Sykepleiernes yrkesetikk svekkes av jussen
Pasientrettighetsloven har sannsynligvis ikke gjort sykepleierne reddere for å gjøre feil, men den kan ha endret deres begrunnelse for handling.
Første punkt i NSFs Faglig etiske råds handlingsplan er å bistå
sykepleierne i vanskelige etiske dilemma. Det gjør vi først og
fremst ved å behandle problemstillinger, og å svare på spørsmål som
sykepleierne sender inn.
Tidligere fikk rådet saker til behandling som var av
prinsipiell karakter, som forståelse og håndhevelse av
taushetsplikt, lojalitetsspørsmål, reservasjonsrett, stell av døde,
eller samvittighetsspørsmål der utøvelse av sykepleie kan true egne
verdier og overbevisninger. I løpet av de siste fem årene har
sakene endret seg. Nå får vi saker som tar opp sykepleiens
relasjonelle aspekt. Disse sakene er heller ikke sendt inn av
sykepleiere, men av pasienter som har vært i en situasjon hvor de
ikke har følt seg sett og ivaretatt av sykepleieren slik de hadde
forventet. Faglig etisk råd har betraktet det som en ny "trend",
fordi det er forholdsvis mange saker, og av en type som ikke kom
til oss tidligere.
I dette innlegget har jeg knyttet noen refleksjoner til dette.
Ett av grunnbegrepene i sosialdemokratiet er et helsevesen som
er basert på behov, likhet og rettferdig fordeling. Helsevesenet er
på mange måter sosialdemokratiets utstillingsvindu. De
demokratiseringsprosessene samfunnet generelt har gjennomgått de
siste 10 - 20 årene, har derfor også gjort seg gjeldende i
helsevesenet. Det innebærer at vi som fagutøvere blir "kikket i
kortene" av utenforstående. Plutselig er vi i en situasjon hvor det
ikke lenger er profesjonen som entydig setter standard for eget
fag, men hvor beskrivelsen kommer utenfra, gjennom lovregulering.
Det betyr at profesjonens selvregulering gjennom egne standarder -
som yrkesetikk er et uttrykk for - er svekket til fordel for en
juridisk regulering av fagutøvelsen. Med andre ord er det ikke
lenger profesjonen selv som setter standard for fagutøvelse gjennom
yrkesetikken, men i mye sterkere grad samfunnet gjennom
lovregulering.
Lovregulering
I 2001 fikk Norge fire nye lover som regulerer helsetjenesten:
1. Lov om helsepersonell (som innbefatter alle som yter
helsehjelp. De tidligere profesjonslovene som Legeloven og
Sykepleierloven er opphevet.)
2. Lov om spesialisthelsetjenesten
3. Lov om psykisk helsevern
4. Pasientrettighetsloven
For første gang i Norge er pasientenes rettigheter nedfelt i en
egen lov. Rettighetene framkommer ikke lenger indirekte gjennom
pålegg som påhviler den som utøver tjenesten. Tidligere omhandlet
pasientenes rettigheter stort sett tjenestetilgjengeligheten, men
nå er også innholdet i tjenesten definert. Så kan man jo spørre seg
hvorfor denne lovreguleringen er kommet. Har vi som helsepersonell
sviktet på etisk grunnlag når jussen går inn og regulerer dette,
eller er det en uunngåelig del av den nevnte
demokratiseringsprosessen?
Alle disse lovene inneholder samsvarende bestemmelser om
dokumentasjonsplikt og -krav. Lov om helsepersonell pålegger
sykepleierne å føre journal over den enkelte pasient. Journalen
skal føres i samsvar med god yrkesskikk, og skal inneholde korrekte
og fullstendige opplysninger om pasienten og helsehjelpen, samt de
opplysninger som er nødvendige for å oppfylle meldeplikt eller
opplysningsplikt, fastsatt i lov eller i medhold til lov.
Lov om spesialisthelsetjenesten pålegger virksomheten å ha
forsvarlige dokumentasjonssystemer, og pasientene gis rett til
innsyn i egen journal.
Jeg ble brukt som informant av en forskningsinstitusjon, som på
vegne av Norsk Pasientskadeerstatning skulle lage en rapport om
sykepleieres og legers håndtering av uheldige hendelser. Jeg ble
blant annet spurt om den sterke fokuseringen på juss i
pasientrettighetsloven på noen måte hadde endret sykepleiernes
praksis. Det tror jeg ikke. Jeg tror ikke at sykepleierne er blitt
mer påpasselige eller reddere for å gjøre feil nå, enn de var før
pasientene fikk juridiske rettigheter, men jussen har endret vår
begrunnelse for handling. Sykepleierne har alltid vært nidkjære i
sine observasjoner og nedtegnelser, og har handlet til beste for
pasienten. Tidligere var "til pasientens beste" begrunnelse nok.
Det var en etisk begrunnelse, sprunget ut fra
velgjørenhetsprinsippet og ikke-skadeprinsippet som vi kjenner det
i den hippokratiske legeetikk. Det er fremdeles en fornøyelse å
lese Nightingales Håndbok i sykepleie, og hvordan hun begrunner
ethvert tiltak med "Hvordan tror du det kjennes for pasienten..."
Det sykepleiefaglige og det juridiske skjønn
I våre dager handler vi til pasientens beste fordi det må til
for ikke å risikere et juridisk søksmål. Vi handler altså til
pasientens beste fordi det er det beste for oss selv. Sykepleierne
er blitt meget opptatt av at deres pleieplan er blitt et juridisk
dokument, som må føres skikkelig i tilfelle noe skulle gå galt og
det kom til et juridisk etterspill. Dokumentasjon blir dermed et
middel som skal sikre oss som fagutøvere, fordi det skal
synliggjøre at vi har gjort det som er riktig. Derved forskyves
målet i forhold til handlingenes intensjon i utgangspunktet;
pasientens beste. Vi har fått en baktanke med å føre gode
observasjoner. Pasientens beste er ikke målet, men middelet som
skal redde vårt eget skinn som yrkesutøvere.
Dokumentasjonskravet og -plikten blir dermed et møte mellom to
typer tenkning; den sykepleiefaglige og den juridiske. Begge har
sterke elementer av skjønn. Når man som sykepleier dokumenterer
handlingsforløp og iverksatte tiltak, innebærer det en potensiell
mulighet for at den utøvde handling basert på det sykepleiefaglige
skjønn på et seinere tidspunkt skal vurderes etter juridiske
kriterier og juridisk skjønn. Ditt sykepleiefaglige skjønn kan med
andre ord bli vurdert etter juridisk skjønn i ettertid, og det er
ikke uproblematisk. Det gjør noe med måten vi utøver vårt skjønn
på, med språket vi bruker og med måten vi går inn i relasjoner på.
Det gjør også noe med hvor vi har oppmerksomheten i relasjonen, og
blikket vi ser pasienten med.
Problemstillingen kan forenkles: Hvordan ser du på en du kommer
for å hjelpe, og hvordan ser du på en hvis blodtrykk og andre
parametere du skal måle og dokumentere? Eller, for å snu det på
hodet: Hvordan tror du det er å bli sett av en som kommer for å
hjelpe deg, og av en som kommer for å sjekke blødningen i
bandasjen, drenet, urinproduksjonen, hudfargen og blodtrykket fordi
dette er parametere som skal registreres? Kan det tenkes at det vil
oppleves forskjellig? Ifølge den norske sykepleieren og filosofen
Kari Martinsen, vil det nettopp det. Hun skiller mellom å se med
hjertets øye og å se med det registrerende øye. Hun skiller mellom
å sanse og å registrere. Å sanse er å være deltakende. På den ene
siden dreier det seg om å kunne se åpent, liketil, faglig
utforskende og vurderende på den andre, eller å se uforbeholdent,
mottakende og samtidig nytt og utvidet. Hele tiden ut fra
erkjennelsen at det er "noe mer" som knytter seg til personen, og
at det er den andre som innbyr meg til å følge med i hans smerte,
lidelse og håp. Hun sier at med det registerende blikk stiller man
seg i utenfor-posisjon og klassifiserer. Da reduseres mennesket
lett til et objekt eller et ferdig faktum. Kroppen tingliggjøres,
og den som har makt kan undersøke, tilpasse og kontrollere den. Kan
det være at pasienter skriver til Faglig etisk råd og ikke føler
seg sett og ivaretatt fordi de er blitt sett med et registrerende
blikk istedenfor et deltakende? Etikk handler om makt, om utøvelse
av makt. I forholdet mellom pasient og sykepleier er det et
asymmetrisk maktforhold, hvor den ene er avhengig av hjelp og
prisgitt den andres vilje til å hjelpe. Den andre er hjelperen som
har makt til å hjelpe, eller til ikke å hjelpe. Det skal uhyre lite
til for å misbruke denne makten. Det skal ikke mer til enn å være
hardhendt når bekkenet skal på plass for tiende gang den samme
nattvakten.
Jeg vil komme tilbake til møtet mellom det sykepleiefaglige og
det juridiske skjønn. Når sykepleieren dokumenterer handlingsforløp
og de tiltak som er iverksatt, innebærer det en potensiell mulighet
for at det sykepleiefaglige skjønnet på et seinere tidspunkt skal
vurderes etter juridiske kriterier og skjønn. Dette betyr også at
handlingen i ettertid blir vurdert etter hvilke konsekvenser den
fikk, ikke ut fra i hvilken situasjon den fant sted. Den blir
gjenstand for en konsekvensetisk vurdering. Konsekvensetikk kan med
et annet ord kalles nytteetikk. Kriteriet for om handlingen er god
eller dårlig ligger i vurderingen av hvilke konsekvenser den har
fått. Det er verdt å merke seg at "god" per definisjon er "nytte".
Med andre ord: Hvor nyttig var handlingen? Det har ikke noe med
"godhet" i betydningen "nestekjærlighet" å gjøre. Min påstand er at
konsekvensetikken er underordnet relasjonsetikken. Når du utfordres
i en relasjon er det uinteressant hvilke konsekvenser handlingen
kan vurderes etter, hvis det er andre aspekter i situasjonen som må
ivaretas.
Ett eksempel:
En 80 år gammel, senil dement, inkontinent kvinne med fractura
colli femoris skal ifølge prosedyrene ha urinkateter preoperativt.
Det er ikke noe problem å begrunne dette med tanke på konsekvensene
det får hvis kateteret ikke er på plass: Lekkasje på
operasjonsbordet, med fare for komplikasjoner, og manglende
registrering av væske. Men hva gjør du når kvinnen får fullstendig
panikk når du prøver å komme til mellom beina hennes? Når hun tror
du er i ferd med å forgripe deg på henne? Får du hjelp til å holde
henne fast, slik at kateteret kommer på plass? Nei, det gjør du
ikke. Du lar prosedyre være prosedyre, og tar vare på den gamle,
fordi det er det situasjonen fordrer av deg, konsekvenser eller
ikke av manglende kateter. Et konsekvensetisk resonnement i
situasjonen er ugyldig. Hvis frykten for en mulig
konsekvensvurdering av manglende utført prosedyre fikk styre
handlingen i denne situasjonen, ville det gjøre deg til overgriper.
Kan det være slik at vår sykepleiefaglige rasjonalitet blir
skviset av økonomisk og juridisk logikk, og at vi opplever å komme
til kort i konfrontasjon med disse? For det er et stort problem at
sykepleie som mellommenneskelig praksis skal beskrives og
dokumenteres i forhold til målbare størrelser som på en måte er
produkter av denne praksisen. Det mellommenneskelige, som er
innholdet, glipper når det splittes opp i gjøremål, prosedyrer og
registreringer. Dette er for øvrig et generelt styringsproblem i
helsevesenet i dag, hvor det er sekundære variabler som skal gi
informasjon om tjenestens kvalitet.
Når sykepleierne tvinges til å gå på akkord med sin kunnskap om
god sykepleie, handler det kanskje ikke så mye om
bemanningsnormering, arbeidspress og dårlige arbeidsforhold, som vi
gjerne begrunner vår frustrasjon med. Faktum er at det aldri før
har vært brukt en større andel av brutto nasjonalprodukt til
sykehusvesenet, det har aldri vært så mye helsepersonell per
innbygger, og vi har aldri hatt bedre materielle ressurser til å
behandle pasienter. Likevel kan det høres ut som om det aldri har
vært vanskeligere å utøve god sykepleie.
Kanskje handler det om å få rom til å følge det etiske
resonnementet som er innebygd i sykepleie som etisk praksis? Om å
la sykepleiefaglige vurderinger, ikke juridiske eller økonomiske,
få styre handlingen. For dette handler om mer enn å kunne
dokumentere og ettergå handlinger og forløp. Det handler kanskje
nettopp om det som ikke lar seg registrere og dokumentere; å kunne
se med "hjertets øye".
0 Kommentarer