Sykepleieren og samtidsbarnet
Sammendrag: Ved å reflektere over barn og barndom finner vi at mange av våre forestillinger er preget av ideer om naturlighet, og dette er en linje vi kan følge tilbake til 1700-tallet og romantikken. Disse ideene ser vi i dag særlig i reformpedagogikken og den innflytelsen den har hatt på barnas skole- og hverdagsliv. Synet på barnet som naturlig og autentisk kan føre til at barn ses på som annerledes, og dermed ikke blir tatt på alvor. Det kan også være slik at de barna som ikke faller inn i forestillingen om det naturlige blir sett på som unatur og avvik. Samtidig har modernitetens tanker om individets frihet og autonomi også nådd barnet. Barnet tilhører forhandlingsfamilien, og blir nå gjerne sett på som kompetent og tilpasningsdyktig helt fra fødselen av. Men barna plasseres som De andre, og har dermed fortsatt lite reell makt. Vårt syn på barn og barndom preger møtet vårt med barn i ulike situasjoner. Forestillingene våre om barn er imidlertid historisk og kulturelt betinget, og ved å reflektere over våre egne forestillinger kan vi bedre ta barna på alvor.
Sykepleiere møter barnet ofte. Det kan være i barne- og
ungdomspsykiatrien, som helsesøster i møte med alle ulike
årsklasser av barn, i møte med den lille pasienten på sykehusets
barneavdeling, eller rett og slett barnet som pårørende - enten det
er i familien med psykiske lidelser, ved den alvorlige syke mor
eller far sin seng, eller hos bestemor eller oldemor på
alderdommens dødsleie. Vi bærer med oss forestillinger om barn, som
preger vårt møte med barnet. I denne artikkelen vil jeg vise
hvordan forestillinger om det naturlige har preget synet vårt på
barn, og hvordan det faktisk fortsatt gjør det. Min mening er at vi
ved å reflektere over våre egne forestillinger om barn kan bli
bedre i stand til å ta barna på alvor, og dermed bedre kunne legge
til rette for at barn skal kunne få oppleve trygghet og respekt.
Et komplekst begrep
Vi ser gjerne på barnet som mer naturlig og ekte enn den
voksne. Natur er imidlertid et komplekst begrep. Vi bruker gjerne
begrepet naturlig for å beskrive det universelle, opprinnelige og
som vi tar for gitt. Naturbegrepet kan også forstås i sitt forhold
til hva som er ikke-natur (1). Det dreier seg om alt som er skapt
av mennesket, alt som er dannet, og alle forestillinger, ønsker og
meninger. Alt som er ikke-natur er kultur, og skapt. Samtidig er
naturbegrepet i sitt vesen slik at det kan romme alt som finnes i
verden. Forestillingene om barnet knyttet til natur går tilbake til
midt på 1700-tallet, men naturbegrepet ble oppfattet mindre
komplekst den gang enn det gjør i dag. Tiden var preget av den
sanne naturvitenskap (2, 3). Det naturlige var nyoppdaget og
populært. Naturbegrepet innebar hele den materielle verden, hele
den observerbare virkeligheten. Det naturlige var derfor knyttet
til naturen slik den framstår i sin ubearbeidete form, og til den
nye naturvitenskapen. Likevel går det en linje fra 1700-tallets
naturbegrep til dagens, og vi skal se på hvordan det har preget
synet på barna fram til vår tid.
Nye forestillinger i «det moderne»
Forestillingene om samfunnet og mennesket endres og får mange
uttrykk i den nye moderniteten fra 1700-tallet og framover. De nye
tankene knytter forestillinger om natur til barn. For å forstå
hvorfor, må vi se nærmere på en del kjennetegn ved moderniteten
(3). Troen på framskrittet ble viktig, og det innebærer tro på at
menneskene blir mer humane, mer menneskelige, og at de har stadig
bedre kunnskap om samfunnet og verden. Dessuten troen på fornuften,
som medfører en klar avvisning av tro på det mytiske, ufornuftige
og hinsidige, og en tro på menneskets bruk av vitenskapen.
Naturvitenskap og teknologi etableres som en hegemonisk
forståelsesform. Og ikke minst er det viktig at vi får et syn på
individet som fritt, og mennesket som grunnleggende frigjort og
selvstendig i forhold til andre. Mennesket opplever seg som
enkeltindivid. Den økende individualiteten oppleves som at
mennesket er uavhengig, autentisk og selvstendig. Denne
moderniteten vokste fram som et uttrykk for en ny tid, og oppsto i
motsetning til adelens og barokkens kultur. Det nye borgerskapet
ble bærer av modernitetens tanker, idealer og uttrykk. Barn og
kvinner hører imidlertid til den nye private sfære i den borgerlige
familien. Det oppsto en ny intim og inderlig følsomhet som særlig
ble knyttet til familien (3, 4). Frihets- og likhetsidealene i
denne tiden førte til interesse for ulikheter, og ulikhet mellom
kvinner og menn ble trukket fram og etablert som sannheter. I den
nye kjernefamilien får barn og barndom en helt ny plass. Det
moderne synet som utvikles ser mann og kvinne som forskjellige og
motsetninger, og barnet som grunnleggende forskjellig fra den
voksne. Naturlighet, enkelhet og ekthet er verdier som settes høyt
av den nye borgerklassen.
Men den nye opplevelsen av individualitet førte også med seg en
følelse av fremmedhet (3). Denne fremmedfølelsen har gjennom hele
moderniteten vært et viktig fenomen. Fra den stammer ønsket og
lengselen etter autentisitet og ekthet. Det som er mest mulig
naturlig og ukunstlet, er det som uttrykker det sanne. Det oppsto
en vending mot det enkle, det opprinnelige, det indre autentiske og
det naturlige. Den medisinske og naturvitenskapelige praksis så
også på barnets utvikling, og barnet ble situert som natur. Det
naturlige henspeilte på den sanne naturvitenskap, og det gjorde
barnet til et paradigme på det naturlige (2). Barnet blir fra nå av
et symbol på det rene, uskyldige og autentiske i det menneskelige.
Barnet får en spesiell betydning som uttrykk for det naturlige og
ekte. Rousseau var en av dem som la vekt på de nye idealene, og
gjennom boka Emile, skapte han det som skulle bli grunnlaget for
den nye barneoppdragelsen (5). Rousseau så på samfunnet som teknisk
og vitenskapsbasert, mens barnet derimot er natur. Men barnet må
oppdras for å kunne nå målet med sin eksistens. Og målet er
naturens eget mål, at en skal utvikle seg mot sin bestemmelse som
menneske. Barnet beskrives nå som en skjør plante som må hegnes om.
På landet kan barnet oppleve den sanne natur, og lære kun av sine
erfaringer og av en mild, men bestemt veiledning av den voksne.
Barnet som natur som må utvikle sine iboende muligheter, har vært
en inspirasjonskilde og blitt sett på som en motvekt mot den
rådende teknifiserte, instrumentelle og fremmedgjorte kultur helt
fram til dagens samfunn.
Barnet og familien
Det vanlige barnets hverdag var lenge preget av arbeid og
forpliktelser. Det ble forlangt streng lydighet. Særlig i Norden
var den pietistiske ideologien sterk. Den medførte en streng og
straffende oppdragelse, og et syn på mennesket som i sin natur ondt
og syndig (6). Det gjaldt også barnet. Pedagogen Ellen Key i
Sverige var en som framfor noen annen tok opp tråden fra Rousseau
ved å i 1900 utgi boken «Barnets århundre» (7). Ellen Key så at
oppdragelsen og omsorgen i hjemmet måtte være uten avstraffelse,
men med vennlig rettledning av barnet. Dette er det viktigste for å
gi barnet mulighet til å utvikle sin natur til et fritt,
selvstendig og indrestyrt menneske. Ellen Key mente at skjønnhet,
ro og frihet som bare hjemmet kunne gi, ga barnet mulighet til å
utvikle seg i tråd med sin natur. Leken var naturlig og skulle
gjøre at barnet tilegnet seg sentrale egenskaper ved det moderne
mennesket. Ellen Key så barnet som naturlig, men ukultivert. På
samme måte som Rousseau mente hun at oppdragelsen skulle temme og
sivilisere barnet. Hun var opptatt av barnas ve og vel, og alvorlig
bekymret for framtiden. Men samtidig var hun optimist! Barnet var
bærer av den nye tid, og ble sett på som rent og uskyldig, og sto
nært naturen. Det skulle redde verden (8).
Barnet er altså ikke bare viktig fordi det må ha en naturlig og
støttende oppdragelse. Barnet er også viktig som en
frelsesskikkelse, som på grunnlag av sin ekthet og renhet og nærhet
til naturen kan gå inn i en rolle som den som kan endre en vond
verden. Sigmund Freuds psykoanalyse fikk på samme tid stor
betydning i synet på barn. Særlig var påpekningen av at traumatiske
opplevelser fra barndommen kan skape sykdom og ulykke i voksenlivet
med på å befeste synet på barnet som uskyldig, og i utgangspunktet
rent og naturlig. I tillegg ser vi nå barnet som særdeles sårbart.
Den nye kjernefamilien får gjennom disse endringene en mindre
autoritær rolle (3). Til gjengjeld har kjernefamilien fått en stor
og kanskje uoverkommelig oppgave.
Den skal gjøre barna grunnleggende trygge. Fra 1945 og fram til
1965 hadde kjernefamilien og husmoren sin glanstid. Det borgerlige
familieidealet slo virkelig gjennom. Far tjener pengene, og mor er
hjemme med barna. Boligen var barnas viktigste arena, og mor sto
sentralt. Barndommen er preget av «det moderne barnet» som er
hygienisk, medikalisert, fritt og naturlig, i en stabil
kjernefamilie. Barnet levde i sin egen barndomsverden, og mor var
aldri langt unna. Denne virkeligheten har lenge preget
forestillingene våre om den naturlige og lykkelige barndommen. Vi
ser altså at det bildet som utviklet seg av barnet utover på
1900-tallet kan karakteriseres som grunnleggende godt, med en
barndom som har sin egen verdi. Barnet er ufordervet og uskyldig,
slik at det har et grunnlag for å kunne frelse verden. Og barnet er
sårbart og utsatt, med drifter og behov som ikke passer sammen med
det moderne samfunnets krav til barn om å tilpasse seg på
samfunnets premisser.
Barna som «De andre»
Synet på barn og familie er preget av forestillinger om at de
står nærmere naturen og dermed utenfor det egentlige» samfunnet (2,
9). Gjennom et slikt syn blir imidlertid barn og kvinner
usynliggjort som en svak gruppe, som noe annerledes. Vi bruker
gjerne termer som renhet, uskyld, frø, skjør plante og så videre i
beskrivelsen av barn. Bruken av slike naturbegreper ved omtale av
barn, setter barna i en situasjon som svakere. Å skape noe som
natur, vil si at vi gir det en form for annerledeshet. Det vil også
si å gi det en type autentisitet, som samtidig skaper tanker om noe
asosialt eller pre-sosialt. Forskere har søkt å finne det egentlige
og autentiske ved å forstå grupper som barn, kvinner, eller
arbeiderklasse som De Andre i forhold til forskernes egen kultur
(2).
All vurdering av annerledeshet viser seg å ha knyttet
natur-aktige forestillinger ved seg. Man ser etter noe opprinnelig
eller naturlig. Dermed skaper en noe primitivt. Forskningen og
omtalen er derfor med på å plassere både barn, kvinner og sosiale
grupper i en posisjon som er nærmere naturen og på en måte mer ekte
og usivilisert. Dette gjør at de får en svakere posisjon og får
mindre betydning i samfunnet. Men naturbegrepet kan gi flere
betydninger. Barnet omtales som renhet og uskyld, og det framtrer
som motstykket til den moderne verden med sin ondskap og
avstumpethet. Naturlighet blir forstått i forhold til hva vi anser
å være unatur. Men unatur blir avvik, og avvik tar vi avstand fra.
Det gir moralske føringer for våre holdninger og handlinger overfor
barn. Vi ser i tillegg at forestillinger om barnet som sårbar natur
og kvinnen som den naturlige omsorgspersonen har plassert kvinner
og barn i en privat hjemmetilværelse, særlig på 1950-tallet. De ble
- og blir - holdt utenfor viktige samfunnsarenaer. Dette viser at
svært mye makt ligger i begrepet om natur. Når noe vondt skjer med
barn, er det også slik at det skaper sterke følelsesmessige
reaksjoner hos oss (2). Barn som lever annerledes bryter med
forestillingen om hva som er naturlig, autentisk og riktig for
barn, og dette oppfattes som avvik. Dermed kan også våre
forestillinger om det naturlige i forhold til barn hindre oss i å
handle slik det er best for barna. Synet på barn som nærmere det
naturlige, får altså praktiske konsekvenser på flere områder. Det
gjelder for synet på barnets (og kvinnenes) plass i samfunnet, for
våre holdninger til barns atferd, barns levekår og omsorgsbehov, og
for vår organisering av barndommens institusjoner.
Barnet og skolehverdagen
Skolen står for en stor del av oppdragelsen av barna, og har
gjort det de siste 250 årene. Skolesystemet i Norge ble dannet på
grunnlag av reformasjonen på 1500-tallet. Det var de kirkelige
interessene som drev fram skolesystemet. Pietismen medførte krav om
lydighet og bruk av straff og tukt (6). Men de nye tankene om
barnet som naturlig og uskyldig begynte å gjøre seg gjeldende, og
reformpedagogikken var et klart uttrykk for det nye synet på barnet
(10). Bevegelsen startet ved begynnelsen av nettopp Barnets
århundre, og var aktiv fram til på 40-50 tallet. Mange av tankene
lever fortsatt videre i pedagogisk virksomhet.
Sentrale oppfatninger for reformpedagogikken er:
- Man skal utnytte og ikke undertrykke barnets naturlige
egenskaper.
- Barnets egen interesse, ikke plikt og tvang, skal være
hovedmotivasjonen.
- Barnet skal få en allsidig utvikling, ikke ensidig
intellektuelt.
- Undervisning skal ta utgangspunkt i barnets utvikling og
ivareta individuelle forskjeller.
- Barnets aktivitet skal være et ledende metodisk prinsipp.
- Undervisning skal ta utgangspunkt i tverrfaglige emner og
helheter og ikke bare i tradisjonelle fag.
En viktig retning innenfor reformpedagogikken har særlig vært
opptatt av at barnet har sin særegne livsform. Denne retningen la
særlig vekt på barnets selvutfoldelse. Her ble det viktig at
barnets natur skal være utgangspunktet for oppdragelsen. Oppgaven
for pedagogen blir ikke å forme det uferdige og ukultiverte barnet,
men å støtte opp om barnets utvikling ved å gi stimulans og møte
dens behov. Barnet blir sett på som bærer av en indre, autentisk
skaperkraft (11). Dette synet er en følge av synet på barnet som
knyttet til naturen.
Barnet som aktør i vår egen samtid
I vår samtid ser vi gjerne barndom som en egen epoke som har
sin egen verdi. Barndommen gir mening til barn og barns
oppvekstvilkår. På den måten er barndommen fortsatt knyttet til hva
vi forestiller oss er naturlig for barnet. Utviklingspsykologien,
særlig knyttet til Piaget og forestillinger om bestemte stadier i
utviklingen, skapte en teoretisk universalisme (12). Denne ga
rammer for hvordan vi tidligere skulle forstå barns natur. Men de
siste årene er det blitt en større forståelse av at kulturen skaper
barnet og barndommen. Ulike diskursive praksiser gir ulike
barndommer. Tidligere forskning og tidligere oppdragelsesideologier
så på barnet som objekt, som skulle tilpasses samfunnet. Nå ser vi
aktive deltakere og subjekt. Sosiale konstrukt gjør det mulig å
skape, endre og rive ned forestillinger. Barnet er i dag et sosialt
og kulturelt konstrukt, og forestillingene om det sies å være
endret. Den forestillingen som blir fremmet i dag, er at barn har
en iboende evne til å kunne være selvstendige og kompetente individ
(13). Å stimulere barna til å bli selvstendige, kreative og
kompetente mennesker, preger synet på barneoppdragelsen. Vi sier
ofte at barnet i dag tilhører forhandlingsfamilien. Barnet blir
hørt og sett i mye større grad enn tidligere. Det tas med i
diskusjoner og avgjørelser i familien. Demokratiske tanker og
likhetsidealer har nådd familien, og barnet tar med seg sine
forventninger og krav om å bli sett inn i skolehverdagen og
samfunnslivet. I en analyse av Marit Haldar om hvordan hvordan barn
er blitt framstilt i barneprogram på NRK de siste 40 årene, ser vi
at barnet har gått fra å bli sett på som uferdig, med liten
tolkningskompetanse, sårbart og utsatt, og som en tom krukke som
skal fylles med kunnskap (14). Men barnet framstår mer selvstendig
etter hvert, særlig vises dette i program for de litt større barna.
Synet på barnets sosialisering endret seg fra å være tydelig preget
av en ukomplisert utviklingspsykologi til å vise en holdning som
var mot sosialisering. Sosialiseringen medfører nemlig en tvang
bort fra det frie, naturlige barnet. I vår egen tid framstår barnet
autonom og helt på egne premisser i TV-programmene. Barnet blir
sett på som å inneha kompetanse i seg selv. Barnet representerer en
verden som har sin egen verdi, og barndommen står ikke fram som del
av veien mot å bli voksen, men som en egen historisk epoke. Dette
er i tråd med at forskere og fagfolk i dag gjerne fremmer synet på
barnet som et kompetansebarn (13). Det innebærer at en går ut fra
at barnet har et medfødt utgangspunkt for å tilegne seg
kompetanser. Den teoretiske universalismen hvor utviklingsfaser ble
sett på som naturgitt, ble utover på 70-tallet utfordret på
bakgrunn av økt kulturell oppmerksomheten hos forskerne. Dion
Sommer karakteriserer dette som et paradigmeskifte (13). Tidligere
var en opptatt av at primærsosialiseringen fant sted i familien.
Barnet var sårbart, det var avhengig og særdeles utsatt i en hard
og umenneskelige verden. I tillegg skulle barnet fylles opp med
kunnskap og erfaring. Spedbarnet hadde ikke noe mental organisering
eller gryende oppfatning av seg selv. Dette tidligere synet på
barnet kaller Sommer novise-barnet. Nå ser vi derimot at barnets
sosialisering også foregår utenfor familien. Man har erkjent at det
tidligere synet på barnet har overbetont dets sårbarhet og
undervurdert dets evner. Barnet er fleksibel, elastisk,
tilpasningsdyktig og kan yte motstand. Det er i stand til å gå
aktivt inn i ekte medmenneskelig samvær helt fra det blir født.
Samspill, dialog og gjensidig påvirkning spiller en viktig
rolle fra begynnelsen. Barnet er faktisk deltaker i sin egen
utvikling.
Barnet er blitt et fleksibelt kompetansebarn. Dette synet har
imidlertid blitt kritisert for universalisme, og at det egentlig
gjelder som beskrivelse av barn og barndom for den vellykkede 2/3
av barna i dagens vestlige samfunn (13). Det kompetente barnet er
konstruert for det som vi ser som naturlig for oss i vår egen tid.
Forestillingen om kompetansebarna er knyttet til klasse, etnisitet
og lokalitet i verden. De som ikke passer inn i paradigmet må bli
konstruert som annerledes, og dermed utelatt fra forestillingene om
det naturlige for barn. De passer ikke inn i diskursen.
Om å ta samtidsbarnet på alvor
Kompetansebarnet kan ses på som et konstrukt på bakgrunn av
modernitetsidealer. Det frie individ, barnet som autonomt subjekt,
og barndom som en epoke med sin egen verdi hvor barnets naturlighet
får utfolde seg, preger rammene for kompetansebarnet. På denne
bakgrunnen skal barnet erobre arenaer som deltaker og aktør på egne
premisser. I dette synet kan det også ligge en framtidsoptimisme
hvor det naturlige barnet igjen trekkes fram som en
frelsesskikkelse. Et viktig spørsmål til dagens barndom må
imidlertid være om barnet i samtiden har fått innpass i
betydningsfulle posisjoner og fått mer påvirkningsmulighet og makt?
Kjennetegn ved barnekulturen sies gjerne å være at den er muntlig
og handlingspreget, at den er helhetlig, preget av sosialt
samspill, den er preget av en mystifisering, men også realisme, av
fantasi, kreativitet, følelser og autentisitet. Kjennetegnene ved
barnekulturen plasserer barn i det som er annerledes, i en annen
sfære enn der avgjørelser som har betydning for politikk og
samfunnsliv blir tatt. Jürgen Habermas skiller mellom livsverden og
systemverden. I livsverdenen råder den kommunikative rasjonalitet,
som er åpen for fri meningsutveksling, gjensidig anerkjennelse,
sannferdighet og troverdighet. Her kan det være rom for barns
medvirkning. I systemverdenen blir de viktige avgjørelser tatt, der
gjelder den instrumentelle rasjonalitet, og der er det ikke plass
til barnekulturens kjennetegn. Barn er utelukket fra den makten som
er knyttet til systemverdenen. Hvis barna skal få mer verdighet, må
vi laste av dem noe av all romantiseringen og idylliseringen, sier
Marianne Gullestad (9).
Forestillingene om barnas uskyld kan ligge til grunn for at
barn ikke blir tatt alvorlig. Vi er nødt til å forandre vårt bilde
av barna hvis vi ønsker å ta dem mer på alvor. Et bredt
kulturperspektiv er nødvendig når en skal forstå barn. Barn
fungerer i en sosial sammenheng, og for å forstå barn er prosessene
viktige. Barn inngår i sosiale relasjoner til andre barn og til
voksne. I disse prosessene utspilles den spontanitet og kreativitet
som vi har lett for å tillegge barnets iboende naturlighet.
Hvis vi går inn for å vurdere barn i et større kulturelt
perspektiv, kan vi også forstå mer av våre egne forestillinger om
hva som er det naturlige for barn. Det er viktig nettopp for å
kunne legge til rette for barns behov for trygghet og beskyttelse,
barns aktive deltakelse, barns mulighet til å ha makt, og for at vi
selv skal kunne ta barnet på alvor.
Litteratur
1. Fink H. Naturens enhed og videnskapernes. Kulturforskning
som naturforskning. I: Fink H, Hastrup K (red.) Tanken om enhed i
videnskaperne. Århus: Aarhus Universitetsforlag,1990.
2. Jordonova L. Children in History. Concepts of Nature and
Society. I: Scare G. (red) Children, Parents and Politics.
Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
3. Østerberg D. Det moderne - Et essay om vestens kultur
1740-2000. Oslo: Gyldendal 1999.
4. Frykman J, Løfgren O. Familiemennsket. Det kultiverte
mennesket. Oslo: Pax, 1994.
5. Rousseau JJ. Émile - eller om oppdragelsen. København:
Borgen Forlag, 1997.
6. Amundsen AB. Med riset bak speilet. Autoritet og straff i
den gamle skolen. Sarpsborg: Sverre Johansens trykkeri, 1989.
7. Key E. Barnets århundrade. Stockholm: Bonniers forlag, 1900.
8. Schrumpf E. Ellen Key og visjonen om
framtidslandet. I: Haglund E (red.) Barnets århundre og Ellen
Key. Oslo: Akribe: Norsk form, 2001.
9. Gullestad M. Om å studere barnas egen kultur. Tanker om
barns aktive samfunnsdeltakelse. I: Aasen P, Haugaløkken K (red).
Bærekraftig pedagogikk. Oslo: Gyldendal Ad notam, 1994.
10. Hanken IM, Johansen G. Musikkundervisningens didaktikk.
Oslo: Cappelen akademisk forlag, 1998.
11. Dale EL. Kunnskapens tre og kunstens skjønnhet: Om den
estetiske oppdragelse i det moderne samfunn. Oslo: Gyldendal, 1990.
12. James A. Prout A. A new paradigm of the Sosiology of
Childhood? Provenance, Promise and Problems. I: James A, Prout A
(red.): Constructing and Reconstructing Childhood. London: Falmer
Press, 1990.
13. Sommer D. Barnsdomspsykologi. København: Hans Reitzels
Forlag, 1996.
14. Haldar M. Barndom på boks. Barne-TV i et
historisk-ideologisk perspektiv. I: Haldar M, Frønes I (red.)
Digital barndom. Oslo: Gyldendal Ad notam, 1998.
0 Kommentarer