Tid koster liv
Sammendrag: Selv om det norske helsevesenet i dag har gode behandlingstilbud for hjerteinfarkt, får mange pasienter ikke full nytte av de tilgjengelige, moderne behandlingsmetodene. Problemet er knyttet til tid. Hver time som går fra symptomdebut til behandling, reduserer sjansene for full restitusjon. Denne artikkelen vil belyse hva som forsinker nødvendig behandling ved et akutt hjerteinfarkt. Artikkelen bygger på internasjonal faglitteratur om emnet, samt egne studier.
Tiden mellom symptomdebut og behandling er en faktor som har
avgjørende betydning for prognosen ved hjerteinfarkt. Både
behandlingsmuligheter og effekten av behandlingen blir påvirket av
denne tidsfaktoren. Riktig medisinsk behandling kan gjenopprette
blodtilførselen til hjertemuskulaturen, begrense størrelsen på
hjerteinfarktet og forebygge livstruende rytmeforstyrrelser dersom
pasientene kommer raskt til behandling. Reduksjon i dødelighet
gjelder først og fremst de som får behandling innen en time etter
symptomdebut (1,2). Igangsetting av medisinsk behandling innen en
time etter symptomdebut reduserer dødeligheten med ca. 50 %, mens
reduksjonen innen 3 timer etter symptomdebut vil være 23 % (3).
Utsettelse
Flere undersøkelser viser at det kan ta lang tid før pasienter
med hjerteinfarkt får nødvendig medisinsk behandling. Dette kan
bidra til at den medisinske behandlingen får liten eller ingen
effekt. En norsk studie viste i denne sammenheng at medisinsk
behandling ble igangsatt i gjennomsnitt 7 timer etter symptomdebut
(4). I en annen norsk studie ankom 59 % sykehuset innen 6 timer
etter symptomdebut (5). Studier fra USA og Europa for øvrig viser
også at mange kommer seint til behandling. Slike utsettelser av
nødvendig behandling kan få store konsekvenser for den videre
utviklingen av sykdommen.
Utsettelse av nødvendig medisinsk behandling har årsaker
knyttet til følgende tre nivåer:
- Beslutningsprosessen fra symptomdebut til helsevesenet
kontaktes.
- Tid fra helsevesenet kontaktes, til pasienten ankommer
sykehuset.
- Tid fra ankomst sykehuset, til nødvendig behandling er
iverksatt (door to needle time). Det vil her først og fremst
fokuseres på de to første nivåene.
Beslutningsprosessen
Flere undersøkelser har vist at den største forsinkelsen av
behandling skyldes pasienten selv: Det tar for lang tid før
helsevesenet blir kontaktet (5,6). Problemet knytter seg til den
beslutningsprosessen som foregår hos den enkelte etter
symptomdebut. Når mennesker som får et hjerteinfarkt ikke straks
kontakter helsevesenet, skyldes dette forhold av både fysisk,
psykisk og sosial karakter. Før helsevesenet kontaktes må den
enkelte definere seg som syk, og i tillegg så syk at profesjonell
hjelp er påkrevd. Den prosessen som resulterer i at man oppfatter
seg som alvorlig syk, avhenger av at symptomene settes i
forbindelse med noe som kan være truende for helsetilstanden. De
fysiske symptomene er ikke alene avgjørende i denne prosessen, men
hvordan den enkelte tolker og forstår disse symptomene er også en
viktig faktor. Pasientenes erfaring med sykdom generelt, og
hjertesykdom spesielt, virker inn på hvordan de oppfatter signalene
på hjertesykdom. Og pasientenes definisjon på sykdom og sunnhet kan
ha større betydning for beslutningen om å søke hjelp, enn den
medisinske tilstand for øvrig.
Sterke smerter trenger ikke alltid oppfattes som så alvorlig at
en trenger profesjonell hjelp, hvis ikke dette kan settes i
forbindelse med noe den enkelte erfaringsmessig vet er alvorlig.
Som en kvinne med hjerteinfarkt uttalte: «Jeg har jo gjennomgått
fødsler, og jeg syntes ikke dette var vondt nok.» (7). Det viser
seg i den sammenheng at avvik mellom forventede og opplevde
symptomer er en faktor som bidrar til utsettelse (8,9). Mange
utsetter også å tilkalle hjelp, da de tror symptomene vil gå over
av seg selv (10).
Ikke alle har det klassiske symptombildet ved et hjerteinfarkt.
I tillegg til brystsmerter kan mange oppleve smerter i ryggen,
skuldre og magen etc. Slike atypiske symptomer kan bidra til at
symptomene settes i forbindelse med stress, fordøyelsesproblemer
eller kjente plager fra muskel-skjelettsystemet. Dette bidrar til
at tilstanden ikke vurderes som alvorlig. Mange kan også oppleve
uttalt slapphet, et symptom som ikke vanligvis relateres til
hjertesykdom. I tillegg til feiltolkning hos den enkelte pasient,
bidrar også slike atypiske symptomer til feildiagnostisering fra
helsevesenets side (11,12).
Det blir også hevdet at beslutningsprosessen påvirkes av
hvordan symptomene utvikler seg. Symptomdebut om natten (13) samt
langsom symptomutvikling (14), er faktorer som kan bidra til
utsettelse av denne prosessen.
Kontakt med helsevesenet
Det andre nivået i forhold til utsettelse av nødvendig
behandling, dreier seg om tiden det tar fra pasienten kontakter
hjelpeapparatet, og til vedkommende er innlagt i et sykehus.
Faktorer som spiller inn her, i tillegg til transporttid, er
hvordan pasientene blir oppfattet når de henvender seg til
helsevesenet. Slike henvendelser blir ikke alltid oppfattet som så
alvorlige at det er behov for innleggelse i sykehus, noe som kan
bidra til en ytterligere utsettelse av behandling. Feiltolkning av
alvoret i situasjonen påvirkes av aspekter knyttet til både
helsepersonell og pasienter. Når pasientene formidler sine
symptomer, er det viktig å huske på at disse symptomene allerede er
tolket og vurdert av den enkelte, og at det er denne subjektive
oppfatningen av symptomene som blir lagt fram for helsepersonell.
Formidling av symptomer på hjerteinfarkt kan derfor avvike sterkt
fra hvordan helsepersonell beskriver disse. Pasientenes formidling
av sine symptomer baserer seg på en sykdomsforståelse preget av
«illness», mens sykdomsforståelsen hos helsepersonell er
«disease»-orientert. Hvis de profesjonelle tolker pasientenes
formidling kun ut ifra et «disease»-perspektiv, kan det lett oppstå
misforståelser. Et eksempel på formidling ut ifra et
«illness»-perspektiv kan illustreres med følgende utsagn fra en
kvinne med hjerteinfarkt:
«Det er skjedd noe i kroppen min.» Denne uttalelsen avviker
klart fra en forklaring i et «disease»-perspektiv, som vil beskrive
sykdomstilstanden som eksempelvis
brystsmerter med utstråling ut i venstre arm. Det blir i
den sammenheng hevdet at for å få en medisinsk diagnose, må
pasienten helst presentere en sykdomshistorie som samsvarer med
medisinske begrep (15).
Helsepersonell, som andre fagpersoner, glemmer gjerne at deres
eget begrepsapparat og virkelighetsforståelse ikke er allemannseie.
Enhver kommunikasjonsprosess er også preget av den enkeltes
forforståelse (16), og denne forforståelsen preger den enkeltes
virkelighet. Denne forforståelsen har konsekvenser for hva som
defineres som sykdom, og hvordan ulike symptomer blir tolket.
Manglende erkjennelse av at sykdomsforståelsen er ulik, kan i
samhandling mellom pasient og hjelper medføre en systematisk
forvrengning av meningsinnhold. Feiltolkning av pasientenes
symptomer kan i denne sammenheng medføre forsinket diagnostisering
og innleggelse.
Kjønnsperspektivet
I forhold til hjerteinfarkt er det viktig å ikke overse
kjønnsperspektivet. Flere undersøkelser viser at kvinners symptomer
ved hjerteinfarkt avviker fra menns symptomer (17,18,19). Det blir
også hevdet at kvinner venter lengre med å kontakte helsevesenet
enn menn (2,10,13,20,21). Hvorvidt dette også gjelder norske
kvinner er foreløpig uklart, da det er sparsomt med norske studier
om dette fenomenet. Ettersom kvinners kunnskaper om hjerteinfarkt i
stor grad bygger på menns erfaringer med sykdommen, kan kvinners
forventninger til sykdommen bli feilaktige. Denne forforståelsen
virker inn på beslutningsprosessen, og kan bidra til feiltolkning
av symptomene. Ettersom det også viser seg å være vanskeligere å
diagnostisere kvinner enn menn med hjerteinfarkt, er det viktig å
være spesielt oppmerksom på denne pasientgruppen.
Avslutning
Som sykepleiere er det viktig å ha kunnskaper om hvordan et
hjerteinfarkt kan oppleves, og erkjenne at beslutningsprosessen ved
sykdom påvirkes av mange faktorer. I tillegg er det nødvendig med
større forståelse for hvordan pasientenes egne opplevelser av
sykdom virker inn på kommunikasjon med profesjonelle hjelpere.
Helseopplysning må i større grad fokusere på psyko-sosiale aspekter
knyttet til hjertesykdom, og ikke begrenses til beskrivelser av
objektive fysiske symptomer. Sykepleiere er en viktig gruppe når
det gjelder formidling av kunnskaper og holdninger i befolkningen.
Når det gjelder pasienter med hjerteinfarkt er det etter min mening
mange uløste oppgaver. For at kvinner og menn med hjerteinfarkt
skal få nytte av moderne behandling på et raskest mulig tidspunkt,
er det nødvendig med holdningsendringer både hos helsepersonell og
i befolkningen for øvrig.
Litteratur
1. Boersma M, m.fl. Early trombolytic treatment in acute
myocardial infarction: reappraisal of the golden hour? Lancet 1996;
vol 348: 771-75.
2. Zerwic JJ. Patients delay in seeking treatment for acute
myocardial infarction symptoms. Journal of cardiovasc. Nursing
1999; 13: 21-29.
3. Dracup K, m.fl. Causes of delay in seeking treatment for
heart attack symptoms. Soc sci med 1995; 40: 379-392.
4. Schei MA, m.fl. Trombolytisk behandling ved akutt
hjerteinfarkt. Tidsskr Nor Lægeforen 1998; 118: 692-5.
5. Reikvam Å. Pasientkarakteristika og mortalitet ved
hjerteinfarkt. Tidsskr. Nor lægeforen 1996; 116: 1668-70.
6. Zerwic JJ. Symptoms of acute myocardial infarction:
Expectation of a community sample. Heart & Lung 1998; 2: 75-81.
7. Løvlien M: Blir kvinners hjerter tatt på alvor? Vård i
Norden 2001; 1: 15-19.
8. Horne R, m.fl. Patient's interpretation of symptoms as a
cause of delay in reaching hospital during acute myocardial
infarction. Heart 2000; 83: 388-93.
9. Perry K, m.fl. Symptom expectations and delay in acute
myocardial infarction. Heart 2001; 86; 91-93.
10. Leslie WS, m.fl. Delay in calling for help during
myocardial infarction: reasons for the delay and subsequent
patterne of accesing care. Heart 2000; 84: 137-141.
11. Holdright DR, Fox KM. Characterization and identification
of women with angina pectoris. European Heart Journal 1996; 17:
510-517.
12. Jordan T. Atypical presentation of myocardial infarction. A
common cause of misdiagnosis. Physician Assistent oct. 1999, UTMB
Texas.
13. Gurwitz JH, m.fl. Delayed hospital presentation in patients
who have had acute myocardial infarction. Annals of internal
medicine 1997; 126: 15. April.
14. Raczynski JM, m.fl. React Theory-based intervention to
reduce treatment-seeking delay for acute myocardial infarction.
American journal of preventive medicine 1999; 16(4): 325-34.
15. Malterud K. Allmenpraktikerens møte med kvinnelige
pasienter Oslo: Tano, 1990.
16. Habermas J. Kommunikativ handling, moral og rett. Oversatt
av Smith JA, Smith JH. Oslo:Tano Aschehoug, 1999.
17. Løvlien M. Hjerteinfarkt i et kjønnsperspektiv. En
komparativ studie av kvinner og menns sykdomsopplevelse og
sykdomsatferd ved hjerteinfarkt. Rapport 2001.
18. Meischke H, m.fl. Gender differences in reported symptoms
for acute myocardial infarction: Impact on prehospital delay time.
American journal of emergency medicine 1998; 4: 363-66.
19. Penque S, m.fl. Women and coronary disease: Relationship
between descriptors of signs and symptoms and diagnostic and
treatment course. American journal of critical care 1998; 3:
175-82.
20. Ashton KC. How men and women with heart disease seek care:
The delay experience. Progress in cardiovascular nursing Spring,
1999.
21. Marrugat J, m.fl. Mortality differences between men and
women folloving first myocardial infarction. Jama 1998; 16: 1405-9
0 Kommentarer