God omsorg for urolige personer med demens
Studien viser at de ansatte ved to avdelinger for personer med demens, utøver yrket sitt med stor grad av fleksibilitet og beredskap.
Bakgrunn: Hovedideen i dette prosjektet er å utforske og beskrive god omsorg. Teoretiske beskrivelser av god omsorg er vanskelig å anvende i en konkret klinisk situasjon. Det er derfor viktig å få fram mer konkrete beskrivelser av god omsorg med utgangspunkt i god faglig utøvelse.
Hensikt: Formålet med denne studien er å utforske og beskrive hva god omsorg kan være i en skjermet avdeling for personer med demens.
Metode: Det ble benyttet et kvalitativt design med deltakende observasjon som datainnsamlingsmetode. Ansatte i to skjermete avdelinger deltok i studien. Feltnotatene ble analysert i hermeneutisk fortolkende tradisjon.
Resultat: Funnene viste at de ansatte alltid var beredt ved at de var årvåkne, utnyttet gylne øyeblikk og responderte svært raskt når det var nødvendig. De viste stor grad av fleksibilitet ved at de tålte pasientens opptreden, de tålte uorden og rutinebrudd og var kreative i sin fagutøvelse. Betingelser for slik fagutøvelse syntes å være at de hadde gode kunnskaper om sykdom, symptomer og den enkelte pasient, samt at de hadde god innsikt i kollegaers kompetanse.
Konklusjon: Studien viser at god omsorg for personer med demens er kjennetegnet av at de ansatte alltid er beredt, er fleksible i sin arbeidsform og tilnærming, og har god kunnskap og kjennskap til pasienten. Disse kjennetegnene samsvarer med kjente teorier om omsorg for personer med demens.
Innledning
Ansatte som arbeider i institusjonell omsorg for personer med
demens har en utfordrende og krevende jobb (1). En av
hovedutfordringene er at så mye som 50 prosent av pasienter med
langtkommet demens er urolige (2). Studier viser at de ansattes
holdninger til personer med demens og deres kunnskaper om sykdommen
og miljøbehandling har betydning for forekomsten av uro og
utagering (3–5).
Hovedideen i dette prosjektet er å utforske og beskrive hva god
omsorg kan være i en skjermet avdeling for personer med demens.
Benner (6) beskrev allerede i 1984 kjennetegn ved god omsorg i form
av ekspertsykepleie. En ekspert handler intuitivt, fleksibelt og
arbeider flytende (6). Dette krever høy analytisk kompetanse og en
dyp forståelse av situasjonen. Vetlesen og Nortvedt (7) bruker
begrepet «moralsk opptreden» for å beskrive god omsorg. Moralsk
opptreden vil si en kompetanse der de ansatte er i stand til å
identifisere hvordan egen persepsjon, dømmekraft og handling
påvirker personer med demens. Slike overordnete teoretiske
beskrivelser er viktige for å forstå hva god omsorg er, men som
Spichiger, Wallhagen og Benner (8) påpeker, er det vanskelig å
anvende slike kontekstuavhengige beskrivelser i en konkret klinisk
situasjon. Det er derfor viktig å få fram mer konkrete beskrivelser
av god omsorg med utgangspunkt i god faglig utøvelse.
Det er gjennomført noen empiriske studier som beskriver
kjennetegn ved god omsorg for personer med demens i institusjon og
hjemmetjenester. Studiene er basert på intervju med pasienter, og
fokusgruppeintervju med pårørende og ansatte (9), deltakende
observasjon kombinert med intervju med pasienter, pårørende og
ansatte (10), intervju med ansatte og pårørende (11), og med bare
ansatte (12). Funnene i disse studiene viser at god omsorg er
preget av respekt, solidaritet og gjensidighet (10,12,13), og at
god omsorg betinger individualisert omsorg (10,11). Videre kommer
det fram at å legge til rette for fleksibilitet og kontinuitet var
sentralt i god omsorg (9). De mest konkrete beskrivelsene av hva
god omsorg kan innebære finner vi i artikkelen til Sellevold m.fl.
(12). Her beskrives god omsorg som de ansattes evne til å sanse hva
pasienten uttrykker, det vil si å se personen og ikke sykdommen,
kommunisere med pasienten både verbalt og nonverbalt, og være var
for pasientens respons på den ansattes væremåte og kommunikasjon.
Videre beskrives god omsorg som de ansattes evne til å forstå hva
pasienten uttrykker; det vil si å tolke både følelsesmessige og
kroppslige uttrykk som en måte pasienten uttrykte sine behov
på.
Det er også gjennomført studier som beskriver hva som kan
gjøres for urolige personer med demens. Bidewell (1) legger
spesielt vekt på individuell utredning og tiltak som meningsfulle
aktiviteter eller stimuli og balanse mellom sosial kontakt og det å
være i ro. Skovdahl m.fl. (5) viser i sin studie at det er viktig
at de ansatte har tilstrekkelig kompetanse, og at både ansatte og
pasienter trenger støtte. Litteraturgjennomgangen viser at det er
begrenset med empiriske beskrivelser av god omsorg i praksis, noe
som for øvrig også er understreket av Pulsford m.fl. (14).
Med bakgrunn både i teoretiske beskrivelser og i forskningen
presentert over, er hensikten med denne studien å utforske og
beskrive hva god omsorg kan være i en skjermet enhet for personer
med demens.
Metode
Det ble benyttet kvalitativt design med etnografisk metode med feltobservasjoner og feltsamtaler som datainnsamlingsmetode.
Setting
Feltobservasjonene ble gjort i to avdelinger for personer med
demens, beliggende i hver sin bykommune på Østlandet. Den ene
avdelingen er spesielt tilrettelagt for personer med så langtkommet
demens og så utfordrende atferd at de ikke kunne bo i vanlige
skjermete avdelinger. Sykehjemmet har flere langtidsavdelinger og
tre skjermete avdelinger i tillegg til spesialavdelingen.
Avdelingen har fire pasienter innlagt med vedtak om midlertidig
opphold. Det er fem ansatte med treårig høyskoleutdanning og
spesialutdanning i demens, tre av dem er sykepleiere, samt fem
hjelpepleiere eller omsorgsarbeidere med spesialutdanning i demens.
Den andre avdelingen er en av fem skjermete enheter i et
sykehjem. Sykehjemmet har i tillegg avdelinger for både korttids-
og langtidsopphold. De sju pasientene er alle innlagt med vedtak om
langtidsopphold. Avdelingens personalressurs består av sju årsverk.
Av disse er fire sykepleiere, avdelingsleder iberegnet. Tre av dem
har ulik spesialutdanning. I tillegg er det åtte hjelpepleiere i
avdelingen, noen med spesialutdanning.
Utvalg
Alle ansatte i helsefaglige stillinger, med unntak av vikarer i mindre enn 20 prosent stilling, ble invitert til å delta. Totalt 13 ansatte ga samtykke til å delta. Sju hadde treårig høyskoleutdanning, de resterende var hjelpepleiere/omsorgsarbeidere med spesialisering. Det var ansatte ifra 100 til 30 prosent stilling.
Datasamling
Feltobservasjonene ble gjennomført i perioden november
2011–februar 2012. Disse ble gjennomført i tre faser (15) i hver
enhet. Fase 1; beskrivende fase, to dager, hvor omgivelser og
setting ble beskrevet (utforming og innredning av avdelingen,
aktiviteter, døgnrytmen og atmosfære). Fase 2; fokusert fase, tolv
dager, hvor vi fokuserte på de ansatte (samspill og samhandling med
pasienter, væremåte, takling av uventete situasjoner). Fase 3;
selektiv fase, tre dager, foregikk etter en begynnende analyse av
første og andre fase.
To forskere (første- og tredjeforfatter) var til stede i hver
sin enhet, både på dag- og kveldstid. Hver observasjon varte i
tre–fire timer. Forskerne beveget seg på pasientrom, fellesrom og
korridorer. De gikk ikke inn på bad /WC for å observere samhandling
der, men befant seg da utenfor døren eller i nærliggende
pasientrom. Underveis ble det nedfelt stikkordsmessige notater fra
det forskeren observerte, samt kommentarer og utsagn fra samtaler
mellom deltakerne, og mellom deltakerne og forskerne. I etterkant
av hver observasjon ble notatene skrevet ut som samlet tekst
(16).
Analyse
Analysen ble gjennomført inspirert av etnografisk analyse slik
den er beskrevet av Hammersley og Atkinson (16). Trinn 1 i analysen
er en gjennomlesing av feltobservasjonene for å danne seg et
foreløpig bilde av sentrale elementer i data. Utkast til mulige
kategorier ble notert ned, likeledes en samlet forståelse av hva
som var det mest sentrale i dataene. I trinn 2 i analysen
gjennomførte vi en mer systematisk og detaljert lesing av
feltnotatene. I denne fasen noterte vi kategorier i margen.
Eksempler på kategorier er «årvåkenhet», «metoder» og «gylne
øyeblikk». Etter å ha gjennomført kategoriseringen i flere
leserunder, laget vi et dokument for hver kategori, for eksempel
samlet vi all tekst merket med «årvåkenhet» i et eget dokument.
Deretter jobbet vi med å forstå nyanser i innholdet i hver enkelt
kategori. I tredje analyserunde søkte vi å abstrahere kategorien i
mer overordnete temaer eller funn. Denne fasen ble også gjennomført
i flere runder, og innbefattet flere forsøk på å skrive ut en
funnpresentasjon. Etter flere omskrivinger og nylesninger av
kategoriene, kom vi til slutt fram til en samlet forståelse av
funnene i denne studien. For eksempel ble kategoriene «årvåkenhet»
og «gylne øyeblikk» abstrahert til funnet «alltid beredt».
Underveis i analyseprosessen ble funnene presentert for
personalet i de to avdelingene. Tilbakemelding herfra ga viktige
innspill i revisjon og validering av funnene.
Etiske hensyn
Prosjektet er forelagt Regionalt Forskningsetisk Komité som
vurderte at prosjektet ikke framsto som medisinsk eller helsefaglig
forskning. Prosjektet ble godkjent av Norsk samfunnsvitenskapelig
datatjeneste (NSD, prosjektnummer 28475).
Det ble gitt muntlig og skriftlig informasjon om prosjektet i
forkant. Deltakerne ga så sitt informerte samtykke skriftlig. Det
ble også understreket for dem at de kunne trekke samtykket tilbake
fram til analysearbeidet startet. Det ble ikke nedfelt notater om
ansatte som ikke hadde gitt samtykke til deltakelse i studien, selv
om de ved flere anledninger var til stede i avdelingen i forskerens
observasjonsperiode.
I tillegg var forskerne svært oppmerksomme på å opptre diskret
og respektfullt i all sin kontakt med pasienter og pårørende.
Pasienter og pårørende fikk muntlig informasjon om studien fra
avdelingsleder/forsker, og oppslag med informasjon om studien var
tilgjengelig i avdelingen.
Resultater
Funnene presenteres i tre hovedtema. Det er lagt vekt på, i tråd med studiens hensikt, å beskrive kjennetegn ved god omsorgsutøvelse. Samlet fortolkning kan beskrives i setningen: Den reflekterte hjelper og kollega.
Alltid beredt
Et av kjennetegnene ved de ansattes fagutøvelse var deres evne
til å være i kontinuerlig beredskap. Fra de kom på vakt og til de
gikk hjem var de beredt på at hva som helst kunne skje. I dette
ligger en kontinuerlig årvåkenhet for raske skiftninger i
pasientens tilstand eller for hva pasienten prøver å uttrykke
gjennom kroppsspråk som «mørke øyne», rynkete øyebryn, ord, lyder,
kroppsholdning og bevegelser. En av de ansatte forteller: «Slik som
nå så jeg at pasienten reiste seg fra stolen sin og gikk inn på
rommet. Da er jeg i beredskap med en gang og tenker: Enten skal hun
på do eller så er hun trøtt og vil legge seg.»
Alltid beredt innebar også at helsepersonell i avdelingene vi
har studert var på utkikk etter mulighet for å hjelpe pasienten på
en god måte. De ansatte bruker begrepet gylne øyeblikk når de
skulle beskrive situasjoner der de så muligheten for å hjelpe
pasienten med nødvendige gjøremål. Da kan det skje at pasienten
mottar hjelpen frivillig uten å yte motstand, eller at de lykkes i
å utnytte situasjonen til pasientens beste, til tross for litt
protester. «Når jeg hører at hun er ferdig på toalettet går jeg inn
og tilbyr toalettpapir. Samtidig benytter jeg anledningen og sier
at: Se på den trusa di, den var ikke fin. Vi bytter den med det
samme.»
De ansatte var også bevisste på at muligheter for å hjelpe
pasienten kan dukke opp når som helst. En forutsetning syntes å
være at de reagerer raskt når anledningen bød seg. «Pasient N er
ferdig med å spise og sier plutselig: Jeg må på toalettet. Pleier K
reiser seg umiddelbart og sier: Unnskyld oss! – og følger pasienten
inn på rommet.»
Fleksibilitet
I daglige møter med personer med demens framsto de ansatte som
fleksible. Fleksibiliteten viste seg på flere ulike nivåer og i
ulike situasjoner. Først og fremst var fleksibiliteten rettet mot
pasientene. Det så ut som de i sin kompetanse hadde opparbeidet en
evne til å tåle pasientens opptreden. Det kunne for eksempel bety
at de aksepterte handlinger hos pasienten som virker uforståelige
eller uhensiktsmessige. «Pasienten vimser rundt, tar noen
servietter som sykepleieren har brettet. Sykepleieren sier til meg
(forskeren): Nå tar hun serviettene som jeg har brettet og kommer
helt sikkert til å krølle dem sammen. Men det gjør ikke noe. Sånn
er det bare.»
Videre så det ut til at de ansatte tålte pasientens avvisning
uten å gi opp forsøk på å etablere eller vedlikeholde kontakt:
«Pasienten har begynt å vandre igjen. Sykepleieren finner en avis
og gir ham, men han kaster den på bordet. Spør om han vil ha kaffe?
Nei! Sykepleieren vandrer tett ved ham.»
De ansatte viste også evne til å tåle uorden i avdelingen. Det
var ikke uvanlig at pasienter flyttet rundt på møbler eller tok ned
bilder fra veggene. Dette kunne skje både i fellesrommene som
dagligstue eller kjøkken, eller på pasientens rom. I slike
situasjoner så vi at de ansatte bevarte roen uten å korrigere
pasienten i sine aktiviteter. Samtidig syntes det som de i noen
tilfeller forsøker å lete etter meningen i det som skjedde.
«Pasienten reiser seg og drar med seg stolen. Sykepleieren sier: Så
fint at du tok med stol til meg! Det er bra det!»
Et særpreg ved de ansatte vi studerte var at de opptrådte svært
fleksibelt i forhold til etablerte rutiner. Rutinen fungerte ikke
som en tvangstrøye, men heller som en fleksibel ramme. De ansatte
så ut til å tåle rutinebrudd hver eneste dag. Dette ble mest
tydelig når det gjaldt det å stå opp om morgenen. De ansatte var
vare for at noen pasienter ikke ønsket å stå opp for tidlig. Da ga
de seg god tid, prøvde flere ganger og var kreative i sin
tilnærming. For eksempel gikk de flere ganger inn til pasienten og
spurte om han eller hun ville stå opp eller ville ha frokost. De
avventet pasientens respons før de tok nye initiativ. «Pleieren går
inn igjen til pasienten, sier hei og fint å se deg. Sier at hun vil
sette på lyset og slår på bryteren. Pasienten protesterer med en
gang. Au, nei, sier hun. Pleieren spør om det er for sterkt og er
rask med å slå av lyset.»
De ansatte framsto videre som kreative i sin arbeidsform. Når
pasienten ikke ville stå opp om morgenen, legge seg om kvelden
eller ta medisinen sin, kunne de bytte samtaletema eller prøve å
vekke pasientens nysgjerrighet overfor noe eller noen.
Kreativiteten kunne også vise seg ved at de ansatte er avventende
dersom de ikke lykkes i sitt forsøk på å hjelpe pasienten. De
velger å prøve igjen senere eller be en kollega om å gå inn i
situasjonen i stedet.
Kunnskap og kjennskap
For å kunne utøve god omsorg virker det som de ansatte er
avhengige av å ha kunnskap om sykdommen. De viste i sin opptreden
at de hadde inngående kunnskap om demenslidelser. Men ikke bare
det, kjennskap til pasientens væremåte og vaner, syntes å være
vesentlig for om de ansatte lyktes i å hjelpe pasienten eller ei.
Kjennskapen til pasientens vaner viste seg for eksempel i at de
ansatte hadde innsikt i små nyanser i pasientens væremåte, for
eksempel når en pasient skulle stå opp om morgenen: «Det går ikke.
Hun ligger under dyna og da blir det helt feil å dra henne opp. Det
er bare mulig å få henne opp når hun sitter på sengekanten med
beina utenfor senga.»
De viste også at de hadde gode kunnskaper om menneskers
grunnleggende behov, både fysiske og psykososiale, ved at de
kontinuerlig prøvde å tolke hva pasienten hadde behov for, ville
eller ønsket. De diskuterte for eksempel om uroen hos en av
pasientene kunne handle om at vedkommende hadde en
urinveisinfeksjon. «Hun har jo drukket så lite, og jeg syntes det
luktet litt av urinen i dag.»
Et annet særpreg ved de ansattes arbeidsform var at de syntes å
være avhengige av å kjenne kollegaene sine. I løpet av
observasjonsperioden så vi gjentatte eksempler på at de ansatte
spilte på hverandres kompetanse. De kunne stå i situasjoner der de
ikke forsto hva pasienten ville og pasienten viste stigende
irritasjon. Da var det ikke uvanlig at denne ansatte trakk seg
tilbake og ba en av de andre overta. Dette var en strategi som
betinget at de kjente hverandres kompetanse så godt at det å
overlate utfordringen til en kollega ikke ble opplevd som et
nederlag. På samme måte kunne de tåle at en kollega overhørte at de
ble utskjelt av en pasient, uten at dette ble oppfattet som at
denne ansatte fungerte dårlig.
Diskusjon
Ansatte som arbeidet med omsorg for personer med demens i de to
avdelingene i denne studien, viste en stor grad av refleksivitet i
sin yrkesutøvelse. God omsorg framsto som en kombinasjon av
kunnskap, fleksibilitet og beredskap, der pasientens behov hadde
forrang, samt en kollegial raushet der man hjalp hverandre i
vanskelige situasjoner.
At kunnskap om demenssykdommer og kjennskap til pasientens
tidligere liv og nåværende situasjon er viktig, understrekes av
våre informanter. Dette funnet er helt i tråd med rådende teorier
om personsentret omsorg (17) og funn fra empiriske studier (5) og
litteraturreviewer (1,14). Å ha kunnskap som grunnlag for
utøvelse av god omsorg synes å være veldokumentert.
Det som er mer interessant i våre funn er beskrivelsen av
beredskap og fleksibilitet. Våre beskrivelser av en kontinuerlig
beredskap fra man kommer på vakt til man går av vakt, og evne til å
gripe kjernen i en situasjon og handle der og da, kan vi ikke finne
beskrevet like nyansert i andre studier. Sellevold m.fl. (12) sine
beskrivelser av å sanse og forstå pasienten kan et stykke på vei
minne om årvåkenheten vi beskriver som en del av beredskapen. Men
den konstante beredskapen, slik våre informanter beskriver den, er
mer altomfattende. Den kontinuerlige beredskapen framstår i vårt
materiale som et dominerende kjennetegn ved god omsorg for personer
med demens. En mulig grunn til at beredskapen var så framtrendende
i vår studie, kan være en skjevhet i utvalget av avdelinger. Vi
gjorde våre observasjoner i to avdelinger med pasienter med
utfordrende atferdsendringer. Det kan ha ført til at denne
dimensjonen ved god omsorg var spesielt framtredende i disse
avdelingene. Videre kan det ha hatt betydning at de ansatte hadde
høy kompetanse og gjennomgående lang erfaring innen demensomsorg.
De ansattes evne til fleksibilitet er vesentlige funn i vår
studie. Edvardsson m fl. (9) sin studie støtter vårt funn om hvor
viktig det er å være fleksibel. Våre informanter beskriver
imidlertid fleksibilitet på en mer konkret måte og nærmere knyttet
til daglig utøvelse av omsorg enn det Edvardsson m fl. (9) gjør.
Særlig interessant er det at fleksibiliteten framstår som evnen til
å tåle både uro, uorden og rutinebrudd. Det kan synes som de
ansattes kunnskap og forståelse hjelper dem til å tåle avvik fra
generelle standarder og heller lete etter kreative løsninger når et
problem oppstår. Det kan også understrekes at våre informanter
hadde et reflektert forhold til dette fenomenet og mente det var
med på å redusere uro hos pasientene.
Omsorg som preges av fleksibilitet er for øvrig godt beskrevet
av Kitwood (18). Kitwood sier at anerkjennende interaksjon
innebærer at ansatte etterspør preferansene til personer med demens
samt deres ønsker og behov. Han sier videre at anerkjennende
interaksjon er preget av forhandling om enkle hverdagsemner, som
for eksempel hvorvidt en person føler seg parat til å stå opp,
innta et måltid, og så videre. I vår studie observerte vi mye av
slike forhandlinger, for eksempel i forbindelse med å stå opp om
morgenen eller dusje. Slik sett kan det se ut som studiedeltakerne
hadde tilegnet seg kunnskap og kompetanse som gjorde dem til
fleksible yrkesutøvere som tålte både uorden og rutinebrudd.
Men er det mulig for den enkelte ansatte å være fleksibel
dersom kollegaene ikke er likedan? Våre funn viser at fleksibilitet
var dominerende blant alle studiedeltakerne. Det innebar blant
annet at en kollega viste fleksibilitet ved å omprioritere sine
egne arbeidsoppgaver, og ved å anerkjenne den ansatte som ikke fikk
til å hjelpe en person der og da. Fleksibilitet var med andre ord
ikke bare en individuell egenskap, men en kollektiv
tilnærmingsmåte. Dette er i tråd med måten Kitwood beskriver god
demensomsorg på: «Når den er best, utspringer omsorg av spontane
handlinger fra mennesker, som har mange ressurser og høy grad av
bevissthet, som er i stand til å stole på hverandre og har lett for
å arbeide som en gruppe.» (18, s. 128, vår oversettelse). I
fleksibiliteten ligger samtidig en aksept av at kollegaer i en
avdeling er ulike og lykkes ulikt i sine forsøk på å hjelpe
pasientene.
Det er også interessant å se funnet i lys av teorien til
McCormack og McCanse (17). De hevder at egenskaper hos sykepleieren
er en forutsetning for personsentrert sykepleie. Fleksibilitet,
samt det at de alltid er beredt kan sees på som to slike faglige
egenskaper hos sykepleieren, og kan minne om dimensjoner ved
Benners (6) beskrivelser av ekspertsykepleie.
Det er behov for videre studier for ytterligere å nyansere og
beskrive kjennetegn ved god omsorg. Studiens resultater gir
imidlertid studenter, ansatte og ledere mulighet til å analysere,
vurdere og eventuelt endre egen fagutøvelse.
Metodiske refleksjoner
Studien er kun utført i to avdelinger, noe som gir et begrenset datagrunnlag. På den andre siden valgte vi strategisk to avdelinger som var kjent som gode avdelinger, noe som var nødvendig for å innfri studiens hensikt om å beskrive god praksis. Videre var vi to forskere som observerte i hver vår avdeling, og det var påfallende at de situasjoner og kjennetegn som ble nedfelt i feltnotatene var svært like.
Konklusjon
Studien viser at god omsorg for personer med demens er kjennetegnet av at de ansatte alltid er beredt, er fleksible i sin arbeidsform og tilnærming, og har god kunnskap og kjennskap til pasienten. Disse kjennetegnene samsvarer med aktuell forskning og kjente teorier om omsorg for personer med demens.
Referanser
1. Bidewell JW, Chang E. Managing dementia agitation in
residential aged care. Dement Geriatr Cogn Disord. 2011;10:299–315.
2. Kverno KS, Black B, Blass DM, Geiger-Brown J, Rabins PV.
Neuropsychiatric Symptom Patterns in Hospice-Eligible Nursing Home
Residents with Advanced Dementia. J Am Med Dir Assoc.
2008;9:509–15.
3. Gelkopf M, Roffe Z, Behrbalk P, Melamed Y, Werbloff N,
Bleich A. Attitudes, opinions, behaviors, and emotions of the
nursing staff toward patient restraint. Issues Ment Health Nurs.
2009;30:758–63.
4. Pellfolk TJE, Gustafson Y, Bucht G, Karlsson S. Effects of a
Restraint Minimization Program on Staff Knowledge, Attitudes, and
Practice: A Cluster Randomized Trial. Journal of the American
Geriatrics Society. 2010;58:62–9.
5. Skovdahl K, Kihlgren AL, Kihlgren M. Different attitudes
when handling aggressive behaviour in dementia – narratives from
two caregiver groups. Aging Ment Health. 2003;7:277–86.
6. Benner P. From novice to expert: excellence and power in
clinical nursing practice: Addison-Wesley Publishing; 1984.
7. Vetlesen AJ, Nortvedt P. Følelser og moral. [Oslo]: Ad Notam
Gyldendal; 1996.
8. Spichiger E, Wallhagen MI, Benner P. Nursing as a caring
practice from a phenomenological perspective. Scand J Caring Sci.
2005 Dec;19:303–9.
9. Edvardsson D, Fetherstonhaugh D, Nay R. Promoting a
continuation of self and normality: person-centred care as
described by people with dementia, their family members and aged
care staff. J Clin Nurs. 2010;19:2611–8.
10. van Zadelhoff E, Verbeek H, Widdershoven G, van Rossum E,
Abma T. Good care in group home living for people with dementia.
Experiences of residents, family and nursing staff. Journal of
Clinical Nursing. 2011;20:2490–500.
11. Ericson I, Hellstrom I, Lundh U, Nolan M. What constitutes
good care for people with dementia? British Journal of Nursing
(Mark Allen Publishing). 200;10:710–4.
12. Sellevold GS, Egede-Nissen V, Jakobsen R, Sorlie V. Quality
care for persons experiencing dementia: the significance of
relational ethics. Nursing Ethics. 2013;20:263–72.
13. Affara F, Cross S, Schober M. Discovering resources –
making global connections, international networking. Journal of the
American Academy of Nurse Practitioners. 2001;13:445–8.
14. Pulsford D, Duxbury J. Aggressive behaviour by people with
dementia in residential care settings: a review. Journal of
psychiatric and mental health nursing. 2006‚13:611–8.
15. Schultz LA, Hounsgaard L. Psykosocial sygepleje i
intensivafdeling. – Et studie af den psykosociale sygepleje i mödet
mellem den vågne intuberede patient og intensivsygeplejersken
Nordisk Sygeplejeforskning. 2011;1:173–91.
16. Hammersley M, Atkinson P. Ethnography, principles in
practice. London: Routledge; 1994.
17. McCormack B, McCance TV. Development of a framework for
person-centred nursing. Journal of Advanced Nursing.
2006;56:472–9.
18. Kitwood T. Dementia reconsidered: the person comes first.
Buckingham: Open University Press; 1997. VIII.
0 Kommentarer