational embeddedness and the impact on performance. Journal of
International Business Studies. 2004;35:428-42. doi:
10.1057/palgrave.jibs.8400098.
28. Hagedoorn J, Narula R. Choosing Organizational Modes of
Strategic Technology Partnering: International and Sectoral
Differences. Journal of International Business Studies.
1996;27:265–84. doi: 10.2307/155285.
29. Nonaka I, Takeuchi H. The Knowledge Creating Company. New
York: Oxford University Press; 1995.
30. Nonaka I. A dynamic theory of organizational knowledge
creation. Organization science. 1994;5:14-37. doi:
10.1287/orsc.5.1.14.
31. Simonin BL. An empirical investigation of the process of
knowledge transfer in international strategic alliances. Journal of
international business studies. 2004;35:407-27. doi:
10.1057/palgrave.jibs.8400091.
32. Johannessen A, Tufte PA, Christoffersen L. Introduksjon til
samfunnsvitenskapelig metode. Oslo: Abstrakt Forlag; 2010.
33. Hansen MT, Løvås B. How do multinational companies leverage
technological competencies? Moving from single to interdependent
explanations. Strategic Management Journal. 2004;25, 801–22. doi:
10.1002/smj.413.
34. Bell GG, Zaheer A. Geography, networks, and knowledge flow.
Organization Science. 2007;18:955-972. doi: 10.1287/orsc.1070.0308.
35. Davidoff F, Dixon-Woods M, Leviton L, Michie S.
Demystifying theory and its use in improvement. BMJ Quality and
Safety. 2015;24:228-38. doi:10.1136/bmjqs-2014-003627.
36. Walshe K. Understanding what works – and why – in quality
improvement: the need for theory-driven evaluation. International
Journal for Quality in Health Care. 2007;19:57-59. doi:
10.1093/intqhc/mzm004.
37. Pentland D, Forsyth K, Maciver D, Walsh M, Murray R, Irvine
L, Sikora, S. Key characteristics of knowledge transfer and
exchange in healthcare: integrative literature review. Journal of
Advanced Nursing. 2011;67:1408-25. doi:
10.1111/j.1365-2648.2011.05631.x.
0 Kommentarer