Til nytte eller fånytte – livskvalitet som mål for behandling, pleie og omsorg
SAMMENDRAG: Artikkelen diskuterer begrepet livskvalitet ut fra ulike definisjoner. Begrepet kan reflektere en subjektiv oppfatning forankret ikulturelle, sosiale og miljømessige forhold (WHOs definisjon). Begrepet diskuteres og benyttes både i filosofi, samfunnsvitenskap, medisin og helsefag. Det er konsensus om at livskvalitet er et subjektivt fenomen, og for å få vite noe om en persons livskvalitet, er personens egne opplevelser og vurderinger en forutsetning. Hvordan kan enkeltindividets oppfatning av livskvalitet vær estyrende for politiske føringer og klinisk praksis? Artikkelforfatterne konkluderer med at livskvalitetsbegrepet, og forskning innenfor dette området, har nytteverdi på samfunnsplan, for helsetjenesten og for enkeltindividet.
Livskvalitet har i løpet av de siste tiår blitt etakseptert mål
innenfor pasientbehandlingbåde nasjonalt og internasjonalt.
Imidlertid erdet reist en del kritikk mot livskvalitet som be-grep
og som mål for behandling, pleie og om-sorg. I denne artikkelen
ønsker vi å gi et inn-spill til denne diskusjonen ved å drøfte
betyd-ningen av å ha livskvalitet som mål for helse-tjenesten, og
nytten av livskvalitetsforskningrelatert til samfunnet generelt,
helsetjenestenog enkeltindividet.
Hvorfor er livskvalitetsbegrepet interessant?
Uansett om man finner livskvalitetsbegrepet meningsfullt eller
ei, så har begrepet de siste tiår fått en veldig utbredelse både
internasjonalt og nasjonalt. Verdens helseorganisasjon (WHO) har
utarbeidet en definisjon på begrepet som er styrende for flere
studier om hvordan folk i ulike land opplever sin livssituasjon
(1). Definisjonen (som gjengis etter denne artikkelen) reflekterer
at livskvalitet eren subjektiv evaluering forankret i kulturelle,
sosiale og miljømessige forhold. Nasjonalt harlivskvalitetsbegrepet
på 1980og 90 tallet værtbenyttet i politiske føringer relatert til
helse ogsykdom (2, 3, 4). I Forskrift om prioritering
avhelsetjenester og rett til helsehjelp (5)står deti paragraf 2:med
forventet nytte av helsehjelpenmenes at det foreligger god
dokumentasjon for at aktiv medisinsk behandling kan bedre
pasientens livslengde eller livskvalitet med en viss varighet, at
tilstanden kan forverres uten behandling eller at
behandlingsmuligheter forspilles ved utsettelse av behandlingen .
Her blir altså livskvalitet satt oppsom et alternativt mål på nytte
av helsetjenestetiltak. Det er ikke bare i offentlige dokumenter at
begrepet livskvalitet blir benyttet. Også i dagligtale er
livskvalitet blitt et mer vanlig ord. Det vises ved for eksempel
bruk i reklame for ulikeprodukter og mennesker imellom. Vi kan si
atlivskvalitet er blitt et erfaringsnært begrep somblir benyttet av
personer for å naturlig uttrykke hva de selv føler om seg og sin
situasjon (6). Selv om kritiske røster vil si at begrepet er
forullent, rommer alt og ingenting og fører tiloverfladisk
kommunikasjon ved at man kansnakke om forskjellige ting (7), så
viser studierat når man spør folk om hvilke forhold de mener er
viktig for å ha det godt er det stor overensstemmelse folk imellom
(8). Folks vektlegging av områder eller forhold i livskvalitet
kanimidlertid være forskjellig, avhengig av kulturelle forhold og
livssituasjon. Begrepet livskvalitet har også fått en betydelig
plass i ulike akademiske miljøer. Begrepetdiskuteres og benyttes
både i filosofi, samfunnsvitenskap, medisin og helsefag. Fokus
varierer med faglig ståsted. Innenfor filosofi blirbegrepsinnhold
analysert teoretisk, mens isamfunnsvitenskapene og medisin og
helsefagdominerer empiriske studier av henholdsvisvelferdens og
helserelaterte forhold knyttet tillivskvalitet. Ved bruk av
søkeordet quality of lifepå MEDLINE får man referanser til cirka 45
000artikler som er publisert etter 1966. Samlet sett viser dette at
livskvalitetsbegrepet er omfattende benyttet i ulike sammenhenger
både i det daglige liv og i vitenskapensverden. Selvsagt er det
ikke bare utbredelsenav og bruken av begrepet som gjør begrepet
interessant, men også den nytteverdien livskvalitet kan ha, både
for samfunnet som helhet ogfor enkeltindividet.
Hvordan få tilgang til folks livskvalitet?
Livskvalitet defineres på ulike måter. Vi har allerede nevnt
WHO sin definisjon. Næss (9)knytter livskvalitet til:
o Enkeltpersoner
oIndividets opplevelser;ikke noe den enkelte har, gjør eller
omgis av og heller ikke tilpersonlighetstrekk, men subjektive
opplevelser
oNærvær av positive og fravær av negativeopplevelseroIndividets
positive og negative opplevelserav kognitiv eller affektiv art
Det er konsensus om at livskvalitet er et subjektivt fenomen.
Livskvalitet er ikke observerbart, derfor kan ingen objektive
uttrykk si noedirekte om personens livskvalitet. For å få vitenoe
om en persons livskvalitet er personensegne opplevelser og
vurderinger av disse enforutsetning. Livskvalitetsforskningen har
tradisjon i å bruke spørreskjema. Noen vil hevdeat det ikke er
mulig å kartlegge livskvalitet vedhjelp av slike skjema. Vi er enig
i at bruk avspørreskjema innen livskvalitetsforskningen som
innenfor andre områder har sine begrensninger. Man får ikke belyst
alle forhold. Imidlertid er de fleste spørreskjemaene sombenyttes
mest, utviklet empirisk, det vil si påbakgrunn av intervju data fra
personer medulike grad av helsesvikt. Dette vil igjen si at deter
ikke tilfeldig hvilke spørsmål som stilles. Videre har utsagnene
vært gjort til gjenstand forbearbeiding til spørsmål som igjen har
værtgjort til gjenstand for omfattende testing for åsikre validitet
(gyldighet)og reliabilitet (pålitelighet). Kravet om kvalitet
gjelder også i denne type forskning.Det gjelder også
forskerenskunnskaper om bruk av spørreskjema generelt og
livskvalitetskjema spesielt.Vår etter hvert lange erfaring med bruk
av skjema,også i enkelte prosjekt benyttet sammen med kvalitative
metoder slik som fokusgruppeog individuelle intervju,har vist at
forhold pasienter tar opp i enten gruppe eller individuell
samtale,er mye de samme forhold som også ønskes svar på ved bruk av
skjema.Selvsagt er mangfold i utsagn større i den direkte dialogen
enn det et skjema kan fange opp,men dette er ikke to verdener,men
to ulike innfallsvinkler til den enkeltes erfaringer og
opplevelser,hvor begge tilnærminger har styrker og svakheter. Begge
tilnærminger ønsker å kartlegge og analysere subjektive forhold,den
ene basert på avkrysninger som analyseres statistisk,den andre
basert på utsagn som danner en tekst som skal tolkes.Den ene
tilnærmingen søker tendenser for større grupper,den andre
vektlegger særtrekk.Utfordringen blir å bruke ulike tilnærminger
for igjen å kunne møte pasientene med en mest mulig nyansert
kunnskap som igjen kan være positiv for pasientens totale
livssituasjon og prioriteringer som har betydning for planlegging
innen helsevesenet og samfunnet som helhet.
Hvilken nytteverdi har livskvalitet som
styringsmål?
Uten å velge en definisjon,men ta som utgangspunkt at
livskvalitet omhandler enkeltindividets opplevelse av å ha det
godt,blir spørsmålet hvordan enkeltpersoners subjektive opplevelse
av å ha det godt kan være styrende både for politiske handlinger og
for klinisk praksis.Næss (9)hevder at livskvalitet kan brukes som
styringsmål ut fra to ulike standpunkt.Det ene er ut fra et
verdifilosofisk standpunkt.Livskvalitet har en egenverdi i den
forstand at det handler om menneskehetens lykke.Menneskehetens
lykke blir da betraktet som et gode i seg selv.Det andre
standpunktet er ut fra et metodisk vitenskapelig synspunkt. Ved
hjelp av forskning kan man undersøke sammenhenger mellom ulike
betingelser knyttet til velferd og helserelaterte forhold,og
subjektiv opplevelse av disse også med tanke på å manipulere
betingelsene.I klinisk sammenheng vil det si at man kan se på
sammenhengen mellom for eksempel smerte og livskvalitet og effekten
av ulike typer smertestillende tiltak på opplevelsen av
livskvalitet. Vi vil i fortsettelsen spesielt kommentere
nytteverdien ut fra det metodiske vitenskapelige synspunktet i
relasjon til samfunnet,helsetjenesten og enkeltindividet.
Nytteverdi på samfunnsplan
Nytteverdi på samfunnsplan kan være å avdekke generelle og
spesifikke betingelser for livskvalitet.En slik sosial rapportering
vil kunne få fram ulike forskjeller mellom grupper og sammenhenger
mellom forhold som helse og inntektsnivå og livskvalitet.Man vil
også kunne se på stabiliteten i befolkningens
livskvalitet.Undersøkelser som er foretatt viser en stabilitet i
nordmenns selvrapporterte psykiske velvære fra 198597 på tross av
økonomisk framgang (9,side 945).Dette viser at det ikke er en
entydig sammenheng mellom inntekt og livskvalitet.Samtidig viser
tall en økning i antall personer med kroniske lidelser.Antall og
grad av symptomer ved kronisk sykdom synes og å påvirke folks
livskvalitet (10).Slike sammenhenger som her vises kan danne
grunnlag for forebyggende tiltak i befolkningen.Forebyggende tiltak
for utvikling av kronisk sykdom som for eksempel Type II diabetes
vil på sikt kunne være med på å heve befolkningens
livskvalitet.Data om betydningen av ulike betingelser for
livskvalitet og disse betingelsenes fordeling i befolkningen,vil
også kunne være med på å danne grunnlag for beslutning om fordeling
av goder i samfunnet.
Nytteverdi for helsetjenesten
Nytteverdi av livskvalitetsforskningen for helsetjenesten må
ses i lys av at fokus på livskvalitet har vært med på å forskyve
interessen fra målbare biomedisinske forhold til også å ta hensyn
til egenopplevd situasjon (ofte uavhengig forhold som blodverdier
og andre sykdomsindikatorer).Forhøyet HbA1c (gjennomsnittlig
blodsukkernivå siste 68 uker)er ikke en indikasjon på at personen
har lav livskvalitet.Personer med høyt blodsukker synes i enkelte
studier å ha bedre psykisk velvære enn personer som har et
tilfredsstillende lavt blodsukker (11).Det at det ikke nødvendigvis
er en entydig sammenheng mellom biomedisin og subjektive
opplevelser,medfører at det er viktig at pasientenes synspunkt blir
synliggjort slik at den som har skoen på selv,kan si hvor den
trykker .Forskning viser også at det er forskjell i oppfatning av
situasjonen mellom helsepersonell og pasient.Pasienter opplever
ofte sin situasjon annerledes og bedre enn det helsepersonell
forestiller seg (12,side 16).Det å leve med en kronisk sykdom
medfører for mange endringer i verdier og forventninger til livet,
som gjør at det ikke er et motsetningsforhold mellom et godt liv og
kronisk sykdom.Det at livskvalitetsforskningen vektlegger positive
så vel som negative opplevelser,gjør at helsepersonell sine myter
om sammenhenger og private kjepphester om hvordan ulike
sykdomssituasjoner oppleves,avlives.Dette bør medføre at når
prioriteringer og beslutninger tas,så bør også data fra pasientene
selv ha betydning. Dette gjelder også ved evaluering av ulike typer
helsetiltak.Eksempler på vurderinger hvor data fra
livskvalitetsforskning kan være nyttig kan være:Er en type
behandling bedre enn en annen type behandling sett i lys av
pasienters rapporter om bivirkninger og den innvirkning disse har
på den totale livssituasjonen til pasientene?Hvilken belastning
ligger i det å leve med ulike sykdommer?Hva er pasientenes
preferanser for seg og sin situasjon?Hvilke effekter (kortsiktige
og langsiktige)har ulike rehabiliteringstiltak ?
Det er gjennomført og pågår en rekke livskvalitetsstudier i
sykepleiefaglig sammenheng. Studiene har ulikt siktemål.Det være
seg enten å beskrive ulike gruppers livskvalitet,å se på
betydningen av ulike betingelser for opplevd livskvalitet eller å
teste ut effekten av ulike sykepleietiltak på
livskvalitetsopplevelsen. Beskrivende studier av personer med ulike
kroniske sykdommer,viser gjennomgående at mange lever godt på tross
av kronisk sykdom sammenlignet med personer uten sykdom. Dette
avhenger selvsagt av antall,art og grad av symptomer sykdommen
medfører.Der hvor vi ser de største forskjellene mellom kronisk
syke og folk uten sykdom er fysiske forhold, mens det er mindre
forskjell når det gjelder psykososiale forhold (10).Betingelser som
synes viktig for å ha det godt,er ikke i stor grad knyttet til
demografiske forhold som kjønn,alder,utdanning og inntekt,men mer
knyttet andre forhold slik som helsetilstand,mestringsevne og
nettverk (13).Når det gjelder kunnskaper om hvilke tiltak som kan
bidra til økt livskvalitet,er det gjort færre studier.Men tiltak
som vektlegger symptomlindring,økt mestringsforventning og evne til
å mestre den daglige livssituasjonen og styrking av nære sosiale
relasjoner,synes å bidra positivt til pasienters
livskvalitetsopplevelse (14).
Kunnskap som bærer med seg pasientenes rapporterte
opplevelse,bør være et nyttig bidrag for helsepersonell hvis
oppgave til syvende og sist er å gjøre situasjonen for den enkelte
best mulig ved potensiell og reell helsesvikt. Vi vet alle at
prioriteringer er viktig i helsevesenet.Er det grupper av pasienter
med lav livskvalitet (for eksempel fibromyalgi)som får mindre
ressurser til å bedre deres situasjon,eller tilbys det mer
ressurser til grupper pasienter som rapporterer bedre livskvalitet
(for eksempel hjertesyke)?Livskvalitetsdata vil også i denne
sammenhengen kunne være av betydning i prioriteringsdebatten.
Nytteverdi for enkeltindividet
Fokus på positive opplevelser og ikke bare de negative,kan
gjøre en vanskelig situasjon lettere å bære.Hvordan vi som
helsepersonell møter en person med nylig oppdaget sykdom,
eksempelvis diabetes,kan være avgjørende for hvordan livet vil arte
seg for den personen.Møter vi personen med å trekke fram alt av
mulige framtidige komplikasjoner sykdommen kan medføre,eller
fokuserer vi på at mange lever godt med sin diabetes?Disse ulike
fokus for møtet vil kunne gi personen ulik startkapital hva gjelder
mestring og syn på sin egen situasjon.Det skal ikke her være en
idyllisering av situasjonen,men bruk av kunnskap fra
livskvalitetsstudier i forhold til enkeltindivid for å være med på
å skape en positiv visjon for personens framtid.Dette er i tråd med
Corbin & Strauss sitt teoretiske rammeverk for forståelse av
kronisk sykdom (15).Vi som helsepersonell er med på å forme
pasienters subjektive sykdomsforløp som er annerledes enn det
medisinske forløpet (10,s1416).
Fokus på egenrapportering gjør at pasientene blir hørt.De blir
sitt eget talerør.Dette kan igjen være medvirkende til at
pasientene motiveres til i enda større grad å være delaktig i å
forme sitt eget sykdomsforløp.En aktiv bruk av livskvalitetsdata i
framtiden kan være at pasientene fyller ut skjema ved innleggelse
eller poliklinisk konsultasjon og at livskvalitetsprofilen til den
enkelte blir gjort umiddelbart tilgjengelig for pasient og
helsepersonell.På denne måten vil pasient og helsepersonell i
dialogen ta fatt i pasientens egen vurdering av situasjonen og de
utfordringer som ligger i den.Det er opp til oss som helsepersonell
å anvende kunnskap fra livskvalitetsstudier overfor den enkelt
pasient.Det er i dag mye data som kan være med på å rette fokus på
forhold ved pasienters situasjon som ikke nødvendigvis
helsepersonell tradisjonelt har vært opptatt av.
Konklusjon
Vi har ovenfor prøvd å vise at livskvalitetsbegrepet og
forskning innenfor dette område kan være nyttig både på
samfunnsplan,for helsetjenesten og for enkeltindivitet.Mange
investeringer i helsevesenet kan ha marginal effekt på
helsetilstanden i befolkningen,men derimot ha stor betydning for
enkeltpersoners ve og vel.For å fange opp effekter av slike tiltak
er livskvalitet en sentral faktor.
Litteratur
1.WHOQOL GROUP.The World Health Organisation quality of life
assessment (WHOQOL):position paper from the World Health
Organization.Soc Sci Med 1995;41:140309.
2.St.meld.nr.41 (198788)Om helsepolitikken mot år
2000:innstilling fra sosialkomiteen nasjonal helseplan.Sosialog
helsedepartementet.
3.NOU 1991:10.Flere gode levekår for alle
forebyggingsstrategier. Oslo:Statens forvaltningstjeneste,seksjon
statens trykning.
4.NOU 1999:2.Livshjelp.Oslo:Statens
forvaltningstjeneste,seksjon statens trykning.
5.Lov om pasientrettigheter.Sosialog
helsedepartementet.Rundskriv 159/2000
6.Wahl AK,Hanestad BR.Livskvalitet som begrep i medisinsk og
helsefaglig forskning.Omsorg 2000;2:2023.
7.Wyller TB.Bruk av livskvalitetsbegrepet i medisinsk forskning
til gagn eller ugagn?Tidsskr Nor Lægeforen 1998;118,424751.
8.Anderson KL,Burckhardt CS.Conceptualisation and measurement
of quality of life as an outcome variable for health care
intervention and research.J Adv Nurs 1999;29:298306.
9.Næss S.Livskvalitet som psykisk velvære.NOVA Rapport 3/2001.
10.Gjengedal E,Hanestad BR.Å leve med kronisk sykdom en varig
kursendring.Oslo:Cappelen Akademiske Forlag,2001.
11.Eriksen J,Næss S.Livskvalitet,stigmatisering og
mestring.NOVA Rapport 16/1998.
12.Feyers PM,Machin D.Quality of life.Assessment,analysis and
interpretation.England:John Wiley &Sons Ltd.2000.
13.Wahl AK,Moum T,Hanestad BR,Wiklund I.The relationship
between demographic and clinical variables and quality of life
aspects in patients with psoriasis.Qual Life Res 1999;8:31926.
14.Burckhardt CS,Hanestad BR.Nursing strategies and quality of
life outcomes:a systematic review.Vård i Norden;2003;22:49.
15.Corbin JM,Strauss A.A nursing model for chronic illness
management based upon the Trajectory framework.I:Woog P.(red),The
Chronic Illness Trajectory Framework The Corbin and Strauss Nursing
Model.New York:Springer Publishing Company 1992.
WHO's definisjon av livskvalitet:
«Individuals`perception of their position in life in the
context of the culture and value systems in which they live in
relation to their goals,expectations,standards and concerns.»
0 Kommentarer